پیشرانش(جلوبرندگی), سازه هوافضایی, هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

پیل های سوختی

پیلهای سوختی

باتری ها وپیل های سوختی به عنوان مولد های ساکت انرژی مطرح هستند.باتری های لیتیوم یونی باتری هایی هستند که انرژی بسیاربالاتری رانسبت به باتری های معمول ذخیره می کنند ومی توانند بارها شارژشوند.این باتری ها درزمان نگه داری به مقدار خیلی کمی خالی می شوند.

برای تامین کل یک هواپیمای بدون سرنشین درهوا باید باتری ها را با هم سری یا موازی کردوازتوان جمع آن ها بهره برد.مشکل باتری ها وزن بسیار بالای آن ها برای مقادیر بالاتر انرژی است ، لذا کارایی باتری برای انرژی های بالا بسیار کم است وفقط جهت تامین برق درموارد خاص ازآن استفاده می شود.پیل های سوختی توان تولید انرژی بیشتری دارند،اگر یک هواپیمای بدون سرنشین با دونیروی محرکه باتری وپیل سوختی مقایسه شود پیل سوختی توانسته مدت پرواز رااز 5/2ساعت به 10 ساعت تبدیل کند.

پیلهای سوختی سامانه‌هایی هستند که به علت دارا بودن توانایی ذاتی خاص و فشردگی و کم حجم بودن به عنوان یکی از روشهای کار آمد برای تبادلهای انرژی شیمیایی در فضا مطرح می‌باشند.

پیلهای سوختی سامانه‌هایی هستند که به علت دارا بودن توانایی ذاتی خاص و فشردگی و کم حجم بودن به عنوان یکی از روشهای کار آمد برای تبادلهای انرژی شیمیایی در فضا مطرح می‌باشند. به علت عملکرد پاک این پیلها ، سرمایه گذاریهای زیاد برای تولید آنها انجام شده است. البته این پیلها کاربردهای دیگری نیز در وسایل نقلیه فضایی مثل تولید الکتروشیمیایی اکسیژن در ایستگاههای فضایی دارند..

صنعت هوافضا محیط مناسبی برای رشد و توسعه فناوری‌های نوظهور و علوم مربوط به آنها می‌باشد اگر چه هنوز نانوفناوری در آغاز حیات خود قرار دارد، ولی در همین چند سال اخیر امیدهای زیادی را در بین دانشمندان برای دستیابی به مواد با قابلیت‌های بالا و ساخت محصولات با عمر و کیفیت بالا ایجاد کرده است و باعث شده است که تحقیقات در زمینه نانو به‌عنوان یک چالش اصلی علمی و صنعتی پیش روی جهانیان باشد.

نانوفناوری به معنای توسعه، ساخت، طراحی و استفاده از محصولاتی است که اندازه ‌یکی از ابعاد آن‌ها در بازه 1 تا 100 نانومتر قرار دارند. در حقیقت نانوفناوری یک فناوری جدید نیست، بلکه یک مقیاس جدید در فناوری‌ها و رویکردی جدید در تمام رشته‌ها است که این توانایی را به بشر می‌دهد تا بتواند دخالت خود را در ساختار مواد گسترش دهد و در ابعاد بسیار ریز  9-10متر، به ساخت و طراحی دست بزند. این توانایی در آینده در تمامی فنآوری‌هایی که بشر تاکنون به آن دست یافته است، اثرگذار خواهد بود و باعث خلق فناوری‌های جدیدی هم خواهد شد.
فناوری نانو هنوز در مراحل اولیه رشد خویش می‌باشد. گرچه هم اکنون برخی از محصولات این فناوری در بازار موجود است، ولی این دانش بایستی قبل از تجاری شدن هم از جنبه‌های تولیدی و هم از جنبه‌های علمی پیشرفت نماید. فناوری نانو یکی از بازیگران اصلی در عرصه فناوری‌های نو می‌باشد که انتظار می‌رود در سال‌های آتی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی انسان بگذارد.
این مسئله که کاربردهای نانوفناوری همراه با هزینه کمتر، دوام و عمر بیشتر، مصرف انرژی پایین‌تر، هزینه نگهداری کمتر و خواص فیزیکی بهتر است، از جمله دلایل جذابیت نانوفناوری برای صنایع هوافضا در حوزه‌های مختلف از جمله هوانوردی تجاری، حمل ونقل هوایی، هواپیماهای نظامی، بالگردها، ماموریت‌های فضایی، هواپیماهای بدون سرنشین و غیره می‌باشد. به همین دلیل رویکرد جدید و اولویت بسیاری از مراکز تحقیقاتی در ارتباط با فناوری نانو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *