آیرودینامیک

جدایش در بال (۴)

microelectromechanical Systems (MEMS)

میکرو الکترومکانیک سیستم ها ،شامل سنسورهای حساسی می باشند.در بال این سنسورها با تبدیل فشار و یا تنش برشی در به سیگنالهای الکتریکی جدایش جریان را تشخیض داده  و پردازش آنها توسط رایانه دستورات لازم را به عملگرهای مکانیکی می دهند. عملگرهای مکانیکی با ایجاد انرژی توسط ارتعاش در درون جریان،محدوده جدایش را کاهش می دهند. ویژگی بارز این روش قابلیت استفاده مداوم آن در طول پرواز است.این روش با کوچکتر شدن این کیتهای الکتریکی به صرفه تر می شود. همانطور که در  شکل زیر نشان داده شده جریان با عبور از روی سنسورها اطلاعات لازم را به آنها می دهد و در صورت مشاهده کاهش فشار عملگرها در انتهای کیت وظیفه انتقال انرژی را انجام می دهند.

نمودار زیر نشان دهنده اثر بسیار زیاد این عملگرهاست :

نکته قابل توجه اینست که در حالت بهینه این عملگرها درگ را حتی از حالت جریان آرام نیز بیشتر کاهش می دهند و این نکته برای دستیابی به مصرف سوخت کمتر بسیار مورد توجه است.

تنها مشکلات قیمت بالا و عدم امکان استفاده از پردازشگرهای متعدد در هواپیما می باشد. در پهپاد زیر این روش به صورت آزمایش عملیاتی شده است و اثرات مثبت آن بر کنترل های طولی و سمتی در نمودار زیر قابل مشاهده است :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *