هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

کاربرد نظامی پهپاد ها

پهپاد انتحاری

اما شاید یکی از جدیدترین اقداماتی که در رابطه با به‌روز رسانی مأموریت‌های پهپادها انجام گرفته، انتحاری کردن این پرنده‌ها باشد. در گذشته عملیات‌های انتحاری توسط انسان‌ها و یا همان‌طور که در جریان جنگ تحمیلی توسط جمهوری اسلامی ابداع شد، از طریق قایق‌های تندرو انجام می‌شد اما امروز پهپادها علاوه بر انهدام اهداف از طریق بمب یا موشک، می‌توانند در یک عملیات انتحاری، توسط هدایت‌گرانی که کیلومترها آن طرف‌تر فقط نظاره‌گر عملیات هستند، خود را به بدنه اهداف مهم بکوبند و آن هدف را منهدم کنند. در نگاه ابتدایی، این کار، کار سهل و آسانی به نظر می‌رسد اما در نگاه فنی، حمل مهماتی غیر از مهماتی که همه پهپادها در اختیار دارند، توسط یک پهپاد و علاوه بر آن، حمل هدایت‌گرهای پهپاد و تجهیزات مخابراتی و تصویربرداری دیگر، کار را کمی مشکل‌تر می‌کند.

پهپاد انتحاری

پهپاد انتحاری امریکایی

وزارت دفاع آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که جدیدترین پهپاد انتحاری خود را تا سال 2016رونمایی خواهد کرد. از “Switch blade” به‌عنوان مدرن­‌ترین پهپاد انتحاری متعلق به آمریکا نام برده می‌شود که هم‌اکنون در حال ساخت است. پهپادهای انتحاری با حمل مقدار زیادی از مواد منفجره خاص، در صورت تصمیم هدایت‌گر، خود را به اهداف کوبیده و بلافاصله منفجر می‌شوند. اگرچه هزینه این کار (انهدام پهپاد)شاید زیاد به نظر برسد اما داشتن این جنس از پهپادها، در جنگ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌طور مثال اصابت یک پهپاد انتحاری با بدنه و یا کابین هدایت یک ناو هواپیمابر در جریان یک جنگ، می‌تواند به‌طور کامل آن ناو را از کار بیندازد و یا به‌مدت طولانی در انجام مأموریتش وقفه ایجاد کند. جنگنده‌های پیشرفته هم حتی می‌توانند اهداف متحرکی برای پهپادهای انتحاری باشند.

تعقیب بزهکاران با پهپادهای پلیس

ازجمله کاربردهای جدید این پرنده های باهوش، استفاده از آنها در نیروهای پلیس است. پلیس امریکا، هواپیماهای بدون سرنشین زیادی را بر فراز کشور خود به پرواز درآورده و معتقد است برای کنترل و نظارت مضاعف بر شهر به این فناوری نیاز دارد تا بتواند به افراد گمشده، صحنه های جرم و جنایت و… با سرعت بیشتری بپردازیم.

پهپاد پلیس

استفاده پلیس از پهپاد

برای مثال چندی پیش و در عملیات جستجوی زنی مفقود شده، هیچ یک از افسران موفق به کشف وی نشدند، اما پهپادها توانستند مکان زن گمشده را بیابند. هواپیماهای بدون سرنشین به دلیل ابعاد کوچک تر نسبت به هواپیماهای معمولی طبیعتا هزینه ساخت کمتری دارند و امکان پروازهای طولانی مدت بدون ردیابی رادار دشمن را نیز به خود اختصاص داده اند؛ حتی در صورت شناسایی نیز ردیابی آنها مشکل است.

پهپاد پلیس

پهپاد پلیس

از دو سال گذشته تاکنون، پلیس اهداف مشترکی را برای راه اندازی سیستم فالکون، اما با دو عملکرد مختلف طراحی کرده اند، فالکون کلانتر و فالکونی برای ماموریت های پروازی. آنها فالکون را پلیس پرنده نام نهاده اند، اما این پرنده کاربردهای دیگری هم می تواند داشته باشد. برای مثال سازمان زمین شناسی خواستار ارزیابی لغزش زمین است تا با بررسی تصاویر در فواصل زمانی شش ماه به نتیجه ای درخور دست یابند. اجاره یک هواپیمای سرنشین دار برای تصویربرداری می تواند بیش از صدها دلار در هر ساعت هزینه در بر داشته باشد، اما این ماموریت با هواپیمای بدون سرنشین فقط 20 دلار در هر ساعت رقم خواهد خورد.هواپیماهای بدون سرنشین می توانند در ثبت لحظه ها و صحنه های جرم به کمک ماموران پلیس بشتابند؛ زیرا گاه با وجود این که گناهکار بودن متهم آشکار است، اما چون عکس یا مدرکی از صحنه جرم وی وجود ندارد، پلیس قادر به دستگیری متهم نیست، اما پرواز پهپادها به همین سادگی نیز نیست. آنها باید مجوز پرواز دریافت کنند. مجوز پرواز در منطقه هوایی ملی ـ منطقه ای که توسط ارتش کنترل نمی شود ـ که توسط اداره هوانوردی فدرال اعطا می شود. پهپادها برای پرواز باید گواهینامه COA را کسب کنند.اداره هوانوردی فدرال تاکنون مجوز پرواز 545 پهپاد را صادر کرده است، اما این گواهینامه تعیین می کند که پهپاد در شب اجازه پرواز ندارد یا بیش از 400 پا از سطح زمین نباید به پرواز درآید و همین طور در پنج مایلی فرودگاه یا خط اپراتورهای پرواز نیز نباید ظاهر شود.

 حمله از طریق سیگنال موبایل

گزارش جمعی از روزنامه نگاران تحقیقی در آمریکا نشان می دهد که پهپاد های آمریکایی برای رد یابی و هدف قرار دادن افراد مظنون از اطلاعات جمع آوری شده از سیگنال های تلفن های همراه و سیم کارد های آن ها استفاده می کنند.به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، این گزارش نشان می دهد که پهپاد های آمریکایی با رد یابی افراد مظنون از طریق سیگنال هایی که تلفن های دستی آن ها منتشر می کند آن ها را مورد هدف قرار می دهند.گزارش منتشر شده با سرمایه گذاری و حمایت صاحب امتیاز یک شرکت رایانه ای ˈ پی یر امیدیارˈ صورت گرفته و هدف آن روشنگری در مورد سیاست های آمریکایی ذکر شده است.
در گزارش مذکور به نقل از یکی از ماموران هدایت پهپاد های آمریکایی گفته شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق شنود تلفنی، افراد را شناسایی کرده و سپس پهپاد های این آژانس با استفاده از سیگنال های مربوط به تلفن همراه این افراد آنان را مورد حمله قرار می دهند

ربات پرنده چند منظوره

هواپیمای بدون سرنشین رباتیک ARES بر اساس نیاز و نوع مأموریت به کاربری‌های متفاوتی مانند انتقال سربازان، تجهیزات یا آمبولانس هوایی تغییر پیدا می‌کند.آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(DARPA)، طرح پهپاد تبدیل ‌شونده را از سال 2010 آغاز کرده است. پروژه مشترک دارپا و بخش Skunk Works شرکت لاکهید مارتین شامل یک بالگرد مدولار با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL) است.

پهپاد چندکاره

پهپاد چند منظوره ارتش

هواپیمای بدون سرنشین رباتیک ARES قادر به انتقال چهار سرباز به همراه تجهیزات به مناطق خطرناک جنگی، انتقال تجهیزات نظامی به مناطق عملیاتی در خشکی یا بر روی دریا است.همچنین با تغییر کاربری می‌توان از این پهپاد به عنوان آمبولانس ارتش نیز استفاده کرد. آمبولانس هوایی بدون نیاز به خلبان یا باند پرواز که مجروحان را از میدان جنگ خارج می‌کند.پروژه پهپاد تبدیل ‌شونده ARES در مراحل نهایی توسعه بوده و دارپا به تازگی تصاویر مفهومی این طرح را منتشر کرده است.

پهپاد بمب افکن

رسیدن به توانایی بمباران اهدافی در قاره های دیگر، می تواند یک پیشرفت استراتژیک برای هر ارتشی باشد، اما انجام این کار با سرعت های مافوق صوت، آن هم با پرنده ای رادارگریز و بی نیاز از خلبان، فراتر از یک پیشرفت ساده است. برای همین است که بریتانیا در یک دهه گذشته وقت و منابع زیادی را صرف توسعه Taranis کرد، یکی از بزرگترین و سریع ترین پهپادهایی که بشر تاکنون ساخته.تارانیس نتیجه یک دهه تحقیق وزارت دفاع بریتانیا در قالب اولین برنامه UCAV (پرنده های جنگی بدون خلبان) است، تصمیمی که به جای پیوستن به برنامه بین المللی کشورهای اروپایی گرفته شد و بریتانیا با شروع برنامه خودش، یک کنسرسیوم 143 میلیون پوندی با مشارکت BAE Systems ،GE Aviation ،Rolls Royce و QinetiQ را شکل داد که نتیجه آن، ساخت نمونه اولیه این بمب افکن ضد رادار بین قاره ای است.

پهپاد ترانیس

عملکرد پهپاد ترانیس

تارانیس که پس از رونمایی اولیه در سال 2010 به ندرت دیده شده، 11.35 متر طول دارد و 4 متر ارتفاع. فاصله نوک دو بال آن هم 9.1 متر است. اما اگر از وزنش می پرسید، 8 تن ذکر شده. در حالی که جزئیات آن در هاله ابهام قرار دارد، بسیاری از صاحب نظران حوزه دفاعی می گویند که احتمالا از یک موتور Adour 951 ساخت رولزرویس و با گشتاور 8,785 نیوتن متر برخوردار است. البته این پهپاد فقط برای بمباران ساخته نشده و کاربردهای جاسوسی، نظارت و مراقبت، و شناسایی هم دارد زیرا می توان بر روی آن سیستم جمع آوری تصویر با کمک دوربین های ساخت BAE نیز نصب کرد تا به طور خودکار به گرفتن عکس هایی با رزولوشن بالا بپردازد.

پهپاد ترانیس

پهپاد ترانیس

پس از به پایان رسیدن تست ها در فاز اولیه که از سال 2010 آغاز شده، تارانیس در ماه های آینده اولین پرواز خود را خواهد داشت و از پایگاه آزمایشی وُمرا متعلق به نیروی هوایی استرالیا، به هوا برخواهد خواست.اگر طی ماه های آینده گزارش هایی از مشاهده یوفو در جنوب استرالیا دیدید، زیاد آنها را جدی نگیرید. احتمالا مردم منطقه نسل بعدی جنگ افزارهای رباتیک را با بشقاب پرنده اشتباه گرفته اند. تارانیس نام خدای طوفان در فرهنگ سلتیک است.

جت جنگنده روباتیک

جت جنگنده رباتیک Mantis یک پهپاد نیست، بلکه یک هواپیمای رباتیک با برد بسیار زیاد و مجهز به تجهیزات پیشرفته شناسایی است که می تواند بدون نیاز به دخالت انسان، عملیات شناسایی مشابه چهار بالگرد را انجام داده، هدف را شناسایی کرده و با موشک مورد حمله قرار دهد. این جت جنگنده رباتیک بدون خلبان از پهپاد بزرگتر است، می توان فناوری به کار رفته در جت جنگنده رباتیک می تواند در آینده برای ساخت جت های مسافربری بدون خلبان مورد استفاده قرار گیرد.

پهپاد جنگنده

پهپاد جنگنده

جت جنگنده رباتیک Mantis یک پهپاد نیست، بلکه یک هواپیمای رباتیک با برد بسیار زیاد و مجهز به تجهیزات پیشرفته شناسایی است که می تواند بدون نیاز به دخالت انسان، عملیات شناسایی مشابه چهار بالگرد را انجام داده، هدف را شناسایی کرده و با موشک مورد حمله قرار دهد.این جت جنگنده رباتیک بدون خلبان از پهپاد بزرگتر است، می تواند منطقه ای به وسعت یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار داده و در ارتفاع ۱۵ هزار پایی تا ۲۴ ساعت می تواند بصورت خودکار پرواز کند.پبلند شدن و فرود جت جنگنده رباتیک بصورت کنترل از راه دور انجام می شود، اما عملکرد آن در هوا بصورت خودمختار است؛ همچنین این سیستم مجهز به دوربین مادون قرمز است که در موارد اضطراری امکان فرود خودکار جت جنگنده را فراهم می کند.

پهپاد جنگنده مانتیس

پهپاد مانتیس مسلح به موشک

با کمک چشم الکترونیک یا دوربین کابین خلبان، تیم پشتیبانی در مرکز زمینی می تواند از طریق رایانه مراحل مأموریت جنگنده را نظارت کند.نخستین تست پرواز جت جنگنده رباتیک Mantis سال ۲۰۱۳ انجام می شود و طی ۲۰ مرحله آزمایش، جت جنگنده به مدت سه ساعت در هوا پرواز کرده و مأموریت های در نظر گرفته شده را انجام می دهد.مسؤولان شرکت معتقدند که فناوری بکار رفته در این جت جنگنده رباتیک می تواند در نسل آینده جت های مسافربری بدون خلبان با عملکردی مشابه قطارهای رباتیک مورد استفاده قرار بگیرد.شرکت BAE قراردادی به ارزش ۶۲ میلیون دلار با وزارت دفاع انگلیس و فرانسه برای طراحی Mantis منعقد کرده است و محققان امیدوارند با تکمیل و توسعه فناوری، جت جنگنده رباتیک بتواند تا ارتفاع ۶۰ هزار پایی پرواز کند و با تجهیزات شناسایی پیشرفته قادر به رمزگشایی و شنود پیام های مخابراتی و تلفن همراه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *