هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

کاربرد تجاری و شهری پهپاد ها

امروزه با توجه به پیشرفت های چشمگیر صنعت پهپادی کاربردهای جدیدی برای این پرنده ها تعریف شده است که بسیاری از این کاربردها در حوزه غیر نظامی می باشد. یکی از مهمترین کاربردهای غیر نظامی پهپاد درمحیط شهری و تجاری است.

تحویل سفارش :

محققان دانشگاه سیدنی، ربات پرنده‌ای مجهز به محفظه‌ای برای حمل کتاب طراحی کرده‌اند که مراکز اجاره کتاب و یا کتاب‌فروشی‌ها به کمک آن می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز متقاضیان را بدون هزینه حمل در اختیار آنها قرار دهند.

از آنجایی که در برخی کشورها هزینه خرید کتاب، خصوصا کتب درسی بسیار بالاست، دانشجویان و محققان عمدتا به جای خرید کتاب، اقدام به اجاره آن می‌کنند. از سوی دیگر، بخشی از صرفه‌جویی مالی از اجاره کتاب، صرف کرایه حمل آن می‌شود که این طرح با رایگان کردن و یا به حداقل رساندن هزینه حمل، می‌تواند مورد توجه متقاضیان کتاب و مراکز توزیع آن قرار گیرد.در این روش، دانشجویان و یا متقاضیان کتاب، نرم‌افزاری را بر روی تلفن‌های هوشمند خود نصب کرده و به مراکز توزیع کتاب متصل می‌شوند تا با استفاده از آن کتابهای مورد نیاز خود را سفارش دهند.

پهپاد نامه رسان

پهپاد با قابلیت تحویل بسته

پس از ثبت سفارش، کتاب مورد نظر درون محفظه حمل پهپاد قرار گرفته و این پهپاد به کمک سامانه ناوبری GPS ، از طریق نرم‌افزار نصب شده بر روی تلفن همراه مشتری، به صورت خودکار محل قرار گرفتن وی را پیدا کرده و کتاب را به مقصد می‌رساند.یکی از مزایای این طرح آن است که مقصد به کمک GPS شناسایی می‌شود و اگر دانشجو در دانشگاه کتاب را سفارش دهد و در حال عزیمت به خوابگاه باشد، می‌تواند کتاب را در خوابگاه تحویل بگیرد.  کاربران این طرح اعلام کرده‌اند که از ین روش می‌توان برای رساندن سایر کالاها نیز استفاده کرد؛ چرا که از این طریق هزینه‌های حمل بسیار کاهش یافته و مشتریان در هر محلی می‌توانند سفارش‌های خود را ثبت کرده و در کمترین زمان تحویل بگیرند.

اینترنت

شرکت گوگل قصد دارد، با کمک هواپیماهای بدون سرنشین ویژه‌ای اینترنت مورد نیاز کشورهای در حال توسعه را تامین کند.

شرکت گوگل جستجوگر بزرگ اینترنتی قصد دارد، به منظور فراهم کردن اینترنت برای کشورهای درحال توسعه از هواپیماهای بدون سرنشین ویژه ای استفاده کند.براساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت گوگل هواپیماهای بدون سرنشین ویژه‌ای که قرار است برای تامین اینترنت مورد استفاده قرار گیرند، در ارتفاع ۱۹ هزار پا به پرواز در می‌آیند و قادر هستند بدون نیاز به سوخت فسیلی یا سوخت گیری مجدد برای مدت ۵ سال با استفاده از انرژی خورشیدی به صورت پیوسته پرواز کنند.شرکت بزرگ جستجوی اینترنتی گوگل با خرید شرکت بزرگ تایتان ایروسپین که متخصص ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است می‌کوشد، از طریق به کارگیری این هواپیماها برای کشورهای محروم در حال توسعه اینترنت فراهم کند.این شرکت هواپیماسازی بزرگ که مقرش در ایالت نیومکزیکو است، متخصص در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین با قدرت پرواز در مناطق پروازی مرتفع با استفاده از انرژی خورشیدی است، که تاکنون هزینه ساخت این هواپیما برآورد نشده است.

پهپاد وای فای

تبدیل پهپاد به نقطه اتصال اینترنت

شرکت هواپیماسازی «تایتان ایروسپین» در باره هواپیماهای قادر به ارسال فرکانس‌های اینترنتی اعلام کرد: این هواپیماها از ناحیه دو بال ۵۰ متر طول دارند و قادر هستند برای مدت ۵ سال مداوم با استفاده از انرژی خورشیدی به صورت پیوسته پرواز کنند و اولین نمونه از این هواپیماها در سال ۲۰۱۵ ساخته و به تولید انبوه خواهند رسید.

گوگل و فیس‌بوک تنها کمپانی‌های نیستند که درصدد ایجاد شبکه‌های اینترنتی بر فراز آسمان هستند، چراکه آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی ایالات متحده (DARPA) نیز در حال انجام آزمایش‌هایی است تا پهپادها را تبدیل به هات‌اسپات‌ کند و از طریق آن‌ها یک شبکه‌ی بی‌سیم بر فراز آسمان، ایجاد نماید. این آژانس تحقیقاتی مرحله‌ی توسعه و همچنین آزمایش‌های اولیه را برای دستیابی به هدف خود به پایان برده است.

خودرو مفهومی مجهز به پهپاد

شرکت خودروسازی رنو طرح مفهومی ارائه کرده که شامل یک خودرو مجهز به ریز پهپاد بر روی سقف برای اطلاع از وضعیت ترافیک جاده‌ها است.طرح مفهومی خودروی Kwid نخستین بار در نمایشگاه خودرو دهلی رونمایی شد که نخستین طرح معرفی شده خارج از اروپا محسوب می‌شود.طرح مفهومی Kwid شامل یک کوادکوپتر کوچک است که از روی سقف ماشین به پرواز در‌می‌آید؛ این پهپاد قادر به تهیه و ارسال تصاویر ویدئویی زنده از وضعیت جاده برای راننده است.خودرو مجهز به موتور توربو شارژ بنزینی 1.2 لیتری و یک جفت کلاچ دوگانه است که از امکان نصب موتور برقی نیز برخوردار است.این خودرو مخصوص دو سرنشین، از طراحی داخلی خاصی برخوردار بوده و یک تبلت برای کنترل پهپاد و نمایش اطلاعات دریافتی بر روی داشبورد در نظر گرفته شده است.طرح منحصر بفرد این خودرو که تلفیقی از هنر و صنعت است، می‌تواند نیازهای قشر جوان را تأمین کند.

پهپاد متصل به خودرو

پهپاد متصل به خودرو

هواپیمای بدون سرنشین امداد

هواپیمای بدون سرنشین امداد – این هواپیمای بدون سرنشین توسط شرکت آلمانی که متشکل از یک برنامه کاربردی برای گوشی‌های هوشمند است و برای جلوگیری از حوادث کشنده طراحی شده است و در صورت لزوم به صورت خودکار توسط یک شاهد عینی فعال شده و وارد صحنه می‌شود؛ از پایگاه خود تا فاصله 10 کیلومتر با سرعت 70 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

ر‎‎اهنمای تور

این پهپاد کوچک (البته اگر بتوانیم آن را در رده پهپادها قرار دهیم) توسط مهندسین ام آی تی ساخته شده و اسکای کال (SkyCall) لقب گرفته. این ربات پرنده به همراه اپلیکیشنی که برای اش تهیه شده، نقش راهنمای تور را بازی خواهد کرد.

پهپاد راهنما

پهپاد راهنمای تور

اپلیکیشن به شما امکان می دهد تا اسکای کال را صدا بزنید و مسیر مورد نظر خود را از او بپرسید. اسکای کال جای شما را به کمک جی پی اس تلفنتان پیدا کرده و به سراغ تان می آید.مهندسین سازنده این ربات پرنده به این نکته اشاره می کنند که «استفاده از گوگل مپس همه توجه شما را به نمایشگر تلفن جلب کرده و از دیدن محیط اطراف محروم تان می کند.» ظاهراً مهندسین ام آی تی در نظر دارند از تکنولوژی های موجود بهترین بهره را برده و آن ها را در قالب یک تجربه کاربری جدید در اختیار افراد قرار بدهند. در حال حاضر تنها یک نمونه از این ربات های پرنده موجود است که آن هم در محوطه دانشگاه ام آی تی افراد را راهنمایی می کند. مهندسین در تلاش برای کسب مجوزهای لازم هستند تا شاید بتوانند از اسکای کال به طور گسترده به عنوان راهنمای شهر بوستون بهره ببرند.

پهپاد فیلم بردار

کمپانی Parrot  برای اولین بار AR.Drone را روانه‌ی بازار کرد که به‌واسطه‌ی امکاناتی چون  کنترل توسط آیفون و قابلیت‌های متنوع پروازی و همچنین کنترل ساده، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. سال ۲۰۱۲ این پهپاد با بازنگری‌های انجام شده بصورت بهینه‌تر و بهتری راهی بازار شد. اما آخرین نسخه از پهپادهای ساخت این کمپانی که در سال جاری میلادی معرفی شده است، نه تنها یک اسباب‌بازی لذت بخش، بلکه پهپادی با قابلیت‌های تصویربرداری و عکس‌برداری است.آخرین نسل از پهپادهای ساخت این کمپانی که با نام AR.Drone 3.0 شناخته می‌شود، دارای قابلیت‌هایی به‌منظور تصویربرداری و عکس‌برداری بصورت محیطی است. Parrot با توجه به استقبال از محصول کمپانی رقیب با نام DJI Phantom 2 Vision که توجهات بسیاری را از جانب فیلم‌سازان و عکاسان به خود جلب کرد، AR.Drone 3.0 را روانه‌ی بازار کرده است. از جمله‌ی قابلیت‌های خیره‌کننده‌ی این پهپاد می‌توان به دوربین با کیفیت بالا تعبیه شده در آن و استفاده از جی‌پی‌اس برای فیلم‌برداری از نقاط مشخص بصورت برنامه‌ریزی شده اشاره کرد.علاوه بر امکانات و ویژگی‌های فوق، Parrot با استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در سنسور مورد استفاده در دوربین پهپاد و همچنین قابلیت کنترل و استفاده از پهپاد با استفاده از عینک واقعیت مجازی، به‌نوعی محصول رقیب را پشت سرنهاده است.

تصویربرداری پهپاد

  • تصویر برداری انلاین با پهپاد

به جای استفاده از موتور برای چرخش دوربین که منجر به افزایش وزن کلی پهپاد می‌شد، Parrot از راهکار دیگری به این منظور استفاده کرده تا این ابزار قابلیت ثبت تصویر با زاویه‌ی ۱۸۰ درجه را داشته باشد. این راهکار ترکیبی از بهبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که با استفاده از چندین سنسور و یک پردازنده‌ی تصاویر ممکن شده است. با مجموع زاویه‌ی انتخاب شده برای دوربین، پردازش‌گر تصاویر مورد نظر را با کمک لرزش‌گیر اپتیکال آماده کرده و در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نتیجه‌ی حاصل یک ویدئو با کیفیت بالا و بدون لرزش است که توسط این پهپاد کوچک در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.استفاده از چنین مکانیزمی برای این پهپاد، قابلیت‌های دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورتی که کنترل‌کننده‌ی قدرتمند Skycontroller را به‌همراه این پهپاد تهیه کنید که به‌موجب آنتن‌های قدرتمند قادر است تا ۲ کیلومتر پهپاد را هدایت کند، می‌توانید عینک واقعیت مجازی اکولیوس ریفت را نیز با آن ترکیب کرده و تصاویر زنده را از طریق آن به تماشا بنشینید. هرچند این نسخه دارای کمی لگ به موجب ارسال با تاخیر تصاویر است، اما در مجموع تجربه‌ی خوبی را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

سیستم کنترل پهپاد

  • سیستم کنترلی زیبای پهپاد

اصلی‌ترین نقطه‌ی ضعف این محصول ظرفیت کم باتری تعبیه شده روی آن است که امکان فیلم‌برداری و پرواز برای تنها ۱۲ دقیقه را ممکن می‌کند. باتری مورد استفاده در این محصول ۱۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد که برای انجام یک پرواز دو کیلومتری کافی است.

نجات غریق :

یک گروه محقق ایرانی به سرپرستی امین ریگی اخیراً پهپاد یا همین Drone خلاقانه‌ای را با نام پارس طراحی کرده‌اند که می‌تواند به عنوان غریق نجات عمل کرده و در کنار دریاها جان انسان‌ها را نجات دهد.

پهپاد نجات غریق

پهپاد نجات غریق

پهپاد پارس که توسط یک گروه محقق تهرانی ساخته شده است می‌تواند چندین حلقه نجات غریق را با خود حمل کند و انسان‌ها را در دریا تشخیص داده و برای آن‌ها به پایین بیندازد. ایده و طرح‌های اولیه این پهپاد سال گذشته شکل گرفت اما طرح آزمایشی اولیه آن به تازگی در ساحل دریای خزر مورد آزمایش قرار گرفته است.

به این ترتیب پهپاد پارس قادر است بر فراز ساحل دریاها پرواز کند و هرگاه نیاز بود به صورت خودکار حلقه‌های نجات را به پایین بیندازد و غریق نجات را آگاه کند. این پهپاد که به موقعیت‌یاب GPS نیز مجهز است می‌تواند در ایستگاه‌هایی کنار نقاط خطرناک برای شنا و یا روی عرشه کشتی‌ها مستقر شود و به صورت خودکار پس از عملیات به جای خودش بازگردد.

این پهپاد توسط انرژی خورشیدی نیز شارژ می‌شود و قادر است توسط دوربین دید در شب و همچنین به کمک یک چراغ LED در شب نیز شناگران را یافته و به آن‌ها کمک کند.

تجهیزات پهپاد

وسایل کنترلی پهپاد نجات غریق

گفته می‌شود گروه مبتکر ایرانی در حال رفع تمامی مشکلات این پهپاد هستند و به زودی به صورت رسمی آن را در سطح بین‌المللی معرفی کرده و در صورت جذب اسپانسر تولید انبوه آن را آغاز خواهند کرد.

نقشه برداری :

نقشه برداری اتوماتیک با هواپیمای بدون سرنشین پهپادها می توانند با دقت بالایی نسبت به هواپیمای سرنشین دار، عکسبرداری کنند.

نقشه برداری پهپاد

پرتاب پهپاد جهت تهیه نقشه هوایی

در منطقه آزمایشی جورنادا در نیومکزیکو، تحقیقاتی مداوم برای تعیین توانایی پهپاد در زمینه نقشه برداری از مناطق گسترده جغرافیایی (اعم از بیابان ها، جنگل ها، علفزارها، تالاب ها و بوته زارها) و نمایش نتایج و همچنین ایجاد یک برنامه عملیاتی برای مشاهده از راه دور توسط پهپاد برای کاربردهای بوم شناختی جریان دارد. دانشمندان اداره کشاورزی ایالات متحده، هدایت تیمی را برای پیشبرد تحقیقات جاری در منطقه آزمایشی جورنادو در نیومکزیکوی جنوبی متعلق به اداره پژوهشی کشاورزی (ARS) به عهده گرفته اند.هدف این تحقیق، تعیین توانایی پهپاد در زمینه نقشه برداری از مناطق گسترده جغرافیایی و نمایش نتایج حاصل از آن و همچنین ایجاد یک برنامه عملیاتی برای مشاهده از راه دور توسط پهپاد برای کاربردهای بوم شناختی است.آنها در 5 سال گذشته، سیستمی ایجاد کرده اند که می تواند به جمع آوری اطلاعات، پردازش و تحلیل جزئی عکس های هوایی پهپاد بپردازد و داده های حاصل از عکسبرداری از راه دور را به اطلاعات حاصل از نقشه برداری زمینی مربوط سازد.  هم اکنون آنها در حال استفاده از 2 هواپیمای بدون سرنشین بت 3 (BAT 3) هستند. سیستم بت شامل یک پهپاد مجهز به جی پی اس کاملاخودکار همراه با یک بال با دهانه 2 متری، یک پرتابگر، ایستگاه زمینی مجهز به نرم افزار پروازی و طرح ریزی ماموریت و همچنین سیستم اندازه گیری از راه دور است.پهپاد مورد نظر، 3 سنسور، یک دوربین فیلمبرداری رنگی با قابلیت پخش زنده فیلم در ایستگاه زمینی، یک دوربین دیجیتال 10 مگاپیکسلی کنن (Canon) و یک دوربین چندطیفی را که تصاویر را در 6 طیف از آبی تا نزدیک مادون قرمز دریافت می کند، حمل می نماید.این پهپاد پس از پرتاب شدن می تواند به طور خودکار یا به طور دستی از طریق کنترل رادیویی فرود آید.این هواپیماها عموما در ارتفاعات 700 پایی (213 متری) سطح زمین پرواز می کنند. در این ارتفاع دقت اسمی دوربین کنن 6 سانتی متر و برای دوربین چند طیفی، این مقدار 14 سانتی متر است.در حال حاضر برای کاربردهای مشاهده از راه دور توسط پهپاد، علاقه فزاینده ای وجود دارد. دانشمندان در جورناداو دریافته اند که پهپاد می تواند به دلیل پرواز در ارتفاعات پایین، کار مشاهده از دور مناطق جغرافیایی را، با عکسبرداری با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر در هر عکس سبت به هواپیمای سرنشین دار انجام دهد.بعلاوه، قابلیت پرواز چند باره در یک فصل بر فراز یک منطقه مورد مطالعه و پرواز در چندین ارتفاع مختلف، فرصت مطالعات در زمینه کشف تغییرات محیطی را در اختیار محققان قرار می دهد.در حال حاضر محدودیت هایی شامل هزینه های اولیه پهپاد، الزامات آموزش خدمه، دسترسی محدود به حسگرهای باکیفیت و سبک و همچنین مقررات اداره هوانوردی فدرال برای به پرواز درآوردن پهپاد در آسمان، پیش روی محققان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *