پیشرانش(جلوبرندگی), هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

موتور هیبرید و سوختی پهپاد

پهپادهای معمول عموما با موتورهای سوختی پرواز می کنند که بازدهی متوسط حدود 48% را دارا هستند و به خصوص در فاز برخاست کارایی لازم را ندارند که در نتیجه آن موتورهای دیگری برای پهپادها در سال های اخیر معرفی شده که موتورهای الکترکی از مهمترین آن ها هستند در این موتورها بازدهی عموما نزدیک به 100% است که در نتیجه آن استفاده از این موتورهای در فاز انرژی بسیار بهینه به نظر می رسد. اما موضوعی که استفاده فراگیر از این موتورها را بامشکل مواجه کرده است ذخیره انرژی آن هاست که عموما توسط باتری ها صورت می گیرد. و با توجه به اینکه باتری ها جزء سنگین ترین و بزرگترین اجزا درونی پهپاد ها هستند اثر منفی بر روی وزن و کارایی کلی هواپیما دارند.

هیبرید در زبان انگلیسی به معنای دو رگه است و در موتورهایی که دو نوع موتور مختلف داشته باشند یکی درون سوز ( بنزینی . دیزلی . الکلی و … ) و دیگری موتور الکتریکی ( با باتری یا خورشیدی ) این دو موتور انرژی حرکتی پهپاد را تامین می کنند . در این صورت پهپاد می تواند به صورت مجزا از موتور الکتریکی یا درون سوز استفاده کند و در صورت نیاز به قدرت بالا از انژی هر دو با تمام توان استفاده کند با این کار تا 40 درصد مصرف سوخت فسیلی صرفه جویی می شود موتورههای هیبریدی به موتورهای پاک معروف شده اند.

یکی از طرح های جایگزین برای رفع مشکلات این دو روش استفاده موازی از این روش هاست بدین صورت که هر دو امکان در یک پهپاد جمع شده و به صورت موازی به کار گرفته می شود.

این روش علاوه بر کارایی بالا ضریب اطمینان پهپاد های گران قیمت امروزی را تا حد زیادی بالا خواهد برد. در تصویر زیر نحوه به کارگیری این موتورها دیده می شود :

طرح شماتیک موتورهای هیبریدی سوختی

طرح شماتیک موتورهای موازی هیبریدی سوختی

در بررسی ها دیده شده با استفاده از روش فوق می توان 6.5% در مصرف سوخت صرفه جویی کرد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “موتور هیبرید و سوختی پهپاد

  1. فرهاد بی باک گفت:

    درود به شما
    من موتوری طراحی کردم که با وزن بسیار کم، قدرت بسیار زیادی تولید میکنه و همچنین از مزایای دیگه ش میشه به صدای بسیار کم، تکنولوژی ساخت نه چندان پیچیده، دور موتور بالا، مصرف بشدت پائین، حجم بسیار کم و قیمت تولید کم اشاره کرد.
    باتوجه به انتظاری که از ارتقاء پهپادها میره، این موتور میتونه بصورت باورنکردنی کارکرد داشته باشه و مشکلات موجود رو حل کنه.

    1. admin گفت:

      سلام. خب میتونید تصویری یا فیلمی از عملکرد اون بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *