پیشرانش(جلوبرندگی)

سوخت توربین گاز صنعتی(۳)

diagramسوخت های گازسنتزی

سوخت‌های گازسنتزی در یک فرایند گازسازی از سوخت‌های جامع و مایع حاصل می‌شوند. این سوخت­ها می‌توانند فسیلی یا تجدیدپذیر باشند. یکی از این سوخت­های فسیلی مرسوم زغال­سنگ می‌باشد. تلاش‌های زیادی برای استفاده از زغال‌سنگ در توربین گاز صورت گرفته است. برای تبدیل زغال‌سنگ به سوخت گازی مناسب برای توربین گاز فرایند مشخصی طی می‌شود که حاصل آن، تولید گاز ترکیبی است و اجزای آن عبارتند از هیدروژن وکربن‌منوکسید به همراه مقادیر کمی کربن‌دی‌اکسید، متان و سولفور.

گاز سنتزی را نیز می‌توان از سوخت نفت کوره سنگین نیز استخراج کرد. امروزه این موضوع کاملا مورد قبول قرار گرفته است که نفت خام در دسترس پالایشگاه­ها در حال سنگین‌تر شدن می­باشد. به علاوه تقاضا برای محصولات با ارزش بالا مانند بنزین و فراورد‌ های تقطیر میانی نیز افزایش یافته است.

سنگین­تر شدن مواد خام و نیاز مبرم به محصولات با کیفیت بالا و همچنین مقررات سفت و سخت در مورد سوخت، پالایشگاه­ها را با چالش­های جدیدی مواجه کرده است. برای مقابله با این چالش­ها، تلاش­های بسیاری انجام شده است و فناوری­های متعددی جهت بهبود و ارتقاء نفت سنگین توسط مؤسسات تحقیقاتی توسعه یافته‌اند، مانند آسفالت گیری با استفاده از حلال، تصفیه هیدروژنی و شکست کاتالیستی. اما این فنآوری­های تبدیل پر هزینه نیز یک محصول ته­مانده برجای می­گذارند که علی­رغم کاهش حجم، حاوی مقادیر قابل توجهی گوگرد و فلزات سنگین می­باشد.

با این حال راه حل دیگری برای مسئله نفت سنگین وجود دارد که پالایشگاه­ها و صنایع در نقاط مختلف جهان با علاقه بسیار زیاد به دنبال آن می­باشند؛ فنآوری تبدیل به گاز. تبدیل به گاز فرایندی است که در آن یک ماده خام حاوی کربن توسط عامل گازساز (ترکیب دیگر گازی) به صورت ترموشیمیایی تبدیل به گاز سنتز که به طور عمده شامل هیدروژن و منوکسیدکربن است، می­شود. گاز سنتز حاصل می­تواند برای تولید انرژی و یا به عنوان ماده اولیه برای سایر فرآیندهای تولید مواد شیمیایی استفاده شود. در مورد پالایشگاه­ها، بسته به پیکربندی خاص فرایند و ارزش محصول، تبدیل به گاز می­تواند روشی مقرون به صرفه برای کاهش محصولات سنگین پایین برج تا مقادیر نزدیک به صفر باشد .

بررسی انواع سوخت های گاز سنتزی

پوژه AFTUR به منظور جایگزین کردن سوخت­هایی جدید برای توربین گازهای صنعتی، ایجاد شد. در این راستا این پروژه قصد رسیدن به سوخت‌هایی را داشت که در عین ارزش حرارتی کم (حدود 25 درصد ارزش حرارتی گاز طبیعی) بتوانند در توربین گاز استفاده شوند.

این پروژه در سال 2003 کلید خورد و قصد دارد محدوده بیشتری از سوخت‌ها را وارد چرخه اقتصادی توربین گازهای صنعتی کند، سوخت­هایی از قبیل سوخت­های بیو و سوخت­های گازی که از ضایعات، فرآوری شده­اند. این سوخت­ها ارزش حرارتی کم تا متوسط خواهند داشت، پروژه AFTUR قصد دارد سوخت­های جدید را طوری انتخاب کند که ملاحظات لازم برای تطبیق آنها را در توربین گاز را ببیند. این ملاحظات از  قبیل، خواص اتمیزاسیون و پاشش سوخت­های مایع، خواص احتراق و انتشار گازهای گلخانه­ای برای سوخت‌های جایگزین، میزان دوده گرفتن و انتشار NOx در شرایط مختلف علمکردی توربین گاز و تطبیق پذیری محفظه‌های احتراق کنونی برای استفاده از سوخت­های جایگزین است.

در فاز اول باید طیفی از سوخت­های جایگزین به منظور استفاده در توربین گازهای صنعتی را انتخاب کرد. انتخاب سوخت بر اساس پارامترهای زیر خواهد بود:

  • در دسترس بودن
  • ترکیبات
  • ویژگی‌های فیزیکی
  • قیمت سوخت

در زیر لیستی از گازهایی که پتانسیل به کار رفتن در توربین گازهای صنعتی را دارند، و در این پروژه روی آنها تمرکز شده، نشان داده شده است:

– روغن گیاهی

– استر (ester)

– سوخت‌های گرماکافت شده (Flash pyrolysis oils )

– اتانول (ethanol)

– متانول (methanol)

– سوخت‌های مصنوعی

– دی متیل اتر

– بیوگاز ناشی از گازسازی

– بیوگاز ناشی از متانیزاسیون

– بیوگاز ناشی از گرماکافت آرام

– گازهای فراوری صنعتی، غنی شده با هیدروژن

توضیحات در مورد برخی از سوخت های فوق در زیر آمده است:

اسید چرب متیل استر (Fatty acid methyl esters – FAME): از منابع تجدیدپذیری مثل روغن­های گیاهی و چربی­های حیوانی تامین می­شود. در اتحادیه اروپا، FAME بیشتر از روغن­های گیاهی است که از گل­های آفتابگردان بدست می­آید. از آنجایی که FAME خواص نزدیکی به سوخت دیزل دارند، این سوخت­ها می‌توانند به طور مستقیم در توربین گاز استفاده شوند و هم چنین با سوخت دیزل ترکیب شوند (از 5 تا 30 درصد).

گرماکافت:  فرایندی است که با گرما دادن منابع جامد بیومس (ضایعات و چوب) در نبود اکسیژن، سوخت‌های جامد، مایع و گاز تولید می­کند.

بیوگاز از متانیزاسیون: در فرایند متانیزاسیون می توان از مواد ارگانیک در نبود اکسیژن، گازهای کربن دی­اکسید و متان استخراج کرد که بعنوان سوخت کاربرد دارد.

گازهای صنعتی غنی شده با هیدروژن: گازهای صنعتی معمولا از پسماند پالایشگاه­ها و صنایع شیمیایی برجا می­مانند. به جای سوختن این گازها در کورها یا دیگ­های بخار، می‌توان این گازها را با غنی‌سازی هیدروژن، به عنوان سوخت توربین­گازهای صنعتی به کار برد. در ‏شکل زیر نمودار ستونی ارزش حرارتی سوخت‌های گازی فوق آمده است:

میزان ارزش حرارتی سوخت­های گازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *