پیشرانش(جلوبرندگی), جدیدترین خبرهای هوافضایی

سوخت روغن گیاهی هواپیما

با توجه به افزایش قیمت بی‌سابقه نفت خام، قیمت سوخت جت نیز به‌شدت افزایش یافته است و این، برای شرکت‌هایی که رقابت شدیدی برای جذب مشتری دارند؛ مناسب نیست. از این رو آنها تلاش می‌کنند با استفاده از سوخت‌های زیستی دردسترس و ارزان‌تر، نیاز به سوخت فسیلی را کاهش دهند و بدین‌ترتیب از هزینه‌های مصرفی خود بکاهند.

در آخرین روزهای سال 2008، هواپیمایی مسافربری در نیوزیلند موفق شده است پرواز آزمایشی 2 ساعته‌ای را با استفاده از سوخت زیستی به پایان برساند. این آزمایش، گامی بلند در استفاده از سوخت‌های دائمی و پایداری است که هم به کاهش آلایندگی هواپیماها کمک می‌رساند و هم از هزینه‌های مصرفی می‌کاهد.

این پرواز هواپیمایی نیوزیلند از یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 مدل 400 استفاده شد. سوخت یکی از موتورهای این هواپیما، ترکیب 50درصد روغن گیاه جاتروفا و 50 درصد سوخت جت بود. به گفته دیوید مورگان، سرخلبان این پرواز، سیستم سوخت و موتورها چه بر روی زمین و چه در حین پرواز عملکرد خوبی داشت.

آزمایش مشابهی توسط هواپیمایی ویرجین آتلانتیک انجام شد که سوخت آن از ترکیب دانه‌های نارگیل و باباسو (نوعی گیاه برزیلی) تهیه شده بود.

سوخت بیو در هواپیما

استفاده از سوخت های بیو در هواپیما

این نخستین بار است که هواپیمای مسافربری با ترکیبی از سوخت زیستی نسل دوم به پرواز در می‌آید. سوخت‌های نسل اول، سوخت‌های سنتی مانند اتانول هستند که آلایندگی بیشتری ایجاد می‌کنند. به‌تازگی اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2017، ده درصد از سوخت پروازهای هوایی را از طریق سوخت‌های زیستی تامین کند.

البته تولید سوخت‌های زیستی انتقادات بسیاری به‌دنبال داشته است. منتقدان معتقدند افزایش استفاده از سوخت‌های زیستی سبب می‌شود کاربری زمین‌های کشاورزی به کاشت گیاهان سوخت زیستی تغییر کند و این پدیده، افزایش غیرقابل مهار هزینه مواد غذایی را به‌دنبال خواهد داشت

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “سوخت روغن گیاهی هواپیما

  1. ارسلان گفت:

    سلام برای کنکور امسال رتبه ها رو نمیذارید؟

    1. admin گفت:

      سلام متاسفانه امسال فرصت این پیدا نشد که نتایج رو دریافت و دسته بندی کنیم. با عرض پوزش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *