جدیدترین خبرهای هوافضایی, کنکور ارشد هوافضا

کنکور ارشد هوافضا ۹۵ (سوالات و کلید کنکور اضافه شد)

دوستان عزیز دلیل تاخیر در پست کنکور ، اینه که هنوز سنجش سوالا رو منتشر نکرده در ابتدا در قسمت نظرات اگر دوستان مطلبی دارند بنویسند تا در ادامه با انتشار سوالات به صورت تخصصی تر به تحلیل کنکور بپردازیم … سوالات قرار گرفت…قسمت انجمن سایت رو هم دنبال و از تجربیات دوستان استفاده کنید

n00454720-b

 

download-whight

 

نوشته های مشابه

331 دیدگاه در “کنکور ارشد هوافضا ۹۵ (سوالات و کلید کنکور اضافه شد)

  1. باراد گفت:

    آقاااااااااااااااا این بحث مهندس A&P و E&E رو فعلا بیخیال بشید.

    هوافضا رو می خواید چیکار کنید ؟ بعد فارغ التحصیلی بیکاریدااا ! خداییش برید آگهی ها رو بخونید هیچ جا جذب نداره انصافا ! یه فکری به حال خودتون کنید.

    بجا این موضوع الکی دارید سر چیزای دیگه بحث می کنید.

  2. ناصر گفت:

    چرا حرف منو تحریف می کنی ؟
    مگه من گفتم ای اند پی بهترین مدرکه ؟ من دارم میگم شرایط شغلیش بهتر از هوافضا هست. چون هوافضا اصلا جذب نداره. بیکاریه.
    اون لامصب ای اند پی لااقل به قول شما ها سالی یکی دو بار جذب رو داره، ما اون یکی دو بار جذب رو هم نداریم ! حالا هی موضع بگیر علیه من. بجای اینکه با ما ها تو یه ساید باشن دارن و فاجعه های این هوافضا و بیکاربازارش رو بشناسن موضع میگیرن علیه ما.

    بعد این داستان سر و صورت روغنی چه ربطی به ای اند پی داره ؟ مگه کارگر معدنه ؟ من اتفاقا دارم میرم شروع کنم ای اند پی بخونم حسابی هم در موردش تحقیق کردم.

    بعدشم این ارسلان، اگه با من بودی بهتره درست صحبت کنی. رو حرف زدنت کار کن، اعصباب نداری انگار.
    الان تو ماهان کار می کنی رضایت شغلی نداری ؟ (اینو بی زحمت جواب بده)
    یا نه از کارت راضی هستی ولی از بیرون خبر نداری و جذب ها رو نخوندی.

  3. علی گفت:

    خطاب به یه بنده خدا شما برین توی سایت faa سازمان هواپیمایی کشوری امریکا یا EASAسازمان هواپیمایی اروپا یا ICAO هواپیمایی کشوری که قوانین مربوط به هوانوردی کل دنیا رو رو مینویسن شما برو ببین اصلا تو هواپیمایی ما چیزی به اسم مهندس هوافضا نداریم نه تو کل دنیا ونه ایران. کلا رشته های تخصصی هوانوردی شامل خلبانی – تعمیرنگهداری و برج مراقبت می باشد. در ضمن این شغلهای به این مهمی که در حد ملی هستند وبا جون مردم وعابروی کشور سروکار دارند میگی فقط در حد certificate هست. همه این رشته ها دانشگاهای مخصوص خودشونو دارند با شرایط خاص وادمای خاص نمیشه با هوافضا مقایسه کرد. چون شعار رشته های هوانرودی اینکه میگه ایمنی یک مسئله بین المللیه. رشته هوافضا اصلا تعریف خاصی نداره واقعا من نمیدونم چرا این رشته رو به وجود اوردن حتی تو خود امریکا شما اگه برین تاریخچه شرکتهای بزرگو بخونین بیشتر افرادی که یک محصول جدیدی در هوافضا اختراع کردن اکثرا ادمهای عملیاتی بودن .مثل اقای بوینگ و… تا از نزدیک با هواپیما سرو کله نزنین هیچی ازش نمیفهمی بچه های هوافضا حتی نمیتونن یک کاراموزی ساده تو فرودگاه برن چطور میخان مهندس بشن. بعضی از این اساتید هوافضا حتی یه هواپیما از نزدیک ندین. حتی توی شرکت های بزرگی مثل بویینگ وایرباس طراحی هواپیماهشون با کمک خلبان ومهندسین فنی انجام میدن

  4. ارسلان گفت:

    اخه تو نمیدونی بال هواپیما کجاشه بعد حرف از تعمیر نگهداری میزنی
    شناخت نداری نظر چرت و پرت نده
    بعد این پسره به اسم ناصر این همه حرف میزنی برو مدرکتو بگیر ببینم چیکارا میتونی بکنی
    بنده خدا من الان چند ساله تو ماهانم
    جلوی من که حرف اضافی نزن

  5. یه بنده خدا گفت:

    بابا جمش کنید بره همچین از یه رشته ضیغی تعریف میکنید انگار چیه، بابا تهش تعمیر نگهداری دیگه تازه اون ور اصلا این یه رشته دانشگاهی نیست و فقط درحد certificate و تهش بعد استخدام میگن برید فلان قطعه رو ببندین فلان جا، سر و صورتشون هم همیشه روغنیه در حدی نیست که تو کامنتای کنکور مهندسی هوافضا که یه رشته high tech زمین تا کهکشون بینشون فرقه از این رشته صحبت بشه

    1. ناصر گفت:

      یه عمر با این عنوان High tech پدرمون رو در آوردن.

      برای این هایتک کو کار ؟ هم ؟

      این چه هایتک ای هست که بیکاربازاره، فارغ التحصیلاش از دم دارن می نالن بخاطر بیکاری. تو یه سنی رسیدن دیدن مدرک گرفتن هیچی ندارن.

      بعدشم من نمیگم مدرک ای اند پی چیز خفنیه، من میگم اون سالی یکی دو بار جذب رو حداقل داره، ما هوافضایی ها اونم نداریم ! آخه این ظلم نیست ؟ درست هم نمیشه این شرایط.

  6. باراد گفت:

    داداشای گل !

    بحث آخریتون رو خوندم، بنظرم سر این بحث نکنید. هرچندکه هر دو طرف چیزای درستی گفتید. در مورد تعمیرنگهداری بگم خدمت مبارکتون که با شناخت نزدیکی که بهش دارم نه وضعش اونقدری هست که هر ماه یه بار استخدامی بردارن (در حد نرمال سالی یکی دو بار) نه اونقدری هم هست که به قول شما داداشا اصلا استخدامی نداشته باشه.

    _____________________________

    حالا این بحث مهندس تعمیرنگهداری رو فعلا بیخیال بشید.

    هوافضا رو می خواید چیکار کنید ؟ بعد فارغ التحصیلی بیکاریدااا ! خداییش برید آگهی ها رو بخونید هیچ جا جذب نداره انصافا ! یه فکری به حال خودتون کنید همونطور که من یه برنامه ای واسه خودم ریختم و ارشد مکانیک کنکور دادم.

  7. ناصر گفت:

    آقا ای اند پی بد هست ؟
    مدرکتون رو بدید و با هوافضای من معاوضه کنید :))))) من ب1 ب2 و تایپ هم باهاش می گیرم جذب هم میشم.
    طرف نمی تونه برقصه میگه اتاق کجه ! البته بلانسبت علی آقا.

  8. برد گفت:

    ما تا دلتون بخواد بیکار تو هوافضا دیدیم ولی بیکار تو A&P ندیدیم
    حرف های ناصر رو تایید می کنم.. اونایی که فکر می کنن هوافضا یعنی میری تو ایرلاین و … بدونن که A&P هست که بازارش خوبه و با هواپیما کار داره نه هوافضا که بیکاری نابودش کرده …

    1. ناصر گفت:

      برد جان، هی میگن هوافضا هایتک و خفن و فلان. آخه وقتی کار نداشته باشه این چه هایتکی هست.
      وضعیت معیشت هوافضایی ها با این وضع بیکاری … چی بگم دیگه …

  9. علی گفت:

    ناصر ارسلان راست میگه من خودم a&p خوندم البته الان ما رشته ای به این اسم نداریم الان شده مهندسی فناوری مکانیک هواپیما یا مهندس تعمیر ونگهداری هواپیما بعدشم هر کی که لیسانس تعمیر نگهداری داشته باشه استخدامش نمیکنن میگن علاوه بر لیسانس باید مدرک B1 یا B2 از هواپیمایی کشوری داشته باشه که خودش داستانیه تازه با وجود داشتن اینها پارسال کلا دو بار استخدام فنی برگزار شد یکیش ماهان بود یکی دیگه نفت التبه اونقد بی صرو صدا نیرو میگیرن که هیشکی نمیفهمه منم به بدبختی متوجه شدم. یکسری از دوستان من همه که لایسنس داشت رفتن برا استخدام ولی قبول نشدن چون خیلی سخت میگیرن باید از نظر زبان وفنی عالی باشی اونخ شاید استخدامت کنن. من خودم کسانی رو دیدم که با لیسانس کشاورزی وتاریخ دارن تو ماهان وفارسکو کار میکنن چون پارتی داشتن. اگه خودم نمیدیدم باور نمیکردم البته اینم در نظر بگیرین فارغ التحصیل تعمیر ونگهداری به اندازه هوافضا هست شایدم بیشتر خود تهران یک دانشگاه دولی بعلاوه چهارتا علمی کاربردی وسایر مراکز ازاد دیگه تازه مشهدو بندرعباسو هم بهش اضافه کنین

    1. باراد گفت:

      داداش خوش به حالتون، حداقل میگی پارسال واسه مدرک شما دو تا استخدام فنی برگزار شده، هوافضاییا طفلیا اونم ندارن. شانس بیارن 5 سال یه بار استخدامی باشه اونم تعداد کم و باید با چندین هزار فارغ التحصیل بیکار آزمون استخدامی بدن.

  10. ارسلان گفت:

    من خودم اینقدر A&P دار بیکار میشناسم اندازه موهای سرت
    تو چیزی که تجربه نداری و داخل میدون نیستی لطفا نظر نده

    1. ناصر گفت:

      اولا ای اند پی اندازه موهای سر اصلا فارغ التحصیل نداره.
      بعدشم تا بوده این هوافضا بوده که بیکار بوده.
      این ای اند پی سالی یکی دوبار جذب رو داشته ولی هوافضا نه اصلا.

      تو یا هوافضایی نیستی یا … نمیدونم …
      یعنی از اوضاع وخیم کاری هوافضا اصلا خبر نداری.

  11. ارسلان گفت:

    اون ایرلاین هایی که نامبردی اصلا فعال نیستن
    شما از هیچی خبر نداری
    برو تو امار پرواز,روزانه ببین اصلا این شرکتا نیستن
    اصلا عملیاتی ننشدن هنوز
    هیچ هواپیمای نو هم وارد کشور نمیشه

    1. ناصر گفت:

      من خودم فراخوان هاش رو دیدم.
      واسه اردیبهشت هم هستن.
      بعدشم شما از کجا میدونی هواپیمایی وارد نمیشه ! که بجای مسئولین نظر میدی.

  12. ناصر گفت:

    راست میگن اگه بعضی نعمت ها در دسترس باشه خوشی میزنه دل بعضیا !

    هوافضا اوضاعش داغونه، یکی از کامنتگذارهای عزیز میاد میگه اون یکی ها هم وضعشون خوب نیست. آخه کی گفته ! یه نگاه به آگهی های جذب بنداز ببین کی وضعش داغون تره ؟
    هوافضا که چندین هزار بیکار داره و فضای صنعتی و شغلی نداره الان دچار شرایط بد هست.
    اون فارغ التحصیل مکانیک که هر جا تو آگهی ها نگاه کنی براش موقعیت جذب داده، صنایع هم همینطور، رشته های مهندسی دیگه هم همینطور !
    نمیدونم چطوری پیش وجدان خودتون می تونید آروم باشید وقتی الکی میاین به ما ها میگید هوافضا کار داره ! کو کار ؟ هی لیست بزارید جلومون، لیست های کاذب و دروغین، هی دلخوشی الکی بدید، هی اطلاعات غلط بدید و بگید همه چی تو هوافضا گل و بلبل هست ! بسه دیگه ! خیلی وقت بود که حقایق باید رو میشد که شد.

  13. ناصر گفت:

    بازم میگم، اون هوافضا هست که کار نداره، ای اند پی اوضاعش خوبه.
    1. خودت داری میگی تو ماهان کار می کنی پس چرا اظهار بیکاری می کنی؟
    2. به هیچ وجه، بدون پارتی هم رفتن اتفاقا ! اون هم با چی ؟ با فراخوان عمومی تو روزنامه.
    یعنی رسما ای اند پی چندین بار تو همین سال فراخوان جذب دادن براش.
    3. الان شما داری فراخوان های نسیم و سپهران و … رو تکذیب می کنی ؟
    4. بعدشم حتی اگه هواپیما ندن اوضاع جذبی های این مدرک خوبه، کسی که میگه برای A&P کار نیست بهتره برای خودش این نظر رو نگه داره (البته ببخشیدا، قصد جسارت ندارم).
    5. نکته بعدی، با اینکه فعلا اوضاعشون خوبه اما اگه هواپیما بدن عالی تر میشه. دقت کن “عالی تر”.
    الان شما خودت با ای اند پی استخدام هستی ناراحتی از کارت ؟ اگه ناراحت هستی مدرکت رو بده به من 😀 ببین من با مدرک A&P تو چه کارهایی که نمی کنم (اگه میشد انتقالش داد و معاوضه کرد!)
    6. بعدشم هیچی فعلا لغو نشده، فقط اعتبارهای مالی توسط یکی از پورت های اروپایی به صورت قطعی تضمین نشده همین ! اونم با مذاکره تجاری و اتاق بازرگانی رفع ش می کنن، دنبال تضمین مالی و پروسه خروج پول از ایران هستن، نمیدونم رو چه حسابی میگید هیچی نمیدن به ایران !!!

  14. ارسلان گفت:

    هیچ جا الان استخدامی نداره تو a&p
    خیالت راحت
    بچه جون من الان خودم هم لیسانس هوافضا دارم هو A&P
    تو ماهان هم دارم کار میکنم
    هیچ هواپیمایی به ایران نمیدن خیالتون راحت
    همه چی لغو شد
    اون رفیقاتم حتما با پارتی رفتن

  15. ناصر گفت:

    این هوافضا هست که کار نداره.

    اما ای اند پی و ای اند ای خوب هم کار دارن.
    من چندتا از دوستانم اخیرا تو همین اردیبهشت جذب شدن، تازه فقط مدرک A&P هم داشتن، یکیشون که E&E داشت داره 3.5 میلیون ماهی حقوق اولیه میگیره، تا چند سال بعد همینطور بره 6 7 میلیون به ارزش پول الان ماهی حقوق می گیره. الان همین دوستانی که میگم کاسپین، سپهران، نسیم، پارس ایر، زاگرس و … جذب شدن همشون هم با مدرک A&P جذب شدن به غیر از یکیشون که E&E هم داشت و حقوقش خوب بود.

    ما هوافضایی ها هستیم که کارنداریم، اگه هم داشته باشیم بین 900 هزار تومن تا 1.5 میلیون حقوق ! یعنی یه کارگر تو تهران بیشتر از ما حقوقش میشه تازه اون کار داره ما همون کار رو هم نداریم که این چندغاز حقوق رو بگیریم.

  16. ناصر گفت:

    کی گفته !
    اتفاقا هوافضا وضعش وخیم تره.
    چرا ؟
    چون نسبت فارغ التحصیل های هوافضا به موقعیت های کار خیلی خیلی خیلییییییییی بیشتر از نسبت فارغ التحصیل های برق به موقعیت کارشون هست. چون هوافضا فارغ التحصیلش زیاده و کار هم نداره. اما این نسبت رو با بقیه رشته های فنی مقایسه کنی می بینی اونا وضعشون خیلی بهتر از هوافضاست.

    یه عمره الکی دارن لیست میزارن جلو ما میگن این ها موقعیت های جذبتون هست، یه عده هم که از اوضاع بد کاری هوافضا و نبود شغل دارن سودهای کلان می برن همش میگن نه اینطور نیست (البته منظورم شما نبودیدا، کلی میگم).

    ای اند پی هم اتفاقا ! کار هست خوبش هم هست، نمیدونم شهرهای دیگه رو اما تو همین تهران کلیموقعیت کار هست. تازه اونایی که هم مدرک A&P و هم E&E دارن شغلشون تضمینه ! دیگه خودم دارم تو این شهر زندگی می کنم کلی از اطرافیان و دوستان رو اخیرا دیدم استخدام شدن. دیگه چرا میگید ای اند پی کار نیست ! هست خوبش هم هست.
    این هوافضا هستش که ما ها رو بدبخت کرده تو این سن رسیدیم کار نداریم واسه جذب شدن تو کارهای مکانیکی هم باید کلی پارتی و … جور کنیم.

  17. علی گفت:

    همه رشته ها الان بیکاری هست فقط مربوط به هوافضا نیست برق و مکانیک که خیلی وضعش بدتره چون فارغ التحصیل بیشتری داره کلا مملکت تعطیله دوستان هر کی میگه نه بره ببینه استادای خودشون که این راه سال ها پیش رفتن الان کجا رو گرفتن جز تدریس در دانشگاه لطفا خودتونو گول نزنین چشاتونو باز کنین. برا a&p هم خبری نیست سالی یبار استخدام میکنن اونم 2 نفر میگیرن با پارتی یجوری امتحان میگیرن که هیشکی قبول نشه کتاب تعمیر نگهداری ایرباس که همش انگلیسی هست میزارن جلوت میگن بخون معنی کن اونم تازه کرفتن لایسنس از هواپیمایی کشوری هم سخته

  18. s گفت:

    رییس جمهور وقت که قرار شده بود چند تا هواپیما ی تازه وارد کنه

  19. s گفت:

    سلام
    دوستان یعنی واقعا برای رشته هوافضا کار نیست ؟؟؟حتی توی تهران و اصفهان ؟

    1. ناصر گفت:

      خیر.

      اون موقعیت کارهایی که نشون میدن یا مدرک مکانیک می خواد یا موقعیت کار ای اند پی و اویونیک و … هست به دروغ میگن هوافضا.

      تو هوافضا خبری نیست متاسفانه.

  20. /n/ گفت:

    دوستان عزیز اگه به نظرتون هوافضا رشته خوبی نیست ..این همه بیکار داره..فلانه.. اینجوریه ، اونجوریه،مدرکش نمی ارزه این چیزا،خب بجای غصه خوردن چرا اولا، دوباره کنکور هوافضا شرکت کردین ؟؟؟
    دوما شما که دوره ی لیسانس به معایب این رشته پی بردین چرا تغییر رشته ندادین؟؟؟؟؟
    سوما ،ارشد هوافضا نخونید ،سال دیگه برید رشته ای پر از مزایاتر!!!
    معلومه اینقد نا امید هستید آخرش کل عمرتونو غصه میخورید پیر میشید..کسی به اجبار نمیگه هوافضا بخونید،مزایا و معیابو وقتی از همه نظر سنجید و پی بردید ناامیدید ،هوافضا رو انتخاب نکنید!!!!!
    جلو ضرر هر موقع بگیرید منفعته
    چرا ناامیدانه غصه بخورید؟؟
    در رشته های دیگه کارهای دیگه بروتون بازه

    1. حسین براتی زاد گفت:

      دوست گرامی یه طوری میگید “در رشته های دیگه کارهای دیگه بروتون بازه” انگار تو هوافضا کار هست و تو رشته های دیگه کارهای دیگه ای وجود داره !

      نبابا از این خبرها نیست.
      الان اینایی که می بینید ارشد می خونن که شاید شما هم یکی از اون ها باشید حقیقتا برای اینه که نمیدونن دنبال چی هستن و چون اسمش هوافضاس هم هوا تو اسمش داره هم فضا داره بنظرشون چیز باحالیه فقط می خوان برن بخونن ببینن چیه !

      جوون های الان وقتی بهشون میگی تو هوافضا کار نیست فکر می کنن داری شوخی می کنی. الان شما ها حداقل 22 23 سالتون هست وقت داشتن کاره، بعد از 24 25 سالگی فارغ التحصیلی ببینی کار نداری چه حسی بهت دست میده ؟ حتما حس بیخیالی و وابستگی به پول تو جیبی ! شاید هم تمایل به رانندگی با پراید و کار کردن تو آزانس ! البته آژانس های الان ماشین های مدل پایینی مثل پراید رو هم قبول نمی کنن.

  21. ارسلان گفت:

    نه داداش الان اوضاع A&P هم خوب نیست
    من خودم تو به ایرلاین هستم
    همه هواپیما ها فرسودن
    و به ایران هواپیما هم نمیدن خیالتون راحت
    الان هیچ شرکتی هم بدبختانه استخدام نمیکنه

    1. ناصر گفت:

      بیخیال !
      ای اند پی بد بدش اینه که از هر 10 نفر 1 نفر استخدام نشه.
      آزمون کشوری رو دادی شما ؟
      من 4 تا از دوستای خودم چند وقت پیش استخدام شدن شرایطشون هم خیلی خوبه.
      تازگیا هم چندتا ارلاین جدید راه اندازی شده، هواپیما هم کی گفته نمیدن خوب هم میدن، شایعه هست باور نکن شما.

      1. ناصر گفت:

        من که تو کتم نمیره ای اند پی شرایطش بد باشه.
        مخصوصا اینکه از نزدیک کلی موارد استخدامی هم دیدم.

        شرایط ای اند پی الان خوبه، وقتی هواپیما بیاد عالی تر هم میشه.

        این هوافضای بیچاره هست که بیکار مونده. من نمیدونم شما چطور میگی واسه ای اند پی کار نیست.

  22. علی گفت:

    به هر حال همومون بدبخت میشیم چه با سواد چه بی سواد پس بهتره زور الکی نزنین اگه کنکور قبول نشدین دیگه عمرتونه بیهوده تلف نکنین برین کنار کارگرای عزیز بیل دستتون بگیرین مثل مرد کار کنین.

    1. ناصر گفت:

      چه بدبینانه 😀
      کی گفته آدم باسواد بدبخت میشه ؟

      بعدشم اوضاع رشته هایی مثل A&P خیلی توپه.
      بجای کارگری و مشاغل سخت، تشریف ببرید ای اند پی بخونید که هم با کلاسه هم درآمدش خوبه و کاملا مرتبط با هواپیما و هوانوردیه.

  23. momo گفت:

    ناصر جون حرف دلمو زدی! از بچگی گفتن تلاش کن درس بخون فلان میشه بیسار میشه ولی دیدم تهش هیچی نیست! بچه های با هوش و با انگیزه با پشتکار وارد این راه یعنی درس خوندن شدن ولی هیچی تو دستشون نیس! بعد یه عده تنبل و خنگ درس و ول کردن زدن تو کار و بازار و اینا الان طرف خدارو بنده نیست منتظر بیلیت فستیوالای Ibiza اس بعد ما منتظر نتایج کنکوریم!! اصن الان کسی نمیپرسه شما کی هستی! به هرکی هم بگی فوق لیسانسه هوافضا دارم در بهترین حالت میگه آفرین! بعد تو دلشم میگه این بدبختو اینهمه رفته عمرشو تلف کرده درس خونده! بعد یه عده… سوار ماشینای آنچنانی میشن که هیچ سودی برا کشور ندارن !

    ((( چیزی که عقاب را پیر میکند غم قفس نیست ، پرواز کلاغ های بی سرو پاست! )))

    1. ناصر گفت:

      بدتر از اون اینه که اوضاع داره از اینی که هم هست خراب میشه.
      میگن +5000 تا فارغ التحصیل هوافضایی بیکار از 86 تا الان ! فکر نمی کنم این تعداد بیکار تو سایر مدارک دانشگاهی باشه.
      مدرک هوافضا متاسفانه خیلی …

  24. نگین گفت:

    دوستان نتایج(رتبه ها) دقیق کدوم روز اعلام میشه؟

  25. پرواز گفت:

    میتونید دلیل اینکه air brake اثر شناوری رو از بین میبره رو توضیح بدید ؟!
    پاسخ اقا صادق رو بدید

    1. ناصر گفت:

      حیف به دلیل نصب یه افزونه مشکل اسکریپت مرورگر دارم ایمیلم رو سابمیت نمیکنه وگرنه ریجستر می کردم توضیح می دادم.
      هر چند در اینجا توضیح داده شده و توسط سایر کاربرا داخل فروم هم بحث شده.
      یه جا هم داخل انجمن توسط بچه ها خیلی قشنگ توضیح داده شده.

    2. ناصر گفت:

      برید داخل انجمن اون بحث راجع به کنکور، بحث هایی که کاربرا کردن رو بخونید.

  26. یه بنده خدا گفت:

    دمت گرم ناصر خداییش حرف دلمو زدی…
    “اسپایلر” خوب اومدی 🙂 🙂 🙂

  27. ناصر گفت:

    آقا/خانوم سین موافق هستم.

    به قول بچه های همین سایت آدم مگه چقدر عمر می کنه ! طرف فارغ التحصیل هوافضا شریف هست اکثریت کار گیرشون نمیاد یه چندتا استثنا هم با پارتی و … برای اینکه مشغولشون کنن یه پروژه الکی و چندرغاز میدن دستش که فکر کنه بیکار نیست. بعد دوستان طرح میدن برای عدم خروج نخبه از کشور!
    خب اون نخبه طفلی بمونه ایران ببینه بیکار مونده یا شغل های کاذب مثل استادی دانشگاه و … داره که دق می کنه.
    به قول این آقا/خانم سین مغزش به لجن کشیده میشه.
    چون یه عده بچه مایه دار میخوان با پورشه جلو این فارغ التحصیل هوافضا رژه برن اینم نهایتا بشینه تو پرایدش نگاشون کنه.

  28. پرواز گفت:

    به نظر من یکی از دلایل عدم پیشرفت و یا شاید در جا زدن توی بعضی از زمینه ها…اینه که 1. انتقاد پذیری مون خیلی کمه…اکثرن دوست دارن نظر موافق خودشونو بشنون…و 2 اینکه حس حسادت در بین ما ها هست…من خودم به شخصه دیدم …توی دانشگاه ما استاد ها زیر اب همو میزنن…به هم حسودی میکنن!
    خب که چی بشه؟! باید بدونن هر دو برای ایران دارن تلاش میکنن برای پیشرفت …
    نمیدونم ایا توی بقیه دانشگاه ها هم هست یا نه

  29. سین گفت:

    دانشگاه مسول تغذیه ی صنعت نیست .صنعت باید دست به سوی دانشگاه دراز کنه تقاضا کنه بیان رو پروژه هاش کار کنن ایران همچین تقاضایی صنعتش نداره مشکل اساتید نیست . یک استاد نباید یک مهندس رو به یک تکنسین کاهش بده به خاطر این که بتونه اپراتور ایران خودرو شه . ایران خودرویی که با هزار رانت و فساد بازار رو انحصاری کرده با سایپا و نیازی نمی بینه روی طرح های نو کار کنه . وظیفه ی استاد انتقال کمال و تمام علم به دانشجو هست و تربیتش . ساختار اقتصادی و صنعت و …. از جای دیگری باید درست شه نه از دانشگاه ! نمی شه دانشگاه به اسم مهندس تکنسین فوق دیپلم بده بیرون .کشورهای خارجی اگر یک میزان اندکی بیشتر روی جزییات عملی تاکید دارن و کمتر روی تیوری (اگرچه هیج جا این مدینه ی فاضله ای که فکر کنید به معادلات و انتگرال می گن فرمول حفظی نیست ) به خاطر این هست که زمینه ی عملی برای کار کردن زیاد دارن در ایران به اون صورت صنعتی وجود نداره که استاد بخواد دانشجو رو در حد یک ذره (اونم نه در حدی که شما می فرمایید ) به سمت مهارت های عملی سوق بده . نتیجش می شه این که همون تنها نقطه قوت تیوری هم از دست می ره .
    بذارید رو راست باشیم دانشجو و مهندس در ایران اون تقاضایی که واسش هست رو ارضا نمی کنه به لطف ضعف های صنعت و زیادی انواع و اقسام دانشگاه های آزاد و غیز انتفاعی و … .
    این که شما بری دانشگاه و انتظار داشته باشی دانشگاه بشه یک مرکز تربیت تکنسین که شما استخدام شی و داخل کشور بخوان شما رو مثل اینه که شما بری رشته ی ورزشی کایوپاترا و بعذ بگی لطفا بکنیدش فوتبال می خوام برم استقلال !
    اون مشکلات عظیمی که شما می فرمایید با تغییر سر فصل های استاد ها و دانشجوها حل نمی شه با شفافیت اقتصادی سلامت اداری عدالت و … حل می شه . شما اینا رو درست کن همین مهندسای تیوری ببین چی کار می کنن واست وقتی تمام اون سهمیه های دانشگاه های پرت با معدل های زیر 13 رفتن و جاشون با مهندسای تیوری شریف و تهران و امیرکبیر و خواجه نصیر و اصفهان و مشهد و شیراز و … عوض شد
    دوست عزیزی که می فرماین ما قرار نیست تو صنعت هیچ کاری کنیم هیچی نمی تونیم بسازیم باید کار عملی بلد باشیم مدل سازی کار ما نیست . اون مشکل شما و اون دکترای شریف مشکل صنعت مشکل اقتصاد و … هست . نه مشکل دانشگاه .
    خانم رهای عزیز پروفسور سمیعی که مثال زدید پزشکی خوندن بحثشون جداست . ولی اون طرحی که دادید باعث عدم خروج مغزها نمی شه باعث گندیدن و به لجن کشیده شدن مغزها می شه .
    بذارید فانتزی فکر نکنیم 1000 تا مهندس نخبه رو بندازیم تو یه محیط خالی و آچار بدیم دستشون واسه به بهانه ی مهارت های عملی هیچی نمی شن جز تماشاگر پورشه های ناشی از دلالی و هدر رفت عمر و زحمتشون 🙂

  30. momo گفت:

    برد جان شما انگیزه منو برا ادامه تحصیل میدونی؟ چرا قضاوت میکنی برادر من؟

  31. صادق گفت:

    دوست عزیز می تونید توضیح بدین که airbrake دقیقاً با چه مکانیزمی اثر شناوری رو از بین میبره؟!
    البته باید به جای برفراز باند کلمه روی باند رو بکار می برد ولی سوال اصلی نیروی شناوریه !

    1. ناصر گفت:

      بیخیال تو رو خدا.
      اصلا باشه همون اسپویلر یا به قول یکی از کامنت ها “اسپایلر” !!!! درست هست.

      هوافضایی ها بیخیال اون تست ایربریک بشید بزارید همین اسپویلر رو درست بدونن، بحث نکنید.

      (دوستان با همین ذهنیت میرن هوافضا، چی بگم دیگه … هر طور مایل هستید)

  32. یه بنده خدا گفت:

    با این تصویر سطح علمی طراح مکانیک پرواز امسال میره زیر سوال!!!
    قبل تاچ یعنی برفراز باند airbrake بازه نه اسپویلر…
    https://www.google.com/search?q=bae+air+brake&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi9oLKi0frMAhXGliwKHdz0BLAQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#imgrc=wzaNMsv25cFhMM%3A

  33. رها گفت:

    دوست عزیز من به هیچ وجه نظر شما رو عوض نکردم،فقط دیدگاه خودم رو به تفصیل بیشتر بیان کردم،میتونید دوباره نظراتم رو بخونید.
    به عقیده من صنعت ما نیاز به یک تحول اساسی داره و این امر محقق نمیشه مگر اینکه یک حرکت جمعی در اصلاح بنیادی شیوه آموزش از دانشگاه و دانشکده های فنی آغاز شه. باید رویکرد جدی تر و واقعی تری از فضای صنعت در دانشگاه ها به دانشجویان القا بشه، نه صرفا محاسبات روی کاغذ و تئوریات، تا در ادامه تئوریات جایگاه خودش رو پیدا کنه.
    البته اگه قبول کنیم که مهندسی هدف اصلیش ایجاد و توسعه صنعته نه صرفا توسعه علم تنها!!
    استادی که خودش سالها فقط تئوری کار کرده و اصلا فضای صنعت رو لمس نکرده چطور میخواد یک ” مهندس” که بتونه به رشد صنعت کشور کمک کنه تربیت کنه؟!!
    مطمئن باشید با تحقق این هدف یعنی در درجه اول درک مفاهیم و شکلدهی صنعت، انگیزه برای توسعه دانش هم خیلی بیشترخواهد شد.
    نمیدونم تا چه حد با دیدگاه من موافق هستید ولی اگه موافقید یا مخالف یا راهی برای حل این معضل دارید بیان کنید.

  34. رها گفت:

    شاید این سوال براتون پیش بیاد که حالا بحث تغییر رویه آموزش کارشناسی چه ربطیش الان به ارشد، علتی که من این قضیه رو اینجا مطرح کردم این بود که تا موقعی که این روش اصلاح نشه، ادامه تحصیل و محقق شدن باور دوستان به اهمیت توسعه دانش تئوری نه تنها معناشو ازدست میده و کم ارزش میشه،بلکه زیان بار هم هست!
    کم ارزش که میگم منظورم به ارزشی که در مجموع برای کشور داره هست.چون در این وضعیت کنونی افراد با ادامه تحصیل فقط یه سری تئوریات به تئوریهای قبلیشون اضافه میشه و ازین بین اونهایی که این پتانسیل رو داشته باشند و حتی به درجه بالایی از علم برسند،راهی جز مهاجرت کردن ندارند که این خود ضرر بزرگی برای کشوره(یعنی سرمایه ارزشمند فکری این آب و خاک با بهای اندکی در اختیار دیگر کشورها بگذاریم!!) و بقیه که میمانند به دلیل عدم شرایط مناسب دچار افسردگی و تبعات بدتری از آن میشوند، علاوه بر ضرباتی که به خود فرد وارد میشه،ضربه سنگین تر آن متوجه جامعه است که قشر جوان و مستعد خودشو از دست میده!!

  35. برد گفت:

    خانم رها نمی دونم از قصد حرف منو عوض می کنین یا … بهتره ادامه ندم حرف ها زده شد هرکسی هم مختاره هر طور دوست داره برداشت کنه

  36. رها گفت:

    جناب برد، نظر شما کاملا درسته ولی فکر میکنم متوجه منظور اصلی بنده و دیگر دوستان نشدید، بنده همانطور که در نظرهای قبلی هم اشاره کردم معتقدم سیستم آموزش دانشگاهی ما در رشته های مهندسی نیاز به اصلاح داره.(البته چون شرایط کنونی کشور اینطور اقتضا میکنه)
    حرف من اینه که یه دانشجو وقتی مقطع کارشناسی رو پشت سر میذاره و مدرک مهندسی(حالا بحث من بیشتر سر مکانیک یا هوافضاست) میگیره “باید ” این توانایی رو داشته باشه که حداقل! جذب صنعت بشه.(بگذریم از کارآفرینی و ایجاد اشتغال یا تجاری سازی و به تولید رساندن یک ایده که ممکنه در ذهن داشته باشه)اگه مهندس رو اینطور تعریف کنیم که ” با به کارگیری دانش دست به ارایه ایده برای حل یک مشکل یا خلق یک محصول برای رفع یک نیاز میزند” درنظر بگیریم، متاسفانه دانشگاه های ما خیلی از این تعریف دور هستند!! (ضمنا این تعریف با تکنسین فرق داره، تکنسین صرفا یک عملگر یا اپراتور تجربی هست )
    و علتی که بنده اینقدر تاکید به اصلاح این سیستم اموزش دارم اینه که سیستم فعلی همه چیز رو باهم قاطی کرده!! من میگم در دوره کارشناسی از جزییات بکاهیم و مهارتهای ضروری دیگه رو به دانشجوها بیاموزیم تا اصلا صنعتی شکل بگیره و بعد در مقاطع بالاتر زمینه برای توسعه دانش و صنعت فراهم کنیم، چون تا زمانی که با این روند پیش بریم و وقتی صنعتی وجود نداشته باشه دیگه نتیجش میشه همینی که الان داریم میبینیم! شما خودتون میگید که افرادی هستند که عاشق توسعه علم و کارهای پژوهشی هستند و بسیار هم موفق، و بعد میگید اپلای کردن برای دیگر کشور ها!!! خب شما حالا ازین وضعیت خوشحالید!دلتون نمیسوزه و حیف نیست این ظرفیتها در داخل کشور به کار گرفته بشه؟؟!!
    فکر میکنید کشورهای صنعتی دنیا چطور به این جایگاه رسیدند؟! اونها ابتدا زیرساخت ها صنعتشون رو تقویت کردند سپس برا توسعه سعی در جذب بهترینها ار سراسر دنیا میکنند. که ماشاالله ما مفتخریم که یکی از بزرگترین مراکز پروش نخبه برای تامین کمبود های دانش در زمینه های مختلف دیگر کشوها هستیم!!!!
    تازه این خیلی بهتره که افراد طوری تربیت بشن که بتونن وارد صنعت شده و پس از کسب تجربه مشتاق به ادامه تحصیل ” هدفمندتر ” در زمینه کاری خود شوند.
    تقریبا شبیه سیستم علوم پزشکی ما که افراد از دوران تحصیل وارد محیط کار شده و در مرحله اول مهارتهای عمومی و لازم می آموزند و بعد در صورت تمایل در زمینه تخصصی مورد علاقه خود ادامه داده و باعث پیشرفت و توسعه میشوند.
    البته تفاوتهای بسیاری در این مورد با مهندسی وجود داره ولی کلیت قضیه منظورم هست.

  37. برد گفت:

    جناب علی، درس خوندن بخاطر استاد شدن مسخره س.. کسی میتونه استاد بشه که با عشق درس بخونه و تو گرایش خودش اونقدر وارد باشه که ازش خواهش کنن بیان درس بده مثالش هم میتونه یکی مثل پروفسور سمیعی باشه. فکر نمی کنم کسایی که پایان نامه شونو میدن بیرون واسشون انجام بدن و یا به زور و با اکراه یه مقاله میخونن و هیچی هم نمیفهمن یا از زیر یادگیری مباحث مهم فراری هستن و فکرشون اینه که تو جلسه خواستگاری و یا جلو فک و فامیل پز بدن ما مدرک ارشد هوافضا داریم ما مخیم و .. بتونن استاد خوبی باشن. نمونه شو فکر کنم زیاد دیدیم تو استادهای خودمون. شما فکر نکنید که هرکسی رفته ارشد میخواد استاد! شه … خیلی از بچه ها عاشق علم هستن اینکه شما کمتر دیدینشون دلیل نمیشه که بگیم انسان این مدلی نداریم. من کسانیو تو دانشکده ی خودمون دیدم که از ترم 4 تا ترم 6 یعنی چیزی حدود 1 سال و نیم مرتب صبح تا عصر میرفتن آزمایشگاه دانشگاه رو پروژه شون کار می کردن آخرشم بهترین نتیجه رو گرفتن و اپلای کردن و شرایطو برای خودشون ساختن. حالا شاید اگه شما میدیدنشون شاید میگفتید تنبله 6 ترمه شده یا بیکاره ارشد میخونه ریاضی حل میکنه این انقدر سواد نداره بدونه فلان چیز هواپیما چطوری کار میکنه و … پس راجع به ادما قضاوت نکنیم

  38. برد گفت:

    خانم رها هدف مهم هستش. متاسفانه حرف شما در این زمینه درست هستش و متاسفانه خیلی از دانشجوها صرفاً برای وقت پر کردن و یا مدرک میان ارشد و دکتری که خب این باعث صدمه به خودشون میشه در درجه ی اول. خوشحالم بحث هامون از یه سری کری خونی های استادیومی در ابتدای این پست تبدیل شد به بحث هایی که شاید باعث بشه یه عده حداقل به هدفشون برای ارشد خوندن فکر کنن

  39. برد گفت:

    دوستان عزیز دقیقاً حرف منو میزنید. بحث منم همینه، میگم اگه شما میخواید ارشد بخونید یعنی میخواید علمو جابجا کنید پس باید ریاضی بلد باشید. اگه میخواید تکنسین باشید و کار یاد بگیرید باید زودتر وارد بازار کار بشید و کار یاد بگیرید حالا اینکه چرا کنکور دادید نمی دونم واقعاً چه دلیلی داشتید مگه در جریان نیستید که تو ایران زندگی میکنید؟ جناب MOMO اگه اشتباه نکنم شما هم کنکور ارشد دادید.. اخه وقتی میبینید دکتری شریف کار لیسانس می کنه برای چی کنکور دادید که بعد بگید ریاضی دونستن تو ایران مهم نیست؟ بحث من از مطرح کردن این مبحث ریاضی، همین بود که خوشبختانه خودتون دقیق زدید به هدف. ارشد و دکتری خوندن باعث نمیشه شما تکنسینه بهتری بشید بلکه تا حد خیلی کمی تو ایران دید اختراع و توسعه علم بهتون میده که وقتی شما زیاد رابطه ی خوبی با ریاضی ندارید و اونو فرمول حفظ کردن می دونین و یا استفاده از ماشین حساب خب مشخصه صدمه میخورین.. این مدت باقی مونده تا نتایج فرصت خوبی هست که فکر کنید و تصمیم بگیرید. امیدوارم از حرف های من ناراحت نشده باشید بلکه دیدی نسبت به ارشد و دکتری و مثلاً هدفشون!!! پیدا کرده باشید تا 2-3 سال عمرتون نسوزه … البته این حرف میتونه باعث بیداری اونایی بشه که فکر می کنن مثلاً از لیسانس یه رشته ای مثل مدیریت می تونن ارشد هوافضا بخونن … کسایی که حتی کوچکترین آشنایی با مهندسی های نزدیک به هوافضا مثل مکانیک و مواد ندارن و فکر می کنن ترم 2 ارشد هوافضا شریف مثلاً پشت اف 16 میشینن یا میشن متخصص ساخت موشک های قاره پیما

  40. علی گفت:

    رها پیشرفت کنیم ما؟؟؟؟ مگه میزارن؟؟ مستند البرتا رو اگه ندیدن ببینین سالی 180000 تحصیل کرده ایرانی کشورو ترک میکنن بعد ما مثلا میخاییم چیکار کنیم سال به سال عقب مونده تر وضعیف تر میشیم تقریبا همه چیزو وارد میکنیم حتی میوه رو . خوب کی مارو تا اینجا رسوند نمیشه گفت اتفاقی بوده یه عده که نمیدونم چی بهشون بگم( خائن یا نااگاه) نمیخان ما پیشرفت کنیم . وبنظرم نمیشه کاری کرد شماها هم خیلی زور نزنین چون فقط خودتونو خسته میکنین. 37 ساله خوردیمو خابیدیم فکر اینجا شو نکرده بودیم این همه بحران خودش سبز نشده خودمون به وجود اوردیم چون هیچ هدفی از هیچی تو زندگی نداریم . وقتی که همه چیو شوخی بگیریم همین میشه اینده هم 100 برابر بدتره حالا میگین نه خودتون میبینین.

  41. رها گفت:

    دوستان عزیز درسته که دیدگاه ها و عقاید ما با هم متفاوته، ولی چیزی که مسلمه نقطه مشترک همه این عقیده ها تلاش در جهت پیشرفت و سازندگی روز افزون وطنمون هست.امیدوارم هرکس با هر عقیده ای که داره، به روش خودش با جدیت در این مسیر گام برداره و این برای همه ارزشمنده.

  42. momo گفت:

    من خودم توی یه شرکت هوافضایی کار میکنم که کارش طراحی و ساخته! البته فقط بدنه طراحی میشه اونم با الگو برداری از هواپیماهای هم رده. اصلی ترین قسمتهاش رو ما نمیتونیم بسازیم .مثل موتور یا اویونیکشو! حتی یه ارتفاع سنج ما نمیتونیم بسازیم و باید بخریم. حتی همون بدنه رو هم با مواد خارجی می سازیم چون رزین و گلاس ساخت داخل خیلی بی کیفیته و اگه بخوایم با اونا بسازیم هواپیما دو برابر وزن مجاز درمیاد ! بخش تکنولوژی و صنعت اینجا خیلی ضعیفه حتی شما اگه یه پیچ با ضریب اطمینان بالا تو صنعت هوافضا لازم داشته باشی اینجا پیدا نمیکنی و باید بخری. با رها موافقم چون اولا تو ساخت لازم نیست شما وارد محاسبات پیچیده ریاضی بشی و فقط درک عمیق از مدل فیزیکی لازمه دوما تو این صنعت عقب افتاده شما نیاز به مدرک دکتری نداری ! تو شرکت مام کسی که دکتری از شریف داره ،داره همون کاری رو انجام میده که یه مهندسه لیسانسه انجام میده. چون ما قرار نیست یه چیزه خیلی جدید و های تک بسازیم و صنعت هوافضارو متحول کنیم. این چیزا مال همون آمریکاس نه اینجا. ما اینجا نیاز به دانش خیلی بالایی نداریم که بخوایم از چندتا دکتری کمک بگیریم. کاره ما در حده استفاده از چندتا رفرنس و چندتا نرم افزار کاموتریه و شما قرار نیست مثلا خدای ریاضی باشی یا بتونی معادله نویر استوکسو درایو کنی. شما حتی بخوای توربولانس و مدل کنی کامپیوتر اینکارو البته با دقت خیلی کم برات انجام میده و کسی نمیشینه با محاسبات دستی لایه مرزی و مدل کنه. و تو فاز ساخت یه محصول دقیق ترین جوابهارو تستهای تونل باد و آزمایشهای پروازی انجام میده.

  43. رها گفت:

    جناب برد، صحبت منم همینه، که ما تو کشور یک جانبه عمل میکنیم!! اگه قرار باشه همه مهندسین علمو توسعه بدن وبعدشم به نسل بعدی دانشجوها منتقل کنن،پس کی چرخ صنعت رو بچرخونه و این علم رو به کار بگیره؟؟!!! لابد غربیا!! که این کارو دارن میکنن،چیزی که به وضوح داریم میبینیم!
    شاید یه زمانی دانش مهمترین ازرش برای رشد جامعه بود،ولی در دنیای امروز اینقدر دانش گسترش یافته که هنر به کار گرفتن اون هست که ارزشمنده و باعث پیشرفت میشه.
    از طرفی، به نظرتون تو ایران چند نفر از بچه های کارشناسی که میرن ارشد یا حتی دکترا صرفا با هدف ” توسعه علم ” یا بهتر بگم، علاقه مند به توسعه علم هستند که وارد ارشد و دکترا میشن؟!!
    چیزی که من اکثر جاها دارم میبینیم، اینه که دانشجو پس از اتمام کارشناسی به دلیل ناتوانی هایی که درخود میبینه و چون نمیتونه وارد صنعت بشه (به خصوص اگه خانم باشه!)به اجبار وارد مقاطع ارشد و دکترا میشه که شاید به قول معروف فرجی بشه!! یا اینکه امیدش به اینه که تهش استاد بشه.(البته هستند افرادی که باهدف توسعه علم به مسیر پا میذارن)
    پس دانشگاه های ما باید تکلیفشونو توی رشته های مهندسی معلوم کنند! اگه میخوان صنعت کشور پیشرفت کنه، پس باید افرادی رو تربیت کنند که بتونن به راحتی وارد صنعت بشن یعنی در کنار دانش فنی مهارتهای لازم دیگه هم بیاموزند،اینجاست که جزییات ارزشش رو از دست میده وبه جاش مهارتهای ضروری دیگه جایگزین میشه و از بین این افراد عده محدودی هم ترغیب به ادامه تحصیل و توسعه علم متناسب با نیاز صنعت کنند.

  44. علی گفت:

    برد امریکایی ها صریحا میگن کسی که میاد کالج ما بهش درس میدیم که بره یه شرکت بزنه یه عده رو استخدام کنه تولید ثروت برا کشور کنه ما بهش درس نمیدیم که بره درس بده احمقانست. اکثرشون لیسانسو که میگیرن جذب صنعت میشن خنگاشون میرن دکتری میخونن کسایی که هیچ کاری بلد نیستن. فلسفه درس خوندشون اینه. ما متاسفانه اصلا درسی به نام فلسفه علم نداریم که چرا ما درس میخونیم؟؟؟ غربیا میگن هدف ما ازیاد گرفتن علم تولید ثروته نه اینکه کجکاوی های ذهنیمونو ارضا کنیم. ولی ما چون خیلی نابغه هستیم اصلا حتی هدف زندگی کردنمون رو هم نمیدونیم نگاه میکنیم به بقیه بقیه هر گاری که کردن ما هم میکنیم دانشگاه میریم چون بقیه میرن

  45. برد گفت:

    خانم رها تعریف شما تعریف یک تکنسین رو با مهندس اشتباه گرفتید. کسی که میخواد ارشد! و یا دکتری !! بخونه دیگه قرار نیست که فقط با مفاهیم اشنا باشه بلکه باید علم رو در زمینه ی خودش توسعه بده حالا من نمی دونم شما چطوری میخواین علمو به قول خودتون با ماشین حساب توسعه بدید

  46. رها گفت:

    حرف شما درسته، مشکل از فضای صنعت کشور هم هست، ولی به نظرم این مشکل از کمبود دانش و تکنولوژی نیست،که اگر بود این همه نخبه به راحتی جذب دیگر ممالک نمیشدند!!
    چون دانش فنی،(که تازه اگه واقعا فنی هم باشه!!)، حداکثر 15 الی 20 درصد در تولید ارزش و به ثمر نشستن محصول و درنهایت پیشرفت و پویایی صنعت نقش داره.
    قسمت عمده کار، مدیریت دانش وایجاد همبستگی بین دانش و تحلیل های اقتصادی صحیح وشناخت درست نیاز بازار و سوق دادن هوشمندانه دانش فنی به آن سمت است، که “ضعف بزرگ” کشور ما در این زمینه سبب عدم پیشرفت یا سرعت کم پیشرفت صنعت شده.
    حالا اگه اینطوری به قضیه نگاه کنیم میبینیم که یک مهندس همان دانش “فنی” رو بطور مفهومی و عمیق درک کند کافیست ودرگیرشدن با مباحث و روابط پیچیده ریاضی خیلی مفید نیست، زیرا در مسائل واقعی آنقدر تئوری سنگین و پیچیده ای دارد (که در کتابهای دانشگاهی ساده سازی شدند و صرفا برای” انتقال مفاهیم” از مدل ساده مجبوریم استفاده کنیم)
    ولی در واقعیت با مدل واقعی روبرو هستیم بنابراین برای حل بدون کمک کامپیوتر یا یک فرد متخصص در ریاضیات محض و دیگر علوم به سادگی قابل حل نمی باشد! و همین ترکیب علوم است که منجر به رشد صنعت میشه. که همانطور که ذکر شد ترکیب علوم نیاز به مدیریت قوی دانش داره.
    و اینکه بعضی کتابها از جمله شیمز که نام بردید اینقدر روی ریاضیات تاکید دارند،خب دلایل مختلفی میتونه داشته باشه، و دلایلی که من از دید خودم میگم صرفا نظر خودمه و ممکنه درست یا غلط باشه و ممکنه دوستان نظر دیگه ای داشته باشند که اون هم محترمه.
    نظر من اینه که دروسی مثل سیالات و…یه علم محضه و یه دانشمندی که در زمینه مثلا سیالات کار میکنه و هدفش صرفا توسعه این علمه، طبیعتا برحسب نیازش برای حل مسایل از ریاضیات کمک میگیره، ولی یه مهندس که نمیخواد علم سیالات رو توسعه بده، بلکه با استفاده از مفاهیم سیالات و ترکیبش با بقیه علوم دست به خلق محصول جدید و یاحل مشکلات موجود میکنه.
    دلایل دیگه اینکه ممکنه از دید” کمّی ” برای چاپ و عرضه به بازار و اثر روانی روی خریدار تصمیم به تفصیل و گسترش مباحث ریاضیات در خلال مفاهیم سیالاتی گرفته باشد ،هرچند ممکنه از دید خیلی ها خنده دار باشد!!
    یا اینکه ممکنه ایشون هم با بعضی دوستان هم عقیده بوده و درگیر شدن با محاسبات پیچیده ریاضیات برای مهندسین رو ضروری میدونستند.

  47. علی گفت:

    ملت چه دل خجسته ای دارین کیو دیدن ارشد هوافضا خونده باشه الان استخدام شده باشه؟

    1. ناصر گفت:

      من یکی رو دیدم.
      تو تولیدی کفش استخدام شده یه شغل کارگری با حقوق 980 هزار تومن.
      مدرکش هم دینامیک پروازه.
      :))))))))))))

  48. سین گفت:

    خانم رهای عزیز بحث من هم همین بود که سوالات معادلات و ریاضی مهندسی کنکور در حد اطلاعات سر انگشتی بود 🙂 واسه درصد 100 نه ولی واسه درصد 40 50 که برای هوافضا خوب محسوب می شه بله 🙂
    در مورد اطلاعات ریاضی بی ارزش هم مشکل از فناوری و صنعت کشورمون هست وگرنه دانشگاه های زیادی در دنیا هستن که مثل دانشگاه های ایران تیوری رو سخت می گیرن ولی در کشورشون بهشون انتقاد نمی شه چون خروجی هاشون در کشورشون با توجه به فناوری پیشرفته جایگاه مورد نظر رو پیدا می کنن . این جور نیست که هر جا غرق در ریاضی کردن کار اشتباهی باشه . خیلی از کتب مهندسی مثل سیالات شیمز کل رویکردشون ریاضیه اتفاقا

  49. برد گفت:

    http://www.engin.umich.edu/aero/research/areas/structures
    اینو میذارم برای کسانی که علاقه دارن بحث های روز مهندسی هوافضا در گرایش سازه های هوایی رو بدونن البته این فقط یه نمونه ساده هست.. این لینک زمینه های تحقیقاتی به روزی هست که دپارتمان مهندسی هوافضای دانشگاه میشیگان روش کار می کنن

  50. ghasem گفت:

    من خودم از یکی از دوستام که لیسانسش مکانیکه و الان داره هوافضای دانشگاه تهران میخونه پرسیدم مکانیک پرواز و طراحی چقد زدی؟
    برگشت گفت اصلا اینایی که میگی چی هستش و خیلی جدی تاکیییییید کرد
    من خودم رشتم چیزی دیگه هستش ولی 4 ساله دارم هوافضا کار میکنم و برای کنکور طراحی و مکانیک پرواز جز دروس اصلیم بوده
    و این حرکت حرص منو در آورد دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *