پیشرانش(جلوبرندگی), جدیدترین خبرهای هوافضایی, مهندسی فضایی

تراسترهای هواتنفسی در فضا

شاید مشخص ترین ویژگی فضای کمبود هوا است. خلاء فضا،و جدایی بین مولکول ها ، تلاش های جدید آژانس فضایی اروپا را برای ساخت یک موتور هوای تنفسی را به یک چالش مهم تبدیل می کند. آژانس فضایی  به یک نقطه عطف درزمینه توسعه تکنولوژی تراستر ها رسیده است، با این حال، ساخت و آزمایش تراسترها در شرایط مشابه فضا در  زمین دشوار است.

ESA در طول یک دهه تحقیقاتی بر روی تراستر هوای تنفسی الکتریکی (ABET) انجام داده است.

تحقیقات در سال 2007 به این نتیجه رسید که این فناوری می تواند یک راه حل ابتکاری اید بخش  برای سفر به مدار نزدیک زمین (LEO) ارائه دهد.

در این مدار پایین در اطراف سیاره زیمن، اتمسفر بالا به اندازه کافی ضخیم است تا بتواند نیروی بازدارنده (drag) بر فضاپیما اعمال کند و در نتیجه موتورهای سوخت به صورت متناوب مورد نیاز است تا ماهواره ها را در مدار نگه دارد.تراستر هوا تنفسی می تواند این مولکول ها را جمع آوری کند و آنها را به عقب برای رسیدن به نیروی محرکه شتاب بخشد، به این ترتیب ماهواره ها را زمان بیشتری در مدار باقی می مانند.

لوئیز والپات :این پروژه با طرحی جدید شروع شد تا مولکولهای هوا را به عنوان سوخت از فضای بالای اتمسفر زمین در حدود 200 کیلومتر (124 مایل) ارتفاع با سرعت معمولی 7.8 کیلومتر بر ثانیه (17448 مگاهرتز) جذب کند.

با استفاده از قطعات ساخته شده توسط شرکت لهستانی QuinteScience و یک نمونه اولیه ساخته شده توسط سازنده ایتالیایی Sitael، پروژه ABET یک کار واقعی اروپایی است.چالش اصلی در طراحی رخ داد زیرا قطعات پیچیده ای برای ساخت ABET نیازی نبود. ساخت یک ورودی که بتواند مولکولهای هوا را جذب کند، به ویژه از روی کار دشواری به نظر می رسید.

والپات  : این تیم، شبیه سازی های کامپیوتری را بر روی رفتار ذرات انجام داد تا همه گزینه های مختلف ورودی را مدل کند، اما همه اینها موکول به آزمایش عملی شد تا بدانند که آیا ورودی و تراستر با هم عملکرد موفقی دارند یا خیر.

ورودی باعث می شود که مولکول های هوای وارد شده دچار شوک الکتریکی شوند تا بتوانند سریعا شتاب گیرند و با خروج خود تولید تراست کنند.

ولپوت می گوید: “ما تصمیم گرفتیم یک موتور الکتریکی را به کار بگیریم .” به این ترتیب،ثابت کردیم که ما واقعا می توانیم مولکول های هوا را جمع آوری و فشرده کنیم تا سطحی که آغاز کار موتور را شکل گیرد و نیروی واقعی تراست را اندازه گیری کنیم.

با توجه به اینکه استفاده از فضاپیماهای LEO که در چند سال آینده به طور فزاینده ای گسترش خواهد یافت، توسعه تکنولوژی هایی مانند ABET، که فضای سیاره را از درگ به سوخت تبدیل می کند، می تواند کاریرهای بسیار زیادی داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *