نانو لولهها
نانولولهها همان چیدن ملکولها به صورت ساختاری لولهمانند است که باعث بوجود آمدن خواص فوقالعادهای از لحاظ فیزیکی در مواد تهیهشده با این مواد میشود. این مواد در میانمدت اثرات خود را در بازار خواهند گذاشت. این ارتقا بیشتر در نانوکمپوزیتها در صنایع مرتبط با آنها از جمله هوافضا خواهند بود. تولید نانولولهها تاکنون کم بوده است ولی در 5 تا 10 سال آینده نانولولهها کمکم کاربردی خواهند شد. برخلاف نانوکامپوزیتهای سیلیکاتی که نسبت استحکام به وزن را 20 الی 30 درصد افزایش میدهند نانولولهها این نسبت را براحتی 100 درصد و حتی بیشتر افزایش میدهند. با کاهش قیمت این مواد در آینده بکارگیری آنها در صنعت هوافضا حتمی خواهدبود و به علت اهمیت پرامتر وزن و نقش اقتصادی آن در صنایع هوافضا استفاده از این مواد در صنعت هوافضا سریعتر از دیگر صنایع خواهد بود. تحقیقات بر روی نانولولهها هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. روش ساخت نانولولههای خالص در مقادیر بالا از جمله اهداف این تحقیقات میباشد. برای تولید نانولولهها از مواد مختلفی استفاده میشود نانولولههای کربنی و نانولولههای نیتریدبور از انواع این مواد هستند. نانولولههای کربنی توانایی تحمل دماهای بالا را ندارند در حالیکه نانولولههای نیتریدبور مقاومت بسیار بالاتری به دما دارند.
نانو لوله های کربنی
نانولولههای کربنی مقاومتر از فولاد و سبکتر از آلومینیوم هر صنعتی را که نیازمند پارامتر استحکام و وزن است را مجذوب مینماید. هماکنون صنعت هوافضا به سمت استفاده از نانولولهها در طراحی بدنه هواپیماها پیش میرود استفاده از چنین مواد مقاوم و سبکی صنعت هوافضا را در آینده متحول خواهد نمود. استفاده از کامپوزیتهای پلیمری که توسط نانولولههای کربنی تقویت شدهاند [1] یکی از کاربردهای نانولولههای کربنی خواهد بود. این مواد جدید به علت استحکام بیشتر و سبکی قادر خواهند بود به صورت بهتری شکل مورد نظر طراحان ایروفویل را تأمین کنند به این ترتیب با کاهش نیروی پسآی هواپیما، هواپیما راندمان بهتری خواهد داشت مصرف سوخت کاهش یافته و برد افزایش مییابد. هواپیما در زمان کوتاهتری از زمین بلند میشود و هزینه تعمیر نگهداری نیز کاهش مییابد.کامپوزیتهای پلیمری تقویت شده توسط نانولولههای کربنی 50 درصد سبکتر و 6 برابر مقاومتر از کامپوزیتهای فیبرکربنی کنونی خواهد بود.
خیلی دقیق و فنی مطالب مفید رو ارائه میدید سپاس