آیرودینامیک

جدایش بال (۲)

در این مطلب درباره چند ابزاری که در بال هواپیما استفاده می شود تا جدایش جریان دیرتر رخ دهد استفاده شده است:

براافزاها،

Wing Fences

Riblets

Vortex Generator


Vortex Generator

در این روش با استفاده از صفحات کوچک مستطیلی شکل می توانیم گردابه هایی کوچک در سطح جسم به وجود می آوریم که نتیجه ی آن افزایش انرژی جریان است که باعث می شود جدایش جریان به تاخیر بیافتد و در نتیجه شاهد افزایش لیفت و کاهش درگ روی بال باشیم.

برآ افزاها

در این گونه وسایل با توجه به شکافی که در لبه ی حمله بال ایجاد می شود را برای ورود جریان پر انرژی باز می شود و در نتیجه آن جدایش به تاخیر می افتد.ویژگی مثبت آن این است که تغییری در جهت جریان رخ نمی دهد و در نتیجه اغتشاشی به وجود نمی اید.

که بین این دوروش slot قابلیت بهتری برای کاهش درگ و افزایش لیفت دارد و علت آن انحنا داشتن لبه ی حمله ثانویه است که در نتیجه نظم جریان کمتر به هم می خورد و یک نواختی آن حفظ می شود.

Wing Fences

این سطوح به صورت ایرفویل اما به صورت برجسته بر روی بال قرار گرفته است که دلیل اصلی ایتفاده از آن جلوگیری از گسترش جدایش در راستای اسپن بال است. در واقع وظیفه اصلی آن جلوگیری از جدایش نیست بلکه جلوگیری از گسترش جدایش در راستای عرصی بال است.

Riblets

این روش با ایجاد یک سری ناهمواری ها در طول جسم ایجاد می شود که نیجه آن مانند روش قبلی افزایش سرعت و انرژی و در نتیجه کاهش جدایش است.

در این روش گردابه های بزرگ نیز شکل نمی گیرد. در شکل زیر استفاده از این روش در پهپادها قابل مشاهده است :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *