آیرودینامیک

جدایش در بال (۳)

مکش و دمش (Suction , (BLOWING

روش  فوق شامل مکش هوا به درون بال می شود که درنتیجه آن هوای کم انرژی موجود در لایه مرزی مکبده می شود و با هوای پر انرژی از جریان جایگزین می شود.

روش دیگر دمش در درون جریان است با این تفاوت که در این روش بایدراهی برای ایجاد فشار بالا در درون بال ایجاد کرد.

در این روش هوا با انرژی و سرعت بالا بر گرادیان فشار نامناسب غلبه می کند و نتیجه آن کاهش ناحیه جدایش است.در این روش باید یا از پمپ استفاده کرد یا یک فشار استاتیکی بالا را در درون بال فراهم کرد.

یکی از مرسوم ترین روش های دمش استفاده از میکرو جت (micro jet ) هاست. میکرو جت ها جرم کمی از سیال را با انرژی جنبشی بسیار بالا وارد خطوط جریان هوا می کنند و موجب افزایش قابل توجه انرژی جریان می شود، که در نتیجه آن جدایش به تاخیر می افتد یا به طور کامل از بین می رود.

در این روش از یک مخزن پرفشار هوا در درون هواپشما استفاده می شود و همچنین عملگرهایی با قطر خروجی بسیار پایین که هوای پرفشار را به جریان پرسرعت تغییر می دهند و در نتیجه آن مقدار کمی هوا با سرعت بسیار زیاد وارد میدان جریان می شود در تصوی زیر یک نمونه از این آزمایشات برروی یک پهپاد قابل مشاهده است :

این آزمایشات نمایانگر اثر قابل توجه این روش در زوایای حمله بالاست که برای پهپاد های عملیاتی و مانورپذیر بسیار حیاتی به شمار می رود. در تصویر زیر نتایج این آزمایش برای زاویه 16 درجه که نزدیک به واماندگی هواپیماست نمایش داده شده است. ملاحظه می شود که با استفاده از این روش بخش قابل توجهی از بال که دچار واماندگی و کاهش قابل توجه برا شده بود به کارایی اولیه خود باز می­گردد :

از موارد دیگر استفاده از این نوع جت ها در لبه ی فرار هواپیما و برای کنترل جریان و همینطور کنترل زاویه سمتی هواپیماست. در این روش می توان با حذف شهپرها از از جریان پرفشار سیال برای ایجاد کنترل سمتی استفاده کرد :

در نمودار زیر اثر این جت بر ضریب ممان خمشی و افزایش قابل توجه آن دیده می شود و این علاوه برا افزایش برا و کاهش قایل توجه پسا و جدایش است :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *