جدیدترین خبرهای هوافضایی, کنکور ارشد هوافضا, کنکور دکترای هوافضا

رشته هوافضا و فاجعه ای که در راه است

این نوشته دلسوزی است برای همه هوافضایی ها از طرف کسانی که تمام جوانب این رشته را دیده اند. با تمام صراحت می نویسیم که حقی بر گردنمان نماند امیدوارم این واقعیت تلخ موجب ناراحتی شما عزیزان نشود.

با یک بررسی گذرا بر دفترچه انتخاب رشته هوافضا ، مواردی مشاهده می شود که بسیار قابل تامل است. از دیدگاه ما می توان نام فاجعه ای برای هوافضا بر آن نهاد.ابتدا قسمت مهندسی هوافضا در دفترچه را مشاهده کنید:

download-whight

هوافضا رشته ای بسیار حساس و در دنیای امروزی با اختلاف در صدر پژوهش و خط شکن علوم مهندسی می باشد. البته با توجه به گستردگی کاربرد این رشته ، از تمام علوم مهندسی از محیط زیست و طراحی داخلی گرفته تا مهندسی الکترونیک و مهندسی شیمی و …..استفاده می شود.

گرچه این بهشت ترسیم شده در ایران به جهنمی بیش نمی ماند برای فارغ التحصیلان این رشته. بازار کار بسیار مختصر و کوچک و محدود و منحصر در دو استان کشور و همچنین حقوق های نازل و تعداد روز افزون فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد. تنها راهی که در مسیر این فارغ التحصیلان به عنوان امید وجود دارد ادامه دادن تا اتمام دکترا و فعالیت به عنوان استاد در دانشگاه های شهرستان و محدودیت جذب استاد در تهران است. یک سیستم مریض و یک دور باطل تمام عیار، همه درس می خوانیم که خوانده باشیم که ادامه می دهیم تا بیکار نباشیم و استاد می شویم و همین مسیر برای دیگران ادامه می یابد.

البته در برخی گرایش ها دانشگاه های سطح اول تعداد ورودی خود را کاهش داده اند اما جایگزین های دیگری تعریف شده است.

در دفترچه، چه امسال و چه سال قبل (تا حدودی) پردیس های خودگردان خودنمایی می کنند که کاسبی بی تعارف دانشگاه های کشور است. حال شاهد نام های جدیدی هستیم موسسه احرار رشت موسسه ای غیرانتفاعی با پذیرش 20 دانشجوی هوافضا، پذیرش40 دانشجوی مجازی دولتی خواجه نصیر در مهندسی فضایی، خودگردان دانشگاه تهران و شریف در کیش که به تنهایی به اندازه یک دانشگاه رنک یک دنیا ورودی هوافضا دارد. این ورودی های عجیب و غریب هیچ تناسبی با آن بازار کار ندارند… نمی خواهم درباره سطح خروجی دانشگاه صحبت کنم چرا که به همه بر می خورد و سربسته می توان گفت که الان سطح دانشجوی هوافضای خروجی از بهترین دانشگاه های کشور هم بسیار نازل است چه رسد به … . این در حالی است که در صورت انجام یک تحقیق میدانی متوجه خواهید شد که چند نفر فارغ التحصیل هوافضا در شغل مرتبط مشغول به کارند و چند نفر از آن ها از شرایط کاری خود راضیند.

مروری می کنیم بر چینش ورودی ها در مقطع کارشناسی ارشد 94  فقط در دانشگاه های دولتی، آزاد بماند (اعداد ممکن است کاملا دقیق نباشد):
خودگردان : 141
شبانه : 227
غیرانتفاعی و مجازی : 60
روزانه : 427
 با یک نگاه به تصویر زیر می توانید دلیل پذیرش دانشجو در این پردیس ها را متوجه شود:

shahrie pardis

نکته دیگر دفترچه سهمیه های بورسیه برای شاغلین نیروهای مسلح است که اگر در سال های آتی نیز تکرار شود و بین همه نیروها شایع شود، همان بازار کوچک باقیمانده نیز به زودی به صورت کامل توسط آنها پر خواهد شد.

شما می دانید با در حاشیه قرار گرفتن سازمان فضایی و فعالیت های فضایی گسترده که در گذشته مقصد بسیاری از هوافضایی ها بود و همچنین متوقف شدن کامل استخدام صنایع نظامی که به عنوان یک مقصد مناسب برای هوافضایی ها بود  امیدواری یافتن شغل کاهش یافته است. شاید ظرفیت های مکان های خصوصی و پژوهشکده های دیگر به اندازه 1% از فارغ اتحصیلان است. گرچه در هر صورت حسرت حقوق مناسب در همه این جایگاه های شغلی با شما خواهد بود و تنها کسانی می توانند تحمل وصعیت را داشته باشند که عاشق هوافضا باشند گرچه از سطح علمی آن ها نیز قطعا استفاده مناسبی نخواهد شد.

نتیجه نهایی که از این بحث و از وصعیت خودم و دیگر دوستانم دیده ام می توانم به شما منتقل کنم این است که بازار کار هوافضا در حال کوچک شدن است هرچه زودتر کسی وارد آن شود بهتر است و همچنین خدمت کسانی که با آرزوهای دور و دراز از رشته های دیگر وارد این رشته می شوند یا اصرار بر تحصیل در ارشد دارند بگویم که آرزوهای شما با واقعیت موجود فاصله بسیار دارد در نتیجه با تامل بیشتر راه خود را انتخاب کنید.

قسمتی از واقعیت ها را منعکس کردیم، گفتن تمام آنچه وجود دارد و با آن روبرو شدیم و تجربه کردیم برایمان ممکن نیست.

%هرگز نمی گوییم که ورود به رشته هوافضا اشتباه است چون خود عاشق این رشته هستیم، اما هرکس وارد می شود تمام جوانب را در نظر بگیرد%

در پایان برای بحث و صحبت بیشتر با ما، در شبکه اجتماعی ایتا ما را دنبال کنید.

مطالب مرتبط : شروع زندگی هوافضایی ۲ (آنچه که یک کارشناس ارشد باید بداند) – نگاهی به تحصیلات تکمیلی در ایرا(اوضاع دانشگاه ۱) – نگاهی به تعاملات دانشجویان و اساتید+ فیلم (اوضاع دانشگاه ۲) مصاحبه‌های خواندنی با اساتید

نوشته های مشابه

152 دیدگاه در “رشته هوافضا و فاجعه ای که در راه است

  1. نریمان گفت:

    آقا من این مقاله رو قدیما خوندم و ته دلم گفتم نبابا دیگه اینطوریام نیست اما الان با داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس هوافضا در به در دنبال کار می گردم. کار مرتبط با رشته پیشکش، یه کار کارمندی معمولی هم ندارم. چند وقت پیش تو یه شرکت خصوصی رفتم برا کار اونم نامردا با حقوق قانون کار می گفتن شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۶:۴۵ تا ۱۸ باید کار کنی بدون مزایای خاصی. رسماً برده داری بود. من اگه الان خود قدیمم رو ببینم بهش میگم پسر برو دنبال یه رشته و مهارتی که بتونی توش پول در بیاری و خودت آقای خودت بشی، تو هوافضای ایران هیچی پیدا نمی‌کنی. خلاصه الان ۲۹ سالمه نه مستقل هستم نه چیزی. دارم با خودم کلنجار میرم و به این فکر می‌کنم که به دختر مورد علاقم هم بگم بره سراغ زندگی خودش و راهمون رو جدا کنیم و معطل من نشه. یعنی … اینطور بگم. گیج شدم. تو ۲۹ سالگی حتی کار خوب هم گیر نیاوردم. اینم اینجا نوشتم شاید برا کسی بدرد بخوره.

    از اونجایی که از درس عبرت شدن متنفرم با نام مستعار این متنو می نویسم. موفق باشید.

  2. رهام حسامی گفت:

    سلام منم هوافضا میخونم و ترم چهارم هستم.خیلی هم راضی .من حرفهای دوستان قبول خیلی ندارم.اولا اینده دارهت تازه قابلیت­‌های گفته شده، توانایی کار بر روی آیرودینامیک خودرو، سازه‌های زمینی و دریایی، و نیز توربوماشین­‌ها را هم داره و لی میدونم حمایت داخلی کم هست و اونطور که میخواهی و تو ارزوهات هست نیست .ولی رشته جذابی هست .درسته تو خیلی پروژه ها فقط در حد تئوری هست یا به علت نبود امکانان خیلی ازمایشات نیست وما با مکانیک سیالات 30واحد تفاوت داریم در کل بدونی جسم پرنده چطور پرواز میکنه و چطور بهینه بشه.ولی گرایش های اون خوب تو شریف بهتره. و دوم اره باز تکرار کنم تو ایران چون پیشرفته نیست و تو هوافضا ضعیف هست اون چیزی که دلت میخواد نیست و بعد بگم باید تو ریاضی و مخصوصا مباحث فیزیک ترمودینامیک و دینامیک و مواد واقعا قوی و بتونی درک کنی و تحلیل کنی و دوم در زمینه نرم افزار ها Ansysو FluentوCatia حالا به نظر خودم من که میخوام برم گرایش پیشران ولی برای بورسیه خارج کشور میگن نمیشه اولا شما اگه بتونی مقاله تو مجلات معتبر چاپ کنی و همچنین بورسیه‌ های تحقیقاتی یا RA بگیری واقعا خوبه .البته باید پول خوبی هم داشته باشی یا واقعا مخ باشی .منم از همینش میترسم که نه پول دارم نه نخبه هستم ولی بازم امیدوار هستم

  3. علیرضا گفت:

    روزی که برای اولین بار این مطلب رو دیدم، یه دانش آموز کلاس نهم بودم و با این وجود رشته ریاضی رو انتخاب کردم و بعد هم هوافضا و الان ترم سه مهندسی هوافضا در یکی از دانشگاه های دولتی هستم‌. وضع بازار کار همچنان خرابه اما چشم امید به ۱۴۰۰ و دولتی انقلابی هست که بیاد و یه حرکتی در حوزه هوایی و فضایی بزنه.
    البته همچنان معتقدم نباید دنبال یک سوراخ موش دولتی گشت و باید خودمون دست به کار شیم و یک کلری رو شروع کنیم.
    ممنون از سایت خوب تون و همه نظرات.

  4. R.H گفت:

    میدونید مشکل شما چیه؟ اینه که چهارتا شکست خورده دورتون دیدید فکرکردید همه مثل اونان
    همیشه یادتون باشه . آدم هرکاری رو گه بخواد میتونه انجام بده اما اگه بخواد … شما هم اگه به حرف چهار نفر ادم دارید درس میخونید همون بهتره که درس نخونید . با همین سایتا و مقاله ها چندتا از رفیقای منو از علاقشون دور کردید . ادم داریم تا ادم . هستن کسایی فقط دارن درس میخونن واسه پول و مدرک . اما یه عده اندکی هم هستند فقط دنبال پیشرفتن.

  5. مصطفی گفت:

    من کنکور سراسری رو میخوام مکانیک نوشیروانی بزنم
    رتبم هوافضا تهران یا جاهای خوب نمیشه قبول شد
    برای ارشد هوافضا اختلاف درسای کارشناسی رو باید چیکار کنم ؟
    توی دانشگاه باید پاس کنم یا خودم بخونم ؟
    لطفا بهم بگین خیلی مرددم
    از لحاظ مالی خودم درامد دارم
    فقط برای کارای نظامی دوس دارم برم

  6. مهرداد گفت:

    سلام من امسال تازه کنکور دادم و تو موسسه ی غیر انتفاعی احرار رشت رشته هوافضا رو زدم و الان واقعا گیج شدم میخواسم بدونم مدرکش اصلا ارزشی داره؟از محیطش کسی خبری داره یا جوری که میگین واقعا بازار کار نیست؟
    مکانیکو برقو عمرانم زدم ولی هنوز نمیدونم کدومو قبول میکنن ولی هدفم هوافضاس. لطفا اگ میشه راهنمایی کنین

  7. حسین گفت:

    با سلام
    بنده امسال کنکور ریاضی دادم و مشغول انتخاب رشته هستم
    علاقه زیادی به هوافضا دارم و میخام برم داخل سپاه مشغول بشم به نظرتون از همین الان رشته هوافضا رو انتخاب کنم و ادامه بدم یا اینکه کارشناسی رو مکانیک بخونم و برای ارشد هوافضا بخونم؟؟چون بعضی ها میگن که اینطور پایه ی قوی تری خواهم داشت
    لطفا جواب بدید

    1. admin گفت:

      اگه مکانیک بخونی بهتره، البته در همون کارشناسی هم مباحث هوافضا رو دنبال کن خصوصا اون گرایشی رو که میخوای در ارشد بخونی. موفق باشی.

  8. آناهیتا گفت:

    سلام . میشه به من کمک کنید
    من نهمی هستم و امسال انتخاب رشته دارم و بین تجربی و ریاضی گیر کردم
    برای ریاضی هدفم هوافضا است که به شدت بهش علاقه مندم
    و برای تجربی هم که پزشکی با اینکه ازش متنفرم و فقط به خاطر درامد یا سطح اجتماعیش در انتخابام هست
    من واقعا دوست دارم برم هوافضا اما خوب نا امید شدم
    اما میترسم تا پا به رشته پزشکی بزارم صنعت هوافضا رو چرخ بیوفته و من حسرت بخورم که چرا نرفتم هوافضا
    میشه بگید تا حدود ۱۰ سال اینده امیدی برای هوافضای ایران هست؟؟ممنون
    Anahita.r883@gmail.com

    1. فضول گفت:

      “چیزی که ازش مطمئنم اینه که تنها چیزی که موفقیت شما رو تضمین می کنه علاقه است” اون چیزی که در روزهای سخت می تونه به شما انگیزه ادامه دادن بدن فقط و فقط علاقه است، چه در درس، چه در کار چه در زندگی و چه در هر چیز دیگری.

      در مورد هوافضا مثل اوضاع تمام رشته های این مملکت کار هست اما کم است و برای هوافضا این اوضاع بدتر هم هست چون در زمانی که برای باقی رشته ها کار بود برای هوافضا نبود.

      علی ای حال امید همیشه هست و انسان به امید زنده است، در مورد هوافضا گمان می کنم با این اوضاع در هوانوردی(تمام بخش ها از تعمیر و نگهداری الخ) اگر شرایط شرکت های هواپیمایی رو نکشه قوی ترشون می کنه و برای مهندسین جدید کار خواهد بود، در بخش فضایی با توجه به هزینه های زیاد این صنعت احتمالا به خاطر سایر مشکلات مملکت از بودجه این بخش کاسته خواهد شد.
      اوضاع پیشرانس و آیرودینامیک به دلیل اشتراک فراوانی که با مکانیک داره در بخش های مختلفی مثل نیروگاه ها و صنعت نفت هوافضایی ها کار می کنند و می توانند بکنند.
      سازه هم همیشه اوضاع مناسبی داشته و نداشته!

      تصور نمی کنم هیچ وقت مهندس کاردرست و زبده بیکار بمونه و این مهم نیازمند تلاش بسیار زیاد و تحمل سختی و مشقت بسیاری است که تحمل آن از کسی ساخته نیست جز یک عاشق هوافضا، بنابراین اگر هوافضا را دوست دارید به نظر من کافی نیست، اگر عاشقید بسم الله.

  9. ممل گفت:

    من تازه از یکی از دانشگاههای خوب تهران در مقطع دکتری این رشته فارغ التحصیل شدم. از شما چه پنهون عین سگ پشیمانم این رشته رو خوندم.
    پشیمان داریم چه پشیمانی…

  10. مهندس! گفت:

    سلام به همه دوستان و ادمین گرامی. من لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه شریف هوافضا خوندم از بنیاد ملی نخبگان جایزه دانشجوی نمونه گرفتم اما بعد از بیرون اومدن از دانشگاه مثل اون حیوون باوفا دنبال کار گشتم و نبود … مستاصل شدم الانم نه ماهه دارم کارگری می کنم ….. همه ی اونایی که این پیام رو می خونن به خودشون رحم کنن و مهندسی و بالاخص هوافضا نخونن … یا حق

    1. میثم گفت:

      آخه وژدانا فوق لیسانس شریف میاد اینجا کامنت میزاره ؟ چی فرض کردی ما رو ؟ چرا دروغ میگی ؟

  11. حسین گفت:

    خواهشا جواب من را زود تر بدهید

  12. حسین گفت:

    خسته نباشین من تازه کنکور دادم و الان که دارم این متن رو تایپ میکنم فقط تا فردا مهلت انتخاب رشته دارم
    چند تا سوال داشتم (رتبه ام 232شده است)
    1-خیلیا میگن وضعیت مههندسی اکثرا شبیه هم است ولی دلیلی که میگن عمران یا صنایع شریف نسبت به هوافضای آن ارجعیت داره این هست که اونا اپلای بالایی دارند اما رشته هوافضا رو کشورهای خارجی اپلای کم میدن
    یا اصلا نمیدن یا حداکثر پاسپورت یک طرفه میدن و چون امید به رفتن تو سپاه و وزارت دفاع یک ریسک بزرگ برای تو ایران ماندن است گیج شدم لطفا نظر خود و درستی یا نادرستی این حرفم را مشخص کنید(این خیلیا که گفتم دوستانم در دانشگاه شریف وتهران هستند و افراد بی سواد نیستند)
    2- قضیه استخدام سپاه و وزارت دفاع رو هم بی زحمت بگین چطوری است(اجرکم عند الله )

  13. نوا گفت:

    سلام،من امسال ارشد مکانیک شرکت کردم،هوا فضا هم کنکور ارشد رو دادم،احتمال اینکه دانشگاه های عالی تهران رو بیارم برای هوا فضا زیاده،بنظرتون برای اپلای در مقطع دکترا،هوا فضا رو بخونم یا مکانیک دانشگاهای شهرستان رو؟؟

  14. نیما گفت:

    استخدام سپاه وضعیتش خوبه؟

  15. سجاد گفت:

    سلام . ببخشید راستش زیاد مربوط به این مطلب نباشه ولی نیاز به راهنمایی دارم.دانشجوی ترم 8 مهندسی برق قدرت یکی از دانشگاه های شهرستان و به شدت علاقه مند به مهندسی هسته ای گرایش راکتور و گداخت .چند روز دیگه کنکور ارشد دارم و قطعا یک دانشگاه معتبر تهران در ارشد برق قبول میشم.خواستم بازار کار مهندس هسته ای رو بدونم و این که آیا برای من تغییر رشته رو معقول می دونید ؟ضمن این که قصد دارم دکترا هم بخونم . بالاخره نمی خوام آینده بیکار باشم . منتظر راهنمایی های شما بزرگان هستم . خیلی ممنون

  16. فرهاد گفت:

    دلیل نمیشه هرکی هوافضا خوند بلد باشه خیلی از دانشجوهای ما بی سوادن فقط ادعا دارن شماها از اونا نباشید من خودم رشتم هوافضا نیست اما هوافضایی های ایران مخصوصا دانشگاه ازادیا بی سوادن اکثرا…………..

    1. سارا گفت:

      من خودم ترم 5 هوافضا دانشگاه آزاد ام ولی کلاسای هوافضای امیرکبیرام شرکت کردم تفاوت چندانی نداره هیجا مطلب و علم خاصی درس نمیدن تا توی بازار کارش نباشی نمیتونی از این دروس تءوری چیزی یاد بگیری

  17. مژگان گفت:

    سلام…لطفاااااااااا راهنماییم کنین ..خیلی گیج شدم..
    من مهندسی معماری داشگاه گیلان هستم و چون روزانه هستم نمیتونم ۹۷ کنکور بدم…منتظرم تا سال دیگه کنکور بدم و برم رشته هوا فضا…من عاشق این رشته بودم همیشه…و با اون رتبه ای ک آورده بودم هوا فضای صنعتی ارومیه قبول بودم ک گفتن شرایط خوبی نداره دانشگاش..
    ولی از یه طرف نگرانم که شرایط کار توی رشته معماری بهتر باشه( با توجه به این ک گفتین همه ی مهندسی ها شرایطشون بده) …خواهشا راهنماییم کنین…ممنون

    1. admin گفت:

      دیگه خودتون همه چیو گفتین ما چه راهنمایی کنیم .. بهتره رشته تحصیلیه خودتون رو ادامه بدید فعلا

  18. مرتضی گفت:

    من دو سال دیگه کنکور میدم .فقط به عشق مهندسی هوافضا اومدم ریاضی .امکانش هست تا سال هاب لینده که من فارغ‌التحصیل بشم شرایط تغییر کنه؟

    1. admin گفت:

      همه چیز ممکنه ولی بهتره کارشناسی رو با مکانیک شروع کنی

  19. Mohammad afsami گفت:

    دوست عزیز سلام. بنده مهندس مکانیک هستم و کار اعزام دانشجو به خارج از کشور رو انجام میدم میخواستم بگم علاوه بر سطح پایین علمی در دانشگاه ها خود دانشجو توفیق زیادی هم بدست نمیاورد چقدر این دانشجویان تسلط آکادمیک به زبان فنی مادر دارند. چقدر کارگاه های تخصصی وجود دارد. اصلا مگر ایران سازنده هواپیما هست که یک تکنسین فنی درجه یک تربیت کند چرا هنوز هواپیما های ما بخاطر یک قطعه ماهها تو آشیانه هستند چرا منتظر تکنسین هواپیما از خارج هستند. بهتر نیست پولی که دانشجو در دانشگاه خود گردان میکند همان اندازه برود در کشوری که سازنده هواپیما است یا سبک سازه خود را دارد تحصیل کند؟؟؟؟؟؟؟؟
    مهندس افسامی هستم خوشحال میشم نظر شما رو بدونم
    در صورت ضرورت 09372689927

  20. علی گفت:

    سلام ببخشید شما کدوم دانشگاه درس خوندین؟

  21. خانوم مهندس گفت:

    بالا 5000 نفر بیکار تو رشته هوافضا که جامعه خیلی کوچیکی رو داره نشان از یه فاجعه ی بزرگی هست که رخ داده.
    هنوز که هنوزه فارغ التحصیلای 93 بیکار هستن.
    هوافضا از لحاظ تکنولوژیکی تو ایران پیشرفت می کنه اما وضعیت اشتغال از این هم بدتر میشه متاسفانه.
    فضای شغلی کم، ظرفیت کم، نیروهای فعلی که جا رو اشباع کردن همگی جوان هستن و تا سن بازنشستگی شون دهه ها زمان مونده. یعنی تا دو سه دهه هر کی بیاد هوافضا اشتباه بزرگی رو مرتکب شده.

  22. رضا گفت:

    من با هدف کار نظامی وارد این رشته شدم و الان دانشجو شریف هستم و از نظر مالی هم تامین شدم و حقوق خوبی دارم،ینی میگم قبل از اومدن تو این رشته هدفتون رو مشخص کنین ضمنا ممنوع خروج هم نمیشین

    1. ardalan گفت:

      در جواب اقا رضا
      داداش من ارشد سازه شریف هستم با رتبه 43 اومدم ارشد
      کار کووو ؟؟؟؟
      وزارت دفاع از سال 92 نیرو استخدام نمیکنه
      از وقتی مش حسن اومده کار پژوهشی وزارت دفاع خیلی خیلی کم شده
      بیخودی امید ندید
      دوستان بهترین رشته مکانیک هست
      والسلام

  23. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم خدمتتون بگم که این وضعیت اون قدرا هم بد نیست شما یه نگاه مثلا بع بازار نفت بندازین خیلی پر شده،من به شما بگم اگر دارین تو یه دانشگاه ازاد تحصیل میکنین خیلی امید به کار نداشته باشین مخصوصا تو رشته هوافضا الان دانشجوهای شریف دارن با یه حقوق خوب تو وزارت دفاع کار میکنن شما که یعنی از سال سوم لیسانس کار خوب گیرشون میاد شما باید تو این رشته یه دانشگاه خوب باشی مثل شریف وگرنه جاهای دیگه هیچ فایده ای نداره البته تو همه رشته باید یه جای خوب باشی،الان بچه های شریف اونایی که بخوان کار دفاعی بکنن رو هوا استخدام میشن .تو رشته های دیگه هم بازار کار تعریفی نداره

  24. خسرو گفت:

    سلام.در مورد بورسیه ارشد هوافضا روسیه اطلاعی دارین ؟بورسیه ای که امثال از دانشگاه خواجه نصیر میفرستن.آیا ارزش اینو داره هزینه تحصیل در روسیه رو به تحصیل رایگان در ایران ترجیح داد؟
    و دانشگاه MAIروسیه از نظر علمی در چه سطحی هست؟

  25. محسن گفت:

    متاسفانه وضعیت جوری هستش که منامسال فارق التحصیل میشم و با رتبه 2 رقمی کنکور 96 هوافضا تصمیم گرفتم فقط یه رشته محل دانشگاه شریف رو بزنم تا قبول نشم (چون هر کاری غیر این باعث میشه سال بعد محروم شم از کنکور ) و بخونم برای کنکور 97 مکانیک

  26. مهتاب گفت:

    روستان تمام نظرات جالبه ، اما فراموش نکنید یه رشته هایی که الان کار دارن بخاطر اینه که ابزارهاشون در کشور به وفور وجود دارن . مثلا برق و کامپیوتر یا عمران ، .. ما در همه این رشته ها شرکت های بزرگ و کوچک رو در کشور داریم و حتی کارخانه های تولیدی در این صنایع داریم
    اما رشته هوافضا کاملا متفاوت هستش مثلا عمده کاره گرایش پیشرانش در ضمینه تولید در دسته صنایع نظامی هستش و بخش کوچکش در دسته ایرلاین ها که اونها هم شرکتها مصرفی هستن و نرجیح میدن نیروهاشون رو خودشون تربیت کنن که اغلب علمی کاربردی آموزش میبینن
    در مابقی گرایش ها هم همین مساله دیده میشه ، شاید بیشتر نگاه دانشجویان هوافضا به سمته ایرلاین ها باشه که اون هم بخاطر رواج بیش از اندازه مساله پارتی بازی در اونها عملا این رشته هیچ جایگاهی پیدا نکرده در ایران.
    شما وقتی در ایر لاین ها چه دولتی و چه خصوصی مراجعه میکنید میبینید عمده نیروها تحصیلات غیر مرتبط دارن و فقط با گذروندن دوره آموزشی در دانشکده های علمی کاربردی مدرک گرفتنری، یا ارگان بزرگی مثل شرکت فرودگاهها که ترجیح میده نیروهای پیر و باز نشسته رو که خودش 30 سال آموزش داده رو دعوت به کار کنه به جای نیروی جدید تحصیل کرده و هزاران مساله دیگه …
    تازه پی میبرید چرا این عشقه به رشته هوافضا بدون داشتن یه پارتی ، بعد از فارغ تحصیلی جز بیکاری و شروع مجدد درس خوندن تو یه رشته دیگه خواهد شد

  27. افشین گفت:

    بیخود خودتان را گول نزنید. هوافضای ایران نه میتواند در ایران کار پیدا کند نه در خارج از ایران. هرچه مدرک شما بالاتر باشد شانس شنا برای یافتن کار در داخل که هیچ در خارج هم به سمت صفر میل می کند. وضعیت جوری است که باید بری یک رشته دیگه را از صفر شروع به خواندن کنی و حتی اسم اینکه هوافضا خواندی و میدانی را هم نیاوری. ورود به رشته هوافضا نه تنها شما را جلو نمی برد بلکه عقب هم می برد. خود دانید

    1. رامین گفت:

      نمیشه که از صفر شروع کرد.
      میشه ارشد و دکتری رو رفت مدیریت خوند.
      یا اینکه در بدترین شرایط اگه بخوان هوافضا بخونن لااقل برن سازه هوایی بخونن که وضعیتش بهتره.
      بعضی گرایش ها تو هوافضا هست که یه کوچولو کار و موقعیت اشتغال داره، اونا رو باید شناخت.
      یه سری گرایش ها هم مثل مکانیک پرواز هست که بیکاری توش داد میزنه و وضع مالی افتضاحه.

    2. محمد گفت:

      کاملا موافقم دوست عزیز، به همه عزیزان توصیه میکنم فقط در صورت اینکه از نابغه بودن خودتون اطمینان 100 درصد دارید وارد این رشته بشید، اگر مثل من با معدل 19 دبیرستان و 16 دانشگاه میخواین رشته خودتون رو تغییر بدین و برید ارشد هوافضا به هیچ وجه این کار رو نکنین، حتی اگر مثل بنده بسیار بسیار بسیار به این رشته علاقمند باشید، الان 28 سالمه و با کلی زحمت که برای گرفتن مدرک ارشد هوافضا کشیدم با معدل 17 بیکارم و هیچ امیدی هم به استخدام یا پیدا کردن کار با این مدرکم ندارم و دارم میرم دنبال کار آزاد، یعنی اینهمه زحمتم به باد رفته، اینقدر پشیمون هستم که از خجالت حتی حاضر نیستم جایی بگم ارشد هوافضا دارم، ای کاش اون موقع کسی بود که منو از این تصمیم منصرف میکرد، به نظرم برید دنبال رشته ای که براتون درآمد زا باشه یا به نظر من اصلا درس رو الان ادامه ندید و برید توی بازار، تخیلات و توهمات رو کنار بزارید که خوندن این رشته به نظرم اشتباه محضه، درسهای بسیار سختی رو باید بخونید و در نهایت هم به هیچ دردتون نمیخوره، این یه توصیه کاملا برادرانه بود و تجربه خودم رو در اختیار خودتون گذاشتم، موفق باشید.

  28. افشین گفت:

    اگر جوانی و عمر و آینده تان را دوست دارید هرچه زودتر از رشته هوافضا خارج شوید. جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است. این را یک دکتر هوافضا با 12 سال سابقه تدریس و کار میگه که خودش هم الان هوافضا را رها کرده و وارد صنعت ساختمان در کشور کانادا شده.

  29. amir گفت:

    از دوستان و مدیران سایت درخواست دارم اگر اطلاعاتی از شرکت های خصوصی و دانش بنیانی که در زمینه فضایی فعالیت میکنند دارند. در اینجا معرفی کنند. چون موقعیت شغلی فضایی خیلی محدوده و چون اشتراک زیادی هم با رشته مکانیک نداره بر خلاف سایر گرایش های هوافضا واقعا فارغ التحصیل های گرایش فضایی به جز یکی دو مورد سازمان نظامی نمیدونن کجا باید دنبال کار بگردن.

  30. نیلوفر گفت:

    لطفا لطفا لطفا جواب بدین به راهنمایی تون نیاز دارم ممنون
    من به معنی واقعی کلمه “عاشق” این رشته هستم و چندین ساله که همه تلاشم رو کردم که بتونم از این رشته قبول بشم و همچنین شدیدا منتظر تیرماه 1397 هستم که کنکور بدم و از این رشته قبول بشم…
    من تا الان با حرفای خیلی آدما مقابله کردم … حرفایی مثل”آخه دختر جماعت و این رشته ها ؟ دختر باید خانم دکتر بشه و…”
    ولی عقل و تجربه های کسایی مثل شما که این رشته رو خوندین هم نشون میده که ریسک بزرگی هست…
    لطفا لطفا لطفا جواب بدین به راهنمایی تون نیاز دارم ممنون

    1. admin گفت:

      شاید تا زمانی که شما فارغ التحصبل بشید تغییراتی رخ داده باشه تو این رشته … اما در حال حاضر آینده جالبی درانتظارتون نیست..میتونید با رشته های دیگری که بازار کار بهتری داره درستون رو شروع کنید

    2. محمد گفت:

      نظرم پایین هست، خودم ارشد هوافضا گرفتم، مطمئن باشید خیلی بیشتر از همه شماها عاشق هوافضا هستم اما به عنوان یک برادر به شما توصیه میکنم به هیچ وجه به هییییچچچچ وجه وارد این رشته نشید، واقع نگر باشید و تخیل رو کنار بزارید چون به احتمال 99.99 درصد به شدت پشیمون میشید، موفق باشید.

    3. محمدجواد گفت:

      دنبال علاقه تون برید… حالا راه هرچه هم سخت باشه.تو هر کاری بیکار هست… برفرض شما رفتی یه رشته ی دیگه ولی علاقه ای نباشه میشه جهنم برای شما..توی هوافضا دختروپسر نداره…بهتون قول میدم با این علاقه ی شدیدی که شما دارید اگه سخت تلاش کنید مطمین باشید موفق میشید..به افکار منفی هم توجه نکنید.

  31. مهر گفت:

    با عرض سلام. لطفا برای دانشجویان هوا فضا. کارگاه های بزرگ آزمایشی. با امکانات کامل. برای. اختراعات. جدید. بگذارید. و از آنان در پروازهای. هواپیماهای شخصی. مسولین. استفاده کنید

  32. ف گفت:

    سلام من امسال انتخواب رشته دارم اگه بشه می خوام هوا فضا رو تو یه دانشگاه خوب بخونم تا گرفتن دکترا بعد از تموم شدن درس هم اگه بشه می خوام برم انور
    موقعیت شغلی اش زمین تا اسمون با اینجا فرق داره
    همه ی تلاش ام رو می کنم تا به هدفم برسم
    تا اگه مردم حد اقل می دونم همه ی تلا شم رو کردم تابه خواسته برسم

  33. هدف گفت:

    کار میخوایین با درامد بالا.
    تحصیل پزشکی دندان دارو فیزیوتراپی خارج از کشور

  34. دکتر باقرزاده گفت:

    با سلام
    دکتر باقرزاده هستم. من سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته هوافضا به ترتیب در دانشگاه های شریف، شریف و امیر کبیر گذرانده ام و اکنون هم در همین رشته تدریس میکنم
    من به صورت تصادفی این صفحه را دیدم و سعی کردم نظرات کاربران را کامل بخوانم تا با افکار آنها که غالبا دانشجوی هوافضا هستند آشنا شوم. باید عرض کنم که در دانشگاه با افکاری مشابه همین موارد زیاد برخورد دارم.
    صحبتهای کاربران من را به یاد داستان غورباقه هایی انداخت که در ته چاهی افتاده بودند و برخی دیگر در بالای چاه به آنها میگفتند که شما موفق نمیشوید از چاه خارج شوید
    در نهایت همه غورباقه ها مردند و تنها یکی نجات یافت که البته بعدا معلوم شد کر بوده و تصور میکرده سایرین او را تشویق میکنند
    من به عنوان فردی که هم در صنعت و هم در دانشگاه حضور داشته عرض میکنم اوضاع ممکن است خوب یا مطلوب نباشد اما به این بدی که کاربران میگویند هم نیست
    کسی منکر مشکلات موجود نیست. از سیستم آموزش شامل اساتید دروس و تجهیزات گرفته تا ارتباط صنعت و دانشگاه و تا خود صنایع
    اما بپذیرید که بخشی از مشکل هم به دانشجویان بر میگردد. دانشجویانی که با بی میلی و بی انگیزگی ناشی از همین حرفها دروس خود را صرفا پاس میکنند و تصور میکنند که صرف داشتن مدرک مثلا از شریف آنها را خوشبخت و موفق میکند
    این گونه افراد غیر از مدرک هیچ توانمندی ندارند و در مقابل، انتظار خیلی بالایی هم دارند که پس از فارغ التحصیلی به یکباره به عنوان رییس دفتر طراحی با حقوق چند ده میلیونی استخدام شوند
    در هیچ رشته ای چنین شرایطی وجود ندارد. بپذیرید که دیگر زمان مدرک گرایی گذشته است و از دانشگاه به عنوان محلی برای آموختن واقعی و افزایش مهارتتان استفاده کنید. دانشگاه مدرک را به شما میدهد اما شما میتوانید خیلی چیزهای دیگر را هم از آن کسب کنید. وجود اساتید، وجود افراد هم رشته علاقه مند، امکانات اولیه برای ارتباط باصنایع و امکان توسعه ایده هایتان
    من در چندین مصاحبه با متقاضیان کار حاضر بوده ام. بهتر است باور کنید که صنعت به مهندسی که کتیا بلد نباشد نیاز ندارد حتی با مدرک شریف. این یک مثال از صدها نمونه است
    همچنین بهتر است باور کنید که اگر مهارت کافی کسب کنید میتوانید در صنایع مختلف دولتی و خصوصی از آن استفاده نمایید آنچنان که مثالهای متعددی در این زمینه وجود دارد
    این مطالب نه فقط درباره رشته هوافضا بلکه در مورد همه رشته ها صادق است
    توضیحات بیشتر در یک کامنت نمیگنجد
    علاقه پشتکار صبر امید دانش و مهارت کلید موفقیت در همه رشته هاست

    1. پیمان گفت:

      من خوذم ارشد هوافضا دارم و با هزار ضرب و زور بالاخره یه جا متناسب با رشتمم استخدام شدم ولی خداییش اصلا اوضاع کار خوب نیس و همه ورودی های من بیکارن و بعضیاشون رفتن دنبال کشاورزی و… اساتیدم که همش به فکر جیب خودشونن که بتونم تو این اوضاع نابسامان دانشجو بگیرن و پول در بیارن منکه خدایش استاد به معنی واقعی کلمه تا حالا برخورد نکردم البته تو رشته هوافضا منظورمه همشون شدن دلال و کاسب و پروژه از صنعت میگرن با وقت و توان دانشجو انجامش میدن و اخرش هم به دانشجو میگن هررری زودتر دفاع کن برو!!!!!!
      من توصیه میکنم اصلا سمت این رشته نیاید
      درضمن دوستان عزیز خواهران و برادران کار در هوافضا یعنی نظامی شدن و سختیای اینکار واقعا تو ایران هوافضا داغونه باهات مثل افسر و گروهبان برخورد میکنن
      به هرحال من تجربیات شخصیمو گفتم بیخود رو زندگیتون ریسک نکنید چونکه بعدا کلی وقت میذارد درس نیخونید و استخدام نمیشید افسردگی میگیرید

    2. خطاب به استاد گفت:

      متاسفانه اساتید همیشه این واقعیت که هوافضا که دانشجوی هوافضا در ایران و فارغ التحصیلانش وضع بدی دارند را مخفی می کنند.
      زیرا به فکر بازار خود هستند.
      دانشجوی بیشتر ==> درآمد بیشتر برای دانشگاه ها و اساتید !

      ای کاش اینقدر با سرنوشت مردم بازی نکنید.

    3. مملی گفت:

      دوست عزیز من هم به عنوان یکی از کسانی که تقریبا 8 سال است با عشق و علاقه فراوان وارد این رشته شدم و الان هم سال آخر دکتری این رشته در یکی از بهترین دانشگاه های ایران هستم (به عقیده من دانشگاهی که ارتباط با صنعت آن نزدیک صفره بیخود اسم دانشگاه را یدک می کشه. همون اسم مدرسه واسش زیاده ).
      نیک می دانید 90 درصد پروژه های پایانی کارشناسی ارشد و دکتری در داخل ایران بیشتر موضوعاتی است که بدون هیچ پشتوانه مالی و صرفا برای مقاله دادن و علاقه شخصی دانشجو یا استاد مربوطه روی موضوعات تئوری که شاید تا آخر دنیا به هیچ دردی نخورد می باشد. به بیان دیگر دانشگاه چون بودجه خود را از دولت می گیرد بدون هیچ حساب و کتابی دانشجو پذیرش می کند و بعد 2 سال موضوع پروژه او مشخص می شود و بعد از اینکه اساتید خون دانشجو را مکیدند و به اندازه کافی از او کار کشیدند عذر او را با دادن کاغذی بنام مدرک می خواهند. حال دانشجوی بیچاره بعد از عمری درس خواندن و مصیبت کشیدن باهاس دنبال کار باشد. ( اگر پیدا شود)…
      مستحضرید جذب هیات علمی شدن در این رشته نیز وضعیت اسفبار دیگری دارد که پارتی (غلام اساتید دانشگاه بودن) حرف اول و آخر را می زند.
      بنابراین چاره ای برای یک فارغ التحصیل دکتری این رشته نمی مونه جز کار در شرکت های خصوصی که شرم دارم بگویم چه حقوقی به کارکنان خود می پردازند و …
      آری دوست عزیز وضعیت بسیار خراب تر از این حرفاست. خراب

    4. Tornado گفت:

      میشه به عنوان یه اسسستاد اینقدر مزخرف نگی؟؟؟ نقل شما مثل حکایت معروف اژدها کشی است.

  35. مینا گفت:

    ادمین عزیز ممنون بابت راهنمایی های مفیدتون.من ترم 2هوافضاهستم…کارشناسی….راستش انقدر علاقه ب این رشته دارم ک حتی فکر تغییر رشته ب گریه میندازتم ولی باید واقع بین بود.اطرافیان بهم رشته ی حسابداری ومدیریت و پرستاری رومعرفی کردن.ایناهم رشته های خوبین ب نوع خودش اما حس میکنم برای من…نمیخام جسارت کنم ب بچه های این رشته ها اما واقعا با استعدادهای من توی تجسم و دروس اصلی و تخصصیم و علاقم جوردر نمیاد این رشته ها.از طرفی دنبال درامد هستم واقعا باتوجه ب وضعیت اقتصادیم نیاز ب کار کردن دارم.تصمیم داشتم تغییر رشته بدم و بعد از خوندن احتمالا حسابداری بازهم ب این رشته برگردم.خاهش میکنم کمکم کین.حتی مشاوردانشگاهم یچیزایی بهم گفت ک حس کردم برای نگه داشتن من توی اون رشتس و صحت نداره.ن پارتی دارم ن چیزی و شدیدا ناراحتم از تغییر رشتم از طرفی همونطور ک گفتم نیاز ب کار کردن دارم.خواهش میکنم کمکم کنین روزایی سختی رو میگذرونم:(

    1. ماهان جلالی گفت:

      مینا خانوم (و دوستانی که این دیدگاه رو دارید )سلام
      اول اینکه اگر واقعا علاقه مندین به رشتتون هستید همین رشته رو ادامه بدین و بعد از سه سال میتونید حتی به عنوان مهندس مکانیک راحت توو تهران و شهرای صنعتی مشغول به کار بشید(بنده براتون اینو تضمین میکنم)

      اصلا تو هر کار کارمندی ای که شما برید (شرکت های خصوصی )غالبا اصل رشته اهمیتی نداره فقط اون لیساانسه مهمه

      مگر اینکه مهندس مکانیک باشید یا برق یا عمران
      اون موقست که عنوان لیسانستون اهمیت پیدا میکنه

      و کار با استخدام رسمی و فراخوانی هم اصولا مهندس مکانیک (بنظر من) بیشتره

      (مهم ترین توصیه ی من بشما اینکه non stop زبان کار کنید که کلید کار پیدا کردن و پیشرفت توو رشتتونه و یک نرم افزار رو استاد شید )
      (بنده تابستان ترم 2 حسابداری و مسول حراست بودم توو یک مجموعه…و تابستان ترم 4 تکنسین کنترل کیفی….. و بسیاری از شغل های دیگه ای رو وایستادم و تا دلتون بخواد فرم پر کردم)
      و اینکه دوست عزیز اگر فکر میکنید که لیسانس حسابداری باشید و کار برای حساب دار بیشتره سخخخخت در اشتباهید
      تا آخر عمرت باید کار منشی مابانه داشته باشید

      فرض کنیم این حرف درست که حسابداری بهتره
      اخه مگه همه چی پوله ؟؟من نمیفهمم
      جامعه شده فقط و فقط مادی محور
      بنظر شما پیشرفت کاری و علمی … فعالیت با جون دل توو زمینه ی علاقتون…شب بیداری کشیدن واسه رشته ی ایی که عاشقشی ….موثر بودن بر جامعه ..آرمان گرایی ..اهداف بزرگ غیر مادی چیز های بیخودین و فقط باید آدم پول رو بچسبه؟؟

      من نفسم از جای گرم در نمیاد ولی هیچوقت نگران مشکل مالی هم نبودم و بخاطر همین هم هیچوقت احساسش نکردم چون اعتقاد قلبیم اینکه هرکه دندان دهد نان دهد.
      اعتماد داشته باشید بخدا دوستان///چون همهههه مشکل دارن فقط شما نیستید///این جزو لای انفک زندگیه///

      مسخرست واقعا اینکه مشکل و گرفتاری ایی رو که ما اعتقاااد قلبی داریم ,از جانب خداستت؛؛حل شدن اون مشکل رو از جانب غیر خدا بدونیم…نه؟؟

      بچه ایی رو که باباش پرتش میکنه بالا و میگیرتش ….اون بچه میخنده گریه نمیکنه….چون مطمعنه اونی که انداختش بالا میگیرتش

      در پناه خدا

  36. رضا گفت:

    آقا بین MBA و هوافضا میشه بگید کدومو برم من هوافضا کمتر از ام بی دوست دارم اما تاین خوندنم برای ام بی ای کمه واسه همین میخوام هوافضا بدم البته به آیرودینامیک شدیدا علاقه دارم و سعی میکنم نرم افزار هم تا حد امکان فول شم البته کتیا بلدم اما انگار کاربردی نداره زیاد
    یه راهنمایی میکنید با این فرصت کم کدوم معقول تره
    من کارشناسی هم هوافضا خوندم

  37. فاطمه گفت:

    من الان ترم آخر هوافضام از دانشگاه سراسری! چقد امیدا داشتیم!!!!! به جرات میتونم بگم بزرگترین اشتباه زندگیم انتخاب این رشته بود!

  38. یوسف گفت:

    سلام به همگی شبتون بخیر.بنده تو رشته مکانیک سیالات تازه فارغ التحصیل شدم.میخاستم ببینم شرایط کار این رشته چجور هستش.کسی هستش تو این جمع که بدونه کارکردن تو هوافضا سپاه خوبه یا چجوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *