جدیدترین خبرهای هوافضایی, کنکور ارشد هوافضا, کنکور دکترای هوافضا

رشته هوافضا و فاجعه ای که در راه است

این نوشته دلسوزی است برای همه هوافضایی ها از طرف کسانی که تمام جوانب این رشته را دیده اند. با تمام صراحت می نویسیم که حقی بر گردنمان نماند امیدوارم این واقعیت تلخ موجب ناراحتی شما عزیزان نشود.

با یک بررسی گذرا بر دفترچه انتخاب رشته هوافضا ، مواردی مشاهده می شود که بسیار قابل تامل است. از دیدگاه ما می توان نام فاجعه ای برای هوافضا بر آن نهاد.ابتدا قسمت مهندسی هوافضا در دفترچه را مشاهده کنید:

download-whight

هوافضا رشته ای بسیار حساس و در دنیای امروزی با اختلاف در صدر پژوهش و خط شکن علوم مهندسی می باشد. البته با توجه به گستردگی کاربرد این رشته ، از تمام علوم مهندسی از محیط زیست و طراحی داخلی گرفته تا مهندسی الکترونیک و مهندسی شیمی و …..استفاده می شود.

گرچه این بهشت ترسیم شده در ایران به جهنمی بیش نمی ماند برای فارغ التحصیلان این رشته. بازار کار بسیار مختصر و کوچک و محدود و منحصر در دو استان کشور و همچنین حقوق های نازل و تعداد روز افزون فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد. تنها راهی که در مسیر این فارغ التحصیلان به عنوان امید وجود دارد ادامه دادن تا اتمام دکترا و فعالیت به عنوان استاد در دانشگاه های شهرستان و محدودیت جذب استاد در تهران است. یک سیستم مریض و یک دور باطل تمام عیار، همه درس می خوانیم که خوانده باشیم که ادامه می دهیم تا بیکار نباشیم و استاد می شویم و همین مسیر برای دیگران ادامه می یابد.

البته در برخی گرایش ها دانشگاه های سطح اول تعداد ورودی خود را کاهش داده اند اما جایگزین های دیگری تعریف شده است.

در دفترچه، چه امسال و چه سال قبل (تا حدودی) پردیس های خودگردان خودنمایی می کنند که کاسبی بی تعارف دانشگاه های کشور است. حال شاهد نام های جدیدی هستیم موسسه احرار رشت موسسه ای غیرانتفاعی با پذیرش 20 دانشجوی هوافضا، پذیرش40 دانشجوی مجازی دولتی خواجه نصیر در مهندسی فضایی، خودگردان دانشگاه تهران و شریف در کیش که به تنهایی به اندازه یک دانشگاه رنک یک دنیا ورودی هوافضا دارد. این ورودی های عجیب و غریب هیچ تناسبی با آن بازار کار ندارند… نمی خواهم درباره سطح خروجی دانشگاه صحبت کنم چرا که به همه بر می خورد و سربسته می توان گفت که الان سطح دانشجوی هوافضای خروجی از بهترین دانشگاه های کشور هم بسیار نازل است چه رسد به … . این در حالی است که در صورت انجام یک تحقیق میدانی متوجه خواهید شد که چند نفر فارغ التحصیل هوافضا در شغل مرتبط مشغول به کارند و چند نفر از آن ها از شرایط کاری خود راضیند.

مروری می کنیم بر چینش ورودی ها در مقطع کارشناسی ارشد 94  فقط در دانشگاه های دولتی، آزاد بماند (اعداد ممکن است کاملا دقیق نباشد):
خودگردان : 141
شبانه : 227
غیرانتفاعی و مجازی : 60
روزانه : 427
 با یک نگاه به تصویر زیر می توانید دلیل پذیرش دانشجو در این پردیس ها را متوجه شود:

shahrie pardis

نکته دیگر دفترچه سهمیه های بورسیه برای شاغلین نیروهای مسلح است که اگر در سال های آتی نیز تکرار شود و بین همه نیروها شایع شود، همان بازار کوچک باقیمانده نیز به زودی به صورت کامل توسط آنها پر خواهد شد.

شما می دانید با در حاشیه قرار گرفتن سازمان فضایی و فعالیت های فضایی گسترده که در گذشته مقصد بسیاری از هوافضایی ها بود و همچنین متوقف شدن کامل استخدام صنایع نظامی که به عنوان یک مقصد مناسب برای هوافضایی ها بود  امیدواری یافتن شغل کاهش یافته است. شاید ظرفیت های مکان های خصوصی و پژوهشکده های دیگر به اندازه 1% از فارغ اتحصیلان است. گرچه در هر صورت حسرت حقوق مناسب در همه این جایگاه های شغلی با شما خواهد بود و تنها کسانی می توانند تحمل وصعیت را داشته باشند که عاشق هوافضا باشند گرچه از سطح علمی آن ها نیز قطعا استفاده مناسبی نخواهد شد.

نتیجه نهایی که از این بحث و از وصعیت خودم و دیگر دوستانم دیده ام می توانم به شما منتقل کنم این است که بازار کار هوافضا در حال کوچک شدن است هرچه زودتر کسی وارد آن شود بهتر است و همچنین خدمت کسانی که با آرزوهای دور و دراز از رشته های دیگر وارد این رشته می شوند یا اصرار بر تحصیل در ارشد دارند بگویم که آرزوهای شما با واقعیت موجود فاصله بسیار دارد در نتیجه با تامل بیشتر راه خود را انتخاب کنید.

قسمتی از واقعیت ها را منعکس کردیم، گفتن تمام آنچه وجود دارد و با آن روبرو شدیم و تجربه کردیم برایمان ممکن نیست.

%هرگز نمی گوییم که ورود به رشته هوافضا اشتباه است چون خود عاشق این رشته هستیم، اما هرکس وارد می شود تمام جوانب را در نظر بگیرد%

برای خواندن مطالب جذاب هوافضایی عضو کانال مرکز مهندسی هوافضا شوید:
    

 

مطالب مرتبط : شروع زندگی هوافضایی ۲ (آنچه که یک کارشناس ارشد باید بداند) – نگاهی به تحصیلات تکمیلی در ایرا(اوضاع دانشگاه ۱) – نگاهی به تعاملات دانشجویان و اساتید+ فیلم (اوضاع دانشگاه ۲) مصاحبه‌های خواندنی با اساتید

نوشته های مشابه

157 دیدگاه در “رشته هوافضا و فاجعه ای که در راه است

  1. مسعود گفت:

    با سلام خدمت ادمین و تمامی مهندسان و کسایی م علاقمند ب درس هستن،من خواستم برم هوا فضا شدیدا علاقه دارم کارشناسی مکانیک ساخت و تولیدم
    اما فک کردم با هوا فضا خدا میشی ک از نظرات فهمیدم اینطور نیست…
    دوم رشته خودم ک دکتراشم بیکارن چندین تا از استادامون ارشد و دکترا مکانیکن بیکارن یعنی همین وضع الان دارن،هر چند خلبانامون هم بالای صد ملیون خرج کردن و الان بیکارن!!!!
    کلا متاسفم ک رشته های مهندسی خصوصا مکانیک و هوا فضا ک بهترین هستن این اوضاع تقریبا یکسان دارن
    نظرم عوض شد اگه رفتم خارج از کشور مکانیک پرواز یا هواپیما میخونم همونجاهم کار کنم
    اگه نه بخوام ایران بمونم یا ب دلایلی نشد برم
    تو ایران کار ازاد بزنم بهتره یا نهایتا سمت رشته های پزشکی برم بهتره چون ٢۵ سالمه و تصمیم اشتباه نمیتونم بگیرم
    ولی در کل ارزو دارم همه چی درست شه

  2. حسین گفت:

    تجربه شخصی
    با ارشد مکانیک صنعتی شریف، به امید کار خوب وارد بازار شدم ودیدم خبری نیست؛ بیکار نیستم، اما حقوقم انقدر پایینه که نمیتونم نزدیک شرکت یه آپارتمان 30 متری اجاره کنم و مجبورم هر روز 4.5 ساعت وقتم رو صرف رفت و آمد با مترو کنم…
    الان هم دارم آماده میشم برای اپلای و…
    توصیه م به همه دانشجوهای مهندسی دانشگاههای معتبر اینه که به هیچ وجه به بازار کار داخل کشور به عنوان مقصد نگاه نکنید و حتما برای مهاجرت برنامه ریزی کنید.

    1. نیما گفت:

      پس خدمت به وطن چی میشه

  3. مرتضی قاسمی گفت:

    سلام دوستان
    من لیسانس مکانیکم.میخواستم ارشد هوافضا شرکت کنم،ولی با این نظرات یکم ناامید شدم
    کسی از بورسیه های دانشگاه علوم وفنون شهید ستاری در گرایش های آیرودینامیک سازه های هوایی و مهندسی فضایی اطلاع داره؟؟؟
    کسی بورسیه این دانشگاه قبول شده؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    خیلی ممنون ادمین از مطالبی که در سایت قرار میدید.

  4. U.F.O گفت:

    سلام
    من همین الان از کارشناسی ارشد هوافضا گرایش فضایی دانشگاه شهید بهشتی تهران-روزانه انصراف دادم
    هرچند حس میکردم با قبولی توی ارشد هوافضا به همه آرزوهام میرسم ولی الان دیگه مطمئنم که این خراب شده ی بی در و پیکر جای رسیدن به آرزوها نیست..
    یه روز با لبخند و یه عالمه آرزو قدم توی این راه گذاشتم و امروز باید با خجالت زدگی و غم و ناامیدی برگردم خونه..
    متاسفم.. واسه همه ی اونایی که این شرایطو درست کردن متاسفم
    شرایطی که نه توش امنیت اجتماعی داریم نه امنیت شغلی و نه امید به آینده
    امیدوارم بچه های اونام یه روزی مثل من به آخرخط ارزوهاشون برسن..

  5. محسن گفت:

    دنیا هزار تا چرخ می خوره ، هرچند انسان های شریف باید دنبال علمی باشند که جامعه به آن احتیاج داره نه صرفاً علمی که بازار کارش خوب باشه ولی بحرحال در این دوره زمانه مباحث مالی … بماند.
    من پیشنهاد می کنم سبد شغلی خودتون را گسترش بدهید ببینید مثلا نرم افزارهایی که مسلط هستید کجاهای دیگه می تونه کاربرد داشته باشه و در کنارش راه اصلی هم دنبال کنید.
    بنده خودم هوافضا نیستم ولی ………….. احتمال زیاد داره در آینده بیام از شما دوستان کمک بخواهم.
    اقلیت خلاق می تونند شرایط را تغییر بدهند.بجای لعن بر تاریکی هر کدام چراغی روشن کنیم. براتون دعا می کنم برام دعا کنید.یا علی

  6. محسن گفت:

    یک سوال مهم .کسی که کارششناسی هوافضا داره آیا می تونه ارشد رو مکانیک بخونه؟ دراین صورت وارد بازار کار خوب مکانیک می شه.

  7. farima گفت:

    من کلا اطلاعات خاصی در زمینه اوضاع کاری هوافضا توی ایران ندارم ولی میخواستم برم رشته هوافضا که بعدش از ایران خارج بشم و… ولی اینجا بعضیا گفتن نمیشه از ایران خارج شد :/
    دقیقا چرا؟مدرک ایرانو قبول ندارن؟ بورسیش سخته؟برای مهاجرت کار برای یه کشور دیگه مشکل داره یا…؟

  8. محمد گفت:

    سلام دوستان. بنظرتون رشته تبدیل انرژی درآمد خوبی داره؟!

  9. Engineer گفت:

    سلام.
    بچه ها
    اولأ بازارکار رشته های مهندسی کلأ خوب نیست،من خیلی تحقیق کردم،مهندس ها معمولأ تو پیداکردن کارخیلی به مشکل برمیخورن واگه هم کارپیداکنن خیلی پایین حقوق میگیرن،به جز شغل های مربوط به وزارت نفت و وزارت دفاع بقیه همون حقوق کارگری میگیرن!
    رشته ی هوافضا هم که وضع فاجعه است!
    نه بازارکارخوبی داره،
    نه حقوق خوبی داره،
    نه میتونی بری خارج!
    کلأ خیلی محدودیت داره.
    من به هیچ وجه به بچه ها توصیه نمیکنم بیان هوافضا.به خدا أصن به درد نمیخوره.
    من خودم ترم4کارشناسی هوافضای صنعتی شریف بودم،و انصراف دادم ودوباره کنکورسراسری شرکت کردم و پزشکی دانشگاه ارومیه قبول شدم والان هرروز هزاربار خداروشکرمیکنم که از دست هوافضا وکلأ از رشته های مهندسی خلاص شدم با اینکه فوق العاده عاشقشون بودم.
    مرسی.
    خواهش میکنم حتمأ درج کنیدنظرمن رو.

  10. دوست گفت:

    سلام دوستانم به نظرم متن بالا یه مقدار بی مهری هست نسبت به هوا فضا.البته من خودم مکانیک جامدات خوندم بعد از سه سال کار کردن روی یه پروژه شخصی بعد از ارائش به یکسری سازمان ها بشدت با استقبال روبرو شدم همه رشته ها همینه من که مکانیک خوندم هم کسی نیومد سراغم رشته هوافضا بشدت تازگی داره و جای توسعه داره تنها خریدار های هرچیزی هم قرار نیست سازمان های نظامی باشن.نا امید نشین رشتتون بیشتر از اونکه فکر میکنین شبیه مکانیکه پس متکی به خودتون باشین

  11. مجتبی گفت:

    سلام رفقا من تا 2 روز دیگه باید انتخاب رشته کنم لطفا کمکم کنید.
    من علاقه عجیبی به هوافضا دارم و عاشق کارهای پژوهشی و تحقیقاتی ام و دوست دارم ایده هامو عملی کنم.الان یک سوال دارم ایا دانشگاه مالک اشتر شاهین شهر واسم مناسب تر هست یا خواجه نصیر؟
    لطفا میشه در باره هر دو بهم یکم اطلاعات بدید.خودم مالک اشتر رو بیشتر دوس دارم میگن خیلی رو کارهای پژوهشی سرمایه گذاری میکنن.و یه سوال دیگه اینکه اگر خیلی هم تو کارت حرفه ای باشی باز احتمال استخدام از وزارت دفاع یا سپاه وجود نداره؟؟؟من تمام فکرم اینه که بتونم تو این صنعت که علاقه هم دارم بهش بتونم به کشورم کمک کنم

  12. گمنام گفت:

    هر کی علاقه مند هست در این رشته کار کنه رزومه شو به این آدرس ارسال کنه
    azadeazad110@gmail.com

    1. باسلام خدمت این فردگمنام من تحصیلات فوق العاده پائینی دارم ولی به شدت به کارهای تحقیقاتی درزمینه پروپلانت ها علاقه مندم .لطفا من را راهنمایی کنید.

  13. سپیده گفت:

    سلام. من چند روز دیگه کنکور دارم. میخوام بدونم این رشته واسه کسی که قصد ادامه تحصیل توی خارج رو واسه مقاطع بالاتر داره هم میتونه ناامید کننده باشه؟ میشه توضیحاتتون در این رابطه رو به ایمیلم بفرستید..؟ خیلی ممنون .

  14. احسان احسان گفت:

    من هم دانشجوی دکتری هوافضا هستم. کار نیست. اگر هم باشه با حقوق های خیلی پایین.
    فقط اگه بشه جایی تدریس کنیم همین و بس.
    فکر کنم بهتر باشه بریم خارج از کشور مشغول به کار بشیم.

  15. f.s گفت:

    سلام
    من 920 مکانیک و 320 هوافضا شدم. به نظرتون مکانیک دانشگاه اصفهان را جلوتر انتخاب کنم یا هوافضا گرایش سازه دانشگاه علم و صنعت یا تهران یا شریف؟
    با ارشد هوافضا گرایش سازه از این دانشگاه ها میشه از دانشگاه های خارجی فاند گرفت؟
    یا اصلا اونایی که هوافضا خوندن نمیشه از کشور خارج بشن؟

    1. ی هوافضایی گفت:

      سلام.بنظرم هوافضا بخونی بهتره و سازه شریف که قبول نمیشی .واس فاند گرفتن تهران خیلی خوبه.بهتر میشناسنش.

  16. علی گفت:

    سلام
    لطفا منو راهنمایی کنید … من کارشناسیمو مکانیک خوندم … ارشد دادم هوافضام اومد 63 مکانیکم 800 … مکانیک روزانه تهران قبول نمی شم ولی هوافضا شریف قبول میشم. به نظر شما عاقلانه تر نیس که هوافضای شریفو برم ؟ با توجه به این که لیسانسمم مکانیکه ینی اگه بخوام از اونم می تونم استفاده کنم و ارشد مکانیک خیلی فرق زیادی با کارشناسیش نداره توی جذب کار ولی شاید همون اسم دانشگاه شریف بتونه یه جا به دردم بخوره … و این که واسه اپلای کردنش آیا قراره با مشکل روبرو بشم ؟؟؟

    1. امیرحسام علی پور گفت:

      علی آقا همه دارن از هوافضا به سمت مکانیک فرار می کنن اونوقت شما می خوای بری هوافضا ؟
      هوافضا واسه اونایی هست که مکانیک قبول نشدن.
      تو ایران هم مدرک گرایی خیلی مهم هست، نگاه می کنن ببین رشته شما تو مدرکت چیه.
      اینکه تو یکی از گرایش های مکانیک آوردی 800 اگه تهران قبول نشی شهرهای بزرگ مثل مشهد و تبریز و اصفهان و شیراز و … قبولی.
      ارشد مکانیک هم با کارشناسی مکانیک فرق داره و ارزش بالایی داره.
      اینم بگم، وقتی می خوان بین هوافضا و مکانیک برای یه شغلی یکی رو انتخاب کنن بخاطر مدرک گرایی الان مکانیک رو بر میدارن، اونم ارشد مکانیک. چون بنظرشون فارغ التحصیل مکانیک قابلیت های بیشتری داره.

  17. امیر گفت:

    سلام من امسال کنکور دارم و به رشته مهندسی هوا فضا خیلی علاقه مندم ولی بعضیا میگن بازار کار این رشته خوب نیس به نظر شما انتخاب این رشته برای دانشگاه مالک اشتر کار درستیه یا اصلن این رشته انتخاب نکنم لطفا راهنماییم کنید ممنون …

    1. صادقی گفت:

      کارشناسی یا ارشد ؟

      اگه کارشناسی هست، باید بگم انتخاب رشته های بهتری هم داری از این.

      اگه هم ارشد هست، باید بگم هوافضا کار نداره، اما … !
      شما داری روی مالک اشتر فوکوس می کنی، یعنی اطلاع نداری از شرایط مالک اشتر که نه خروجی تو داخل داره نه تو خارج. مگه می خوای بری سربازی عزیز دل برادر ؟
      اکه دلت می خواد شرایط خاص بزنی و محیط نظامی باشه و از این برنامه ها، بجاش دانشگاه امام حسین رو بزن که شاید حداقل بعد از فارغ التحصیلی یه جذبی هم شدی.

  18. iman گفت:

    با سلام. واقعا جای تاسف داره. این دانشگاه پردیس یا بهتر بگم پولی نمی دونم چه صیغه ای بود که وارد دانشگاه سراسری شد. فردا پس فردا پولدارا همگی ازن طریق دکتری می گیرن، مصاحبه هم کشکه، یه سرچ توی گوگل بکنین می فهمین فقط کافیه پول بدین مقاله هم براتون چاپ می کنند اون تو مجله های معتبر…

  19. ناشناس گفت:

    آقا جان یک کلام، هوافضا نخونین، چون هوافضا شاخه ای از مکانیک هست. اگه گرایش آیرو باشه که به همون سیالات مربوط میشه و نرم افزارهای مرتبط. اگه تو زمینه سازه باشه به همون جامدات و تحلیل تنش کرنش با نرم افزارهای مربوطه ربط داده میشه. تنها فرقش اینه که بازار کارش کمه. اما اگه شما رشتت مکانیک باشه می تونی تو زمینه هوافضا هم اگه کاری باشه فعالیت کنی. پس به خاطر اسمش وارد این رشته نشین دوستان راست می گن خودتون آگهی های استخدامی هوافضا را نگا کنید هر چند ماه به چند ماه هم آگهی نداره. در نهایت باید برید جای نظامی کار کنید که ممنوع الخروجی و محدودیت و از این جور داستانا. یعنی یه سفر تا ترکیه یا ارمنستان و اینا هم نمی تونی بری. تازه استخدام که نمی کنن با قراردادای پیمانی و حقوق های حداقلی

  20. محمدرضا گفت:

    عالی بود ممنون که ما رو روشن کردین

  21. بابا بزرگ گفت:

    سلام
    خون خودتون رو کثیف نکنید جوونا

  22. شکیلا گفت:

    به تمام دوستان میخواستم بگم که من امسال یعنی سال 94 کنکور دادم و این رشته رو اوردو خیلی دلسرد شدم؟چون من خیلی این رشته رو علاقه دارم؟

  23. مهدی گفت:

    داداش من دو روزه فهمیدم هوافضا قبول شدم
    دمت گرم انقدر امید دادی

  24. پوریا گفت:

    سلام :
    من رشته IT خوندم
    می خواستم بگم من از فضا هوا هیچی نمی دونم اما می دونم هیچ وقت تو ایران برای رشته های مهندسی کار نیست و نبوده اگر هم جایی کسی با اسم مهندسی استخدام شد صرفا کار راحتی داشته نسبت به یک کارگر اما در کل ما کار مهندسی تو ایران نداریم یعنی کاری نداریم که مهندس به خواد طراحی و نظارت فنی انجام بده و این امر تو همه رشته ها صادق هست به دلیل اینکه ما تو ایران اصلا صنعت نداریم که تولید داشته باشیم هرزگاهی یه پروژه میاد که اونم خیلی وقتا دولت از خارج از کشور مهندس نیرو می گیره مثل پروژه عمرانی برج میلاد بنابراین نه تنها هوا فضا همه رشته برق کامپیوتر میکانیک شیمی کشتی سازی الکترونیک و ….. بقیه همیشه بیکار هستن یا اگر هم کار داشته باشن کار مهندسی نیست تو رشته کامپیوتر و IT هم یکی از دوستان گفت کار هست اره هست اما خیلی حقوق پایین که اصلا سر وقتش نری بهتره و ضمن اینکه کارت هم مهندسی نیست یه کار خیلی ساده در زمینه برنامه نویسی هست مثل اینکه شما بخوای دوتا دکمه تو هواپیما طراحی کنی باز میکانیک یه شرکت ایران خودرو داره ما که هیچ نهادی هم نداریم ازمون پشتیبانی کنه مهندسی تو ایران نهایت بیکاری یا تعمیر و البته رشته فقط رشته های بیمارستانی و این فقط جای تاسف داره و مقصیر اصلی هم فقط مسئولین هستن چیرا که صنایع سنگین سرمایه می خواد و اون دوستمون که میگه باید وضع مالی خوبی داشته باشید چقدر خوب باشه ؟ کی میتونه یه موتور جت بخره روش کار کنه یا من از کجا بیارم یه شرکت ساخت بازی کامپیوتری بزنم با 2000 هزار پرسنل و سرمایه چند صد میلیارد کاشکی به جای اینکه بعضیا اینقدر به فلسطین توجه کی کردن یکم هم به صنایع و اقتدار ملی دید داشتن به سلامتی تمام مهندسین کشورم

  25. Fatemeh گفت:

    من یه سوال داشتم ، تحصیل هوافضا توی دانشگاه های تهران، واسه ارشد، آیا برای تحصیل دکترا خارج از کشور محدودیت داره ؟

  26. faraz گفت:

    سلام دوستان
    من یکی از کسانی هستم که هوافضا رو انتخاب نکردم و رفتم یه رشته مهندسی دیگه و بعد از 5 ترم نتونستم از هوافضا بگذرم و دوباره کنکور دادم و الان ترم 6 هوافضا هستم و اصلا هم پشیمون نیستم چون واقعا علاقه داشتم و خودم هم فکر نمیکردم اینطور از پس درسهای سخت این رشته بربیام ولی شد …
    اگر خیلی علاقه دارید ازش نگذرید ،اما در کنارش به فکر یه حرفه یا منبع درآمد خارج از دانشگاه باشید

    اینکه دوباره به فکر هوافضا افتادم و اومدم این رشته واسم یه انقلابی بود ، دو ترم دیگه هم فارغ التحصیل میشم و الان مثل همه شما هام کار نیست از یه طرف هم کار نظامی آدم رو محدود میکنه

    همه به هم نگاه میکنن کار نیست!اگر هوافضایی ها از دانشگاه با هم متحد باشند و دست به کار بشن اولین استارت شروع جدید زده میشه..
    متاسفانه دانشجوهای ما به پولدار شدن اونم خفن فکر میکنن نه پیشرفت علمی ،شما علم خوبی داشته باشی مطمئن باش میان دنبالت
    همه کتاب به دست و نا امید منتظر هستن دعوتنامه ناسا به دستشون برسه
    اما…الان که تحریم ها برداشته بشه اول باید هوافضایی ها خوشحال بشن چون عرصه برای کسایی که سرمایه دار هستن خوب میشه و شرکتهای خصوصی و دولتی رونق میگیرن حتی خود دانشجوها میتونن با شروع پروژه های دانشگاهی یه قدمی برای این کشور بردارند
    خیلی از پروژها به خاطر تحریم ها غیر ممکن بود … از استاد ها و دانشگاه نا امید نباشید فکرها تون و تزها و نظرات و پرژوه ها تون رو با اونا حل کنید
    هر فکر یا پروژه ای مد نظرتون هست رو اثباتش کنید و عملی
    باور کنید حرف نیست تجربیات خودمه اگر بخاید یه کار کوچیک هم شروع کنید می بینید کل دانشجوها و هم کلاسی ها تون هم تشنه کار هستن..خودتون دنبال تحقیقات و یادگیری باشید
    یا علی..

    1. admin گفت:

      مطالب مفید و درستی فرمودید….البته در مورد تاثیر رفع تحریم ها در تحقیقات و توسعه شغلی هوافضا باید تردید کرد چراکه به نظر میرسه با باز شدن اولین در خارجی به دو دلیل اتکا به داخل از بین میره که نمونه بارزش رو میشه در صنعت نفت قبل از تحریم مشاهده کرد و اون دو دلیل : 1-ضعف بی چون و چرای صنعت هوافضای ایران به دلیل عدم وجود برنامه مدیران ناکارآمد و تصمیمات احساسی 2-عدم اعتقاد مدیران سیاسی به صنعت داخلی و بهینه بودن واردات از دید اونها

      گرچه می توان با یک تصمیم ساده تولید مشترک (البته نه از جنس تصمیمات غیرتخصصی ایران 140) یک بازار کار بزرگ و باورنکردنی برای مهندسان این رشته فراهم آورد

    2. محمد گفت:

      سلام
      به نظر من یک سندیکا یا انجمن درست و درمون ایجاد کنید نه انجمن جامد و بیکاری که سالها رئیسش دکتر مانی امیر کبیر بود. و با چند تا اسپانسر تولید راه بندازین. نخندین راست می گم. از ساخت اسباب بازی های کنترلی ساده تا uav های پیچیده رو می تونید بسازید. با کمک شهرداری مسابقات هفتگی کنار دریاپه چیتگر و ساخت هواپیمای مدل و آموزش ساده ساخت مدل، تا انجام پروژه های بزرگ برای جهاد خودکفایی و … . بچه ها به خودتون بیاید . شما می تونید. بچه ها هوافضا نیازی به استخدام نداره. خودش می تونه از کارهای کم شروع کنه . فقط باید استارت زد و متحد شد. دانشجوی دکتری مکانیک پرواز –

  27. مینا گفت:

    سلام من باید تا فردا انتخاب رشته کنم و شدیدا موندم بین هوافضای شریف و عمران امیرکبیرو م شیمی دانشگاه تهران…میدونم ک وضع کار هوافضا خوب نیس اما خیلی به این رشته علاقه دارم و حتی تو بخش پژوهش هم دوست دارم کار کنم….ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    1. admin گفت:

      قطعا اگه بتونیم بهترین کمک رو به شما می کنیم ، ولی اطلاعات ما در مورد شرایط شما جوری نیست که بتونیم نظر قطعی بدیم، هر کدوم از این سه گزینه که گفتید یک دنیای متفاوت هست با صعف و قوت های متفاوت….. خیلی ها هستن که رشته های بسیار متفاوتی خوندن ولی عشقشون پرواز و ساخت و هوافضا هست و تو اون تلاش میکنن و آرزو میکنن کاش این رشته رو هم خونده بودن ، خیلی ها هستن دکترای این رشته رو هم گرفتن و ناراضین …اصلا یک چیز مطلق نیست ، باز هم میگم بسیار به شرایط شما و اولویت های شما در زندگی بستگی داره

  28. پوریا گفت:

    با سلام . ممنون از مطالب بسیار مفیدتون.من درباره ارشد هوا فضا تقریبا تمام مطالب رو خوندم.یه سوال داشتم خواهش میکنم باهام هم فکری کنید. :
    من پارسال ارشد هوافضا در گرایش مهندسی فضایی،شبانه ،مالک اشتر تهران(بزرگراه کرج) قبول شدم.از طرفی هم ارشد مکانیک تبدیل انرژی (دانشگاه آزاد شیراز) هم قبول شدم..خیلی تو انتخاب شک داشتم، خیلی سعی کردم تحقیق کنم و بهترین انتخاب رو انجام بدم.رفتم دانشگاه شیراز اونجا چند تا ار استادا گفتن اصلا هوافضا نرو که نه کار براش هست نه میتونی از کشور واسه ادامه تحصیل خارج شی ،فوقش بری واسه جاهای نظامی کار کنی که اونم پول بهت نمیدن!! تو سایت ها از جمله سایت خود شما تاکید به این بود که اگه گزینه دیگه ایی هست اونو انتخاب کنید…خلاصه سرتون رو درد نیارم،با این تفاسیر من رفتم ارشد مکانیک آزاد..(مشکلات دانشگاه آزاد و اینکه اصلا جو علمی و درسی نیستو به همه چی میبره بجز دانشگاه رو که دیگه خودتون میدونید و بازگو نمیکنم)
    حالا بعد از دو ترم درس خوندن دوباره به این فکر افتادم که اگه میرفتم همون مالک اشتر حداقل از آزاد بهتر بود ..یه اسمی داشت حداقل..به نظرتون من اشتباه کردم؟؟بهتر نبود ارشد هوافضای مالک رو میخوندم؟
    خوهش دارم بنظر بدید..از فکرش بیرون نمیام.خودم فکر می کنم اشتباه کردم.

    1. admin گفت:

      مطالبی که ما در سایت گفتیم رو بهش معتقد هستیم البته انتخاب بین دانشگاه ملی و دانشگاه آزاد بحث دیگری است چراکه هزینه باید پرداخت کنید، اما از طرف دیگر ممکن بود در صورت انتخاب مورد اول بسیار فشار بیشتری تحمل کنید هم از لحاظ پرداخت هزینه شبانه و هم از بسیاری از جنبه ها که دانشجویان مالک اشتر به اون اشاره کرده اند در سایت.
      از نظر شخصی (با توجه به اینکه شرایط هرکس رو تنها خودش میدونه با توجه به اولویت هاش و برنامه هاش برای زندگی) اشتباهی نکردید ، ولی حتی اگر اشتباه کرده باشید بهتر است نگاه رو به جلو داشته باشید و سعی کنید شرایط خوبی برای خودتون به وجود بیارید و دنبال توان مند شدن و ورود به عرصه کار باشید

      1. پوریا گفت:

        خیلی ممنونم از جوابتون…بله،مطمعنا در هر دو صورت نگاه رو به آینده دارم.
        از نظر هزینه،هزینه شبانه مالک اشتر با آزاد تقریبا برابری می کرد.اما در کل بحث هزینه برام مطرح نیست.
        بیشتر تکیه ام روی جنبه علمی و آینده(دکترا) هست..برای اینکه منظورمو بهتر منتقل کنم:
        یعنی اینکه مثلا اینجا نه استاد و نه شاگرد هیچ میلی به انجام تحقیق و پژوهش و کاری که وقت خارج از برنامه کلاس و امتحان بطلبه نیستن. جوّ یه جورایی جوِّ کرختی و انفعال هست که همه اومدن یه مدرکی بگیرن برن،هیچکس دنبال یادگیری نیست..مثلا الان ترم که تموم شده همه رفتن پی کارشون تا اول مهر بشه بیان سر کلاس باز ،یه جور گذران وقت!
        حالا منظور من این هست که برای مثال اگر رفته بودم ” مالک اشتر” احتمالا محیطش علمی تر و دوره ی ارشد برام مفیدتر نبود؟
        یا اینکه واسه دکترا، از اونجایی که تعدادی از اساتید هوافضای اونجا شناخته شده هستن و کار کردن باهاشون میتونست رزومه ی پرباری فراهم کنه، پذیرش دکترا هم که معمولا با نظر هیأت علمی انجام میشه،در نتیجه تو همون دانشگاهِ مالک اشتر یا حتی دانشگاه های تاپ مثل شریف و امیرکبیر و خواجه نصیر و (…) قبولی برای دکترای همون مهندسی فضایی سهل الوصول میشد برام یا خیر…(؟)
        فکر میکنم با انتخاب دانشگاه آزاد شانسم برای دکترا خیلی کم شده متاسفانه..چون کنکور دکترا از امسال میخاد برداشته شه و از این به بعد دانشگاه ها و دپارتمان خودش تصمیم میگیره که کیو بگیره کیو نگیره.عملا دیگه هرکی هرجا هست احتمالا همونجا میمونه تا دکترا !
        این جنبه ها هستش که ذهنمو درگیر کرده..ممنون میشم نظرتونو بدونم.

        1. admin گفت:

          1- سطح دانشگاه ملک در رشته هوافضا بد نیست و در این زمینه دانشگاه خوبی به حساب میاد
          2- دانشگاه مالک در زمینه پژوهش و علاقه دانشجویی که فرمودید از دانشگاه فعلی شما بهتر هست
          3- برای پذیرفته شدن در دکترای هوافضا قطعا خواندن رشته هوافضا در ارشد و در دانشگاه مالک از دانشگاه شما بهتر هست اما ورود به دکترای مکانیک از هوافضا سخت تر هست.
          4- حتی بودن در دانشگاه مالک نیز تاثیر زیادی در پذیرفته شدن در دانشگاه های اصلی مثل شریف و امیرکبیر در دکترا نداره مگر با داشتن یک رزومه بسیار عالی و اینکه استاد شناخت از شما داشته باشه و شما رو بخواد که جدیدا خیلی خیلی کم پیش میاد…. اما اگر مالک بودید دکترای هوافضا رو در خود مالک احتمال بیشتری داشت که بتونید دنبال کنید.
          در مجموع اگر بخوام با توجه به جمله “”یشتر تکیه ام روی جنبه علمی و آینده(دکترا) هست”” قضاوت کنیم حضور شما در مالک اشتر بهتر بود

    2. صادقی گفت:

      شما فکر می کنی جو مالک اشتر جو درسی هست ؟
      مالک اشتر نه از لحاظ علمی جو خوبی داره متاسفانه نه از نظر رفاهی … رفاهی که فاجعه هست اونجا، محیط خشک، اساتید … ، خروجی هم که وزارت دفاع جذب نمی کنه دیگه. خارج از کشور هم مدرکش خیلی جاها تو شرایط بایکوت قرار داره داخل کشور هم خیلیا آزاد رو بهتر از اون میدونن.

    3. شفاعی گفت:

      سلام . من لیسانس هوافضا داشتم و موقع انتخاب ارشد هم روزانه هوافضا علم و صنعت قبول شدم و هم رو مکانیک ازاد مشهد . با شناختی که از وضعیت استخدامی هوافضا پیدا کرده بودم خداروشکر که مکانیک رو انتخاب کردم . بعد فارغ التحصیلی سه تا ازمون استخدامی واسه ارشد تبدیل انرژی بود که خدارو شکر هر سه رو قبول شدم و شرکت نفت رو انتخاب کردم . کل شهریه دانشگاه ازادم از حقوق ماه اولم کمتر بود و الان هم نسبت به دوستان شاغل دیگرم واقعا حقوق بهتری می گیرم . موقع ثبت نام دانشگاه علم و صنعت اونجا بودم و شماره چند نفر رو گرفتم، جالبه که لیسانسشون ازاد بود و اومده بودن دنبال اسم و رسم دانشگاه ، بعد 5 سال این دوستان هنوز بیکار هستند .

  29. علی گفت:

    دوستان بازار کار تمام رشته های مهندسی در حال حاضر خرابه. تنها مختص به هوافضا نیست
    من ارشد نانوالکترونیک در یک دانشگاه دولتی خوندم!! تمام درسای رشتمون هم کاملا بر اساس فیزیک کوانتوم!! موهامون ریخت بجاش کلم بروکلی دراومد 🙁
    بازار کار هم تنها منتهی تحقیقات با حقوق کم یا نهایتا استاد شدن (که با این همه فارق التحصیل جویای کار آکادمیک تقریبا غیر ممکنه)
    رشته ای که موتور پیشرفت تکنولوژیه عاقبتش اینه تو ایران (از همین کامپیوتر و اینترنت زیر دستتون تا گوشی توی جیبتون تا اویونیک و ….)

    کلا نگران نباشید. همه بیکاریم. حداقل کاری که میتونیم بکنیم اینه که هر کس رشته ی مورد علاقشو بخونه تا یه کم از این نظر آرامش پیدا کنه. کار هم خدا برکت بده با مشاغل غیر مرتبط!

    1. morteza گفت:

      salam dosteman.
      avalan az khoda sepas gozarm ke shoma ro peyda kardam
      mikhastam agar baratoon emkanesh hast komam konid
      manam mikham in reshte ro bekhonam ama nemidonam to kodom daneshgah ha tadris mishe ?va inke dars hash chi hastand ? va in ke dars ha marj chiye va an az reshte electronic mikham vared in dars besham chi bayad balad basham?
      mamnoon mishap be Emailam javab bedin
      motshakeram
      dusk.foxi@gmail.com

    2. صادقی گفت:

      ببخشید این حرف رو میزنم.

      اما حرف شما صحت نداره.
      کسی که برای ارضای کنجکاوی ذهنیش میاد رشته انتخاب می کنه یک بار اضافی برای جامعه هست.

      اوضاع بقیه رشته ها هم خیلی بهتر از هوافضا هست.
      درسته بیکاری همه جا با نسبت های مختلف وجود داره اما با توجه به تعداد فارغ التحصیلای هوافضا و حجم بازار هوافضا ما هوافضایی ها تو یه فاجعه بزرگ گیر کردیم.

  30. حسین گفت:

    راست میگید،ولی یکم دیر شده.حدود یک سال پیش استاد ما هم بهمون گفت ای کشور کشش این همه م
    مهندس هوافضا رو نداره.همه فهمیدن جز اصل کاری ها…

  31. نیما اسدی جوزانی گفت:

    مجموعه ای که توانایی جذب نیروی متخصص خودش رو نداره همون بهتر که جوونش رو توی کشورهای دیگه درحال خدمت ببینه و علتشم اینه که در سیستم آموزشی و صنعتی ما
    تحقیق و توسعه در حد صفره،پس عجیب نیس که هوافضاییا بیکار باشن
    جای تحقیق و توسعه تا وقتی خالی باشه و سرمایه ای از یک نهاد مجری “غیر نظامی” برای تحقیقات در نظر گرفته نشه آش و کاسه همینه. وقتی سازمان فضایی ایران ابتکار عملی نداره و خودش تابع هست
    حالا هی بگیم ضریب دایهدرال فلان باشد بهتر است، کانارد مفید است پس سوز اونجوری،عدد ماخ فلان جور، و کلی ازین حرفای فنیه دوست داشتنی و بدون کاربرد حقیقی در کشور.
    گویا فراموش کردند که :ما برای درک مطلب آمدیم
    نی برای کسب مدرک آمدیم
    بنیامین فرانکلین میگه من رو “درگیر” کار کنید تا یادبگیرم عمل کنم …نه اینکه یادم بدی تا به خاطر بیارم.

  32. علی براتیان گفت:

    سلام دوستان. بنده دانشجوی دکتری آیرودینامیک از فردوسی مشهد هستم. من تمام این مطالب و نظرات رو خوندم و همونطور که گفتید واقعیت اینه که وضعیت هوافضا ناامید کننده است. از همین جا از ادمین عزیز خواهشمندم مسبب خیر شوند تا شمعی روشن کنیم. بیایید باهم جمع شویم و خرده کاری کنیم، عار نیست. شده از واردات هلی کوپتر و هواپیمای مدل شروع کنیم و بعد مونتاژش و بعد شاید ساخت و توسعه اش… و بعدتر با توسعه کار گام به گام بریم جلو. زمانی میرسه که دیگران جدیمون میگیرن و به ثمر میشینه تلاشامون. حتی لازم نیست الان دفتر دستک داشته باشیم یا شرکت رسمی حتی. و خب تا به ثمر رسیدن این فرایند باید از جیب خانواده ها بخوریم یا یه اب باریکه ای هرکدوممون برای خودش دست و پا کنه. مطمئنم اگه از الان شروع کنیم 10 ساله دیگه راضی هستیم. درسته ایران در عرصه هوافضا یه زمین خالیه اما نیمه پر لیوان میگه ما میتونیم بعد از مدتی یکه تاز و منحصر بفرد باشیم توی این کشور. بیایید شروع کنیم از هیجی شروع کنیم حالا که عاشقیم و مجبور.
    من مشتاق نقطه نظرات و نقدتون به این مطلب هستم. ایمیلم رو میذارم تا باهم در ارتباط باشیم: baratian20@gmail.com

  33. میلاد گفت:

    ادمین عزیز بخاطر دلسوزیتون ممنونم واقعا مطابتون درد دل ما بود کاملا هم درست گفتین!من هوافضا خوندم ولی تصمیم دارم برم رشته مکانیک بخونم (تبدیل انرژی)،اولش هم باید میرفتم مکانیک،کاش به گذشته بر میگشتم ویه بار دیگه انتخاب رشته میکردم

  34. میلاد گفت:

    چرا همه می خوان استخدام بشن
    از خودتون خلاقیت داشته باشید کار آفرین باشید (:
    چرا اینقد ناامیدید وقتی دولت تدبیر و امید اومده ،امید داشته باشید
    فوقش اینه که امریکا هوافضا رو هم تعطیل می کنه میریم لبو فروشی می زنیم مشکلی نیست
    بالاخره این مملکت به راننده تاکسی هم نیاز داره یا نه؟
    اصلا شما فکر کردید راننده تاکسی کم شغلیه کلی باید تخصص داشته باشی
    مثلا کلی باید محاسبات بلد باشی که بتونی درآمد میلیونی رو تنظیم کنی که ما بخاطرش ریاضی مهندسی می خونیم و….
    روحانی موچکریم

    1. سعید گفت:

      نگران نباشید این تدبیرشونه !! هنوز امید مونده!!

    2. سامان تبریزی گفت:

      آقا میلاد به نظر شما 4 سال وقت کمیه، که آدم برا تحصیل تو یه رشته می زاره !!!! اصلا می دونید تو کشورهای پیشرفته کسی که در کاری غیر از رشته تخصصی تحصیلی خود کار کنه بیکار محسوب میشه !!!(بیکاری پنهان) .
      همان طور که خودتون هم می دونید این شرایط بد بازار کار برای همه رشته ها هست. و دلیل مهمی که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی نا امید می شوند و از رشته ای که تووش تحصیل کردن پشیمون می شوند ، مشکل مالی هست. اگر بتونیم خودمون با یه خود اشتغالی با استفاده از همین اطلاعاتی که داریم کسب درامد کنیم ، و درکنارش نرم افزار های تخصصی رشتمونو یاد بگیریم هم از این نا امیدی ها رها می شیم و هم به اون جایگاهی که قبل انتخاب رشتمون مد نظرمون بود می رسیم .
      با یه دوستی در رابطه با شروع کاری مشورت می کردم که این پست زیبا را برا من نوشت . امیدوارم همه شما دوستان عزیز نیز از این پست استفاده کنید و هر جا که هستید و توو هر رشته ای که تحصیل می کنید موفق و معید باشید.

      خوبی مهندس… شما 23 ساله ات هست و هنوز اول راهی!
      بیکاری بعد فارغ التحصیلی جز لاینفک زندگی ما تو ایرانه… من خودم مکانیک سیالات خوندم و یک سال و نیم بیکار بودم. الان هم حدوداً 30 سالم هست. در این مدت بیکاری تلاش کردم دنبال افزایش اطلاعات رشته خودم برم (البته کارهای پاره وقت و پیمانی میکردم اما اینها شغل نیست که بشه روش حساب کرد بیشتر فصلی و مقطعی بود)اما خوب الان نمیگم موفقم اما شغل و درآمد نسبتاً خوبی دارم کاملاً هم مربوط به رشته ام هست. تازه سال 87 من به اندازه شما سرمایه اولیه نداشتم! :4:

      نظر من اینه که علاوه بر اینکه داری روی این تصمیم زدن یک کسب و کار آزاد (مثل همین تعمیرات موبایل) تمرکز میکنی نسبت به بروز کردن اطلاعات رشته خودت هم توجه کن! فراموش کن چی تو دانشگاه یاد میدند این مشکل بزرگ نظام آموزشی کشور ماست… اطلاعات دانشگاهها 180 درجه متفاوت با اون چیزی هست که بازار کار میخواد. (خودم توی کارم همه چی رو یاد گرفتم مطالب دانشگاه فقط به درد مقاطع تکمیلی مثل دکترا و غیره خوبه). صرف داشتن مدرک فنی مهندسی شما رو یک مهندس نمیکنه. یک مهندس موفق بالای 35 تا 40 سال تازه بار میده درخت اش. (شما به دور و بر خودت نگاه کنی میبینی اکثر مهندسین خوب سن بالای 35 سال دارند و درآمدهای بسیار زیاد)

      شما ببین بازار کار رشته ات چی میخواد یا به چه نرم افزارهایی نیازه روی اونها هم تمرکز کن! نمیخوام بگم این کسب و کاری که به فکرت رسیده رو بیخیال باش نه کسب درآمد همیشه خوبه اما در کشورهای پیشرفته کار غیرتخصصی با رشته رو هم بیکاری حساب میکنند (بیکاری پنهان)!!! ناامید نشو… من وقتی تونستم موفق بشم که با احتساب سربازی و دوران بیکاری و تجربه اندوزی در کار فعلی ام 3 سال از مدرکم میگذشت! میدونم که خیلی ها بدون زحمت به همه چی میرسند و شما برای اون باید سخت تلاش کنید اما به نظرتون شما میتونید جهان رو تغییر بدید؟ جای اینکه به زندگی دیگران نگاه کنید و مایوس باشید سعی کنید امروزتون بهتر از دیروزتون باشه! با خودتون مسابقه بدید نه با دیگران!!!

      راستی با کارشناسان متخصص تر مشورت کن… تجربه نشون داده مشاوره تو شبکه اجتماعی مجازی زیاد واقعی نیست اینجا هم همه یک عده جوون هستیم و ممکنه کمی احساسی نظر بدیم یا مشورت بدیم! شما همه آرا رو بشنو و یک تصمیم بگیر.

      موفق باشی مهندس جوان

  35. حامد گفت:

    سلام عزیز،این فاجعه که میگین در راه نیست،در راه بود یه زمانی،الآن ایین فاجعه به وقوع پیوسته،وقتی که فارغ التحصیل دکتری هوافضا دانشگاه شریف بیکاره،البته خودم شیراز تحصیل می کنم و تقریبا تمامی اساتید میگن اومدنمون به رشته هوافضا اشتباه بوده.

  36. مهدی گفت:

    دوستان همه چیز هایی که گفتید درست
    ولی همیشه تو همه جا برای رسید به موفقیت های بزرگ باید تو ی مقطعی از زمان یک سختی عجیب و طاقت فرسا کشید. چیزی که گفتم از خودم نگفتم . شما می تونید برای اثباتش برید زندگی ادم های بزرگ تو کل دنیا تو هر زمانی رو بررسی کنید.

    1. admin گفت:

      ما هم این حرف شما رو قبول داریم و فقط خواستیم این سختی ها رو مطرح کنیم دیگه انتخاب هر فرد میتونه متفاوت باشه

  37. Reza گفت:

    لطفا بفرمایید که دانشگاه مالک اشتر تهران کیفیت بهتری دارد یا شاهین شهر؟
    و اینکه هر یک از این ها در کدام گرایش قوی ترند….

    1. صادقی گفت:

      هیچ کدام
      متاسفانه مالک اشتر در بدترین وضعیت آموزشی و خروجی و ارزش مدرک قرار داره
      اگر مجبور به انتخاب شرایط خاص بودید طبق توصیه کاربران این سایت که تجربه کردن دانشگاه امام حسین رو بزنید بجای مالک اشتر.

      اما میشه به صورت کلی گفت دانشگاه شاهین شهر بدلیل بزرگ بودن و قدمت و … از دانشگاه تهرانی خودش بهتره. دانشگاه تهرانی رو بعدا تاسیس کردن، اصل کاریه شاهین شهر هست.

  38. محسن گفت:

    سلام. اینکه استخدام صنایع نظامی کاملا متوقف شده یعنی چی؟؟؟ یعنی همون سپاه هم دیگه استخدام نداره؟ بقیه جاهای نظامی چه طور؟

    1. admin گفت:

      تا الان که اطلاع داریم وزارت دفاع استخدامش متوقف شده اما سپاه به صورت اندک جذب می کنه

      1. صادقی گفت:

        سلام.
        ممنون از این مقاله.
        درسته، متاسفانه وزارت دفاع استخدامش کاملا حذف شده
        اما شرایط سپاه هنوزم اون حداقل تک و توک جذب هاش رو داره

  39. محمد گفت:

    رضا جان . این رشته سختی است گرچه تو ایران کم اهمیتش می دونن . چیزایی که گفتم همه جای دنیا برای این رشته صادقه . به خاطر همین که تو کشورهای دیگه هرکسی سرشو نمی ندازه پایین بیاد این رشته . در ضمن در بین دوستانم هستند کسانی که ویژگی هایی که گفتم رو دارن و مطمئنم افراد خیلی موفقی می شن تو هوافضا . من هم به دلیل ویژگی هایی که گفتم وارد این رشته شدم . پس زود قضاوت نکن . من رو هوا حرفامو نزدم . البته زندگی سرتاسر حساب و کتاب هست . شاید شما متوجه نشدید تا الان . ولی وعده الهی حق هست . اگه اعتقاد به خدا داشته باشی مطمئن باش اتفاقات الکی نیست . و نکته دیگر این که آرزو رو با توهم اشتباه نگیر . مش حسن 80 ساله دهات ما هم آرزو داره فضانورد بشه .

  40. مهدی گفت:

    با سلام
    متاسفانه بعضی از دوستان فکر میکنند که مشاغل هوافضا فقط معطوف به کارای دولتی و .. میشه . در صورتی که باید خدمتتون عرض کنم پیشرفت یک کشور در یک زمینه نیازمند نیروی کار بسیار زیاد و ایجاد شرکت های دانش محور و فضای باز رقابتی در حال حاضر تمام اونایی که هوافضا میخونن انتظار دارن جذب ارگان های دولتی و استخدام شن در صورتی که به نظر من هنوز نیروی کار و دانشجوی متخصص در زمینه هوافضا به اندازه کافی تربیت نشده و شرکت های تخصصی برای کارهای گسترده هوایی و فضایی هنوز به وجود نیومده و فضای دانشگاه ها خالی از اساتید متخصص در زمینه هوافضاست. دوستانی که رشته آکادمیک هوافضا رو با رشته هایی مثل تعمیر و نگهداری و مهندسی پرواز و خلبانی و .. مقایسه می کنن باید خدمتتون عرض کنم زمینه های مطالعاتی خودتون رو بالا ببرید. اگه کشوری مثل فرانسه الان در بین 5 قدرت برتر دنیاست فقط بخاطر قدرت رشته ی هوافضا تو اون کشوره. تمرکز اتحادیه اروپا، روسیه و آمریکا بر روی قدرت هوافضایی کشور هاست. من نمیخوام جو بدم بگم هیچ مشکلی نیست و همه چیز خوبه ولی باید بدونید ما دانشجو های هوافضا باید زمینه های رشد کشورمون رو با تشکیل گروه های شخصی و خصوصی بسازیم. هوافضا رشته ای نیست که توش بشه یک شبه پولدار شد باید تلاش کرد. از دوستان تقاضا دارم هیچوقت رشته ای مثل هوافضا رو با کارای کوچه بازاری و آزاد مقایسه نکنن و فقط وقتی وارد رشته هوافضا بشن که واقعاً عاشق هوافضا و محیط زیست زندگیشونن و اگه بهش علاقه ندارن هیچوقت سمتش نیان چون همیشه فضای اطرافشون رو خالی از کار می بینن.

    1. admin گفت:

      حرفی که میزنید کاملا صحیحه و در واقع چاره ای برای پیشرفت هوافضا نیست جز در عرصه خصوصی ، اما برای پیشرفت عرصه خصوصی باید پروژه ها به این بخش منتقل بشه که الان نمیشه … مورد دوم این است که سرمایه اولیه شرکت های هوافضایی اگر بخوان کاربردی و عملیاتی باشن بسیار بالاست…
      شما میبینید که در سایت ما آموزش هایی رو داشتیم و سعی در کار خصوصی داشیتم و خواهیم داشت اما سطح این کارا به دلیل هزینه سرسام آور نمیتونه از فاز تفریحی خارج بشه. باشد که در آینده این شرایط تغییر کند

    2. فرشید گفت:

      اتفاقا یکی از دردها و نقطه ضعف هایی که در ایران بره رشته مهندسی هوافضا وجود داره همینه که این رشته رو با خلبانی و تکنسین پرواز و … اشتباه میگیرن در صورتی که اولا اون رشته ها در واقع یه حرفه هستن و در آخر به شما لایسنس میدن و اصلا آکادمی نیستن و ثانیا هوافضا جزوه رشته های مهندسیه و فرسنگها با اون رشته ها فاصله داره
      من بره خودم تو جامعه پیش اومده که بهم چندبار گفتن شما آخرش خلبان میشید…!!!
      متاسفم بره این طرز نگرش ها
      در صورتی که تو کشورای خارجه یکی از سطح بالاترین و متمایزترین رشته های آکادمیک همین هوافضاست.

  41. سارا گفت:

    سلام ممنون بابت پستی که قرار دادید ..من دانشجوی سال سوم هوافضا هستم
    خودم کم کم داشتم نا امید میشدم از وضعیت استخدامی و…
    متاسفانه استادای دانشگاه چند با رمنو نا امید کردن که چرا اومدی این رشته و…میخوای چیکار کنی و…از یه طرف ادم میشنوه که کار نیست یا باید ادامه بدی تا دکترا و فلان …از یه طرف ما از دانشگاه شریف بهمون خبر میرسه که یکی از اساتید جلوبرندگی تحقیق و پژوهش در زمینه موتور انجام میده و به دانشجوهاش حقوق های میلیونی پرداخت میکنه !واقعا گیج شدم بالاخره حرف کی درسته؟!!!!!!!!!!!این مطلب واقعیت داره ؟
    من میخواستم تلاش کنم ارشدمو بیام شریف یا امیر کبیر …ولی واقعا این تصور غلطه ؟که به ما میرسه ؟دانشجوهای امیر کبیر و شریف ناراضی ن ؟
    خواهشا پاسخ بدید خیلی مهمه

    1. admin گفت:

      بر فرض هم که یه دونه استاد تو دانشگاه شریف به یه نفر پول بده،(دوستان ما که اونجا هستند که چنین پولایی ندیدن اونا هم دنبال کارن) چه فایده ای برا بقیه داره ، کلیت رو باید بررسی کنید نه استثنا … از طرف دیگه ما شرایط مشاوره با همین دانشجویان شریف رو برای دوستان فراهم کردیم میتونید از خودشون بپرسید

      1. محمد رضا گفت:

        چطوری شرایطش رو فراهم کردین؟
        لطفا راهنمایی کنید

        1. admin گفت:

          سلام
          در این زمینه بحث های زیادی با مخاطبان کردیم. هوافضا رو به عنوان یه فرصت شغلی نبین. اصلا خیالت رو راحت کنم، دانشگاه رو به عنوان مسیری برای رسیدن به شغل نبین. توصیه من اینه که به دنبال یه شغل در بازار باشی. اگر شده شاگردی کنی. به هر صورتی یک یا چند مهارت رو یاد بگیر. حالا اگه دوست داشتی در کنارش ادامه تحصیلت رو در رشته هوافضا بده ولی بدون که هوافضا یا به طور کلی رشته مهندسی برات منبع نون در آوردن نخواهد شد. اگر شغل فنی داشته باشی، شاید دانش مهندسی که در دانشگاه می خونی بتونه به پیشرفتت در آینده کمک کنه. ولی دانشگاه به تنهایی نمیتونه برات شغل بسازه

    2. حامد گفت:

      اقایون مگه این رشته حدود 100 واحد مشترک با مکانیک نداره؟
      خوب میتونید بجای مهندس های مکانیک استخدام بشید.
      شرکت های خودرو سازی هم هستن.
      شرکت نفت هم هست.شرکت نفت آزمون داره.اگر کسی دانشگاه سطح بالا درس خونده راحت قبول میشه.
      اتفاقا تا جایی که من شنیدم برای این رشته کار زیاده.

    3. محمد رضا گفت:

      سلام
      خسته نباشید
      بنده پشت کنکوری هستم و امسال هم کنکور دادم و نمی خواهم دیگر پشت بمانم. علاقه زیادی به مهندسی هوافضا دارم ولی حرف و حدیث های زیاد درمورد آینده شغلی آن و وابسته بودن آن به دانشگاه یا دانشگاه هایی که فرد در آن تحصیل کرده است مرا مردد کرده است. می خواهم اگر امکان دارد با پاسخ به سوالاتم به من کمک کنید.
      نشانی ایمیل بنده این است:mohammadrezaebrahimir79@gmail.com
      و یا اگر راحت هستید، در این جا گفت و گو کنیم.
      بسیار ممنون میشوم اگر راهنمایی ام کنید

      1. admin گفت:

        سلام
        در این زمینه بحث های زیادی با مخاطبان کردیم. هوافضا رو به عنوان یه فرصت شغلی نبین. اصلا خیالت رو راحت کنم، دانشگاه رو به عنوان مسیری برای رسیدن به شغل نبین. توصیه من اینه که به دنبال یه شغل در بازار باشی. اگر شده شاگردی کنی. به هر صورتی یک یا چند مهارت رو یاد بگیر. حالا اگه دوست داشتی در کنارش ادامه تحصیلت رو در رشته هوافضا بده ولی بدون که هوافضا یا به طور کلی رشته مهندسی برات منبع نون در آوردن نخواهد شد. اگر شغل فنی داشته باشی، شاید دانش مهندسی که در دانشگاه می خونی بتونه به پیشرفتت در آینده کمک کنه. ولی دانشگاه به تنهایی نمیتونه برات شغل بسازه

  42. محمد نیک انجام گفت:

    با تشکر از اطلاعاتی که قرار دادید . من الان ترم آخر کارشناسی هوافضا هستم . عاشق هوافضا هستم ولی نه اونطوری که سیستم های آموزشی دانشگاه ها دارن تو این رشته می گن . تو دانشگاه یه مش … تو مغز دانشجوها می کنن . اکثر استادامون هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ فنی بسیار بسیار ضعیف هستند . بحث من با دانشگاه های درجه سه نیست بلکه دانشگاه هایی مثل شریف هستند . افراد فارغ اتحصیل که میبینم چیز درست و حسابی بلد نیستن و کلا به نظر من به درد هیچی نمی خورن . البته خیلی تقصیر اونا هم نیست بلکه کسی نداشتن که راهنمایی کنه اونارو . من خودم هم باشم برای استخدام دانشجوی مکانیکی و برقی رو ترجیح می دم . لعنت بر دانشگاه ها ی ما . لعنت بر اساتیدی که فکرشون فقط مقاله دادنه و کسب رتبه های بالاتره . خاک بر سر سیستم آموزشی .
    نکته مهمی که میخوام به تمامی کسانی که قصد دارن این رشته رو انتخاب کنن بگم اینه که فقط افراد خیلی خیلی خیلی خیلی اندکی به درد این رشته می خورن . این افراد خصوصیات خاصی معمولا دارن از جمله می توان موارد زیر رو گفت :
    ۱- عاشق علوم هوافضایی ۲- توانایی مالی بسیار بالای خود فرد یا بهره مندی از حمایت های مالی خانواده . به خاطر اینکه مثلا اگه یه دانشجوی هوافضا بخواد یه کار عملی انجام بده و چیزی یاد بگیره خرج وسایل زیاده معمولا . توصیه من اینه که اگه مشکل مالی دارید وارد این رشته اصلا نشید . ۳- فردی بسیار کنجکاو و جستو جو گر . به عبارتی خسته گی نشدنی در انجام کار . به عنوان مثال توانایی اینو داشته باشه که درباره یه موضوع که شروع می کنه ول کنه قضیه نباشه حتی شده مدت زیادی طول بکشه . اینو گفتم به خاطر این که اکثرا حوصله و صبر ندارن ۴- فردی صبور و مصمم ۵- توانایی ذهنی بالا . توانایی بالای تجسم و محاسبه . قدرت بالا در بینش مساءل فیزیک . قدرت تجزیه و تحلیل بالا . توانایی بالای تمرکز . ۶- سطح زبان اینگیلسی متوسط به بالا . به خاطر این که اکثر اطلاعات که دربارش تحقیق می کنید در منابع اینگیلسی هست . ۷- فردی خلاق و کارآفرین و به خود متکی . فردی که مسیرو برای دیگران باز می کنه نه اینکه از دیگران به تنهایی تقلید کنه . ۸ – فردی که ایمان داره به کاری که انجام میده ۹ – فردی که توانایی بالای تشخیص داشته باشه . ۱۰ فردی که برای زندگی خود استراتژی داشته باشه . ۱۱- فردی که در اکثر مساءل فنی آشنایی داره و دوره های بسیاری رو گذرونده . اطلاعات عمومی فرد باید بسیار بسیار بالا باشه . همچنین با تکنولوژی های روز آشنا باشه . ۱۲ – فردی که محل زندگیش به شرکت های هوافضایی نزدیک باشه . من به شهرستانی ها خیلی این رشته رو توصیه نمی کنم . تا اونجایی که امکان داره این رشته رو انتخاب نکنن . همچنین فردی که دسترسی آسان به بازارهای تجهیزات و صنعت داشته باشه . کسی که احتمال اینو میده که در آینده مثلا هیچ وقت دسترسی به موتورهای جت نداره که روی اونا کار بکنه خوب دیوانگی که مثلا جلوبرندگی رو به عنوان رشتش انتخاب کنه . ۱۳ فردی که قدرت نفو‌ذ در سازمان ها و شرکت داشته باشه . در این رشته معرفی فرد و یا آشنا داشتن خیلی خیلی مهمه . اگه میبینید که تو فامیل و دوستان کسی رو آشنا ندارین تو این صنعت ترجیحا این رشته رو انتخاب نکنید .
    این خصوصیات چیزایی بود که الان به ذهنم رسید . بیشتر از این ها هم هست . این حرف ها رو با ۴ سال تجربه و تحقیق به دست آوردم . خیلی و خیلی با ارزش هستند . هرکس فکر میکنه خصوصیات بالا رو داره تبریک میگم به رشته هوافضا خوش آمدید و مطمءن باشید حتی تو ایران از بهترین ها و موفق ترین ها خواهید بود . از چیزی هم نترسید و مطمءن باشید برای شما همه جا کار هست و رو هوا میزن شما رو .
    با تشکر .

    1. رضا گفت:

      شما یک نفر رو پیدا کن که تمام شرایطی که گفتی رو داشته باشه !
      اینجور که شما میگی آدم هیچ وقت نباید برای آرزو ها و علایشقش بجنگه ، قسمتی از حرف های شما درسته ولی زندگی همیشه با حساب کتاب جلو نمیره .
      این رو هم بگم من رشتم مکانیکه و علاقه ای هم به هوافضا ندارم اینا رو به طور کلی گفتم .

    2. علیرضا گفت:

      من 90% این شرایطی که گفتید رو دارم…… همه به جز پارتی……. وضعیت مالی هم متوسط رو به بالاست…..
      الان اولین سال پشت کنکوریمه و میخوام تصمیم بگیرم برای کدوم رشته بخونم…..
      من با اینکه 19 سالمه ولی خیلی کارا کردم….. تا الان 5 پهپاد پیشرفته طراحی کردم و ساختم…… طراحیا همه با کتیا و شبیه ساز بودن…… توانایی کار با فیبرکربن و فایبرگلاسو دارم….. برنامه نویسی میدونم…… سال پیش تافل گرفتم…… پهپادهام مثل هواپیماهای ارسی نبودن…… در سطح نظامی هستن جدیدترینشون……. جدیدترین کارم 5متر اسپنشه…… 4 ساعت پرواز میکنه و دوربین و تلمتری و جی پی اس و فلای کنترلر و همه تشکیلاتو داره و کلی هوشمنده……. من هیچ معلم هوافضایی نداشتم و کلا هر چی میدونم رو از سایت های علمی خارجی یاد گرفتم……. همشو بدون تغلب از هواپیماهای خارجی از صفر طراحی کردم و خودم بدون کمک هیچ کسی ساختمش…… و……… الان اگه بوجه باشه هر هواپیمایی توی هر سایزی میسازم…….. رباتیک هم 6 بار اول کشور شدم…….. دوچرخه کراس کانتری هم 8 بار اول کشور شدم…… خلاصه هر کاری خواستم بکنم بهش رسیدم………
      ولی معتقدم که برای هوافضا هیچ شغل به درد بخوری نیست…… یکی بود میگفت شرکت دانش بنیان افتتاح کن……. فکر میکرد کشکه……. اگه شغل هم باشه حقوقش خیلی کمه……. اگه بازار کارش خوب بود خوندن یه سال درسهای اختصاصی رو قبول میکردم…… از طرفی علاقه شدیدی به زبان هم دارم…… میخوام زبانو بخونم…… الان من این همه توانایی دارم ولی وقتی کسی نمیدونه چه سود……… میرن تایفه خودشونو میزارن سر کار…….

    3. امیر گفت:

      لعنت به خودت
      امثال تو چه گلی سر وطن زده اند؟؟ طلبکارید؟؟ سربازهای لب مرز بدون هیچ طلب وادعایی امنیت امثال شما را تامین کردن که چی برین درس بخونین اینو بدان تخم دو زرده نکردی که حالا داری منت میزاری میخواهی بری خوب بروبه جهنم اما یادت باشه به همه ایرانیها وایران تا ابد بدهکاری آقای طلبکار!!!!

      1. mitra گفت:

        داره واقعیت میگه جوجه وتنی

      2. F.J گفت:

        اتفاقا کسی که عمر با ارزشش رو برا تحصیلات علمی میذاره، تخم دو زرده که سهله، تخم 10زرده کرده،
        و اون سربازانی هم که شبانه روز در اطراف مرز بدین صورت که اشاره کردی در حال نگهبانی هستند، در قبال اهل علم وظیفه دارند،
        آیا تو اینو می‌دونی که هر دانشجو بعد فارغ التحصیلی تعهد خدمت دار اگه مدارک رو بخواد؟!
        میدونم، انسان بی تجربه و احساسی هستی و برا تجربه و تغییر فضای فکریت باید سالها تلاش کنی عزیزم.

    4. mitra گفت:

      عاااالی واقعا مچکرم

  43. امید گفت:

    ادمین گرامی
    من لیسانس مکانیک هستم و علاقه مند به رشته هوافضا
    کنکور هوافضا دادم و رتبه م طوری شده که میتونم سازه شریف برم
    از طرفی ارشد مکانیک هم قبول شدم
    اما اطرافیانم فشار میارن که هوافضا نرو چون بازارکار نداره و نهایتن باید کار نظامی بکنی
    تا دوروز دیگه باید انتخاب رشته کنم ولی هنوز نمیتونم تصمیم بگیرم

    1. admin گفت:

      ما توضیحات رو صادقانه دادیم خدمتتون دیگه انتخاب با خودتونه

  44. پوریا گفت:

    خیلی ممنون بابت دلسوزی که داشتید
    و ایضا” این رو هم اضافه کنم که تو همین دانشگاهی که من هستم و بچه های هوافضامون رو که میبینم یه سری ول کردند این رشته رو و احتمالا” بعد از این دوره کارشناسی دیگه هوافضا نمیخونن و اون های دیگه هم همه میخواند بروند خارج از کشور و شک نکنید اگر موقعیتش بود همه میرفتند یه سری از بچه ها که رفتند یه سری هم دارند میرند و یه سری هم در آینده
    و جالب اینجاست که اکثرا” هم قصد برگشت ندارند
    اینم وضع اون هایی که نمیتونند بپرند!
    من خودم اگر تا سال دیگه یا دو سال دیگه موقعیتش رو بتونم جور کنم (مالی) میرم
    شما دعا کنید جور شه 🙂

    1. محمد گفت:

      ایشالا

    2. عرفان گفت:

      داش درسته یه سوال داشتم اینکه کدوم دانشگاه درس میخونی و اینکه واقعا این اشخاصی که میگی تونستن بدن خارج چون میگن برا هوافضا شرایط سختتره

  45. fatemeh گفت:

    این شهریه که اینجا ذکر شده فقط برای پردیس هاس؟ یا مثلا شبانه هم همینجوره هزینش؟

  46. فرشید گفت:

    عالی بود
    دقیقا با این مقاله تو فصل انتخاب رشته که بعضی ها سرمست رفتن به دانشگاهای برتر تو زمینه هوافضا هستن زدین وسط خال
    من به شخصه موندم این همه ولع بره اومدن به هوافضا از رشته های دیگه چیه در صورتی که طرف هنوز نمیدونه هواپیما با چی دور میزنه!!!
    در رابطه با بازار کار این رشته هم واقعا برای این سیستم متاسفم
    تو دنیای امروزی رشته های high tech و به خصوص هوافضا برای هر کشوری اقتدار و غرور به ارمغان میاره بعد اون وقت تو کشوره ما بره فارغ التحصیلای این رشته راهبردی بازار کاری وجود نداره…

    1. admin گفت:

      البته صادقانه میگم که هدف ما ناامید کردن کسی نبود و تو جمله آخرمون هم این رو گفتیم و باز هم تکرار می کنیم…..فقط خواستیم اگر وظیفه ای داریم در گفتن حقایق ، کوتاهی نکنیم و وظیفمون رو انجام بدیم.

    2. سعید گفت:

      باید دقت کنید که چند سالی هست که تحصیلات و مدرک( حالا از هر دانشگاهی و با هر معدلی که باشه) معادل کار و استخدام و درامد نیست. الان دیگه همه میدونن پول از راه علم به دست نمیاد. هوا فضا رشته ای سنگین و تخصصی است و همین تخصصی بودن باعث محدود شدن بازار کارش شده. الان استخدام دولتی که تقریبا نیست. خصوصی هم که فارغ التحصیل حسابی ریخته پس شرکتها میتونن با حداقل دستمزد نیرو بگیرن.
      این واقعیت ناراحت کننده رشته های مهندسی است. یک روزی بهترین رشته کشور مهندسی برق بود و بهترین رتبه ها و نخبه ها میرفتن برق الان چی؟؟ جالبه در یک دانشگاهی استادی استخدام شده بود با تخصص علف هرز!!!!!
      از وقتی کشاورزی و اسمش گذاشتن مهندسی آفتابه و گرفتن به شان و منزلت رشته های مهندسی و کشاورزها هم فکر کردن خبری شده دیگه سر مزرعه بیل نزدن و نرفتن پیش دام و غیره که واقعا کار کنن پس کشاورزی هم نابود شد.
      اگر انصاف داشته باشیم برای فارغ التحصیلان هوافضا باید همون کارهای مکانیک سیلات هم باشه

  47. برد گفت:

    در ضمن من به شخصه اینو حس کردم که هیچ حمایت و پشتوانه ای برای پیشرفت از طریق دانشگاه ها وجود نداره و فقط حرفشو میزنن!! فقط مقاله دادن مهم شده ( اصلا مهم نیست که چیه فقط یه جا اکسپت شه! ) و البته اینکه زود تموم کنی بری خوابگاه پر نکنی جای ورودی های جدیدو تنگ نکنی !!! هیچ پشتیبانی نمیشه از کسانی که واقعا میخوان یه کار خوب بکنن … حالا اینا به کنار، دیگه این خیلی بده که حتی استخدام عادی رشته های دیگه رو هم نداشته باشیم و آینده ای هم نتونیم برای خودمون متصور بشیم که حداقل به هوای اون آینده خودمو گول بزنیم !

    1. admin گفت:

      بله متاسفانه مسائلی که فرمودید وجود دارد. یادم میاد برای همین امتحان استخدام سراسری دستگاه ها که از طریق سنجش انجام میشه چند مدت دیگه، وقتی دفترچه رو بررسی کردم فقط 7 نفر هوافضا در کل ایران برای فرودگاه تهران می خواستن که البته اون هم با ترکیب با چهار رشته دیگر بود که به نظر میرسید اولویت هم با اونا باشه مثل تعمیر و نگهداری هواپیما و جالب تر با مکانیک جامدات و برق بود !
      http://www6.sanjesh.org/download/estekhdami-94/B2-P_98-SazmaneHavaprymaeiKeshvari.pdf

      1. فرشید گفت:

        دوست عزیز
        شغلی که میاد واسه پیشنیازش فوق دیپلم تعمیر نگهداری رو با ارشد هوافضا که زمین تا زیرزمین فرقشه تو یه ترازو میذاره به درد جرزه لای دیوار میخوره….

        1. محمدی گفت:

          شما چرا فک میکنی مثلا ارشد هوا فضا باید بیاد تعمیرات و نگه داری هوایپما !!؟؟؟ها؟؟؟ همیشه مشکل رو داریم دیگه مثل الان تو کار ماشالله هم لیسانس و مهندس هستن!مهندسی محوری !اتفاقا اون فوق دیپلم تعمیر و نگه اری هوایپما برای کار کردن خیلی بهتره چون نمیاد بگه من مهندسم! و کار تعمیراتی انجام میده!در ضمن این رشته برای مقطع فوق دیپلم الان تاسیس نشده از زمان شاه هم بوده و خیلی هم قوی بوده! ارشد هوافضا خوندی بعد میگی من باید استخدام شم نه اون!چرا دلیلش چون تو مهندسی!!؟!همه و همه تون میدونید که قبل از رفتن به هوافضا کارشو و استخدامشو تو ایران بررسی کردین اگه اینجوری نبوده که هیچییی!!!بنده فارغ التحصیل سراسری مکانیک شیراز هستم قبلش عاشق هوافضا بودم سال 85 اما میدونستم تو ایران جایگاهی نداره!برای همین مکانیک خوندم الان هم فک نکنید خبریه اما خیلی خوشحالم که نرفتم هوافضا!فعلا کار میکنم راضیم !اما ممکنه یک روز برای دلم خودم هوافضا جای خوب بخونم

  48. برد گفت:

    بسیار بسیار عالی بود، حتی به نظرم شما خیلی خویشتن داری کردی و خیلی مسائل رو بیان نکردید…
    به نظر من وضعیت خیلی اسفبارتر از این هست که شما بیان کردید و شما جوری گفتید که امیدی بمونه واسه کسانی که مشغول تحصیل هستند…
    به نظر من هرکسی میخواد هوافضا بخونه قبلش باید حسابی توجیه بشه که به هوای اسمش …
    در جواب جناب شهرام باید بگم که یه نگاهی به آگهی های استخدام بزنه و استخدام کامپیوتر،مکانیک،برق و … رو ببینه و بعد ببینه هر چند ماه یک بار یک آگهی در مورد هوافضا زده میشه
    شما اگه ارشد کامپیوتر از دانشگاه های تهران داشته باشی قطعا سرکار میری حالا ممکنه حقوقش پایین باشه ولی سرکار میری حتی ارشد سراسری های خوب شهرستان هم همینطوره ولی ارشد هوافضا شریف هم ممکنه سر کار نره …چه برسه به یکی مثل من که سراسری تبریز هستم

    1. محمد گفت:

      با سلام
      درسته من از وقتی دانشجوی دکتری هوافضا شدم متوجه شدم گرد مرده در دانشگاه پاشیدن. زمانی که من دانشجوی ارشد بودم همه دانشجویان هوافضا به صورت ساعتی مشغول کار بودیم تا جایی که از صنعت برای ما دانشجویان سرویس رفت و آمد گذاشته بودن ، زیاد دور نبود سال 87 بود. من سال 85 سه جا کار می کردم و درس هم می خواندم و آنقدر سرم شلوغ بود که موبایلمو خاموش می کردم. اما یک نکته رو باید بگم که هیچ کدام از دانشجوهای فعلی کار آفرین نیستن و دلیلش اعتماد به نفس پایین و عدم امید به آینده هست.  

  49. شهرام گفت:

    دوست عزیز کلا وضعیت بازار کار در هیچ رشته ای جالب نیست.تنها محدود به هوافضا نمیشه.این ظرفیت های پردیس و … هم برا همه رشته ها هست.به هر حال این رشته نوپاتر از بقیس.مثلا آیا تمام مهندسان برق یا مکانیک سر کارن ؟

    1. امین گفت:

      کلا تا برجام و مرجام و…هست و قرار نیست از داخل، کشور ساخته شود وضعیت رو به افول و خرابی میرود.
      با توجه به روشدن فسادهای فراوان و مختلف میتونم بگم علت عدم علاقه به رشد از داخل این هست که برای آقایون نون نداره:|
      خدا کنه مردم موقع انتخاب ها دقت کنند و هیجانی رای ندهند. یه جورایی عدم رای دادن حسابگرانه و واقعبینانه مردم و عدم انسجام در واکنش در مورد رفتارها و کارهای مسئولین هست که وضع کشور رو بحرانی کرده.
      ای کاش مردم کره مسلمون بودن و مدل مسلمونیشون رو به مردم ما میدادن:| یکی از علت های مهم و اصلی پیشرفت کره همین انسجام مردم برای مبارزه با فساد مسئولین هست. که ما اصلا و ابدا نداریم.

      1. رضا گفت:

        اگر مسلمون بودن که در این جایگاه نبودن که ازشون یاد بگیریم داشتن سر میبریدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *