من میخوام شروع کنم….

من تصمیم گرفتم شروع کنم…. من حتما امسال در کنکور هوافضا باید قبول بشم…. من به هوافضا علاقه دارم اما رشته ی کارشناسیم یه چیز  دیگه هست…. از کجا و چه کتابی باید شروع کنم… خلاصه چیکار کنم!

اینها گوشه ای از سوالاتی است که در این چند هفته و در مدلهای مختلف به ما عرضه شده و تصمیم بر این گرفتیم به صورت جامع به این موضوع بپردازیم….

خب…. قبل از شروع بحث ابتدا باید موضوع هوافضا رو به صورت عمقی نگاه کنیم…. اصولا داوطلبان کنکور هوافضا رو میشه به دو دسته تقسیم کرد…

دسته اول: دانشجوهایی که رشته کارشناسیشون هوافضا نبوده و حالا به هردلیلی علاقه مند شدند وقصد دارن وارد این رشته بشن

دسته دوم: دانشجوهایی که از بدو تولد٬ هوافضایی بودن!(کارشناسی هوافضا خوندن) …که این دسته از دانشجوها یه پله ازدسته اول جلوترند…

ما در این مجال میخوایم به دسته اول بپردازیم اگرچه مطالبی که بیان میشه به درد دسته دوم هم میخوره… مطلبی که بارها گفتیم اینه که کسی که قصد ورود به چنین رشته ای رو داره باید با ابعاد و زوایای اون آشنا بشه و معلوم بکنه که دقیقا از این رشته چی میخواد و به چه چیزی علاقه داره و خلاصه خروجی که در این رشته برای خودتون در نظر گرفتید چیه؟

عده ای فقط میگن ما کلا عاشق هوافضاییم…. دسته ای دیگر مقداری دقیق میشن و میگن به گرایشی از هوافضا علاقه مندیم…. گروهی دیگر انگار هدف نهایی خودشون رو درحال مشاهده هستن و میگن ما میخوایم دقیقا به این موضوع و یا ساخت فلان چیز برسیم…. در این میان عده ای هم چند چیز براشون مهمه مثلا  بازار کار٬ محیط آموزشی ٬ علاقه به موضوعی خاص و…. غیره…

 بعد از شناخت هوافضا حالا نوبت تصمیم هست و باید این سوال رو باخود مطرح کرد که آیا با این شناخت٬ هوافضا اون چیزی هست که دنبالش بودم یا نه؟! خب برای آشنایی بیشتر هم که شده آنچه که ما حداقل در طی این چند سال دیدیم رو برای شما بیان کنیم تا با دیدی بازتر وارد این رشته بشید….(به عبارتی داوطلبین کنکور کارشناسی هم حتما این مطلب رو بخونن )

 شاید با ورود به عرصه هوافضا فکر کنید که همه چیز آماده و مهیاست و تمامی اساتید٬ کارکشته و مسلط هستند و منتظرند که شما رو در هر درسی هوافضایی بار بیارند!!! اما به روایتی میگن:حقیقت همیشه آنچیزی نیست که ما تصور می کنیم! (قال احد من الدانشجویین الهوافضائیه!) در واقع چنین انتظاری هنوز تحقق نیافته که دانشجوی هوافضا بتونه هوافضایی تربیت بشه چون اصلا کسانی که مسئولیت این کار رو دارند اینگونه تربیت نشده اند…! مثلا درسی داشتیم به نام استاتیک…. مباحثی که ما پاس کردیم فرقی با یه دانشجوی مکانیکی یا عمرانی نداشت…..حالا شاید بگید که استاتیک باید مشترک باشه و شما اصول رو یاد بگیرید… میگیم باشه!… دینامیک چی؟ مقاومت مصالح چطور؟ تحلیل سازه پس چی؟!؟چرا مباحث به صورت کاربردی ارائه نمیشه…..این همه استاتیک خوندیم٬ اگه یه هواپیما بهمون بدن بگن ممان اینرسیش رو حساب کن میتونیم؟… نه!….

حالا از این دروس مشترک بین خودمون و رشته های دیگه بگذریم…. بریم سر دروس اختصاصی مثل آیرودینامیک و مکانیک پرواز و ….! این دروس هم ظاهرا تخصصی هوافضا هستند اما مثال دانشجوی این دروس به مانند شاگرد بنایی هست که نمیدونه آجر هایی که بهش دادن رو کجا بذاره! لپ این قسمت از کلامم اینه که در دوران کارشناسی٬ اساتید٬ ما رو با مصالح ساختمان آشنا کردند ولی نگفتند که چطور با این مصالح ساختمان بسازیم!البته اساتیدی هم هستند که به رسالتشون عمل می کنند اما افسوس که چقدر کمند!

نکته مهم بعدی اینه که مطالب درسی هوافضایی در ایران به هواپیما مرتبط میشه و از مباحث موشکی اصلا خبری نیست….این موضوع کاملا در دروسی مثل آیرودینامیک٬ مکانیک پرواز و طراحی هواپیما مشهوده….

برای همین هم هست که یه مهندس هوافضایی که صرفا تحت آموزش دانشگاهی قرار گرفته قابلیت کار در صنعت رو نداره و اصلا کسی بهش کار نمیده!

این همه آیه یاس خوندن برا این نبود که شما رو منصرف کنیم ! که راه چاره ای هم هست٬ این چیزایی که گفتیم واقعیتهایی بود در دوره کارشناسی هوافضا در ایران….در مورد کارشناسی ارشد هم پیش بینی میشه که همین آش است و همین کاسه! اما در این میان ما چطور گلیممون رو از اب بیرون بکشیم …؟!

 دانشجوی زرنگ بعد از مشخص کردن هدفش خیلی خوب میفهمه که چی کار باید بکنه و دنبال کی بره…. مجموعه هوافضا در ایران رو میشه به یه کهشکان بزرگ٬ با ستاره هایی پراکنده مثال زد که در اون ستاره هایی  خیلی پرنورتر از بقیه هستند! باید ستاره ها رو بشناسید و ازشون تا میتونید یاد بگیرید… خودتون رو محدود به دانشکده و دانشگاه نکنید و در پهنه ای به وسعت ایران به دنبال ستاره های هوافضایی باشید….. پیدا کردنشون هم آسونه… هر کدوم از دانشجوها و دوستان دور و برمون یه منبع اطلاعاتی برا کمک به شما هستند…. ازشون استفاده کنید….

اینجاست که شما یه دانشجوی مهندسی هوافضا خواهید شد که هوافضا رو به صورت کاربردی بلده نه کتابی!

 و وقتی یه دانشجوی کاربردی بار اومدید دیگه لازم نیست شما دنبال کار برید بلکه کار به دنبال شما میاد…. صنعت امروز هوافضای ایران (و هر جای جهان) به دنبال کسیه که کار بلده نه کتاب! البته این سخن به این معنی نیست که مباحث تئوری همش کشکه!! که اتفاقا پشت هر عملی٬ تئوری وجود داره! اما ما بسنده کردیم به تئوری و تجربه هیچ وقت جایی در مباحث درسی هوافضا نداشته…. با این اوصاف٬ تکلیف بازار کار صنایع هوافضا در ایران از دو منظر مشخص میشه:

منظر اول: اگر جزو آن دسته کسانی باشید که تنها با تئوری پرورش پیدا کردند باید گفت که اصلا بازار کاری برای شما وجود ندارد. البته تهش میتونید چندتا مقاله بدید یا تمام عمرتون رو بذارید تا دکتری بگیرید اگه راهتون دادن بشیدهیئت علمی!(که تهش میشه همین اساتید ما).

منظر دوم: و اگر جزو آنهایی هستید که میدونن ٬ چی میخوان٬ به دنبال یاد گرفتن و تجربه کردن هوافضا خواهید رفت و علاوه بر وارد شدن به بازار کار٬ از شغل و زندگی خود لذت خواهید برد!

 دیگه خیلی زیاد عمیق شدیم …. خب حالا تصمیم گرفتید برای کنکور هوافضا مطالعاتتون رو شروع کنید…. خب… کنکور هوافضا تشکیل شده از ۵ قسمت:

۱) زبان عمومی و تخصصی  (ضریب ۱)

۲) ریاضیات (معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی – ضریب ۲)

۳) آیرودینامیک (مکانیک سیالات٬ آیرودینامیک٬ ترمودینامیک٬ اصول جلوبرندگی – ضریب ۲)

۴) مکانیک پرواز (کنترل اتوماتیک٬ عملکرد و پایداری و کنترل – ضریب ۲)

۵) سازه های هوایی (دینامیک٬ ارتعاشات٬ مقاومت مصالح٬ تحلیل سازه ها – ضریب ۲)

۶) طراحی اجسام پرنده (ضریب ۲)

قبل از هر کاری به شما توصیه می کنم سوالات کنکور سالهای قبل  رو نگاهی بندازید تا دستتون بیاد که سوالا چه جور و در چه سطحی هستند…

اما بریم سروقت منابع… برای موفقیت در کنکور بهتره که برخی از منابع رو عمقی بخونید چون کنکور هوافضا برای شما آخر کار نیست بلکه اول راه است و برای ادامه راه باید بنیه خوبی داشته باشید… البته بسته به گرایش مورد علاقه تون باید در مباحث مربوط به اون گرایش عمیق بشید و مطالعات خوبی انجام بدید…. در اینجا به تفکیک هر ماده درسی به شرح منابع و نحوه مطالعه می پردازیم:

زبان انگلیسی: طبیعتا باید در زبان انگلیسی خودتون رو قوی کنید …. فرایند یادگیری زبان انگلیسی طولانی و به سرعت نمیشه به زبان مسلط شد…. اگر هم برا کنکور نتونستید خودتون رو آماده کنید حتما برای بعد کنکور برنامه ای منسجم بریزید چونکه اکثر منابع درسی کارشناسی ارشد هوافضا به زبان انگلیسیه و ترجمه نشده…. در عین حال ضرب المثل معروفی میگه «هرکه زبانش بیش٬ پیشرفتش بیشتر»!!

برخی فکر میکنن کتاب ۵۰۴ برا کنکور خیلی جواب میده…. اما ما که کنکور دادیم و این کتاب رو خوندیم و چیزی ندیدیم!! البته ضرر نکردیم چون چارتا کلمه بیشتر یاد گرفتیم…. به طور کلی اگه چه میخواهید زبان رو به طور جدی برا کنکور بخونید و یا نه به توصیه های زیر گوش بدید:

- زبان انگلیسی کنکور هوافضا به  از یه منظر به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم میشه و از منظر دیگه به سه بخش vocabulary ، close test و Reading تقسيم ميشه…. بخش عمومي قواعد سخت تري داره ولي مطالب تخصصي هوافضا نداره…. اما بخش تخصصي قواعد و مطالب آسونتري داره اما فقط كسي كه هوافضا و مبحث مربوطه در سوال رو فهميده ميتونه پاسخ گو باشه….پس هر چه قدر كه در هوافضا عميق بشيد به نفعتونه!

- معمولا كلماتي كه در بخش vocabulary مياد كلمات خفن و سختي هستند…. بنابراين خيلي سخته كه به همه كلمات تسلط پيدا كنيد… به شما پيشنهاد مي كنم دفترچه لغتي براي خودتون تهيه كنيد و از همين الان بشينيد و از كنكور سال ۸۰ به اين طرف تمامي كلمات ناآشنايي كه اومده رو يادداشت كنيد….و تكرار….

چرا اين كار رو كنيد؟!… مشخصه!!… چون طراح سوالات هميشه فكرش اطراف برخي كلمات خاص مي چرخه و در سوالات و سالهاي مختلف هميشه همين كلمات رو استفاده ميكنه!… شما در حين مرور سوالات سالهاي مختلف حتما متوجه اين امر خواهيد شد و از تكرار كلمات لذت خواهيد برد!!

- سعي كنيد مهارت Reading خودتون رو قوي كنيد چون يكي از نمره آورترين بخشهاست….در سوالات كنكور اخير معمولا حداكثر سه متن  مي دن و به دنبال هر متن يه سري سوال مي پرسن… شما اول سوالا رو بخونيد و سپس به دنبال جواب در متن بريد.

- قبل از بررسي سوالات زبان هر سال٬ ابتدا طي يه زمان ۱۵ الي ۲۰ دقيقه اي از خود يه كنكور كوچك بگيريد تا اول حد و حدودخودتون رو بفهميد و سپس به بررسي سوالات و كلمات بپردازيد.

 ریاضیات: علاوه بر بررسی که در پستهای قبلی شده باید بگم که مطالعه ریاضی رو از تابستون شروع کنید. چون مباحث ریاضی زیاده خصوصا ریاضی مهندسی…کتب مرجع درسی در زمینه ریاضی مهندسی  کتاب متغییرهای مختلط و کاربردهای آن چرچیل و شیدفر پیشنهاد میشه و در مورد منبع درسی و تستی کارشناسی ارشد حتما توصیه میکنم کتاب ریاضیات مهندسی و معادلات  دکتر محمود کریمی رو مطالعه کنید.

آیرودینامیک: توضیحاتش در پستهای قبلی داده شده… اما اشاره به نکات زیر ضروریه…:

- برای مکانیک سیالات کتاب مرجع درسی کتاب فاکس هستش و کتابهای پیشنهادی کنکوری٬ جزوه مکانیک سیالات پارسه٬ مکانیک سیالات راهیان ارشد هست.

- برای آیرودینامیک٬ تنها مطالعه خط به خط کتاب آیرودینامیک اندرسون (ترجمه محمد تبرا) هم برای فهم و هم برای کنکور کافیه…. به عبارت دیگه این کتاب علاوه بر منبع تدریس در دانشکده های هوافضای ایرانه منبع بسیار خوب برای مطالعه کنکوره… من بارها رد طراح سوال رو از خط به خط این کتاب دیدم!البته یه قسمتی هم هست که در آیرودینامیک اندرسون نیست واما ازش سوال میاد و اون جریان درون لوله با در نظر گرفتن اصطکاک و گرماست (فانو و ریلی)… که برای مطالعه این مبحث کتاب دینامیک گازهای جان٬ و کتاب کنکوری راهیان ارشد مناسبه

- منبع درسی اصول جلوبرنده ها کتاب هیل – پترسون  که البته مطالعه اون رو پیشنهاد نمی کنم به جز یه حالت و اون اینکه به پیشرانش علاقه مند باشید… که در اینصورت به صورت عمقی بخونید… در کنارش  جزوه اصول جلورنده های پارسه هم هست…

-در زمینه ترمودینامیک… بعضیا با ون وایلن حال می کنن… بعضیا سنجل رو میخونن…. در مورد کتاب های کنکوری ترمودینامیک هم جزوه پارسه خوبه…

مکانیک پرواز: درس مکانیک پرواز از اون درسایی هست که منبع کنکوری خیلی کم و نامناسبی داره…. در مورد منبع درسیش هم کتاب های مکانیک پرواز و پایداری و کنترل پرواز دکتر صدرایی موجوده….این وسط فقط کسایی خوش به حالشون میشه که  جزوه های خوب و کامل اساتید مکانیک پرواز رو دارن و درکلاسهای درسیشون شرکت کردند… مثلا جزوه دکتر وزیری (هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر) خوبه… جزوه پارسه هم خوبه اما کافی نیست….از ۲۰ سوال کنکوری مکانیک پرواز ۵ تا سوال از درس کنترل اتوماتیک میاد…

منبع درسی کنترل اتوماتیک معمولا کتاب کنترل اتوماتیک دکتر غفاری هست، و براي كنكور كتاب كنترل راهيان ارشد (آریاز برادرانی) و جزوه کنترل پارسه خوبه…

البته امسال (سال ۹۱) راهیان ارشد کتاب مکانیک پرواز خودش رو بیرون داده…. که به  گمانم کتاب خوبی باید باشه..

سازه: در مورد درس دینامیک٬ منبع درسی کتاب دینامیک مریام هست و کنکوریش کتاب راهیان ارشد٬ برای مقاومت مصالح هم کتاب جانسون و برای کنکورش کتاب مقاومت مصالح دکتر نایی خوبه…ارتعاشات هم کتاب ارتعاشات تامسون منبع درسیشه و کتاب راهیان ارشد و جزوه ارتعاشات پارسه به عنوان منبع کنکوری پیشنهاد میشه…

طراحی هواپیما: طراحي اجسام پرنده جز اون مواد امتحاني كنكور ارشد هوافضاست كه خيلي تراز علمي رو بالا  مي بره…. منبع اصلي و بي چون و چراي اين درس كتاب دكتر جان راسكم هستش…. (به عبارتي اين خواسته طراحان كنكوره!) اگرچه كتاب جناب راسكم كتاب خيلي خوبيه… اين كتاب تا كنون كه من با شما صحبت مي كنم به فارسي ترجمه نشده و همون شكل قديمي خودش (با اون تايپ داغونش) به صورت رايج در دست ماست!…طراحي هواپيماي راسكم در ۸ جلد (يا به قولي part !) نوشته شده كه سه جلد اولش مهمترين بخش براي طراحان سوال كنكور هست و در اين ميان جلد ۱ و ۲ از اهميت بيشتري برخوردارند….

توصيه ما به شما اينه كه تنها به مباحث مطرح شده در كلاس طراحي هواپيما بسنده نكنيد و حتما يه بار با عمق زياد به مطالعه اين كتاب (جلد ۱ و ۲ و ۳) بپردازيد…. البته كسايي كه استادشون، طراح كنكورن غمي ندارن!! چون همون جزوه استاد سوال كنكوره! کتاب طراحی اجسام پرنده راهیان ارشد هم خوبه… در ضمن جزوه طراحی هواپیما دکتر وزیری هم خوبه…

 پاسخ تشريحي سوالات طراحي هواپيماي كنكور هوافضاي سال ۹۰ و ۹۱ رو در سايت قرار دادیم تا مقداري با نوع سوالات و پاسخ اونها آشنا بشيد….

معرفی کتابهای کنکور ارشد

 موسسه پارسه: پارسه چند سالیه که دپارتمان هوافضای خودش رو تشکیل داده و تنها موسسه ای هست که اقدام به برگزاری کنکور هوافضا می کنه…. پارسه یک بسته آموزشی کامل شامل تمامی کتابهای کنکور ارشد رو که تالیف اساتید خودش هست ارائه میده….حدود نصف کتابهای کنکوری هوافضا هم مشترک با رشته مکانیک هست…البته پارسه از این منحصر بودن خودش استفاده کرده و تنها به کسانی کتابهای کنکوری رو میده که در موسسه پارسه ثبت نام کنن و در آزمونها شرکت کنن ….

راستش رو بخواید آزمونهای هوافضای پارسه٬ کیفیت پایینی داره و موارد قابل توجهی از اشتباهات و غیر استاندارد بودن سوالات در اون به چشم می خوره…. البته کتابهای طراحی اجسام پرنده٬ مکانیک پرواز ٬ آیرودینامیک و اصول جلوبرنده ی پارسه رو یه مروری بکنید… البته این کتابها هم کامل نیستند….

انتشارات راهیان ارشد:  این انتشارات اقدام به چاپ مباحث هوافضایی در قالب سه جلد کرده….

جلد اول: آیرودینامیک – ارتعاشات – دینامیک

جلد دوم: طراحی اجسام پرنده

جلد سوم: تحلیل و طراحی سازه های هوایی

جلد چهارم : مکانیک پرواز (این کتاب جدیدا تالیف شده)

در بین کتابهای فوق٬ جلد دوم و چهارم نسبت به بقیه مهمتر و بهتر هستش….

 مدرسان شریف:  این موسسه هم اقدام به چاپ دو کتاب با عناوین زیر کرده (که البته من مطالعه شون نکردم ولی حداقل معرفی شون می کنم):

آزمون (۱) دفترچه سوالات مجموعه مهندسی هوا – فضا

مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی (ویژه مجموعه مهندسی هوافضا)

انتشارات ارشد: این هم کتابی در زمینه مکانیک و دینامیک پرواز هست:

شرح جامع مکانیک پرواز (کنترل اتوماتیک، عملکرد، پایداری و کنترل) مهندسی هوافضا

 موسسه نصیر:  دو کتاب ارزشمند ریاضیات مهندسی و معادلات دیفرانسیل٬ تالیف آقای محمود کریمی از کتابهای خوب برای ریاضیات هست.

مطالب مرتبط: پاسخ تشریحی سوالات کنکور

18 دیدگاه درباره “من میخوام شروع کنم….

  1. hamidreza

    سلام
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتین.
    من کاردانی برق می خونم،هوا و فضا رو هم از بچگی دوست داشتم.
    بنا به یک سری دلایل نتونستم توی راه هوا و فضا قدم بردارم.
    امسال می خوام کنکور بدم اما این دروسی که شما ازش نام بردین من هنوز هیچ درکی ازشون ندارم.
    لطفا راهنماییم کنین.ایا ادامهبدم یا ندم.
    ضمنا من به این جمله معتقدم:
    خواستن توانستن است.
    ممنون از شما

    پاسخ
    • admin نویسنده پست

      سلام به شما دوست عزیز، اگر از لحاظ بازار کار و موقعیت شغلی تامین هستید، می تونید بیایید هوافضا بخونید، اما از این رشته خیلی انتظار بازار کار نداشته باشید.
      این رو از این جهت گفتم که پرسیدید که آیا ادامه بدهید یا نه
      در مورد دروس هم که بهتره کتابهای کنکور رو تهیه کنید و هر جا که درکی از مسائل نداشتید به کتب منبع مراجعه نمایید

      پاسخ
    • mahsa

      سلام.من کارشناسی مکانیک هستم،به هوافضا علاقه دارم.می خواستم بدونم برای ارشد بهتره مکانیک رو ادامه بدم یا برم هوافضا؟!

      پاسخ
      • admin نویسنده پست

        سلام
        مکانیک رو ادامه بدید ولی هنگام اخذ پروژه ارشد، زمینه ای مرتبط با هوافضا انتخاب کنید که مورد علاقه تون باشه

        پاسخ
  2. azin

    تبریک بابت سایت خیلی مفیدتون رشته من غیر مرتبط با هوافضا هست اونچه که ساعتها بصورت پراکنده در سایتهای مختلف دنبالش بودم خیلی جامع و مفید اینجا پیدا کردم , کاش این سایت یه انجمن هم برای تبادل اطلاعات بین ادمین و بقیه دوستان هوافضایی داشت تا بهتر مشکلات و سوالات مطرح میشدن

    پاسخ
    • admin نویسنده پست

      سلام دوست عزیز… اتفاقا ما انجمن هم داریم و در منوی سایت هم می تونید لینکش رو ببینید… حتی ما در صفحه اصلی همه مخاطبان رو دعوت به ثبت نام در انجمن کردیم… به هر صورت اگر مایل هستید می توانید از طریق لینک زیر در انجمن سایت مرکز مهندسی هوافضا ثبت نام کنید:
      http://asec.ir/froum/register.php

      پاسخ
  3. اسرا

    سلام. خییلی ممنونم وااقعا نزدیک بود راهمو گم کنم خییلی ممنونم که راهنماییم کردین.
    در واقع منم یکی ازون کسایی بودم که میگن هوافضارو دوست دارم چون رشته هاشو دوست دارم یا ازین چرتو پرتا و اصن تاحالا درموردش تحقیق نکرده بودم. داشتم خودمو گول میزدم که من به درد این رشته نمیخورم که به طور اتفاقی هوس کردم در موردش تحقیق کنمو از رتبه هایی که برای ورود به دانشگاه هاش لازم داره مطلع بشم و حد اقل توشه ای جمع کنم… من الان دوم دبیرستان هستم و واااقعا عاشق هوافضا ام. رشتم ریاضیه و الان نمیدونم که باید چیکار کنم… چون تو مطالب بالا خوندم که توی کنکور از مباحثی که من اصلا اسمشونم نشنیدم سوال میاد… من از الان باید این کتابایی که معرفی کردینو بخونم یا این کتابا برای کسایی هست که میخان تغییر رشته بدن؟؟ من الان راهی که دارم میرم درسته؟؟ اگه ممکنه از طریق ایمیل باهم در ارتباط باشیم من فکر میکنم واااقعا گمراه شدم.
    و سوال دیگه ای دارم… آیا شما از رتبه هایی که لازمه برای قبولی رشته هوافضا توی دانشگاه های خوب ایران مطلع هستین؟؟
    خییییلی ممنون میشم اگه کمکم کنین …

    پاسخ
  4. niloofar

    سلام ممنون از سایت خوبتون میخواسم بدونم ک برای ورود به رشته ی هوافضا باتحصیل در هنرستان فراز ممکن است؟ واینکه من سال دوم تجربی هسم اگر بخوام برم هوا فضا سال سومم را میتونم در هنرستانهای مربوط به هواوفضا بخونم؟

    پاسخ
  5. کیوان

    سلام
    من رشته ی کارشناسیم برق-قدرت هستش
    خیلی علاقه مند شدم به گرایش هدایت و کنترل
    اما شنیدم سال بعد این گرایش ورودی نمی پذیره
    قصدم هم حتما دانشکاه های تهرانه و الانم تقریبا شروع کردم دروس هوافضایی رو میخونم اما با این خبر واقعا ناامید شدم.چون گرایش هدایت و کنترل به رشته ی برق هم مربوط میشه
    اما سوالم اینه شانسی برای بقیه گرایش ها دارم؟ منظورم قبولی نیستو منظورم اینه که چون رشته ی کارشناسیم برقه توی بقیه گرایش ها به مشکل برنمیخورم؟ مثلا گرایش آیرودینامیک من اصلا سیالات نخوندم راهی هست که بتونم خودمو بالا بکشم؟ یا فایده نداره؟
    ممنون میشم کمکم کنین

    پاسخ
  6. عباس

    با سلام ….. شما از طرفی میگین که اگه هوا فضا رو به صورت تجربی و نه صرفا تئوری یاد بگیریم کار میاد دنبالمون اما ازطرفی به کاربر حمیدرضا گفتین از این رشته انتظار کار نداشته باشیم ….جریان چیه …تو رو خدا جواب بدین ….من الان میخوام تعیین رشته برا کارشناسی کنم و بین مکانیک و هوافضا موندم …..هر چه سریعتر جوابمو بدین ممنون میشم !

    پاسخ
  7. مهدی

    یک سوال مهم
    من نمی تونم مکانیک شریف قبول شوم .
    اما هوا فضاش رو می تونم
    آیا می شه برم هوا فضا برم بعد تو آزمون ارشد مکانیک قبول شوم و در زمینه
    مهندسی مکانیک کار کنم؟ درواقع در دروس کارشناسی چقدر بین این دو رشته
    تفاوت است؟

    پاسخ
  8. ع

    به نظر بنده کسی که کشاورزی یا مهندسی پزشکی یا برق و… خونده نباید بیاد هوا فضا باید فقط کسانی که از ابتدا هوافضا خوندن یا شاید مکانیکی ها بیان ارشد هوا فضا اما بقیه نه.
    چون کسی که مثلا برق خونده از هوافضا چیزی نمیدونه

    پاسخ
  9. Maryam

    سلام مطالب خیلی خوبی بود. من رشته کارشناسیم مکانیکه . ب نظرتون ارشدو مکانیک بخونم و دکترا برم هوا فضا . یا نه ارشدمم هوافضا بخونم . دلیلشم بگید اگ میشه

    پاسخ
    • admin نویسنده پست

      اولا که اگه قصد شما از ارشد ورود به بازار کار هست، مکانیک و هوافضا خیلی فایده ای نداره، اگرچه مکانیک بازار کارش بهتره از هوافضاست ولی در کل وقتتون رو تلف می کنید. بهتر اینه که به جای دو سه سال وقت گذاشتن برای تحصیل ارشد، در طول دو سال یک یا چند مهارت یاد بگیرید که بدرد زندگی تون بخوره. به هر صورت اگر با تجربه های من موافق نیستید، ارشد رو مکانیک بخونید و اگر دوست داشتید فعالیت های هوافضایی در حین تحصیل ارشد داشته باشید. مثلا پایان نامه و پژوهش هاتون رو با رویکرد هوافضایی انتخاب کنید.
      ثانیا توصیه نمی کنم دکتری بخونید مگر اینکه حرف تازه ای در دنیای علم داشته باشید که یقینا اون حرف تازه به درد تکنولوژی کشورهای پیشرفته می خوره. در هر دو صورت وقتتون رو تلف کردید. هر رشته ای هم می خواد باشه، دکتری هوافضا، مکانیک و … .

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *