پیشرانش(جلوبرندگی)

موتورهای سازگار (قابل تطبیق)

موتورهای سازگار جزء آرزوهای همیشگی دانشمندان پیرانش بوده است. ویژگی اصلی این موتور قابلیت تطبیق با سرعت های مختلف پرنده و عرضه کارایی بالا در شرایط مختلف است. در واقع برخلاف موتور های معمول این موتورها دارای یک نقطه بهینه نیستند و می توان در  نقاط بیشتری کارایی بهینه را از آن انتظار داشت.

موتور سازگار

موارد استفاده موتور سازگار

این موتور در فاز نحقیقاتی می باشد و هنوز به مدل عملیاتی تبدیل نشده است اما سازندگان آن اعتقاد دارند در سال های آینده این موتور تحولی در عرصه پرواز و پرنده های مختلف ایجاد خواهد کرد.

در آینده از این نوع موتور می توان در عرصه جابجایی مسافر ، هواپیماهای مخفی کار و همچنین پهپاد های بزرگ استفاده نمود. مهمترین قابلیت این موتور ها عملکرد مثبت آن ها در هردو فاز مدون صوت و مافوق صوت است که در این ویژگی یکتا می باشد و موتوردیگری با این ویژگی ساخته نشده است.

این موتور با تغییر سیکل خود در سرعت های بالا و پایین قابلیت خود را حفظ کرده و در حالت ایده آل خود عمل می کند.

با توجه به تصویر زیر در حالت ما دون صوت دریچه ورودی به صورت نیمه باز می باشد و هوا را به درون کمپرسور هدایت می کند و قسمتس از هوا نیز برای خنک کاری و اقزایش قدرت نیروی جلوبرنده از اطراف محفظه احتراق به نازل هدایت می کند، در فاز بعدی که فاز ما فوق صوت می باشد دهانه به صورت کامل باز می شود تا هوای بیشتری وارد شود و با ایجاد شوک های مایل سرعت هوا کاسته شده و آماده ورود به درون کمپرسور می شود :

موتور سازگار

تشریح عملکرد موتور سازگار

در تصویر زیر نمونه آزمایشگاهی خروجی این موتور دیده می شود این موتور به شکل خارق العاده ای مصرف سوخت را تا 25% کاهش می دهد:

موتور سازگار نمونه آزمایشگاهی موتور سازگار

در نمودار زیر این کاهش قابل توجه مصرف سوخت نسبت به نمونه های معمول موتور جت قابل مشاهده است :

موتور سازگار

کاهش قابل توجه مصرف سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *