دسته‌بندی نشده

کنترل جدایش جریان و شوک بر روی بال هواپیما

در این پی دی اف توضیحاتی درباره جدایش جریان و راه های کنترل آن خواهید دید. به نظر بنده این فایل خیلی مختصر و کاربردی مطالب رو بیان کرده و برای علاقه مندان آیرودینامیک نه تنها مفید بلکه واجبه :

درواقع موضوع مهمی که در مورد سطوحی که تولید لیفت می کنند مطرحه، بحث جدایش جریان هست….هر قدر جدایش به تاخیر بیافته، حالت واماندگی بال به تاخیر افتاده و هواپیما در زوایای حمله بیشتری می تونه عمل کنه، به عبارت دیگر نسبت L/D افزایش پیدا می کنه که جزو آرمانهای یک مهندس آیرودینامیک هواپیماست!…. در این فایل که توسط آقای مجتبی حیدری گردآوری شده است این روشها به دو دسته تقسیم شده اند….1) روش غیرفعال (Passive)  و 2) روش فعال (active)

 

در روش اول با وسایل مهمی مثل vortex generator, Slats, Riblet آشنا خواهید شدو در روش دوم  تمهیداتی مثل دمش و مکش جریان و … معرفی خواهند شد…

برای مثال اخیرا سکان عمودی هواپیمای مسافربری بوئینگ 757 که به  Active Flow Control – AFC مجهز بوده، تست کردند… اونجور که در خبرها دیدم روشی که بکار رفته بود تزریق سیال بود… با این کار جدایش جریان دیرتر اتفاق می افته، اثر رادر افزایش پیدا کرده و کلا میشه مساحت دم رو کوچکتر کرد و در نتیجه وزن و درگ کمتر رو برای هواپیما به ارمغان میاره….

کلمات کلیدی: کنترل جریان – کنترل جدایی جریان – flow seperation –  جدایش – ایرفویل – راه های کنترل سیال – دمش و مکش – تزریق سیال در جریان روی ایرفویل

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “کنترل جدایش جریان و شوک بر روی بال هواپیما

  1. حمزه گفت:

    با سلام
    قسمت دانلود اشکال داره لطفا رسیدگی کنید اگه امکانش هست برام ایمیل کنید ممنون!

    1. admin گفت:

      مشکلی نداره لینک دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *