جدیدترین خبرهای هوافضایی, دانلود فیلم, مهندسی فضایی

کاوشگر نیوهورایزنز (New Horizons) (افق های نو)

فرض کنید دانشمندانی 4 سال را صرف ساخت یک کاوشگر کنند و با امید و آرزو آن را پرتاب کنند تا اطلاعات شگفت انگیزی را از انتهای کهکشانشان بدست آورند. به نظر شما چند سال باید صبر کنند ….حدود 10 سال ناقابل

 پس از مدت ها به سراغ این خبر رفتیم، اصل خبر یک بعد دارد و پشت صحنه این حرکت تاریخی بسیار مهم تر و برای ما جالب تر است. برنامه های بلند مدتی که سال ها دانشمندان متفاوت را درگیر خود می کند تا گوشه ای به دانش بشر بیفزاید. شاید در نگاه اول داشتن اطلاعات از پلوتو و این پیروزی تاریخی اولین سوالی که به ذهن برخی افراد می رسد این است : که چی ؟

 اما بشر با حس کنجکاوی خود دنیای اطرافش را شوکه کرده است. کاش ما هم در زمینه هوافضا همینگونه برنامه ریزی می کردیم و دانشجویان و اساتید را درگیر این پژوهش های جذاب و پرمخاطره می کردیم. زمانی دور مردم این سرزمین بودند که سال ها جلوتر از هم عصرانشان می اندیشیدند و کشف می کردند و علوم جدید را مدیون خود کردند.

باز می گردیم به این کاوشگر ، جالب است بدانید زمانی که نیوهورایزنز پرتاب شد فکر می کرد به دنبال یک سیاره می رود اما بعدها در بین راه خبری رسید که دسته بندی ها عوض شده و باید به دنبال یک سیارک بگردد.

“”در اواخر سال ۱۳۸۵ اتحادیه بین المللی نجوم در دسته بندی جدید اجرام منظومه شمسی پلوتو را از فهرست سیاره ها خارج و در رده سیاره های کوتوله طبقه بندی کرد. کشف اجرام جدید شبیه پلوتو و متفاوت از دیگر سیاره ها در دوردست های منظومه شمسی از دلایل مهم این دسته بندی جدید بوده است.اتحادیه بین المللی نجوم تعریف جدیدی برای سیاره ها ارائه کرد که بر اساس آن جسمی سیاره است که این سه شرط را همزمان داشته باشد: الف) در مداری به دور خورشید بچرخد. ب) جرم کافی داشته باشد تا در اثر نیروی گرانش خود به شکل تقریبا کروی دربیاید. ج) باید بتواند به کمک نیروی گرانش خود اجرام کوچک در همسایگی مدارش را تمیز و جذب خود کرده باشد. به این ترتیب پلوتو هر چند حائز دو شرط اول بود، اما به دلیل نداشتن شرط سوم به همراه دیگر اجرام مشابه اش در منظومه شمسی در کمربند کویپر در دسته سیاره های کوتوله طبقه بندی شد. امروزه پلوتو، اِریس، ماکی ماکی و هائومیا به همراه سرس که پیشتر در فهرست سیارک ها طبقه بندی می شد، پنج خرده سیاره منظومه شمسی محسوب می شوند.(گجت نیوز)””

آلیس بومن؛ مسئول مأموریت این کاوشگر در لابراتوار فیزیک دانشگاه جان هاپکینز گفت : « این کاوشگر که در سکوت بیش از چهار میلیارد کیلومتر را در اعماق فضا طی کرده است، در شرایط خوبی قرار دارد، اما اکنون زمان آن رسیده که از خواب زمستانی بیدار شود و کار خود را آغاز کند.» و این آغاز مشاهدات این سیاره بود

می توانید روند 10 ساله حرکت کاوشگر را در این لینک مشاهده کنید.

و تصویری که مشاهده می فرمایید چیزی نیست جز پلوتو که قبلا مشاهده نمی فرمودید به این وضوح ! رنگی شیک . مجلسی

اگر می خواهید بدانید از کجا عکس گرفته این کاوشگر هم عکس زیر را ببینید :

 

 

در فیلم زیر نیز به صورت مفصل می توانید پای زندگینامه این کاوشگر بنشینید و از هوافضایی بودن خود لذت ببرید :

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *