کنکور ارشد هوافضا

چند نکته درباره انتخاب رشته ارشد هوافضا ۹۱….


با توجه به سوالات زیاد در زمینه انتخاب رشته و گرایشهای مختلف هوافضا بر آن شدیم اطلاعاتی که داریم در اختیار همه بذاریم… البته توجه کنید که خیلی از ارقام و آمار هایی که در ادامه میاد صرفا از طریق صحبت با دانشجوهای مطلع انجام شده و ممکنه که آپدیت و یا دقیق نباشه….

 

 

 

۱) محدوده رتبه در خواجه نصیر: در دانشکده هوافضای خواجه نصیر محدوده رتبه ها در برخی گرایشها به قرار زیر است:

کنترل پرواز خواجه نصیر :(روزانه  – رتبه های ۷۰ الی ۱۲۰ )…………(شبانه – تا ۲۵۰)

آیرودینامیک:(روزانه حدودا  تا ۳۰۰ )…….. (شبانه حدودا  تا ۴۰۰ )

سازه : (شبانه تا ۲۰۰)

فضایی: (روزانه حدودا تا ۲۵۰)……..(شبانه تا ۴۰۰)

۲)وضعیت گرایشها در صنعت: یکی از سوالات مهمی که خیلی ها براشون پیش میاد اینه که کدام گرایش از لحاظ آینده شغلی بهتره… در جواب این سوال اول بهتره هیچ کسی رو ناامید نکنیم و یا الکی خوشحال…! بیشتر به خود فرد بستگی داره که چقدر میخواد در گرایشی که قبول میشه همت و تلاش کنه …. گرایش های هوافضا انقدر انعطاف دارند که شما میتونید رزومه خوب در زمینه های مختلف حتی غیر مرتبط با گرایش خودتون داشته باشید… پس از این لحاظ نگران نباشید… اما درباره گرایشها بذارید دونه به دونه شرح داده بشه:

گرایش سازه های هوافضایی: گرایشی که میشه بدون دردسر از دانشگاههای خارج پذیرش گرفت… در زمینه کاری انعطاف زیادی داره و در جنبه های غیر نظامی هم میشه به راحتی کار کرد…. حتی میشه در زمینه های رشته  مکانیک کار کرد….

گرایش آیرودینامیک: نسبت به گرایش های دیگه٬ بازار کار کمتری داره …. البته همانطور که ذکر شد بستگی به فرد داره… در همین رشته هم کلی جای کار هستش که صنعت نیازمند اونهاست….مهم اینه که فرد بتونه رزومه قوی و کاربردی داشته باشه….

گرایش دینامیک و کنترل پرواز: گرایش خوب و پر کاربردی در صنعته.. مخصوصا در صنایع موشکی و ماهواره برها خواهان زیادی داره… در زمینه هواپیمایی هم پرکاربرده اما نه به اندازه صنایع موشکی (البته در ایران)

گرایش  جلوبرنده: این گرایش هم به نسبت گرایش خوبیه…. پیشرانش موشکی طرفدار بیشتری نسبت به پیشرانش موتورهای هواتنفسی از قبیل موتورهای جت داره…..

گرایش مهندسی فضایی: این گرایش نسبت به سایر گرایشها جوانتره و البته مورد توجه بیشتری هم قرار گرفته… به عبارت دیگه سرمایه گذاری کلانی در این زمینه داره انجام میشه٬ بنابراین برای بازار کارش جای نگرانی نیست…

۳) سطح گرایشهای هوافضا در دانشگاههای مختلف: ….معمولا هر دانشگاهی در زمینه خاصی معروف و مشهوره….. البته به همه دانشگاهها اشراف نداریم ولی تا اونجایی که میدونیم معرفی شون می کنیم:

گرایش سازه ی امیرکبیر بسیار مطرح و معروفه…. در عین حال شنیده شده که گرایش سازه مالک اشتر هم هیئت علمی خوبی داره….

گرایش فضایی در دو دانشکده هوافضای شریف و خواجه نصیر قوی هستش…. (البته کاملا روشنه که شریف ترجیح داره به خواجه نصیر)…. در عین حال پژوهشگاه هوافضا هم در این زمینه قوی کار میکنه و البته امکانات خوبی هم داره….

گرایش آیرودینامیک در هوافضای شریف قوی هست…..همچنین از آیرودینامیک دانشگاه صنعتی شیراز هم تعریفهایی شنیده شده…

گرایش جلوبرنده دانشگاه شریف زبان زد خاص و عام (البته پدر آدم رو در میارن!!)….همچنین دانشگاه تربیت مدرس هم در این زمینه قوی هست..

گرایش دینامیک و کنترل پرواز … باز هم شریف !!!

 ۴) وضعیت ظرفیتها در ارشد هوافضا: بر اساس آماری که یکی از دوستان زحمت کشیدند٬ امسال ظرفیتها کمی کاهش پیدا کرده…..این آمار، مربوط به دانشگاه های سراسر کشور، به جز دانشگاه های خاص( امام حسین، مالک اشتر، شهید ستاری ) می باشد.
سال 88: 254 نفر
سال 89: 217 نفر
سال 90: 370 نفر
سال 91: 343 نفر
همون طور که میبینید، در سال 89، حدوداً 14% ظرفیت کاهش پیدا کرده بود، اما در سال 90 ظرفیت 70% (!) افزایش پیدا کرد که خیلی چشم گیر بود، امسال اما ظرفیت حدوداً 7% کاهش پیدا کرده است. اما در یک مقایسه دقیقتر بین سال ۹۰ و ۹۱ درباره ظرفیت هر گرایش٬ به آمار زیر می رسیم که بازهم دانشگاههای خاص مستثنی هستند:

سال 90) جلوبرندگی: 62 نفر…مکانیک پرواز: 47 نفر… سازه: 104 نفر…. ائرودینامیک: 92 نفر… فضایی: 65 نفر
سال 91) جلوبرندگی: 63 نفر…مکانیک پرواز: 40 نفر…. سازه: 75 نفر….ائرودینامیک: 61 نفر…. فضایی: 104 نفر

مشخصه که شانس قبولی تنها در جلوبرندگی و فضایی بهبود یافته… در زیر فایل آماری از «ظرفیتهای ارشد هوافضا به تفکیک هر گرایش و دانشگاه» رو برای دوستان تهیه و تنظیم کردیم که احتمالا در انتخاب رشته شون کمک خواهد کرد(اطلاعات این فایل در فرمت اکسل می باشد و تماما بر اساس دفترچه انتخاب رشته تحصیلات تکمیلی کنکور ارشد ۹۱ تنظیم شده است):

 

۵) کدام دانشگاه بر دیگری اولویت دارد؟ : واضحه که نمیشه دانشگاه ها رو همینجوری بر دیگری ترجیح داد..اول باید معیارها رو شناخت و سپس اقدام کرد…. مثلا شما قصد دارید در مقطع ارشد در گرایش پیشرانش ادامه تحصیل بدهید…اول دانشگاههای ارائه دهنده این گرایش رو میشناسید و به ترتیب به اونها نمره میدید…. اما شاید بعضی ها به همه گرایشها علاقه دارن و یا براشون فرق نمیکنه… در این حالت باید گرایشهایی رو که اون دانشگاه ارائه میده جمع بندی کنید و به هر گرایش نمره بدید و از نمره ها میانگین بگیرید… اینجوری دستتون میاد که کدوم دانشگاه رو اولویت بدید…..معیار نمره دادن هم بستگی به فرد و اهدافش داره…. برخی از این معیارها از این قراره:

– هیئت علمی هر گرایش٬

-دانشگاه در گرایش مربوطه دکتری هم داشته باشد٬

-نحوه تعامل دانشگاه با صنعت٬

-اعتبار دانشگاه٬

-سطح امکانات و کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه در گرایش مربوطه

– و….

 ۶) بررسی چند دانشگاه که ارشد هوافضا می گیرند:

دانشکده هوافضای خواجه نصیر: ابتدا بریم سراغ خواجه نصیر…. دانشکده هوافضای خواجه نصیر از سال ۸۶ به طور رسمی مستقل شد و کار خودش رو شروع کرد…. در طول این ۴ سال و اندی در برخی زمینه ها پیشرفتهای خوبی داشته ولی در برخی دیگر همچنان ثابت مانده…. یکی از عواملی هم که باعث تحول شده جذب هیئت علمی جدید هستش….

رویکرد دانشکده هوافضای خواجه نصیر موشکی و فضایی هستش… یعنی در هر گرایشی اگه قصد ورود به این دانشگاه رو دارید باید بدونید که اساتید در زمینه های بالا مسلط هستند و زیاد از بحث هوایی و هواپیما خبر ندارن!!…. بخش کنترلی  در زمینه سامانه های پرتاب فضایی بسیار فعاله… مهندسی فضایی هم همینطور  …

همچنین گرایش پیشرانش دانشکده هم با وجود دو تن از اساتید قوی فعاله… مخصوصا که از نظر امکانات هم کم نداریم چند تا موتور جت داریم به خصوص یه موتور بوئنیگ ۷۴۷ هستش که خیلی جا داره دانشجوها روش کار کنن… در زمینه سازه زیاد تعریفی نداره… البته اخیرا با جذب هیئت علمی جدید٬ داره احیا میشه….سطح آیرودینامیک دانشکده  متوسط هست…. امکاناتی نظیر تونل باد در دانشکده وجود داره…. آدرس این دانشکده هم در شرقی ترین نقطه تهران جایی نزدیک به حکیمیه یعنی خاکسفید (معروف به خاکسفورد!) هست….البته خوابگاه هم در اختیار دانشجویان ارشد قرار میگیره…خوش به حال شهرستانی هاست چون خوابگاه دانشجویی دقیقا چسبیده به دانشکده هوافضاست و بد به حال تهرونی ها و سایر رشته ها!!!۱

 دانشگاه تهران:…. دانشگاه تهران به طور رسمی دانشکده هوافضا نداره و در دانشکده علوم و فنون خودش این رشته رو راه اندازی کرده… بنابراین از لحاظ تجربه و سابقه علمی چندان حرفی برای گفتن نداره و در تمامی گرایشها می توان گفت که فعلا جا برا کار داره… بنابراین کسایی که به دنبال یه جایی هستند که پایه علمی قوی داشته باشه فکر دانشگاه تهران رو از کلشون بیرون کنن… ضمنا محل این دانشکده جایی نزدیک به برج میلاد هستش!!

دانشگاه مالک اشتر:…. مالک اشتر رسما متعلق به وزارت دفاع هست و جز دانشگاه های با شرایط خاصه … به عبارت دیگه اکثر پروژه های نظامی و دفاعی وارد این دانشگاه میشه … از لحاظ امکانات هم تامینه…. البته جو موجود دانشکده نظامی نیستش و دانشگاهی هست…. به گفته افراد مطلع جدیدا از خواهران هم پذیرش می کنن…. محل دانشگاه هم نزدیک لویزان هستش…. یه خوابگاه همون سمت لویزان داره … البته مرکز اصلی هوافضای مالک اشتر در اتوبان کرج تهران قرار گرفته…. گفته میشه احتمالا قصد دارن تمامی تشکیلات هوافضایی رو در آینده نزدیک به اتوبان کرج تهران انتقال بدن…. روند قبولی در این دانشگاه انجام مصاحبه هست که اکثرا عقیدتیه….. با قبولی در این دانشگاه راحت تر میشه جذب صنایع نظامی علی الخصوص وزات دفاع شد…

دانشگاه شهید بهشتی:  این دانشگاه فقط در زمینه فضایی و دینامیک کنترل پرواز مربوط به مهندسی فضایی دانشجو می پذیره…. که با توجه به تعاریفی که یکی از دانشجویان اونجا داشت… جو نامناسبی از لحاظ علمی داره تا جایی که این دوستمون پس از گذروندن مدتی در مقطع ارشد هوافضا در این دانشگاه انصراف داده …البته با تعریف یا بدگویی یک نفر نمیشه کلا قضاوت کرد… نیاز به تحقیق بیشتر هست….

دانشگاه تربیت مدرس:  این دانشگاه در زمینه آیرودینامیک و جلوبرنده قوی هست….

دانشگاه جامع امام حسین:  این دانشگاه جو نظامی داره و شرایط پذیرش در اون به نسبت سخت تر از مالک اشتر هست…این دانشگاه هم جزو دانشگاههای با شرایط خاصه…

برای تکمیل بحث به این لینک هم سری بزنید…..

در پایان از همه دوستان خواستاریم که هر گونه اشتباه رو در مورد مطالب فوق٬ به اطلاع ما برسونن تا تصحیح کنیم… با تشکر

 کلمات کلیدی: رتبه قبولی در هوافضا – آخرین رتبه مجاز – محدوده رتبه ها ی هوافضا در دانشگاه خواجه نصیر – ظرفیت های گرایش های هوافضا – ظرفیت ارشد هوافضا – رتبه های قبولی ارشد هوافضا – رتبه های کارشناسی ارشد هوافضا – رتبه هوافضا ارشد – کنکور هوافضا – تخمین محل قبولی ارشد هوافضا – درصد دروس در هوا فضا درصدهای ارشد هوافضا 91 – درصد و کارنامه رتبه های کنکور هوافضا ۹۰  دانشجوی ارشد هوافضا – رتبه دانشگاه مالک اشتر

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “چند نکته درباره انتخاب رشته ارشد هوافضا ۹۱….

  1. سحر گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون من کارشناسی عمران دارم و بخاطر علاقه ای که به رشته هوافضا دارم میخوام ارشدم رو توی این رشته ادامه بدم ولی اطلاعات چندانی در مورد گرایشات ندارم و نمیدونم در ارشد اگر یک سال بخونم موفق میشم دلنشگاه خوب قبول بشم یا خیر ؟ و در ضمن خیلی ها میگن وقتی هوافضا خوندی دیگه حرفی از ویزا نباید زد چون به دلیل امنیتی ویزا نمیدن میخواستم بدونم تا چه حد صحت داره ممنون میشم راهنماییم کنید .

  2. مائده گفت:

    سلام و ممنون بابت سایت مفیدتون
    من قصدم از خوندن ارشد ، تحصیلات خارج از کشور برای مقطع دکتری هستش که پذیرشش راحتتره، در همین رشته ی هوافضا البته .
    معمولا چه گرایشی رو راحت تر قبول میکنن؟

  3. محمد گفت:

    سلام دوست عزیز لطفا به منم جواب بدید تا انتخاب رشته چیزی نمونده با رتبه 1599هوا و فضا ارشد سراسری کجاها شانس قبولی دارم هم روزانه و غیر روزانه مجاز شدم آخرین رتبه مجازم 1978.ممنون میشم جواب بدید

    1. m گفت:

      سلام شما کجا قبول شدین با رتبتون؟

  4. محسن رادمنش گفت:

    توضیحاتی که در مورد مالک اشتر نوشته شده کمی قدیمی هست.
    الان اکثر پروژه ها دست دانشگاه امام حسین هست.
    هم پروژه های امام حسین بیشتر هم جذب داره اما این مالک اشتر اصلا وزارت دفاع دیگه بر نمی داره و موقعیت نداره.
    ممنون میشم توضیحات دانشگاه امام حسین رو هم اضافه کنید.

  5. امیر گفت:

    سلام خدمت مدیر محترم سایت یک پرسش داشتم و اون اینه که در گرایش سازه های هوافضایی راحت میشه از کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا پذیرش و ویزا گرفت آخه شما تو متن نوشتین میشه راحت از کشورهای خارج پذیرش گرفت ولی مشخص نکردین که منظورتون کشورهای غربی به ویژه آمریکا است یا نه و همچنین فقط پذیرش رو گفتین ویزا چطورمیشه راحت گرفت خواهش میکنم پاسخ پرسشمو بدین یا در همین جا یا ایمیل بزنید منتظرم

    1. admin گفت:

      البته منظور از راحت این هست که اگر شرایط پذیرش در یک دانشگاه رو داشته باشید خیلی در مورد هوافضایی بودن در گرایش سازه حاشیه نخواهید داشت،البته عموما در اپلای به مکانیک کوچ میکنند دانشجویان،بحث ویزا که متفاوته و به شخص شما بستگی داره و روابط دو کشور ممکنه راحت بدن ممکنه اصلا ندن،مخصوصا در امریکا که بحث های امنیتی رو هم چک میکنن

  6. بهروز گفت:

    خسته نباشید ممنون بابت مطالبتون ولی سوالی که من داشتم اینه که چه کسانی میتونن در ارشد هوافضا شرکت کنن؟
    ایا کلیه دانشجویان رشته های دیگر میتونن یا فقط یک سری رشته خاص میتونن شرکت کنن؟
    لطفا جواب رو برام ایمیل کنین ممنون میشم.

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر نگاهی به لینک زیر بکنی وجدول درصدها ورتبه های شرکت کنندگان رو ببینی، خواهید دید که از رشته هایی مثل کامپیوتر، فیزیک، شیمی ، مکانیک، رباتیک، مکانیک ماشین آلات کشاورزی ، تکنولوژی هواپیما، مهندسی نفت، ماشین ریلی و ….. شرکت کردند:
      بررسی نتایج اولیه کنکور ارشد هوافضا 93 | مرکز مهندسی هوافضا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *