پیشرانش(جلوبرندگی)

واژگان هوافضایی (Jet engine)



این قسمت از واژگان هوافضایی بیشتر به درد پیشرانشی ها میخوره… واژه هایی که در ادامه مطرح میشه از کلیدی ترین واژه ها در زمینه موتورهای هواتنفسی و توربینهای گاز هست….



فرق موتور توربوجت با توربوفن اینه که یک فن بزرگ در ابتدای توربوفن نصب شده و یک مسیر فرعی که هوای خنک از اون عبور می کنه، براش تعبیه شده. برای همین بازدهی این موتور  در سرعت های زیر صوتی نسبت به توربو جت افزایش پیدا کرده…. بنابراین موتور هواپیماهای مسافربری امروزی از توربوفن هستند و در عین حال موتور جنگنده ها از توربوجت است.



thrust: نیروی جلوبرنده – نیرویی که توسط موتور تولید می شود.


power: قدرت، توان – توان (قدرت) موتور یکی از پارامترهای مهم برای شناختن آن است.


hp: اسب بخار- یکی از واحدهای مهم توان است که مخفف horse power می باشد.


jet engine : موتور جت


Fan: اولین قسمت موتور توربوفن هست که باعث کاهش نویز و صدای موتور نسبت به موتور توربوجت می شود….


compressor: دومین قسمت موتور توربوفن است که وظیفه فشرده سازی هوا را دارد…


combustor: محفظه احتراق –  معمولا  combustion chamber هم گفته می شود. در این محفظه هوا تحت فشاری که توسط کمپرسور تامین شده مشتعل می شود….   فشار بالا باعث افزایش راندمان احتراق می شود… دلیل وجودی کمپرسور هم برا همین است که فشار لازمی که باید، محفظه احتراق داشته باشه تامین بشود.


Turbine: توربین – گازهای داغ خروجی از محفظه احتراق از توربین عبور می کنند و باعث گردش اون می شوند، توربین توسط محوری (shaft) به کمپرسور متصل هست و قدرت لازم برای گردش کمپرسور را تامین می کند.


mixer: مخلوط کننده – این قسمت از موتور هوای داغ خروجی از توربین و هوای خنک که از طریق قسمت بیرونی موتور به سمت خروجی موتور هدایت می شود، مخلوط می کند… mixer صدای موتور را کاهش میدهد.


Nozzle: نازل – کانال خروجی موتور هست که توسط آن می توان قدرت و نیروی جلوبرنده را تنظیم کرد.


bypass: مسیر فرعی- در موتور توربوفن  علاوه بر مسیر اصلی که همان هوای ورودی به کمپرسور است، یک مسیر فرعی وجود دارد که هوای خنک از آن عبور می کند. این مسیر فرعی برای برخی موتورها بزرگ تر و برای برخی کوچکتر هست که به ترتیب بهشون high bypass و low bypass گفته میشه.



propeller: ملخ – که برای موتور های ملخی استفاده می شود مثل موتور های پیستونی و توربوپراپ


pylon: تیرکی که موتور جت را به بال وصل می کند.



stator: یکی از اجزای مهم کمپرسور هست که شامل پره های ثابت و به بدنه متصل است.


rotor: از دیگر اجزای کمپرسور که شامل پره های متحرک هست. در واقع کمپروسور به طور یک درمیان از یک روتور و استاتور تشکیل شده که به مجموع هر روتور و استاتور یک طبقه کمپرسور (compressor stage) گفته می شود.




blade: پره – پره هایی هستند که روی روتور و استاتور در کمپرسور و توربین سوار می شوند.



vane: پره – همانند blade ها هستند.


 


حالا که با اجزای موتور آشنا شدید شما رو دعوت می کنیم به یک سفر هیجان انگیز در دنیای موتور توربوفن:


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *