طراحی هواپیما و موشک

هواپیمای blended wing body (موتور)

افزایش نسبت کنارگذر موتورهای توربوفن یکی از تکنیکهای موفق در افزایش راندمان پیشرانش می باشد. ولی افزایش نسبت کنارگذر، ناسل (پوشش نگهدارنده دور موتور) بزرگتری را می طلبد و در نتیجه وزن افزایش و درگ بیشتری تولید می شود. اما در طرح جدید Contra-Rotating Open-Rotor که به صورت مخفف (CROR) گفته می شود می توان این موضوع را حل کرد. در این طرح پره های فن در بیرون موتور قرار می گیرد. البته تاکنون پژوهش های کمی در محافل آکادمیک صورت گرفته است ولی در صنعت دیده می شود که کارهایی انجام گرفته است. برای مثال شرکتهای DREAM،  NACRE ، CleanSky و General electric به این امر پرداخته اند.

 

در تحقیقی که شرکت NACRE انجام داد، نشان داده شد که استفاده از این موتور می تواند تا 20 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد:

البته باید درنظر داشت که نویز و صدای این موتورها نسبت به موتورهای توربوفن معمولی بیشتر است زیرا ناسل به عنوان یک عایق صدا عمل می کند. چالش بعدی مسئله ارتعاشات و تداخلات ویک آیرودینامیک بین پره های موتور با پایلون است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “هواپیمای blended wing body (موتور)

  1. s گفت:

    سلام
    میخواستم بپرسم تهران یا کرج کارگاه هایی مختص هوافضا وجود داره که تو شاخه های مختلف دوره ش رو بگذرونیم ؟

    1. رپتور گفت:

      سلام بله هست آموزشگاهی در جنت آباد جنوبی با چندین استاد که از مفاهیم اولیه هوافضا گرفته تا ساخت هواپیمای مدل موشک آبی……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *