دسته‌بندی نشده

هوافضا و زبان انگلیسی (آنچه که یک مهندس باید بداند)

یکی از دغدغه های دانشجوها (و دانش آموزها) که میخوان وارد رشته هوافضا بشن اینه که چقدر باید انگلیسی بلد باشن و یا اینکه چه مقدار از منابع و دروس هوافضا انگلیسیه؟…هوافضا رشته جوانیه و عمر این علم در جهان حدودا ۱۰۰ و اندی ساله!!…و در کشور ما هم حدودا ۲۰ ٬ ۲۵ ساله که به طور آکادمیک و علمی به جریان افتاده… به همین دلیل جامعیت و گستردگی رشته های دیگه خصوصا رشته مکانیک رو نداره… آخه میدونید که هوافضا اشتراکات زیادی با مکانیک داره… به طوری که بزرگان گفته اند که مکانیک برادر هوافضاست!….

همین اشتراکات زیاد باعث شده که اکثریت دروس هوافضایی ترجمه فارسی داشته باشن … دروسی مثل ریاضیات٬ فیزیکیات(!!)٬ استاتیک و دینامیک٬ مقاومت مصالح و ….

اما هر چه که جلو تر میایم٬ با تخصصی تر شدن منابع٬ از مقدار ترجمه کاسته شده تا جایی که دیگه بعضی از درسها و کتب مرجع ترجمه ای ازش وجود نداره…. مثلا کتاب مهم طراحی هواپیمای راسکم تاکنون ترجمه نشده و حال آنکه یکی از منابع مهم درسی و کنکور هوافضاست… یا مثلا در زمینه مکانیک پرواز و دینامیک پرواز تنها کتاب موجود تالیف دکتر صدرایی هست…البته کتابی هم از دکتر ملائک با نام دینامیک پرواز اجسام صلب هم دیدم که اصلا تو بازار نیست!

نکته جالب اینه که همین کتاب پایداری و کنترل پرواز دکتر صداریی که تنها مرجع فارسی دینامیک پرواز (مکانیک پرواز ۲) هستش در کتابخونه دانشکده هوافضای ما موجود نبوده!

اما تا اینجا بیان مقدمات بود… روضه اصلی از اینجا شروع میشه!….بیاید دوباره دانشجوها رو به دو دسته تقسیم کنیم!…:

دسته اول) ته هدفشون اینه که خوب درس بخونن و همه درسها رو بیست بگیرن (اصلا منظورم این نیست که خرخونی کنن!!)

دسته دوم) هدفشون مشخصه٬ علاقه شون مشخصه٬ گرایششون مشخصه… بنابراین هدفمند و هدایت شده رشته هوافضا ادامه میدن….

دسته اول زیاد نگران نباشند… اگه زبان انگلیسی تون تعریفی نداره (زبانم لال!) ناراحت نباشید… چون زیاد به مشکل بر نمیخورید اگرچه اگه زبانتون خوب باشه از منابع کمکی میتونید بهره ببرید…

دسته دوم….برای دسته دوم که میخوان به صورت هدفمند پیشرفت کنند٬ به نظر من لازم بلکه واجبه که چیزی از زبان انگلیسی سرشون بشه…

خب اما چه جوری باید زبان انگلیسی رو برای این منظور یاد بگیریم…. آیا باید تافل بگیریم (!) یا نه٬ راه ساده دیگه ای هم هست؟

 در دنیای امروز هر کس زبانش بیش٬ وضعش بهتر!…. به عبارت دیگه شما هر چه قدر برای یادگیری زبان انگلیسی زحمت بکشی و بیشتر بلد بشی مطمئن باش که ضرر نکردی و نتیجه و برکاتش رو در زندگیت خواهی دید… پس توصیه اول بنده به همه هوافضایی ها و مهندسای عزیز اینه که زبان انگلیسی  رو جز برنامه های زندگیتون قرار بدید (فارغ بحث درسی و…) چون واقعا در زندگیتون به دردتون میخوره…

بنابراین شما را به زبان وصیت می کنم که در کلاسهای زبان شرکت نموده و فنون speaking (گفتاری)، listening (شنیداری)، Writing (نوشتاری) و Reading (خواندن) را تقویت کنید….

اما برخی اصلا حوصله و وقتش رو ندارن… بنابراین راه دیگه ای پیشنهاد می کنیم…. در واقع حداقل چیزی که لازمه٬ تقویت فن Reading و درکت مطلب هست… چون قراره که فقط متون انگلیسی رو بخونید و بفهمید….

 برای شروع مرد و مردونه (یا زنونه!) به خودتون قول بدید که تمرین زیر رو هر شب یا هر روز انجام بدید… مهم اینه که روزانه یه وقتی رو حتی اگه شده ۵ دقیقه به این کار اختصاص بدید:

– یه کتاب انگلیسی در زمینه هوافضا که مورد علاقه تون  هم هست انتخاب کنید… در این میان باز اون دو دسته که در بالا گفتم امکان داره انتخابهای متفاوتی داشته باشن… دسته اول ترجیح میدن هر کتابی شد بخونن٬ فقط درسی باشه٬ حله! و دسته دوم دوست دارن کتاب مورد علاقه شون که با گرایش آینده شون مرتبطه بخونن… که ما در چند خط پایین تر چند کتاب رو به عنوان راهنمایی پیشنهاد دادیم که از این کتاب ها شروع کنید…

– بعد از اینکه کتاب مورد نظرتون رو انتخاب کردید به تناسب سطح خودتون هر روز حداکثر یه صفحه از اون رو بخونید…. شاید برای بعضی ها همین یه صفحه هم زیاد باشه…. حتی شده یکی دو خط … ولی دیگه خداییش بخونید! ….

اینجوری به شما قول میدم که ظرف چند ماه به راحتی میتونید متون انگلیسی رو مطالعه کنید…. یکی از فواید بسیار مهم این کار آشنایی شما با لغات تخصصیه که در آینده و در روند تحصیلی خیلی بدردتون میخوره…. خب حالا به معرفی کتاب ها می پردازیم:

کتاب استاتیک مریام:  هوافضایی ها این کتاب رو معمولا در ترم دوم میخونن…. این کتاب از لحاظ طبقه بندی جز کتابهایی سازه ای هستش و دانشجویانی که به سازه علاقه مندند این کتاب رو میتونن مطالعه کرده و از یادگیری لغات تخصصی انگلیسی اون لذت ببرن…

کتاب دینامیک مریام: این کتاب هم در ترم سوم تدریس میشه … کتابی بسیار حجیم و مطالب بسیار زیاد که از قوانین سرعت و حرکت تا نیرو  و انواع شتاب توش بحث شده….

کتاب مکانیک سیالات فاکس: این کتاب که معمولا در ترم چهارم تدریس میشه پایه مباحث آیرودینامیکیه…. و دانشجوهای آیرودینامیکی باید خوب روی این کتاب متمرکز بشن…

کتاب آیرودینامیک اندرسون: دیگه نیاز به معرفی نداره…. آیرودینامیکی ها می تونن از این کتاب لذت ببرن…

کتاب Rolls Royce – The Jet Engine: این کتاب رو هدیه میدیم به عاشقان پیشرانش … کتابی مصور و جالب… که شما رو با زیر و زبر موتور جت آشنا می کنه… به دلیل حجم زیاد فایل٬ ۴۵ صفحه اول این کتاب رو فعلا برا دانلود گذاشتیم…

کتاب Aerodynamics and structure Textbook : کتاب خوبیه… علاوه بر آیرودینامیکی ها و سازه ای ها٬ برای همه هوافضایی مفیده….به دلیل حجم زیاد فایل٬  ۲۰ صفحه اول این کتاب برای دانلود گذاشته شده…:

 کتاب  Missile configuration design : از علاقه مندان به موشک غافل نشدیم و این کتاب رو پیشنهادمیدیم

کتاب  Military Aircraft in Colour ا1000  : کسایی که دوست دارند با انواع هواپیماها آشنا بشن این کتاب رو مطالعه کنن…

کتاب طراحی هواپیمای راسکم: خب این کتاب هم که نیاز به معرفی نداره… کسایی که علاقه به طراحی دارن دیر یا زود سر و کارشون به این کتاب می افته… پس چه بهتر که زودتر شروع کنن…. من خودم به شخصه مطالعه پارت ۲ کتاب رو بسیار مفید می دونم:

 کتاب Principles of Flight : کتابی مفید درباره قوانین پرواز…..به همه هوافضایی ها پیشنهاد میشه

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “هوافضا و زبان انگلیسی (آنچه که یک مهندس باید بداند)

  1. moein گفت:

    سلام کتاب مکانیک پرواز راسکم توسط دکتر فرخ فال عضو هییت علمی دانشگاه مالک اشتر به تازگی ترجمه شده میتونید تهییه کنید.ترجمش تا حدودی روانه.انتشارات کانون پژوهش

  2. فرزان گفت:

    واقعا سایت بی نظیری دارید و بسیار بسیار عالی هست. بهتون تبریک میگم

    1. admin گفت:

      ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *