دانلود فیلم

معرفی برخی تونل بادهای جهان و ایران + فیلم (۳)

تونل باد از یک مقطع چند سانتی میتونه شروع بشه تا ابعاد خیلی بزرگ به طوری که میشه هواپیما ها رو در اندازه اصلیشون تست گرفت… یکی از معروف ترین وشاید گفت بی نظیرترین تونل بادهای دنیا، تونل باد ناسا معروف به  تونل باد لانگلی (Langley Wind Tunnel) می باشد که واقعا رؤیایی هست! این تونل باد چندین سال هست که داره به پروژه های هوافضایی ایالات متحده خدمت رسانی می کنه… در تصویر زیر یک نمونه هواپیمای مسافربری مافوق صوت رو مشاهده می کنید:

A model of a supersonic transport is tested in a wind tunnel at NASA’s Langley Research Center in July 1973. Credit: NASA

این تونل باد در سال 1934 یعنی حدود 80 سال پیش ساخته شد. نوع تونل باد لانگلی از دسته تونل باد مدار بسته هست. در آدرس زیر برخی از تصاویر این تونل باد رو می بینید:

World's largest wind tunnel at NASA Ames

یک تونل باد خفن متعلق به آلمانها: گویا این تونل باد مداربسته در زمان جنگ جهانی و به صورت سری توسط آلمانها استفاده میشده که بعدا پیدا شده و به فرانسه انتقال پیدا کرده است. توضیحات بیشتر رو در اینجا ببینید

تونل بادهای ایرانی

یم های به گفته مسئولین یکی از اهداف مهم بخش هوافضای کشور، تجهیز دانشگاه های کشور به امکانات آزمایشگاهی هست که یکی از مهمترین اونها تونل باد هست. برای همین هم هست که در سال اخیر خبرهای افتتاح انواع تونل باد در دانشگاه های کشور به گوش میرسه….

تونل باد چند منظوره دانشگاه امام حسین (ع) : این تونل باد که در مرکز تحقیقاتی آیرودینامیک قدر واقع است، تنها تونل باد مافوق صوت کشور هست و رژیم های سرعت مادون صوت، گذرصوت و مافوق صوت (زیر عدد ماخ 3) رو پوشش بده…. البته یه تونل باد مادون صوت دیگه هم به صورت جداگانه در این مرکز هست..مشخصات این تونل باد ها به قرار زیر هست:

مشخصات تونل باد سه‌منظوره (فروصوت، گذرصوت، فراصوت):

ابعاد محفظه‌ی آزمون: 140×60×60سانتی‌متر
نوع تونل باد: مدار باز مکشی
زمان بهره‌برداری: بدون محدودیت

مشخصات تونل باد فروصوت:

ابعاد محفظه‌ی آزمون: 160×100×80 سانتی‌متر
سرعت جریان: 5 تا 95 متر بر ثانیه
نوع تونل باد: مدار باز مکشی
زمان بهره‌برداری: بدون محدودیت

 اخیرا مسئولین سپاه ادعا کردند که توانستند تونل باد تا سرعت 8 ماخ رو طراحی و بسازند… به این تونل بادها که در سرعت های بالای 3 و 4 ماخ هستند، تونل بادهای ماوراء صوت (hypersonic Wind tunnel) میگن و از تکنولوژی بالای برخوردار هستند.

تونل باد ملی (وزارت دفاع): این تونل باد که گویا متعلق به وزارت دفاع هست، معروف به تونل باد ملیه اما توضیحات کافی در اینترنت از این تونل باد ندیدم… البته بنده از این تونل باد از نزدیک بازدید کردم … تونل بادی مدار بسته هست با یک موتور قوی الکتریکی که البته انرژی الکتریکی زیادی مصرف می کنه….

تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز: دانشگاه شیراز و گروه هوافضای اون از پیشروترین ها در عرصه هوافضای ایران هستند به طوری که چند استاد تمام تنها در زمینه سیالات و آیرودینامیک دارند (اساتیدی از دانشگاه MIT و سایر دانشگاه های معتبر)… به گفته دبیر ستاد هوافضا این تونل باد نیز در این دانشگاه راه اندازی شده …

تونل باد دانشگاه امیر کبیر:

تونل باد مادون صوت دانشکده هوافضای خواجه نصیر: این تونل باد از نوع مدارباز مکنده هست و جدیدا با اجرای تغییراتی ارتقا پیدا کرده…مسئولین تونل باد، خصوصایت زیر رو براش قائلند:

مشخصات کلی:

·  دارای بزرگترین اتاق آزمون در سطح دانشگاه ­های کشور

· دارای بیشترین محدوده سرعت جریان آزاد در سطح دانشگاه ­های کشور

· دارای کمترین مقدار شدت اغتشاشات و غیر یکنواختی جریان آزاد

· مجهز به انواع دستگاه­ های اندازه ­گیری با دقت بالا (سنسورهای اندازه­گیری سرعت دوبعدی و سه بعدی )

· قابلیت مرئی­ سازی بر روی مدل

· قابلیت دستیابی به محدوده اعداد رینولدز بالا

·  توانایی انجام تست­ های در مقیاس صنعتی

مشخصات فنی (تونل ­باد):

· تونل­ باد مدار باز مکنده

· ابعاد اتاق آزمون ۱×۲/۱ متر و طول ۵/۲ متر

· محدوده سرعت (صفر تا ۶۵) متر بر ثانیه

· شدت اغتشاشات جریان آزاد کمتر از ۱/۰ درصد

· دارای غیر یکنواختی کمتر از ۵/۰ درصد

· مجهز به انواع دستگاه­ های اندازه­ گیری با دقت بالا : دستگاه جریان سنج سیم داغ (Hot wire)، ترسندیوسرهای فشار ، بالانس Load cell و …

 

به نظر بنده در کل تونل باد خوبیه و پتانسیل کارهای بزرگ رو داره اما گویا به خوبی مدیریت نمیشه…برای دیدن تصاویر بیشتر از تونل باد روی تصویر فوق کلیک کنید

و در پایان شما رو دعوت می کنیم که فیلم زیر رو ببینید که در اون جکی چان هنرپیشه معروف سینما درون تونل باد گیر افتاده و طبق قوانین آیرودینامیک مبارزه می کنه!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *