طراحی هواپیما و موشک

طراحی هواپیما قسمت دوم

در قسمت قبل مراحل اولیه تخمین وزن را توضیح دادیم و در انتها به تخمین وزن سوخت رسیدیم.. برای محاسبه وزن سوخت باید با توجه به ماموریت هواپیما وزن سوخت تک تک مراحل را تخمین بزنیم.در این بخش جداول کتاب راسکم نقش عمده ای را بازی می کنند. دوستان باید با توجه به هواپیمای مورد نظرشون جداول مناسب رو پیدا کنن.

برای هواپیمای ما که یک هواپیمای توربو ملخی ۷۰ نفره است ماموریت های زیر را می توان تعریف کرد :

 

در کتاب راسکم برای هرنوع هواپیما ماموریت های خاصی بیان شده است.

برای هر کدام از مراحل فوق تخمینی از وزن وجود دارد…نکته مهم اینکه اکثر این مراحل توسط راسکم انجام شده است و به صورت نسبت وزنی در کتاب موجود است اما فازهای مهم کروز و لویتر و دایورت را باید با توجه به خصوصیات هواپیما محاسبه کنیم.

به طور مثال برای مراحل ۱ و ۲ می توان با استفاده از جدول زیر که مربوط به هواپیماهای توربو ملخی است میزان سوخت را برآورد کرد :

فاز 1                   start…warm up :W1/WTO=0.99

فاز 2 taxi :W1/W2=0.995                                              

اما برای فاز های اساسی مانند کروز باید محاسبات جدیدی را انجام دهیم و دلیل آن وابستگی شدید این فازها به نوع هواپیما و خصوصیات آیرودینامیکی آن است

فاز کروز

محاسبه وزن این قسمت با توجه به فرمول معروف برگویت که در مکانیک پرواز استخراج شده است انجام می شود

حال باید پارامترهای موجود در فرمول فوق را محاسبه کنیم و باز چاره ای جز استفاده از جداول راسکم نداریم البته نکته مهم تخمین های دقیقی است که حتی بعد از گذشت سالها از نوشتن کتاب قابل اعتماد است در نتیجه به سراغ جدول بعدی می رویم.البته مقادیر برد کروز را باید با توجه به ماموریت هواپیما در فرمول جایگذاری کرد.

 تمام پارامترهای موجود در فرمول فوق را می توان در جدول یافت اما در فاز لویتر (گشت زنی به علت آماده نبودن باند فرود) فرمول پارامتر سرعت نیز وارد معادله می شود. این پارامتر از کتاب راسکم نیست و باید با توجه به هواپیماهای همرده تخمین زده شود

البته می توان این عدد را ۳/۲ سرعت کروز در نظر گرفت و سرعت کروز را ار اطلاعات دیگر هوایماها بدست آورد. زمان فاز لویتر بین ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت است.

همه ی فازها به صورت نسبتی بدست می آید. با ضرب این نسبت ها به نتیجه زیر می رسیم.

در نتیجه از محاسبات فوق می توانیم تمام پارامترهای وزنی را بر اساس وزن برخاست تعریف می کنیم و در نهایت با استفاده از تکنولژی روز یعنی بررسی هواپیماهای مشابه  وزن برخاست را تخمین می زنیم و بعد وزن خالی را بدست می آوریم و با مقادیر موجود قیاس می کنیم.

محاسبات انجام شده فوق را در فایل زیر برای دانلود قرار می دهم :

 دانلود فایل محاسبات

در قسمت بعد صحت سنجی این محاسبات را انجام می دهیم

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “طراحی هواپیما قسمت دوم

  1. عارف گفت:

    سلام می خواستم بدونم اگه یک هواپیمای موتوری ملخی یک نفر درست کنم اجازهی پرواز دارم یا نه بعد در انتخاب موتور هم مشکل دارم نمی دونم چه موتوری بخرم ممنون میشم جواب بدی

    1. admin گفت:

      اگر هواپیمای ساخت خودتون باشه خیلی سخت هست که اجازه پرواز بگیرید چون یک هواپیما باید دارای استانداردهای لازم برای پرواز باشه..
      انتخاب موتور هم بستگی به ابعاد، وزن و ماموریت هواپیما داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *