سوئیرلرها در محفظه های استوانه ای و حلقوی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و شامل سوئیرلرهای محوری و شعاعی می باشند که سوئیرلرهای محوری از پره های تخت یا منحنی ساخته شده اند. در شکل زیر دو نوع سوئیرلر مذکور نشان داده شده اند.
سوئیرلر محوری و شعاعی
سوئیرلرهای شعاعی اکثراً برای کاربردهای خاص و موتورهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرند اما در حالت کلی بیشتر محفظه های احتراق موجود، از سوئیرلرهای جریان محوری استفاده می نمایند؛ زیرا ساخت و تهیه آن ساده تر می باشد. اما مسیرهای انحنادار جهت ایجاد خواص بهتر آیرودینامیکی در کارهای دقیق مورد استفاده قرار می گیرند.
طراحی سوئیرلر محوری
قدم اول در طراحی سوئیرلر محوری، محاسبه افت فشار مجاز در سوئیرلر می باشد. برای افت فشار سوئیرلر رابطه زیر پیشنهاد شده است:
در مراجع افت فشار اختلاط ΔP=1% است. شکل زیر نمای شماتیکی از سوئیرلر محوری را نشان میدهد.
سوئیرلر محوری سمت چپ و سمت راست
سطح مقطع جلوی سوئیرلر با توجه به هندسه از رابطه زیر بدست می آید:
طول پره از رابطه نسبت منظری (Aspect Ratio) زیر محاسبه خواهدشد:
تعداد پره ها از رابطه زیر مشخص می شوند :
برای تعیین میزان چرخش وارد شده به جریان پارامتر بدون بعد عدد سوئیرل Sn به کار می رود. در طراحی سوئیرلر عدد سوئیرل نباید از 0.4 کمتر باشد و برای ایجاد چرخش مناسب جریان، بهتر است که مقدار عدد سوئیرل بیشتر از 0.6 گردد. عدد سوئیرل هر دو سوئیرلر محوری بالای یک به دست آمده اند.
طراحی سوئیرلر شعاعی
روند طراحی سوئیرلرهای شعاعی نظیر سوئیرلر محوری است؛ با این تفاوت که سطح مقطع موثر آن از رابطه زیر به دست می آید:
که ωv پهنای پره و CD ضریب تخلیه پره می باشند. در طراحی پره، ضریب تخلیه معمولاً لحاظ می گردد. شکل نمای شماتیکی از سوئیرلر شعاعی را نشان می دهد.
نمای شماتیک سوئیرلر شعاعی
سلام
لطفا وظیفه سویرلر و کارش رو در مخفظه احتراق بیان کنید که چی هست؟
باسلام
ممنون از مطالب مفیدتون به خصوص مربوط به توربین
زنده باشید.
باعرض سلام وخسته نباشیداگرامکان داره درموردتولیدنیروی الکتریکی توسط موتورجت درهواپیماوهمچنین زیرسامانه های مختلف موتورجت توضیح هایی یامقاله هایی بذارید(اگرکتابی دراین موردنوشته شده بگین)اگرمیشه به زبان فارسی باشه ممنونم ازشماوسایت خوبتون