طراحی سوئیرلر (۸)

سوئيرلرها در محفظه ­هاي استوانه ­اي و حلقوي به طور گسترده­ اي مورد استفاده قرار مي­ گيرند و شامل سوئيرلر­هاي محوري و شعاعي مي­ باشند که سوئيرلر­هاي محوري از پره ­هاي تخت يا منحني ساخته شده­ اند. در شکل زیر دو نوع سوئيرلر مذکور نشان داده شده ­اند.

 سوئيرلر محوري و شعاعي

سوئيرلر­هاي شعاعي اکثراً براي کاربرد­هاي خاص و موتورهاي مدرن مورد استفاده قرار مي­ گيرند اما در حالت کلي بيشتر محفظه­ هاي احتراق موجود، از سوئيرلر­هاي جريان محوري استفاده مي­ نمايند؛ زيرا ساخت و تهيه آن ساده ­تر مي­ باشد. اما مسيرهاي انحنا­دار جهت ايجاد خواص بهتر آيروديناميکي در کار­هاي دقيق مورد استفاده قرار مي­ گيرند.

طراحي سوئيرلر محوري

قدم اول در طراحي سوئيرلر محوري، محاسبه افت فشار مجاز در سوئيرلر مي­ باشد. براي افت فشار سوئيرلر رابطه زير پيشنهاد شده ­است:

در مراجع افت فشار اختلاط ΔP=1% است. شکل زیر نماي شماتيکي از سوئيرلر محوري را نشان مي­دهد.

 سوئيرلر محوري سمت چپ  و سمت راست

 

سطح مقطع جلوي سوئيرلر با توجه به هندسه از رابطه زير بدست مي­ آيد:

طول پره از رابطه نسبت منظري (Aspect Ratio) زير محاسبه خواهد­شد:

تعداد پره ­ها از رابطه زير مشخص مي­ شوند :

براي تعيين ميزان چرخش وارد شده به جريان پارامتر بدون بعد عدد سوئيرل Sn به کار مي ­رود. در طراحي سوئيرلر عدد سوئيرل  نبايد از ۰٫۴ کمتر باشد و براي ايجاد چرخش مناسب جريان، بهتر است که مقدار عدد سوئيرل بيشتر از ۰٫۶ گردد. عدد سوئيرل هر دو سوئيرلر محوري بالاي يک به دست آمده اند.

 طراحي سوئيرلر شعاعي

روند طراحي سوئيرلرهاي شعاعي نظير سوئيرلر محوري است؛ با اين تفاوت که سطح مقطع موثر آن از رابطه زير به دست مي­ آيد:

که ωv پهناي پره و CD ضريب تخليه پره مي­ باشند. در طراحي پره، ضريب تخليه معمولاً  لحاظ مي­ گردد. شکل نماي شماتيکي از سوئيرلر شعاعي را نشان مي­ دهد.

 نماي شماتيک سوئيرلر شعاعي

3 دیدگاه درباره “طراحی سوئیرلر (۸)

  1. احمد

    باعرض سلام وخسته نباشیداگرامکان داره درموردتولیدنیروی الکتریکی توسط موتورجت درهواپیماوهمچنین زیرسامانه های مختلف موتورجت توضیح هایی یامقاله هایی بذارید(اگرکتابی دراین موردنوشته شده بگین)اگرمیشه به زبان فارسی باشه ممنونم ازشماوسایت خوبتون

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *