پیشرانش(جلوبرندگی)

سوخت توربین گاز هوایی (۱)

در این سلسله مطالب قصد معرفی برخی سوخت های متداول در توربین های گازی را داریم. در اینجا سوخت های مربوط به توربین گازهای هوایی مثل موتور توربوفن معرفی می گردد.

File:Jet a1 truck refueling dsc04316.jpg

کروسین: یک از متداول ترین سوخت­های موتورهای توربین گاز هوایی، کروسین است. این سوخت نوعی فرآوری شده از نفت خام است که فرمول شمیایی آن به طور متوسط C12H23 و وزن مولکولی آن 167.7 می‌باشد. برای این سوخت درجه‌بندی‌های تجاری از قبیل JP4، JP5، Jet A1 و AVTUR است که در فرایندی مشخص تصفیه شده‌اند. موتورهای هوایی به طور عمده از سوخت کروسین استفاده می‌کنند. دلیل این توجه به خاطر ارزش حرارتی بالای سوخت (و در نتیجه وزن سبکتر سوخت) و نداشتن مواد خورنده مثل سولفور است.

File:IBE-refueling-gua.jpg

سوخت دیزل: شاخه سنگین­تری از نفت خام را شامل می‌شود که از کروسین هم چگالتر است. این سوخت در ترکیب خود دسته‌ای از هیدروکربن دارد که متوسط ترکیب آنها به شکل C12.9H23.9 می‌باشد. وزن مولکولی آن نیز 178.6 است. این سوخت نسبت به کروسین خلوص کمتر و هزینه پایین‌تری دارد. همچنین درصد کمی هم از مواد خورنده مانند سولفور در ترکیب این سوخت موجود است. سوخت دیزل نیز به صورت 6 سوخت با رده بندی number 1 fuel oil تا number6 fuel oil می‌باشد که هرقدر شماره سوخت کمتر باشد، به خصوصیات سوخت کروسین نزدیکتر هستند و مقدار سولفور کمی دارند و در نتیجه معمولا سوخت شماره 1 و 2 دیزل، در توربین گاز هوایی به کار می‌روند.

در فیلم زیر انواع سوخت ها معرفی شده است:

 

File:Aircraft being fueled by tanker.jpg

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *