جدیدترین خبرهای هوافضایی, طراحی هواپیما و موشک, مطالب آموزشی

سوانحی که مسیر هوانوردی را تغییر داد

GRAND CANYON | TWA Flight 2 and United Airlines Flight 718

TWA Super Constellation and United DC-7

 در سال 1956 پس از برخورد دو هواپیما در هوا بر روی grand canyon  و کشته شدن 128 نفر ، مبلغ 250 میلیون دلار برای ارتقا کنترل ترافیک هوایی هزینه شد و همچنین موجب ایجاد سازمان هوانوردی فدرال در سال 1985 شد.

PORTLAND | United Airlines Flight 173

United DC-8

 هواپیمایی که قرار بود در فرودگاه پورتلند بنشیند ، به دلیل اتمام سوخت دچار حادثه شد که ده کشته داشت. این حادثه موجب شد که برنامه های ویژه ای برای آموزش کار تیمی در کاکپیت هواپیما آغاز شد که جایگزین برنامه های قبلی شد. cmr بعد از این حادثه به عنوان یک استاندارد در آمد که بر روی ارتباط بهتر و همکاری تیمی خدمه تاکید دارد.

CINCINNATI | Air Canada Flight 797

Air Canada Flight 797

پرواز 797 کانادا در حین پرواز دچار آتش سوزی در بخش عقب هواپیما شد که موجب سوختن بخشی از دکور و همچنین قطع برخی اتصالات  الکتریکی هواپیما شد که در نتیجه آن هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد پس از فرود طی 90 ثانیه درب های هواپیما باز شد که در نتیجه ورود اکسیژن و افزایش شعله ها 23 نفر که موفق به ترک هواپیما نشده بودند جان دادند.
این حادثه موجب استفاده از سنسورهای دود و آتش در هواپیما  و همچنین سیستم های ادفا حریق خودکار شد. در نتیجه طی 5 سال همه ی شرکت های هواپیمایی به سیستم ضد آتش و مقاوم در برابر آتش در هواپیما و صندلی ها شدند و همچنین برای مسافران در هنگام ازدیاد دود نشانه هایی در کف راهرو جهت خروج از هواپیما ایجاد شد.

DALLAS/FORT WORTH | Delta Air Lines Flight 191

Delta Flight 191 wreckage

 در پرواز 191 دلتا یک هواپیما لاکهید در هنگام فرود با یک طوفان ناگهانی مواجه شد که در نتیجه آن و تغییر ناگهانی جهت باد هواپیما سرعت خود را به شدت از دست داد و در برخورد با زمین و ماشین اطراف فرودگاه 137 نفر کشته شدند . پس از این حادثه گروه تحقیقات ناسا 7 سال تحقیقات فشرده ای انجام داد تا در نتیجه آن از یک رادار بر روی هواپیما جهت تشخیص اینگونه تغییرات هوا استفاده شود و از اوسط دهه 90 به عنوان استاندارد در آمد.

LOS ANGELES | Aeromexico Flight 498

Aeromexico 498 wreckage

 در این حادثه یک هواپیما سبک چهار نفره با یک هواپیما مسافربری برخورد کرد و موجب شکسته شدن دم افقی آن شد که در نتیجه سقوط هواپیما ها در منطقه مسکونی 82 نفر کشته شدند.
پس از این حادثه تمام هواپیماهای سبک مجبور به استفاده از ادوات الکترونیکی جهت گزارش ارتفاع و سرعت و مکان به کنترل کننده های ترافیک شده اند و همچنین هواپیماها مسافربری نیز باید از سیستم اویونیک tcas2 استفاده کنند که برخورد احتمالی را به خلبان گزارش داده و پیشنهاد کاهش ارتفاع یا افزایش آن را جهت جلوگیری از برخورد می دهد.

MAUI | Aloha Airlines Flight 243

Aloha flight 243

 در این ادثه عجیب در هنگام پرواز یک بوئینگ 737 با 19 سال کارکرد در هنگاه پرواز قسمتی از کابین مسافران جدا شد و بیش از ده نفر از مسافران در هوای آزاد قرار گرفتند اما هواپیما تا هنگام فرود دوام آورد و تنها مهمانداری که از هواپیما به بیرون پرتاب شده بود جان باخت.
 پس از این حادثه قوانین سفت و سختی جهت تعمیر و نگهداری هواپیماهای با عمر بالا در نظر گرفته شد و اهمیت بیشتری به تحقیقات و قوانین مربوط به خستگی سازه ای داده شد و از آن به بعد تنها یک حادثه مربوط به مسائل خستگی رخ داد.

PITTSBURGH | US Air Flight 427

US Air 737-300 Rudder

 در این حادثه بر اثر چرخش ناگهانی رادر هواپیمای 737 ، ارتفاع پرنده به صورت ناگهانی کاهش یافت و در نتیجه آن 132 نفر مسافر آن کشته شدند . نتایج این حادثه پس از 5 سال تحقیق منتشر شد و در نتیجه آن اشکالاتی در عملگر های رادر دیده شد که موجب تغییرات گسترده در 2800 هواپیما مشابه شد.
بوئینگ مجبور به هزینه   500 میلیون دلار برای ایجاد این تغییرات شد.

MIAMI | ValuJet Flight 592

ValuJet 592 crash recovery

 در این حادثه سال 1996  بر اثر آتش سوزی در قسمت بار مسافران هواپیما سقوط کرد و 110 نفر کشته شدند که این حادثه علاوه بر متوقف کردن عملیات شرکت هواپیمایی موجب تصویب قوانینی برای ایمنی قسمت بار هواپیما شد که به صورت جدی تری از سنسورهای دود و آتش خاموش کن های خودکار استفاده کنند.

LONG ISLAND | TWA Flight 800

TWA Flight 800 747

 این حادثه سومین سانحه هوایی بزرگ امریکا به حساب می آید. در این حادثه 230 نفر کشته شدند. علت حادثه پس از 4 سال انفجار بخار بنزین در تانکر سوخت اعلام شد که موجب آتش سوزی هواپیما و سقوط در اقیانوس شد. پس از این حادثه faa شرایطی برای کاهش گازهای داخل تانکر و همچنین کاهش سیمهای عبوری از تانکر در نظر گرفت.

NOVA SCOTIA | Swissair Flight 111

Swissair Flight 111

در این حادثه بزرگ که به کشته شدن 229 نفر انجامید . خلبان متوجه دود در کابین خود شد و پس از 5 دقیقه شروع به کاهش ارتفاع جهت فرود اضطراری کرد اما گسترش آتش و از کار افتادن ادوات کابین موجب سقوط هوایپما در دریا شد.
بعد از این اتفاق تدابیر بیشتری برای کاهش مواد قابل اشتعال در هواپیما اندیشیده شد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *