جدیدترین خبرهای هوافضایی, هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

سامانه ضد پهپاد روسیه

ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح روس مستقر در خاک سوریه دو روز پیش از انهدام دستکم 13 پهپاد نظامی بمب افکن متعلق به گروه تروریستی احرارالشام خبر داده بود. بنابر این گزارش، در این عملیات از سامانه های پدافند هوایی مدرن پانتسیر برای رهگیری و انهدام پهپادهای تروریستها استفاده شد که با موفقیت کامل همراه بوده است.

این سامانه بعنوان سیستم پدافندی مکمل با هدف حفاظت از آسمان و تجهیزات مدرن تر مستقر در پایگاه نظامی حمیمیم لاذقیه و طرطوس همچون سامانه های اس 300 و اس 400 در منطقه فعال بوده و تاکنون عملکرد موفقی از خود نشان داده است.

ویژگی های سامانه پانتسیر:

پانتسیر-اس۱ (به روسی: Панцирь-С1) که ناتو آن را سام-۲۲ (به انگلیسی: SA-22 Greyhound) نام‌گذاری کرده‌است، یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیب موشک زمین‌به‌هوا میان‌برد و توپ ضد هوایی تشکیل شده و توسط دفتر طراحی تجهیزات کابی‌پی روسیه تولید شده‌است.

این سامانه از توسعه و ارتقای سامانه ۹کا۲۲ تونگوسکا پدید آمده‌است. اکتشاف و همچنین رهگیری هدف در این سامانه توسط رادارهای آرایه فازی انجام می‌گیرد. کشورهای امارات، سوریه، اردن، عراق، برزیل و الجزایر این سیستم را که به قیمتی در حدود ۲۵ میلیون دلار برای هر دستگاه عرضه شده، خریداری کرده‌اند.

در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ ارتش سوریه با استفاده از این سامانه توانست؛ یک فروند جنگنده-بمب‌افکن اف ۴ نیروی هوایی ترکیه را ساقط کند. این هواپیمای نظامی برفراز سواحل سوریه در نزدیکی استان لاذقیه پرواز می کرد و قصد بمباران یک هدف مهم را در منطقه داشت.

منبع :سایت مشرق

منبع:اعلام الحربی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *