سازه هوافضایی

سازه گلایدر (۱)

این مطلب یک مقدمه بسیار ساده برای آشنایی است و در آینده مطالب تخصصی تر در حوزه سازه و طراحی گلایدر به صورت دنباله دار مطرح خواهد شد.

گلایدر ها را می توان  به عنوان نقطه شروعی برای ورود علاقه مندان عرصه هوایی معرفی کرد. امروزه به درستی ساخت گلایدر های ساده از محیط دانشگاه فاصله گرفته و به مدارس منتقل شده است. آنچه برازنده محیط دانشجویی است ورود به عرصه طراحی گلایدر است که نه تنها کار کوچک و پیش پا افتاده ای نیست بلکه کار بسیار دشواری است و نیاز به تجربه و جمع آوری داده های بسیار زیاد دارد.

به عنوان تجربه شخصی می توانیم به این نکته اشاره کنیم که ما پس از تجربه 4 ساله در ساخت ، آموزش گلایدرهای استراکچر در دانشگاه علم و صنعت و خواجه نصیر وارد عرصه طراحی گلایدر ، ابتدا از گلایدر های صفحه ای شدیم و با مجموعه داده های جمع آوری شده در این سال ها بیشتر از کانال تجربی به طراحی گلایدر پرداختیم و هنوز هم ادعایی در این زمینه نداریم چراکه طراحی هیچ اصلی محکم تر و مهم تر از تجربه ندارد و باید سال های سال تجربه کرد تا به طراحی بهینه رسید.

قطعا ساخت و طراحی هواپیمای مدل در تجربه ما ساده تر بود چراکه  حضور موتور در یک پرنده همه چیز را تغییر می دهد و بسیاری از ضعف های کوچک طراحی را می پوشاند ، در حالی که در گلایدر بدون موتور بهینه بودن طراحی بسیار مهم است هر اشتباه کوچک در طراحی اندازه ها موجب عملکرد ضعیف گلایدر می شود.در نتیجه طراحی گلایدر صفحه ای نیز به عنوان پل ورود به طراحی گلایدر استراکچر و در نتیجه آن هواپیمای مدل می باشد و در مواردی دشوارتر است.

پس از این مقدمه در این نوشتار وارد سازه گلایدر ها می شویم. اولین و رایج ترین ماده اولیه ساخت گلایدر چوب بالسا می باشد. بالسا یک چوب بسیار سبک و گران است که مقاومت مناسبی در خلاف جهت الیاف خود دارد و درکل برای گلایدر های سبک بسیار مناسب است. مشکل اصلی این ماده اولیه گران بودن آن و همچنین وقت گیر بودن عملیات برش و تراش آن در مقیاس بزرگ است. چسب مورد استفاده در این گلایدر های بالسایی نیز ، چسب های قوی قطره ای و همچنین چسب مشهور به یک دو سه (چسب فوری) است.

  

چوب های بالسا با توجه به ضخامتشان تقسیم می شوند ، انواع ضخامت های آن در بازار موجود است و به صورت کامل وارداتی می باشد. ماده اولیه دیگر که در گلایدرهای صفحه ای و همچنین در تجربه ما در گلایدر استراکچر بدون موتور می تواند کاربرد داشته باشد فوم است. ویژگی اصلی فوم سبک بودن آن است و همچنین ارزان بودن آن و زمان کم برش گرچه در مدت زمان چسبیدن نیاز به زمان بیشتری دارد و برای ایجاد انحنا و ایرفویل ضعیف تر است.

  

فوم برای آموزش و همچنین تست روند طراحی بسیار مفید است و همچنین در گلادرهای بدون ایرفویل یا با ایرفول نازک عملکرد مناسبی دارد.

 

 

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “سازه گلایدر (۱)

  1. پوریا گفت:

    سلام
    خیلی ممنون اول که دیدم خیلی خوش حال شدم اما متاسفانه به جز چند تا بقیه اش یه مشت فولدر خالی بود که عکس های داخلش آناویلبل و غیر قابل نمایش بود

    1. admin گفت:

      مطالب آموزشی این بخش هنوز کامل نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *