دانلود فیلم

رفتار جریان در تونل باد (۲)

مشاهده رفتار جریان روی سطح جسم

 از دیگر کارهای مهمی که میشه در تونل باد انجام داد دیدن رفتار جریان هست … برای یک تحلیل گر آیرودینامیک بسیار مهمه که رفتار سیال روی سطح جسم به چه شکلی هست… در کجا جریان جدا میشه، نحوه جدایش جریان در طول دهانه بال چطوری هست؟ از ریشه شروع میشه؟ از نوک بال شروع میشه؟ ناحیه ویک کجاست و اندازه اش چقدره و …

بر همین اساس روش های مختلفی برای دیدن این رفتار ابداع شده که چند نمونه از این روشها رو در زیر شرح میدیم:

نصب رشته های نازک روی سطح (Tufts): با نصب رشته هایی روی سطح جسم میشه دید که جریان کجا جدا میشه و چطور رفتار می کنه… مثلا در شکل زیر می بینید که با افزایش زاویه حمله بال رشته های نازک چگونه از سطح جدا میشن و نوسان می کنند:

استفاده از دود(Smoke): این روش که جزو شایع ترین روشهای موجود در تونل بادهای جهان هست استفاده از یک دود خاص هست. با قرار دادن دود در مسیر جریانی که از روی جسم میگذره میشه رفتار جریان رو دید… مثلا در فیلم زیر یک خودروی داغون و ضد آیرودینامیک رو میبینید که با قرار دادن دود درمسیرش میشه ویک ها رو دید:

یا در فیلم زیر می بینید که یک نمونه از هواپیمای مسافربری نسل آینده (x-48 blended Wing body) در تونل باد تست میشه و با تغییر زاویه حمله مدل، رفتار جریان رو به وسیله دود می بینن:

استفاده از مواد خاص روی جسم: مواد خاصی وجود دارن که با کشیدنشون روی سطح جسم، میتونن شکل رفتار جریان رو به خودشون ببینن… در شکل زیر این مواد رو روی سطح بال مشاهده می کنید:

روش PIV:  در این روش دستگاه های خاص و بعضا گرون قیمتی به کار میرن تا شکل جریان رو مشاهده کنند. به این صورت که اشعه لیزر به صورت صفحه ای در چند لحظه به مقطع اتاقک آزمون تابیده شده و عکس گرفته میشه، در هر لحظه مکان ذرات سیال در میدان جریان مشخص هست.. با قرار دادن تصاویر لحظه های مختلف می شه مسیر ذرات رو رهگیری کرده و بردارهای سرعت و خطوط جریان رو استخراج کرد.

تست تونل آب: برای دیدن جریان سیال گاهی از تونل های آبی هم استفاده میشه و با گذاشتن مجراهای مختلف روی جسم، سیال رنگی خارج شده و رفتار جریان به خوبی مشاهده میشه… در فیلم زیر پس از توضیحاتی، می تونید این تونل آبی رو ببینید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *