Spoiler: معادل این کلمه در فارسی را نمی توان به خوبی معنا کرد. تباه کننده یا ضایع کننده…. لنت ترمز خودرو در مهندسی خودرو مشابه عملکرد Spoiler در هواپیماست. در واقع هردوی آنها انرژی سیستم را کاهش می دهند.در قسمت قبلی به بررسی اجزایی از بال مثل winglet – flap – slat پرداختیم. در این قسمت دیگر قسمت ها و مفاهیم بال را مورد بررسی قرار می دهیم:
Spoiler ها صفحاتی روی بال (و گاهی سایر نقاط هواپیما) هستند که چند وظیفه را بر عهده دارند:
– ترمز هوایی و زمینی: با به کارگیری spoiler، نیروی پسای هواپیما افزایش می یابد و سرعت هواپیما گرفته می شود. این امر در جاهایی مثل عملیات فرود که هواپیما نیاز دارد از سرعت خود بکاهد بسیار مفید است زیرا طول باند فرود با استفاده از spoiler کاهش می یابد.
در فیلم زیر می توانید به خوبی باز شدن Spoiler ها دقیقا بعد از تماس بوئینگ 747 با زمین را مشاهده کنید… همچنین درفیلم بعدی نیز عملیات باز شدن flap و بعد از آن Spoiler را که در هنگام فرود هواپیما در تهران فیلم برداری شده است مشاهده کنید:
– جلوگیری از برخاست ناگهانی پرنده در هنگام فرود: در واقع این وسایل در مقابل flap و slat هستند و عکس آنها عمل می کنند و با افزایش پسا علاوه بر اینکه سرعت را کاهش می دهند٬ از مقدار نیروی برآ نیز می کاهند. بدین صورت Spoiler ها باعث می شوند که در هنگام فرود، هواپیما به زمین بچسبد و چنانچه باد ناگهانی به هواپیما برخورد کند از برخاست آن جلوگیری کند.
– حرکت Roll: همانطور که می دانیم برای حرکت Roll از Aileron استفاده می شود. اما همیشه این طور نیست. ایلرون ها در سرعتهای پایین به کار گرفته می شوند و در سرعتهای بالا از spoiler استفاده می گردد. بدین صورت که اگر روی یک بال spoiler بالا بیاید از مقدار نیروی برآ ی آن بال می کاهد و بنابراین باعث غلت هواپیما حول محور طولی خواهد شد: برای مشاهده این حرکت اینجا کلیک کنید…