دسته‌بندی نشده

دیگر پارامترها و اجزای بال

Spoiler: معادل این کلمه در فارسی را نمی توان به خوبی معنا کرد. تباه کننده یا ضایع کننده…. لنت ترمز خودرو در مهندسی خودرو مشابه عملکرد Spoiler در هواپیماست. در واقع هردوی آنها انرژی سیستم را کاهش می دهند.در قسمت قبلی به بررسی اجزایی از بال مثل  winglet – flap – slat پرداختیم. در این قسمت دیگر قسمت ها و مفاهیم بال را مورد بررسی قرار می دهیم:

Spoiler ها صفحاتی روی بال (و گاهی سایر نقاط هواپیما) هستند که چند وظیفه را بر عهده دارند:

– ترمز هوایی و زمینی: با به کارگیری spoiler، نیروی پسای هواپیما افزایش می یابد و سرعت هواپیما گرفته می شود. این امر در جاهایی مثل عملیات فرود که هواپیما نیاز دارد از سرعت خود بکاهد بسیار مفید است زیرا طول باند فرود با استفاده از spoiler کاهش می یابد.

در فیلم زیر می توانید به خوبی باز شدن Spoiler ها دقیقا بعد از تماس بوئینگ 747 با زمین را مشاهده کنید… همچنین درفیلم بعدی نیز عملیات باز شدن flap  و بعد از آن Spoiler  را که در هنگام فرود هواپیما در تهران فیلم برداری شده است مشاهده کنید:

   

– جلوگیری از برخاست ناگهانی پرنده در هنگام فروددر واقع این وسایل در مقابل flap و slat هستند و عکس آنها عمل می کنند و با افزایش پسا علاوه بر اینکه سرعت را کاهش می دهند٬ از مقدار نیروی برآ نیز می کاهند. بدین صورت Spoiler ها باعث می شوند که در هنگام فرود، هواپیما به زمین بچسبد و چنانچه باد ناگهانی به هواپیما برخورد کند از برخاست آن جلوگیری کند.

– حرکت Roll: همانطور که می دانیم برای حرکت Roll از Aileron استفاده می شود. اما همیشه این طور نیست. ایلرون ها در سرعتهای پایین به کار گرفته می شوند و در سرعتهای بالا از spoiler  استفاده می گردد. بدین صورت که اگر روی یک بال spoiler بالا بیاید از مقدار نیروی برآ ی آن بال می کاهد و بنابراین باعث غلت هواپیما حول محور طولی خواهد شد:  برای مشاهده این حرکت اینجا کلیک کنید…

Stall Fence و Stall strip و …: این ها هم وسایل دیگری هستند که روی بال نصب می شوند و از پدیده واماندگی هواپیما جلوگیری کرده و آن را به تاخیر می اندازند. درباره این وسایل و خصوصا پدیده واماندگی به صورت مفصل در آینده صحبت خواهیم کرد.
 
Mean Aerodinamic Chord- MAC: وتر آیرودینامیکی متوسط، در واقع نماینده تمامی وترهای بال هواپیماست که در طول دهانه بال در حال تغییر هستند. این پارامتر معیار مهمی برای بیان طول وتر به کار رفته در بال است که در محاسبات وارد می شود و غالبا برای بی بعدسازی طول ها استفاده می گردد.
مقدار آن هم به سادگی قابل اندازه گیری است. در تصویر زیر روش پیدا کردن MAC نشان داده شده است:
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *