جدیدترین خبرهای هوافضایی

جدیدترین خط مونتاژ ایرباس در امریکا

شاید در ابتدای امر هرکس تیتر این خبر را می بیند فکر می کند که نویسنده فرق ایرباس و بوئینگ را نمی داند. اما اگر با تصویر و سند موضوع را اثبات کنید باز هم از خودش می پرسد پس تولید ملی امریکا کجا رفته و یا اینکه چه معنا دارد تا بوئینگ هست ایرباس اجنبی ها در امریکا مونتاژ شود ؟!!

این خبر رو فعلا همینجا رها می کنیم و به دنبال یکی اصلی ترین مفهوم پیشرفت در صنعت می پردازیم یعنی  رقابت   ، حلقه مفقوده صنعت ایران و یا اقتصاد ایران.(هدف اصلی این نوشتار)

******************************************************************

کشور ما در بسیاری از صنایع بین خود و دیگران دیوار بلندی کشیده  که رقابت داخل و خارج را از بین برده و رقابت به درون مرز ما منحصر شده است از طرف دیگر همین رقابت داخلی هم در بسیاری از موارد وجود ندارد و تبدیل به یک انحصار عجیب و غریب شده است . انحصار معنایی جز ایستایی و در جا زدن ، کیفیت پایین و در نهایت فساد اقتصادی ندارد. مثال بارز اون رو در اقتصاد ایران همه ما جوان تر ها به خوبی در ذهن داریم . انحصار در اپراتور موبایل در سال های متمادی یک درجا زدن ممتد بود اما در نهایت اضافه شدن یک رقیب (گرچه هنوز حمایت هایی از شرکت اول وجود داشت )کل بازار را تغییر داد و در مدت کوتاهی به صورت ماهانه یک طرح و یا حرکت جدید برای جذب مشتری ایجاد کرد. نمونه متضاد  که هنوز هم گریبانگیر مردم هست صنعت خودرو سازی است که در سال های اخیر یکی از مدیران سابقش رو به صنعت هوایی صادر فرموده است. این صنعت در کشور اشتغال بزرگی ایجاد کرده و شاید مثبت ترین و همچنین حساس کننده ترین نکته این صنعت باشد الیته مورد سوء استفاده مدیران در مقابل همه انتقادات….

انحصار  از جمله اصلی ترین دلایل  عقب افتادگی  این صنعت است و به همین دلیل بومی سازی  حتی در خودرو سازی هم پیشرفتی نداشته  و کار به تحریم خودروی داخلی هم رسیده است  موضوعی که زنگ خطر را برای صنایع دیگر به صدا در آورده  و در مواردی شروع به ایجاد تغییراتی کرده اند چون آنها به اندازه پرایدسازان داخلی پشتشان گرم نیست که بگویند “”این کمپین ها اثر ندارد و همینی که هست ! ارزون که نمیشه گرون هم میشه ! هر وقت نون سنگک ارزون شد خودرو هم ارزون میشه !””تنها انحصار است که به یک مدیر اجازه می دهد اینگونه در مقابل مشتریانش خط و نشان بکشد و حتی آن ها را تهدید کند. همگی در خاطر دارید که یکی از خودرو سازان اجنبی کافر چگونه دقایق متمادی در مقابل دوربین ها به مشتریانش تعظیم کرد و به خاطر اشکال در یک زیر سیستم ماشینش عذرخواهی کرد. چرا ؟ چون تعهد دارند و از طرفی به راحتی هم بازاری که سال ها بدست آورده اند را با یک اشتباه به رقبا واگذار می کنند.

******************************************************************

صنعت هواپیمایی کشور ما دردی مشابه دارد یک انحصار بی چون و چرا حتی در عرصه غیر نظامی ، که در نتیجه آن شرکت های خصوصی هوافضایی موفق انگشت شمارند و همه متخصصین به دنبال استخدام در یک یا دو مکان دولتی و بهتر بگوییم نظامی هستند یعنی حتی برای ساخت هواپیمای مسافربری شما باید وارد این مجموعه ها شوید.

نتیجه این انحصار ناگفته مشخص و البته قابل مشاهده است.تصمیم های احساسی جهت بومی سازی و شکست بزرگ و فاجعه آمیز در اولین پروژه مشترک که به یک حادثه تلخ منجر شد. در نتیجه وقت آن رسیده است که شرکت های متعدد دانش بنیان وارد عرصه این صنعت شوند و غول های کند دولتی جا را برای شرکت های چابک بازکنند.

از طرفی شرکت های هوایی خصوصی زیادی در کشور وجود دارد که رقابتی در میزان تاخیر با یکدیگر دارند که البته یکی از دلایل اصلی آن تحریم های ظالمانه علیه این صنعت پرسود در ایران است که در نوشتاری به برداشته شدن این تحریم ها خواهیم پرداخت. در نتیجه می توان گفت انحصار در این قسمت از صنعت هوایی وجود ندارد و می توان امید داشت با ورود هواپیماهای جدید رقابت بیشتری در قیمت ها و خدمات شرکت های هوایی در زمینه فروش بلیط و جابجایی مسافر ایجاد شود.

********************************************************************

خوب پس از این تحلیل کوتاه می پردازیم به اصل خبر :

جدید ترین مرکز مونتاژ ایرباس در امریکا در آلاباما شروع به کار کرد. این مرکز با 600 میلیون دلار کار خود را برای ساخت و تحویل اولین سری هواپیمای ایرباس 320 در سال 2016 آغاز کرده است و به مرور از سال 2018 متعهد به تحویل سالانه 40 تا 50 فروند هواپیما می باشد.

و اینکه چرا امریکا از این سرمایه گذاری ها استقبال می کند در اعلامیه ایرباس دیده می شود. ایرباس دارای 1100 کارمند مستقیم در درون خاک امریکا است و قطعا بسیاری از صنایع مرتبط، که این تعداد را افزایش می دهد. این شرکت 1900 سفارش از امریکای شمالی داشته است. در قسمتی دیگر از این گزارش ایرباس متذکر می شود که به میزان 42% از درآمد خود  را برای خرید مواد و قطعات مورد نیازش  در امریکا خرج می کند و صنایع بسیاری را در این کشور تقویت می کند که به گفته این شرکت به فعال شدن 245000 نفر منجر می شود.

از سال 1990 ایرباس 150 بیلیون دلار !  با کمک سرمایه گذاران داخلی در امریکا سرمایه گذاری کرده است نام این شرکت های همراه از این قرار است :Alcoa, Eaton, GE, Goodrich, Hamilton Sundstrand, Honeywell, Northrop Grumman, PPG, Pratt & Whitney, Rockwell Collins and Spirit Aerosystems نام هایی آشنا برای هوافضایی ها .

یکی از مبناهای اقتصاد درون زا و مقاومتی همین نکته است یعنی مجبور کردن دیگران به سرایه گذاری در صنعت داخلی شما که موجب می شود توان فشار دولت های دیگر (خصوصا دولت هایی که سهمی از اقتصادشان توسط شما تعیین می شود ) کاهش یابد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “جدیدترین خط مونتاژ ایرباس در امریکا

  1. momo گفت:

    واقعا خوشحالم از این خبر و لذت میبرم از این تعاملی که در این سطح انجام میشه . مدیران و مقامات آمریکا رو تحسین میکنم که اینقدر با شعور و آینده نگر هستند و با تصمیماتی که میگیرن موجب رشد و پیشرفت کشورشون میشن. اونا حتی به رغیبشون اجازه و فرصت اینو میدن که تو کشورشون فعالیت کنه و فضای رقابتی رو بیشتر بکنه. از طرفی خود امریکا هم از این همکاری سود میبره و موجب اشتغال زایی تو کشورش میشه. یه پیامی هم برای مدیر سایت دارم اونم اینکه هیچ وقت و تو هیچ چیز ایران و آمریکا رو با هم مقایسه نکنه!!!!!!!

    1. admin گفت:

      اولا که تکنولوژی یه بخش از زندگی بشره که تو اون هم بهشون میرسیم ایشالا با برنامه ریزی و استعداد همین دانشجویان،البته بسیاری از بنیان های علمی هم توسط مردم همین خاک گذاشته شده اند،در هنر و ذوق و شعر و عرفان و….. که اونا و امسال اونا عددی نیستن.
      من کمبودی در خودم نمیبینم که موجب بشه مقایسه نکنم شما اگر کمبودی داری اون یه بحث دیگس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *