هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)

آیرودینامیک پهپادهای آینده – بخش پنجم

با توجه به نیاز روزافزون به دخالت هواپیماهای بدون سرنشین در عرصه نظامی و غیر نظامی به دلیل کارایی بالا و صرفه اقتصادی و انسانی، هواپیماهای سرنشین مختلف در طیف وسیعی از ماموریت ها به کار گرفته می شوند.

یکی از موضوعات مهم در این حوزه ترکیب ماموریت ها می باشد.این موضوع به طور خاص در عرصه نظامی ضروری است چراکه هواپیماهای بدون سرنشین وظیفه گشت زنی ، تعقیب و یا درگیری رابر عهده دارند و ترکیب این ماموریت ها در یک هواپیمای بدون سرنشین ضروری است.

به دنبال این نیاز جدی در عرصه هواپیمای بدون سرنشین یک طرح آیرودینامکی جدید مورد توجه پژوهشگران را جلب کرده است و آن طرح بالهای با قابلیت تغییر شکل است.

 

این بال ها علاوه بر ماموریت های مختلف در یک پرواز معمول هم قابلیت تغییر در فاز های کروز ،برخاست و نشست و فاز انتظار را دارا هستند.

این طرح بال با الگو برداری از پرندگان انجام شده است که در هنگام پرواز با توجه به شرایط طرح بال خود را عوض می کند.

تغییر شکل بال پرندگان

بال های متغیر دارای منافع زیر برای صنعت هوایی هستند:

 

  •  افزایش کارایی و برد هواپیما
  • جایگزینی برای سطوح کنترل فعلی برای کنترل حرکت هواپیما
  • افزایش قابلیت اختفا در هنگام پرواز
  • کاهش درگ
  • کاهش ارتعاشات و فلاتر سطوح کنترل

تغییر شکل بال را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

تقسیم بندی انواع تغییر شکل بال

این حوزه به تغییر طرح بال،تغییرات بیرون صحه بال و تغییر ایرفویل تقسیم می شود. در ادامه همه این موارد بررسی خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “آیرودینامیک پهپادهای آینده – بخش پنجم

  1. اطلاعات بسیار زیادی را در مورد ایرودینامیک های پهبادی به دست اوردیم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *