دسته‌بندی نشده

آموزش نرم افزار متلب – با رویکردهوافضایی (قسمت ۲)

همانطور که عرض کردیم در این قسمت از آموزش قصد بیان یه مسئله هوافضایی ساده برای ورود به دنیای متلب رو داریم…برای شروع باید بگم که قبل از نوشتن هر برنامه کامپیوتری باید ابتدا نقشه راه مشخص بشه… یعنی روی کاغذ کارهایی که میخوایم انجام بدیم، فرمولهای لازم، ورودی ها و خروجی ها مرحله به مرحله نشون داده باشه… البته به زبان تخصصی این کار رو میگن الگوریتم نوشتن ولی بنده زیاد از ساختارش خوشم نمیاد به سبک و روش دلخواه خودم نقشه راهم رو می نویسم… به قول معروف به زبان پدربابایی خودمون!

بنابراین قبل از اینکه مسئله رو کدنویسی کنید باید قبلش مسیر کاری  حتما روی کاغذ بیارید… هیچ وقت هم نگید که چون مسئله آسونه من این کار رو نمیکنم… این عادت میشه و بعدا که با مسائل پیچیده تر مواجه میشید مثل چی تو گل گیر می کنید، بعد خر بیار و …!

خب برای شروع محیط نرم افزار متلب و پنجره هایی که به طور عمده باهاش سرو کار دارید رو در زیر آوردم:

 

یه برنامه نویس حرفه ای کدها رو در قسمت ادیتور می نویسه ولی افراد مبتدی برای شروع از همون پنجره command window شروع می کنند… به هر حال توصیه من اینه که از همین اول درست کار کنید و پنجره ادیتور رو باز کنید… چنانچه پنجره ادیتور توی نرم افزار شما باز نبود به راحتی با زدن کلیدهای Ctrl و N می تونید ادیتور رو باز کنید و یا در گوشه سمت چپ بالا آیکونش وجود داره….

 خب در اینجا مثالی که می خوایم با هم کار کنیم، کدی هست که در اون با گرفتن چند مقدار ورودی از کاربر به محاسبه مساحت، پارامتر Wing loading و نسبت منظری می پردازه…

ورودی هایی که این کد می گیره به صورت زیر هست:

– وتر ریشه بال

– وتر نوک بال

– مساحت بال

– وزن کل هواپیما

همونطورکه قبلا گفتم مسیر نوشتن برنامه رو در زیر نوشتم، شما هم در کاغذ بنویسید:

همیشه اول هر کدی clc و clear رو بذارید چون در هر بار run کردن کد حافظه متلب از مقادیر پارامترهای قبلی پاک بشه… علامت ; (نقطه ویرگول) هم برای جداسازی کدها و همینطور نشون ندادن مقادیر پارامترها در پنجره فرمان به کار میره….

در متلب با قرار دادن علامت % در هرجایی، تمام نوشته های بعد از اون رو می تونید بی اثر کنید البته تا آخر همون خطی که علامت % توش هست، به عبارت دیگه هر چی دلتون میخواد از انگلیسی و فینگلیش می تونید به عنوان توضیح در این خط ها بنویسید.

دستور ورودی گرفتن از کاربر به صورت زیره:

اسم پارامتر=input(‘توضیح دلخواهی که دستور به ورودی پارامتر میده‘)

که بعد از run گرفتن برنامه در command window اون توضیح دلخواهی که خودتون نوشتید رو خواهید داد و بعد خودتون مقداری که میخواید رو وارد کرده و کلید Enter رو می زنید. 

بعد از دادن چهار مقدار فوق کدهای مربوط به محاسبه مساحت، wing loading و نسبت منظری رو می نویسید. توجه کنید که در پایان هر کد علامت ; رو می تونید بذارید و هم میتونید نذارید. اما اگه نذارید می بینید که در هنگام run برنامه مقادیر اون پارامتر در command window نمایش داده میشه. در زیر نمونه کد رو براتون نوشتم که می تونید کپی کنید و در متلب اجرا کنید تا قشنگ متوجه بشید که داستان چطوره:

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آموزش نرم افزار متلب – با رویکردهوافضایی (قسمت ۲)

  1. vahid8 گفت:

    با تشکر
    می خواستم تفاوت بین 2 دستور زیر چیه؟
    Cr=input(‘please enter root chord=’)
    و
    Cr=please enter root chord
    چون در دستور اول با ارور مواجه میشم.

    1. admin گفت:

      اون کدی که روی سایت گذاشتیم، نمایشش درست نیست، یعنی باید علامت ‘ به شکل ویرگول نباشه بلکه یک خط صاف کوچک باشه، ولی روی سایت بشکل ویرگول میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *