دانلود فیلم

آشنایی با بالگرد (۱)

حتما اولین ویژگی که از هلیکوپتر به یادتون میاد او پره های چرخانی هست که اون رو منحصر به فرد کرده…به صورت ساده هلیکوپتر پرنده ایه که با چرخاندن و سرعت دادن به پره های خود، نیروی لیفت ایجاد کرده و می تونه  از این نیروی لیفت چه در بالا رفتن خود و چه در جلو رفتن استفاده کنه…بالگرد…! … بهش هلیکوپتر هم میگن!… به هر حال برا من فرقی نداره… هرجا که حال کردم بهش هلیکوپتر و هرجا هم که دلم خواست بالگرد (یا چرخ بال میگم!) … قصد دارم مقدمه ای بر بالگردها رو در سایت شروع کنیم و وارد دنیای زیبای اونها بشیم… البته دیدم بیشتر آیرودینامیکی و کنترلی هست….

در واقع هلیکوپتر با این ویژگی قابلیت بسیار زیادی  در مانورهای سریع و هدفگیری داره …. ایستادن در نقطه ای خاص، تمرکز روی هدف، عدم نیاز به باند فرود بزرگ و … اهمیت این پرنده رو ذوچندان کرده…

خب فعلا فیلم زیر رو ببینید تا خستگی تون در ره!:

اجزای بالگرد

خب حالا کمی با اجزای این پرنده آشنا بشیم:

1) روتور اصلی (Main rotor): پره های اصلی بالگرد هستند که وظیفه نیروی برآ و جلوبرندگی را دارند

2) روتور دم (Tail rotor): وظیفه دفع گشتاور ناشی از چرخش روتور اصلی رو داره. در واقع این پره ها نیز نیرویی ایجاد می کنند  که با توجه به بازوی  آن (طول دم)  گشتاوری مخالف به وجود میاد. البته با کم و زیاد کردن نیرو، هلیکوپتر می تونه جهتش رو به سرعت تغییر بده.

3) موتور بالگرد: موتور های این پرنده غالبا موتور هواتنفسی توربوشفت هست که با توجه به حجم کوچک می توانند قدرت لازم برای چرخش پره های اصلی رو فراهم کنه… ساختمان این موتور ها رو در زیر می بینید:

۴) ارابه فرود: معمولا در دو نوع چرخی و میله ای هستند

۵) کابین خلبان: نیازی به توضیح نداره!

کنترل بالگرد

هلیکوپتر دارای سه اهرم کنترلی هست: ۱) اهرم Collective: که زاویه گام پره ها رو افزایش یا کاهش می ده و در نتیجه لیفت زیاد یا کم شده و هلیکوپتر افزایش یا کاهش ارتفاع خواهد داد. 2) اهرم Cyclic: هلیکوپتر توسط این فرمان میتونه به جلو، عقب، چپ و راست حرکت کنه 3) پدالهای directional: توسط این پدالها نیروی پره های دم تنظیم میشه و بالگرد حرکت yaw رو انجام بده.

یکی از مواردی که هلیکوپتر رو نسبت به هواپیما پیچیده تر کرده ساختار روتور اصلی اون هست… در این ساختار دو صفحه  وجود داره که بهشون میگن swash plates. این دو صفحه توسط بولبرینگ روی هم قرار دارند و خلبان توسط اهرم هایی که داره محور این صفحات رو تغییر می ده… صفحات توسط میله هایی به پره ها وصل هستند و وقتی که محور صفحات تغییر می کنه باعث میشه که زاویه حمله پره ها تغییر کرده و مقدار لیفت بیشتری ایجاد کنند. 

برای مثال در تصویر زیر خلبان با حرکت اهرم cyclic، صفحات Swash تغییر جهت داده که در نتیجه گام پره های عقبی بیشتر از گام پره های جلویی هلیکوپتر میشه و نیروی لیفت بیشتری ایجاد می کنند که حاصل این امر حرکت رو به جلوی هلیکوپتر خواهد بود:

خیلی جالبه…  با یه فیلم چند دقیقه ای میشه نکاتی رو تبیین کرد که شاید با یک کتاب نشه گفت. پس شما رو دعوت به این کلیپ کوتاه از شبکه آموزش می کنم که به خوبی میتونید حرکات هلیکوپتر رو تحلیل کنید:

در انیمیشن زیر جزئیات شرح داده شده رو می تونید ببینید:

در مطالب بعدی آیرودینامیک هلیکوپتر و پره های آن مطرح خواهد شد.

کلمات کلیدی: هلیکوپتر – بالگرد – چرخ بال  – بال گرد – هلی کوپتر – VTOL –  عمود پرواز – عمودپرواز – چرخبال – مانور هلیکوپتر – اهرم های کنترلی بالگرد – سایکلیک – کولکتیو – حرکت هلیکوپتر – فرمان های هلیکوپتر – آشنایی با بالگرد – معرفی بال گرد – مقدمه ای بر هلیکوپتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *