جدیدترین خبرهای هوافضایی, دانلود عکس

گزارشی از دوره هفتم هواپیمای مدل

حتما شما مخاطبان سایت که چند مدتی به این سایت سر می زنید نگاهی به تبلیغات و تصاویر این دوره ها انداخته اید. برخی هم شاید اصلا علاقه ای نداشتند که حتی نگاهی کنند! دیروز (جمعه سی ام مرداد 94) اولین جلسه دوره هفتم از آموزش ساخت هواپیمای مدل برگزار شد. طبق معمول شرکت کننده ها از سنین خیلی پایین تا بالا بودند. اغلب هم از طریق سایت با این دوره ها آشنا شدند و ثبت نام کردند.

جلسه  مباحث تئوری و اصول پرواز باید آغاز می شد که بنده دقایقی رو در این زمینه صحبت کردم تا شرکت کننده ها کمی با اصطلاحات مهم و اصولی پرواز آشنا بشوند. هر مدل کاری باید با این مباحث آشنا باشه. این وسط با امیرحسین 7 ساله هم که خیلی شیرین زبون بود رفیق شدیم! بچه تیزی بود هی سوال می کرد جریان این چیه، جریان اون چیه؟!!

بعد از بنده آقای حسنلو و نوابی صحبت های اولیه ساخت رو شروع کردند و به سرعت وارد ساخت شدیم. یه سری رفتن سراغ ساخت هواپیمای آموزشی و کاربردی PT40  و یه سری دیگه هم که عاشق سرعت و مانور بودند، جنگنده اف 22 رو انتخاب کردند. به هر حال هر هواپیمایی خوبی های خودش رو داره. اگر واقعا دنبال یادگیری اصولی و قدم به قدم در ساخت و پرواز هستید بهتره که با PT40 شروع کنید. اگر هم تجربه ای مختصر در این زمینه دارید و می خواهید توانایی پروازی خودتون رو ارتقا بدید جنگنده اف 22 انتخاب خوبیه.

شرکت کننده ها اشتیاق داشتند هرچه زودتر هواپیما رو بسازند و با سرعت فرایند ساخت رو دنبال می کردند. این وسط امیرحسین کوچولو هم بازی گوشی می کرد و به اندازه سوالای عمرمون، از ما سوال کرد! بچه ها شابلون ها رو روی فوم بردها میذاشتند و به سرعت  قطعات رو برش می دادند. احتمالا سوال می کنید که فوم برد چیه؟ فوم برد در واقع یکی از بهترین انتخاب ها در ساخت بدنه هواپیمای مدل هست که  شرکت کننده ها در طول دوره با تمامی مشخصات و تهیه اون آشنا می شوند. به نظر من که در این رده از هواپیما ها استفاده از چوب بالسا، پول حروم کردنه…

 آدم وقتی میاد توی کار می فهمه که گیر و گور کار کجاست. از قدیم گفتند که شنیدن کی بود مانند دیدن. اما اینجا باید گفت: دیدن کی بود مانند ساختن! البته خوبی این جلسات اینه که در کمترین زمان و هزینه، بیشترین اطلاعات و تجربه رو میشه کسب کرد. ای کاش قدیم ترا کسی هم بود که در این سطح برای ما دوره ای برگزار می کرد!

کم کم که کار برش قطعات هواپیما تموم شد، نوبت به چسب حرارتی رسید تا سازنده های تازه کار، تولد اولین مولود هوافضایی خودشون رو جشن بگیرند!

جنگنده اف 22 با توجه به ساده تر بودن ساختش زودتر آماده شد. بدنه هواپیمای ترینر PT40 هم آماده شد. امیر حسین که جنگنده اف 22 رو انتخاب کرده بود کلی ذوق می کرد و بی صبرانه منتظر پرواز هواپیماش بود.  ساخت هر هواپیمایی زحمت خودش رو داره. برخی ها فکر می کنند که صرفا با تهیه نقشه، بریدن و چسب زدن قطعات مدل کار می شوند. اما عاقبت می فهمند که چه سوتی ها و ناشی گری هایی در ساخت داشته اند. حتی اون هایی هم که فکر می کنند که درست ساخته اند، تصور می کنند که پرواز پرنده های مدل خیلی ساده است. اما کافیه که یک بار استیک رادیوکنترل رو دستشون بدی تا پنچر بشن و یه گوشه بیفتند و غم باد بگیرند!

همیشه یادتون باشه که بی محابا وارد دنیای مدل نشید. ورود به این وادی، صبر و حوصله می خواد و خصوصا راهنمایی یک شخص با تجربه.

حالا نوبت به آشنایی با وسایل و سیستم پروازی می رسه. این بخش بسیار مهمه و شرکت کننده ها هم اهمیت این قسمت رو درک می کردند و با دقت به صحبت های آقای حسنلو گوش می دادند. رادیو کنترل، اسپیدکنترل، باطری لیتیم پلیمر، سروو ها و موتور و ملخ بخش هایی از سیستم پرواز هواپیما هستند که باید با انتخاب و شناخت درست آنها، هواپیمایی خوب ساخت.

قسمت بعدی آشنایی اولیه مدل کارها با پرواز و کنترل هواپیماست. همیشه قبل از پرواز در واقعیت باید در محیط شبیه ساز پرواز کرد و انقدر هواپیما ترکوند تا سرانجام یه هواپیما  رو سالم به زمین برسونید. در اینجا هم کارآموزان هر کدوم یه شبیه ساز امانت گرفته و در طول یک هفته به خوبی تمرین می کنند تا در روز پرواز آماده باشند و شیرینی اولین پرواز رو با تمام وجود حس کنند.

همیشه سعی ما بر این بود که در آخر جلسه بتونیم یک مدل اف 22 رو که در همان جلسه ساخته شده به طور کامل آماده پرواز کنیم تا شیرینی پرواز در همون جلسه اول بر کام شرکت کننده ها بشینه! در این جلسه هم هواپیمای امیرحسین کوچولو رو آماده و درمحوطه پرواز دادیم:

آقای نوابی جنگنده اف 22 رو با سرعت اوج داد تا اینکه نقطه ای شد در آسمان بی کران! بعد هم رادیو کنترل رو همینطور که توی تصویر می بینید رها کرده و به شرکت کننده ها نشون می ده که چطور خود جنگنده صاف و پایدار به پرواز خودش ادامه میده. شرکت کننده ها هم با دیدن پرواز و غرش موتور جنکنده به وجد اومدند! امیرحسین هم اون وسط بال بال می زد و کلی سر کیف اومده بود که هواپیماش پرواز کرده. بعد از پرواز پرنده همه با انگیزه ای مضاعف جلسه رو پایان دادند تا در هفته بعد کار ساخت رو تکمیل کرده و برای پرواز آماده بشن.

تصاویر روز پرواز:

 

— هیجان اولین تیک آف مدلهای ساخته شده در کلاس آموزشی مرداد ماه 94

گزارشی از برگزاری دوره مرداد ماه کلاس ساخت و پروازهواپیمای مدل

گزارشی از برگزاری کلاس مقدماتی ساخت مدل PT40 در 4 اردیبهشت ماه 94

ماجرای ساخت و پرواز نخستین هواپیمای مدل الکتریکی من

معرفی برترینهای دوره آموزشی ساخت و پرواز مدل در مهر ماه ۹۳

هیجان اولین تیک آف مدلهای ساخته شده در کلاس آموزشی مهر ماه ۹۳

گزارشی از برگزاری کلاس مقدماتی ساخت هواپیمای مدل در مهر ماه ۹۳

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “گزارشی از دوره هفتم هواپیمای مدل

  1. فرزاد حمه ویسی گفت:

    سلام جای من خالی نبود؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *