سازه هوافضایی

کامپوزیت در جنگنده سوخو ۴۷ (۶)

سوخوى 47 در اصل به عنوان بسترى جهت انجام آزمایشات مهم روسها در زمینه مواد کامپوزیت و سیستم هاى پیچیده دیجیتال ساخته شد. از نماى کنار، (FBW) کنترل پرواز بدنه سوخوى 47 تخم مرغى شکل است و با استفاده از آلیاژهاى آلومینیوم و تیتانیوم ساخته شده است؛ ضمن اینکه 13 درصد از وزن بدنه با استفاده از مواد کامپوزیتى شکل گرفته است.

بیش از 90 درصد سازه پوششى روى بالها را مواد کامپوزیتى تشکیل می دهند. قسمت داخلى چنین بالى مى بایست از مواد بسیار قوى ساخته شود تا در برابر نیروهاى پیچشى که سعى در چرخاندن و شکستن بالها دارند، به ویژه در سرعتهاى بالا، مقاومت نماید. بالهاى رو به جلو، در معرض نیروی قرار می گیرد که باعث از هم گسیختن سازه بال می شود. به تازگى که استفاده از مواد کامپوزیت در ساخت بدنه هواپیما رواج یافته است، امکان طراحى هواپیمایى با بالهاى رو به جلو را میسر مى سازد.

ناگزیرى نیروهاى پیچشى، باعث شده است تا به منظور افزایش استحکام بال، در ساخت آن، به میزان قابل توجهى از مواد کامپوزیتى استفاده گردد. به منظور رفع مشکل پیچش حول محور افقى (wing-twisting)، در بالهاى سوخوى 47، به طور گسترده و با دقت فراوان از مواد کامپوزیت استفاده شده است تا به هنگام انجام مانورهاى سنگین یا پرواز در زاویه هاى بالا، ساختمان بال به هنگام پیچش، مقاومت کافى از خود نشان دهد و الگوى آیرودینامیکى  خود را حفظ نماید.

منابع:

  • مجله کامپوزیت، شماره 3، صفحه 17
  • www.itan.ir
  • www.tebyan.com
  • Wikipedia
  • www.AftaBlog.com
  • Iran Composite Network
  • www.forum.iranblog.com
  • www.Chamrannano.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *