دسته‌بندی نشده

پرسش و پاسخ هوافضایی (صفحه ۲)

 این پست اختصاص دارد به پرسش ها و پاسخ ها به کلیه سوالات هوافضایی اعم از درسی و غیر درسی… شما میتونید با درج سوالاتتون در قسمت نظرات این پست٬ پاسخ خودتون رو سریع دریافت کنید. در ضمن پاسخ ها خالی از اشکال نیست… بنابراین از تمامی مخاطبان هم درخواست می کنیم که در صورت نیاز پاسخ ها و تذکرات لازم رو بدهند….امیدواریم محیطی مفید و علمی رو در کنار هم ایجاد کنیم….. صفحه ی 1 پرسشها و پاسخها

 

 

پرسش 76:  سلام. من از لینکی که در پرسش 62 در صفحه یک پرسش ها وپاسخ هاتون گذاشتید تحت عنوان ” آموزش مدل کردن ایرفویل در گمبیت و تحلیل آن در فلوئنت” دیدن کردم. تمام مراحل رو انجام دادم و تا همگرایی کامل، مسئله انجام شد. چیزی رو که متوجه نشدم در مورد قسمت import و قسمت ICEM و 255 عددی که وارد مسئله میکنیم. که مربوط به نقاط ژئومتری و زاویه حمله ست. می خواستم بدونم چجوری تعیین میشن مثلا اگر خواستیم زاویه حمله رو تغییر بدیم چه کار باید بکنیم. و اگر از طریق نرم افزار خاصی این اعداد به دست میآن لطفا معرفی کنید.

پاسخ: ببینید گمبیت قابلیت خوندن نقاط مختصات هر هندسه ای رو از طریق فایلهایی با فرمت txt.  و dat. داره… اگر شما با فرمتی که اینجا براتون گذاشتم فایل رو ایجاد کنید می تونید توسط گمبیت بخونید.

فایلی که برای دانلود گذاشتم با فرمت تکست هست. درون فایل سه ستون اعداد هست که هر خط متعلق به یک نقطه مختصات هست. مختصات به ترتیب x y z  هستند. همونطور که مبینید ستون سوم که مربوط به zها هست صفره. شاید بگید که به طور مرسوم فایل نقاط ایرفویلها به صورت دو بعدی هست یعنی تنها دو ستون داره… و من چه جوری ستون سوم رو اضافه کردم؟!؟  خب کاری نداره، فایل تکست رو با نرم افزار اکسل باز کردم و نقاط درون سلول های اکسل قرار گرفت. حالا یه ستون صفر به راحتی به فایل اضافه کرده و دوباره با فرمت تکست ذخیره می کنم.

در خط اول فایل تکست هم می بینید که دو عدد است. یکی نوشته 61 و دیگری 2 . 61 تعداد نقاط یک طرف ایرفویل هست. یعنی سطح بالایی و پایینی ایرفویل هر کدام 61 نقطه دارند(دقت کنید که توی فایل جمعا 122 نقطه وجود داره یعنی دو تا 61 نقطه). اون عدد 2 هم الان یادم نیست، شاید مربوط به همین صفحه بالا و پایین بودن باشه که یعنی همون دو تا 61 نقطه. ضمنا توجه کنید که در گمبیت ICEM فایل رو نخونید، بلکه با گزینه Vertex data فایل رو به گمبیت فراخوانی کنید.

 پرسش 75: فرق ansys work bench با ansys cfx چی هستش؟

پاسخ: ببینید انسیس جدیدا  نرم افزارهای زیادی رو خریداری کرده و مجموعه ای از نرم افزارهای سیالاتی و سازه ای رو در یک نرم افزار جامع قرار داده…. شما زمانی که انسیس رو نصب می کنید برای دسترسی به تمامی نرم افزار ها محیط انسیس ورک بنچ رو از نرم افزار فراخوانی می کنیم و از طریق اون نرم افزار دلخواه خودمون رو انتخاب میکنیم و حتی در همین محیط نرم افزار های سازه ای و سیالاتی رو میشه به هم لینک کرد که از مزیتهای بزرگ  انسیس به حساب میاد.

سی اف ایکس هم یه دونه نرم افزار در بین چندین نرم افزار انسیس هست که در محیط ورک بنچ می تونید اون رو اجرا کرده و باهاش کار کنید، این نرم افزار هم ردیف نرم افزار فلوئنت هست و اکثر قابلیت های اون رو داره…بسته به نوع کار و علاقه سیالاتی ها بعضی ها با فلوئنت و بعضی ها با سی اف ایکس کار می کنند.

 

 پرسش 74: برای مدل سازی و اندازه گیری فشار برای راکت سوخت جامد چجوری از فلوئنت استفاده کنم؟ احتراق رو تا حالا با فلوئنت کار نکردم ولی شبیه سازی جریان و محاسبات اونورو چرا.

پاسخ:مثالهای احتراقی که با فلوئنت انجام شده در اینترنت وجود داره… مثلا لینک زیر آموزشهایی درباره مسائل مختلف داره که یکی شون combustion هست:
https://confluence.cornell.edu/display/SIMULATION/FLUENT+Learning+Modules

لینک مثال مربوط به احتراق :
https://confluence.cornell.edu/display/SIMULATION/FLUENT+-+Partially+Premixed+Combustion

اما فکر کنم موضوع شما احتراق سوخت جامد است…. در این زمینه نمودنم که فلوئنت این قابلیت رو داره یا نه…البته با کمی سرچ در اینترنت میشه معلوم کرد که فلوئنت میتونه یا نه!

پرسش 73: میخاستم بدونم برای اینکه پایداری یه گلایدر استراکچر بیشتر بشه موقع پرواز چه کاراهایی میشه کرد ؟ (لطفا پاسخ های تخصصی بدید من خودم دانشجوی رشته هوا فضا هستم و با اطلاعات مقدماتی تو سایتای ویکی و غیره آشنایی دارم)

پاسخ: ابتدا باید دید که کدوم پایداری مد نظر شما هست…. یک گلایدر در سه محور دورانی خودش یعنی رول، پیچ و یاو باید پایداری داشته باشه…. اما مهمترین پایداری در هواپیما، پایداری حول محور پیچ هست که به اصطلاح پایداری طولی میگن… به طور خلاصه برای پایداری طولی مناسب گلایدر باید مرکز جرم اون جلو تر از مرکز آیرودینامیکی کل هواپیما یا حدودا روی مرکز آیرودینامیکی بال باشه… همچنین پیکربندی گلایدر باید به این صورت باشه که بال با زاویه حمله مثبت نصب بشه و دم با زاویه حمله منفی…. 

اما پایداری حول محور رول، برای رسیدن به این پایداری باید زاویه دایهدرال به بال بدی…. هر قدر این زاویه بیشتر پایداری عرضی بیشتر … اما این هم باید بدونی که از مقدار نیروی برا کاسته میشه…. برای پایداری حول محور یاو هم باید سکان عمودی استفاده بشه و هر قدر که مساحت سکان عمودی بزرگتر باشه این پایداری هم بیشتر خواهد شد.

 پرسش 72: من دانش آموز دوم دبیرستان رشته ی ریاضی هستم وبه شدت علاقه مند رشته ی هواوفضا و3سال است که کم وبیش در بخش هواپیما مدل فعال می خواستم کتاب هایی مفید والبته به زبان فاسی درمورد بخش های مختلف هوا وفضا وسایت های معتبر وعلمی باز هم به زبان فارسی وبه طور کلی هر اطلاعاتی که به من کمک می کند تا موفق شوم به من معرفی کنید

پاسخ:  با توجه به علاقه ت به هواپیمای مدل، احتمالا به مباحث هوایی و هواپیما علاقه داری… البته قبلش خوبه که مقالاتی که درباره معرفی رشته هوافضا و گرایشهاش در سایت قرار دادیم بخونی:

https://asec.ir/tag/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%81%d8%b6%d8%a7

در مورد کتب فارسی هوافضایی هم قصد داریم به زودی بخشی رو به این موضوع اختصاص بدیم اما فعلا شما می تونی از لینک زیر برخی کتب فارسی هوافضایی رو تهیه کنی:

http://iranhavafaza.com/index/category/15

پرسش 71: خواستم راجع به قسمت های مختلف و مهم کپسول های بازگشت پذیر به جو بدونم. و اینکه از چه متریالهایی استفاده می شه؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

پاسخ:  در مورد کپسول های فضایی مطالب خوبی در اینترنت هست… مثلا سایت ویکی پدیا مطالب جامعی رو در این زمینه داره… در تصویر زیر که برای پروژه مرکوری بود اجزای یه کپسول رو نشون داده:

Cutaway Drawing of the Mercury Capsule showing internal components.

و در آدرس های زیر به صورت تصویری به معرفی کپسول و خصوصیات اون پرداخته:

http://i.space.com/images/i/000/016/829/i02/boeing-cst-120418c-02.jpg?1334953095

http://www.space.com/images/i/10353/i02/dragon-capsule-spacex-101207c-02.jpg?1308687320

http://fr.rian.ru/images/18808/34/188083455.jpg

با توجه به اینکه شاید درمورد متریال کپسولها مطالبی پیدا نشه… میتونید درباره متریان فضاپیما ها جستجو کنید… چون متریال هاشون اغلب یکی هستند….مطالب زیر رو بخونید:

http://www.astronomycafe.net/qadir/q2112.html

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=2351&page=42

http://s4.picofile.com/file/7866602896/NASA_STD_6016_APPROVED_2008_07_11.pdf.html

 پرسش ۷۰: شما از فلوئنت و نحوه کد نویسی اون خبر دارید؟ برای شروع کار UDF از صفر باید چیکار کرد؟

پاسخ: در مورد کد نویسی در نرم افزار فلوئنت میشه گفت که باید با زبان برنامه نویسی ‍‍‍C کمی آشنا شد… به همین منظور در قالب یک فایل توضیحی به زودی در سایت شروع کار کدنویسی رو توضیح خواهیم داد… 

 پرسش 69:  در مورد secondary flow و انواعش منبع میخواستم؟

پاسخ:  سلام… این هم از مجموعه منابع در زمینه جریان ثانویه (secondary flow):

 پرسش 68: سلام من لیسانس مکانیک سیالات دارم و در مقطع ارشد گرایش فضایی مهندسی هوافضا میخونم.به رشتم هم علاقه مندم و نمراتم خوبه.الان برای انتخاب موضوع پروژه گیج شدم. درس هایی که برای ما ارائه میشه در زمینه کنترل وضعیت و مانور ماهواره ها(شبیه سازی با متلب و سیمولینک)،آشنایی با مکانیک مدار و طراحی سیستمی ماهواره هست،حالا من نمیدونم دقیقا از ما در صنعت چه انتظاری دارن؟

اگه بخوایم تو زمینه کنترل ماهواره کار کنیم یکسری افراد میگن هرکاری کنید باز از کسی که تو گرایش کنترل برق درس خونده ضعیف ترید،در زمینه پیشرانه ماهواره بخوام کار کنم که مربوط به گرایش لیسانسم هم باشه دوباره یکسری میگن کسی که گرایش پیشرانش خونده از شما یک قدم جلوتره،در زمینه سازه هم همینطور،من واقعا نمیدونم چیکار کنم،خواستم هم نظر شمارو بدونم و هم اینکه از کسی که گرایش فضایی خونده چه انتظاراتی باید داشت؟

پاسخ:  سلام…اتفاقا به نظر بنده شما به خوبی میتونید در زمینه هایی که اشاره کردید وارد بشید… اون کسی که به شما گفته که پیشرانش ماهواره مخصوص پیشرانشی هاست خبر ندارند که خیلی از پیشرانشی توی درس های خودشون موندن! و مجالی برای پرداختن به تراستر ماهواره ندارن…!

ضمنا مقوله پیشرانش ماهواره، بحثی متفاوت با مباحثیه که در دروس گرایش پیشرانش خونده میشه….. کنترل ماهواره هم بیشتر یک مبحث مکانیکی و هوافضاییه …. و همین هوافضایی ها به خوبی از پس این مطلب بر میان… دلیلش هم همین آزمایشگاه تحقیقات فضایی خواجه نصیر یه سرکی توش بزن تا متوجه بشی چیکار می کنن! https://asec.ir/post-430.aspx 

 پرسش 67: سلام من عاشق رشته ی هوا و فضام ولی تحقیق کردم دیدم در آمد زیادی نداره که بخوای این همه واسش درس بخونی میخواستم نظرتونو درباره ی درآمد این رشته واین که رشته ی خوبی برای خانم هستش یا نه رو بدونم

پاسخ:  سلام…خب اول شما مشخص نکردی که بالاخره عاشق هوافضایی یا عاشق پول؟!… شاید بگید که این چه حرفیه… درآمد هم جزئی از رشته محسوب میشه… خب بله اما اصل موضوع درآمد و پولش نیست….در نظر ما علاقه حرف اول و تعیین کننده رو میزنه به طوری که اگه واقعا عاشق هوافضا باشی غصه آینده شغلی هم نخواهی خورد چون انقدر در این رشته به بلوغ و توانمندی علمی و عملی خواهی رسید که دیگران به دنبال جذب نیرویی قوی مثل شما باشند و نه شما به دنبال آنها! پس قبل از هرچیز با خودتون رک رو راست باشید که چه انتخابی رو در اولویت قرار می دید…

نکته دوم اینکه رشته هوافضا و هم چنین مکانیک و رشته های فنی اینچنینی هم میتونه مناسب باشه و هم نه…. این رشته برای خانم از این نظر مناسب نیست که از طریق این رشته بخوان وارد بازار کار یا صنعت بشوند… اصلا هم با روحیاتشون سازگار نیست… و ضمنا اینکه اعتقاد بنده شخصا بر اینه که وظیفه اصلی خانم ها کار کردن و پول درآوردن نیست بلکه وظایف مهمتر و والاتری دارند…

و اما هوافضا از این نظر برای خانمها مناسبه که به این رشته از منظر یک علم بنگرند و زیباییهای اون رو فرا بگیرند و هر چه از نظر علمی قوی بشوند …یعنی به طور کلی از این رشته لذت ببرند …. و نه با کار کردن زندگی رو به کام خود و دیگری (!) تلخ کنند!

و نکته آخر اینکه بله … درآمد رشته هوافضا اونقدر نیست که باهاش پول پارو کرد و اینقدر هم نیست که آدم از گرسنگی بمیره!… انقدری هست که بشه باهاش امورات آدمی بگذره…

پرسش 66: در مورد سوال 115 درس طراحی، سراسری 92 میشه توضیح بدید که قوانین cs-23 و cs-31 چه فرقی دارند و کجای کتاب راسکام یا کتب دیگه اومده؟

پاسخ:  قوانین CS مربوط دسته ای از قوانین هوایی هستند… مثلا قوانین CS-23 مربوط به هواپیماهای سبک هست… قوانین CS -31 مربوط به رده ای از بالونها میشه…. لیست کامل قوانین در آدرس زیر اومده :

http://www.easa.europa.eu/certification/product-certification.php

متاسفانه در کتاب راسکم به چنین قوانینی اشاره نشده و فقط از قوانین FAR 23 و FAR 25 صحبت به میان اومده و شایسته بود که طراح هم از این قوانین در سوالش استفاده می کرد… بازهم برای طراحی این نوع از سوالات باید تاسف خورد…!

 پرسش 65:در هواپیماهای مسافری زاویه incidence بال واسه چیه؟ و اینکه چرا جنگنده ها زاویه incidence ندارند؟

پاسخ:  معمولا  بال هواپیماها در یک زاویه حمله پروازی بهترین عملکرد آیرودینامیکی رو داره… یعنی نسبت نیروی برآ به پسا بیشترین مقدار میشه که این امر باعث کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینه ها خواهد شد…. حالا به جای اینکه هواپیما با زاویه حمله حرکت کنه٬ بال هواپیما رو با زاویه نصب می کنند که هم بیشترین کارایی رو داشته باشه و هم مسافرها راحت تر باشند….

اما در هواپیماهای جنگنده مانورپذیری بسیار مهم تر از پارامتر هزینه و مصرف هست. به عبارت دیگه اگه بال جنگنده با زوایه به بدنه نصب بشه جلوی مانورپذیری رو میگیره…

5 دیدگاه در “پرسش و پاسخ هوافضایی (صفحه ۲)

  1. کاوه گفت:

    به عبارت دیگر پرسش من این است که برای رسم 2 بعدی ایرفویل مختصات x و y آن را از کجا باید پیدا کرد؟ آیا برای رسم آن حتما به مختصات x و y نیاز است؟ و چگونه وارد کرد!

    1. farhad گفت:

      برای مختصات ایرفویل میتونید به سایت http://www.airfoiltools.com مراجعه کنید

  2. کاوه گفت:

    سلام و خسته نباشید
    چند پرسش دارم
    اول اینکه چگونه باید مختصات 2 بعدی یک ایرفویل را پیدا کنیم؟! یعنی مثلا برای کشیدن یک ایرفویل در اتوکد مختصاتش را از کجا بیاوریم؟
    دوم اینکه چگونه باید یک ایرفویل 2 بعدی را وارد آنسیس کنیم (مشخصا اگر نخواهیم از گمبیت استفاده کنیم) آیا امکان استفاده از اتوکد وجود دارد؟
    سپاسگزارم

  3. m.h.ghobadi گفت:

    سلام و خسته نباشید لطفا در باره نرم افزار های انسیس، انسیس سی اف ایکس و انسیس ورکبنچ توضیح بدید.
    ضمنا آیا برای تحلیل سیالاتی اگر کسی که بخواد با سی اف ایکس( یا ورک بنچ ) کار کنه باید جداگانه این نرم افزار رو نصب کنه یا همینکه انسیس رو نصب کنه خود سی اف ایکس ( یا ورکبنچ ) روی سیستم نصب خواهند شد و فقط باید تنظیمات اونها رو فعال کرد؟ آیا اینطور هست؟

    1. admin گفت:

      سلام
      لطفا در بخش انجمن سوال خود را مطرح کنید تا پاسخ داده شود. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *