پرسش و پاسخ هوافضایی (صفحه ۲)

 این پست اختصاص دارد به پرسش ها و پاسخ ها به کلیه سوالات هوافضایی اعم از درسی و غیر درسی… شما میتونید با درج سوالاتتون در قسمت نظرات این پست٬ پاسخ خودتون رو سریع دریافت کنید. در ضمن پاسخ ها خالی از اشکال نیست… بنابراین از تمامی مخاطبان هم درخواست می کنیم که در صورت نیاز پاسخ ها و تذکرات لازم رو بدهند….امیدواریم محیطی مفید و علمی رو در کنار هم ایجاد کنیم….. صفحه ي ۱ پرسشها و پاسخها

 

 

پرسش ۷۶:  سلام. من از لینکی که در پرسش ۶۲ در صفحه یک پرسش ها وپاسخ هاتون گذاشتید تحت عنوان ” آموزش مدل کردن ایرفویل در گمبیت و تحلیل آن در فلوئنت” دیدن کردم. تمام مراحل رو انجام دادم و تا همگرایی کامل، مسئله انجام شد. چیزی رو که متوجه نشدم در مورد قسمت import و قسمت ICEM و ۲۵۵ عددی که وارد مسئله میکنیم. که مربوط به نقاط ژئومتری و زاویه حمله ست. می خواستم بدونم چجوری تعیین میشن مثلا اگر خواستیم زاویه حمله رو تغییر بدیم چه کار باید بکنیم. و اگر از طریق نرم افزار خاصی این اعداد به دست میآن لطفا معرفی کنید.

پاسخ: ببینید گمبیت قابلیت خوندن نقاط مختصات هر هندسه ای رو از طریق فایلهایی با فرمت txt.  و dat. داره… اگر شما با فرمتی که اینجا براتون گذاشتم فایل رو ایجاد کنید می تونید توسط گمبیت بخونید.

فایلی که برای دانلود گذاشتم با فرمت تکست هست. درون فایل سه ستون اعداد هست که هر خط متعلق به یک نقطه مختصات هست. مختصات به ترتیب x y z  هستند. همونطور که مبینید ستون سوم که مربوط به zها هست صفره. شاید بگید که به طور مرسوم فایل نقاط ایرفویلها به صورت دو بعدی هست یعنی تنها دو ستون داره… و من چه جوری ستون سوم رو اضافه کردم؟!؟  خب کاری نداره، فایل تکست رو با نرم افزار اکسل باز کردم و نقاط درون سلول های اکسل قرار گرفت. حالا یه ستون صفر به راحتی به فایل اضافه کرده و دوباره با فرمت تکست ذخیره می کنم.

در خط اول فایل تکست هم می بینید که دو عدد است. یکی نوشته ۶۱ و دیگری ۲ . ۶۱ تعداد نقاط یک طرف ایرفویل هست. یعنی سطح بالایی و پایینی ایرفویل هر کدام ۶۱ نقطه دارند(دقت کنید که توی فایل جمعا ۱۲۲ نقطه وجود داره یعنی دو تا ۶۱ نقطه). اون عدد ۲ هم الان یادم نیست، شاید مربوط به همین صفحه بالا و پایین بودن باشه که یعنی همون دو تا ۶۱ نقطه. ضمنا توجه کنید که در گمبیت ICEM فایل رو نخونید، بلکه با گزینه Vertex data فایل رو به گمبیت فراخوانی کنید.

 پرسش ۷۵: فرق ansys work bench با ansys cfx چی هستش؟

پاسخ: ببینید انسیس جدیدا  نرم افزارهای زیادی رو خریداری کرده و مجموعه ای از نرم افزارهای سیالاتی و سازه ای رو در یک نرم افزار جامع قرار داده…. شما زمانی که انسیس رو نصب می کنید برای دسترسی به تمامی نرم افزار ها محیط انسیس ورک بنچ رو از نرم افزار فراخوانی می کنیم و از طریق اون نرم افزار دلخواه خودمون رو انتخاب میکنیم و حتی در همین محیط نرم افزار های سازه ای و سیالاتی رو میشه به هم لینک کرد که از مزیتهای بزرگ  انسیس به حساب میاد.

سی اف ایکس هم یه دونه نرم افزار در بین چندین نرم افزار انسیس هست که در محیط ورک بنچ می تونید اون رو اجرا کرده و باهاش کار کنید، این نرم افزار هم ردیف نرم افزار فلوئنت هست و اکثر قابلیت های اون رو داره…بسته به نوع کار و علاقه سیالاتی ها بعضی ها با فلوئنت و بعضی ها با سی اف ایکس کار می کنند.

 

 پرسش ۷۴: برای مدل سازی و اندازه گیری فشار برای راکت سوخت جامد چجوری از فلوئنت استفاده کنم؟ احتراق رو تا حالا با فلوئنت کار نکردم ولی شبیه سازی جریان و محاسبات اونورو چرا.

پاسخ:مثالهای احتراقی که با فلوئنت انجام شده در اینترنت وجود داره… مثلا لینک زیر آموزشهایی درباره مسائل مختلف داره که یکی شون combustion هست:
https://confluence.cornell.edu/display/SIMULATION/FLUENT+Learning+Modules

لینک مثال مربوط به احتراق :
https://confluence.cornell.edu/display/SIMULATION/FLUENT+-+Partially+Premixed+Combustion

اما فکر کنم موضوع شما احتراق سوخت جامد است…. در این زمینه نمودنم که فلوئنت این قابلیت رو داره یا نه…البته با کمی سرچ در اینترنت میشه معلوم کرد که فلوئنت میتونه یا نه!

پرسش ۷۳: میخاستم بدونم برای اینکه پایداری یه گلایدر استراکچر بیشتر بشه موقع پرواز چه کاراهایی میشه کرد ؟ (لطفا پاسخ های تخصصی بدید من خودم دانشجوی رشته هوا فضا هستم و با اطلاعات مقدماتی تو سایتای ویکی و غیره آشنایی دارم)

پاسخ: ابتدا باید دید که کدوم پایداری مد نظر شما هست…. یک گلایدر در سه محور دورانی خودش یعنی رول، پیچ و یاو باید پایداری داشته باشه…. اما مهمترین پایداری در هواپیما، پایداری حول محور پیچ هست که به اصطلاح پایداری طولی میگن… به طور خلاصه برای پایداری طولی مناسب گلایدر باید مرکز جرم اون جلو تر از مرکز آیرودینامیکی کل هواپیما یا حدودا روی مرکز آیرودینامیکی بال باشه… همچنین پیکربندی گلایدر باید به این صورت باشه که بال با زاویه حمله مثبت نصب بشه و دم با زاویه حمله منفی…. 

اما پایداری حول محور رول، برای رسیدن به این پایداری باید زاویه دایهدرال به بال بدی…. هر قدر این زاویه بیشتر پایداری عرضی بیشتر … اما این هم باید بدونی که از مقدار نیروی برا کاسته میشه…. برای پایداری حول محور یاو هم باید سکان عمودی استفاده بشه و هر قدر که مساحت سکان عمودی بزرگتر باشه این پایداری هم بیشتر خواهد شد.

 پرسش ۷۲: من دانش آموز دوم دبیرستان رشته ی ریاضی هستم وبه شدت علاقه مند رشته ی هواوفضا و۳سال است که کم وبیش در بخش هواپیما مدل فعال می خواستم کتاب هایی مفید والبته به زبان فاسی درمورد بخش های مختلف هوا وفضا وسایت های معتبر وعلمی باز هم به زبان فارسی وبه طور کلی هر اطلاعاتی که به من کمک می کند تا موفق شوم به من معرفی کنید

پاسخ:  با توجه به علاقه ت به هواپیمای مدل، احتمالا به مباحث هوایی و هواپیما علاقه داری… البته قبلش خوبه که مقالاتی که درباره معرفی رشته هوافضا و گرایشهاش در سایت قرار دادیم بخونی:

http://asec.ir/tag/%d8%a2%d8%b4%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%81%d8%b6%d8%a7

در مورد کتب فارسی هوافضایی هم قصد داریم به زودی بخشی رو به این موضوع اختصاص بدیم اما فعلا شما می تونی از لینک زیر برخی کتب فارسی هوافضایی رو تهیه کنی:

http://iranhavafaza.com/index/category/15

پرسش ۷۱: خواستم راجع به قسمت های مختلف و مهم کپسول های بازگشت پذیر به جو بدونم. و اینکه از چه متریالهایی استفاده می شه؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

پاسخ:  در مورد كپسول هاي فضايي مطالب خوبي در اينترنت هست… مثلا سايت ويكي پديا مطالب جامعي رو در اين زمينه داره… در تصوير زير كه براي پروژه مركوري بود اجزاي يه كپسول رو نشون داده:

Cutaway Drawing of the Mercury Capsule showing internal components.

و در آدرس هاي زير به صورت تصويري به معرفي كپسول و خصوصيات اون پرداخته:

http://i.space.com/images/i/000/016/829/i02/boeing-cst-120418c-02.jpg?1334953095

http://www.space.com/images/i/10353/i02/dragon-capsule-spacex-101207c-02.jpg?1308687320

http://fr.rian.ru/images/18808/34/188083455.jpg

با توجه به اينكه شايد درمورد متريال كپسولها مطالبي پيدا نشه… ميتونيد درباره متريان فضاپيما ها جستجو كنيد… چون متريال هاشون اغلب يكي هستند….مطالب زير رو بخونيد:

http://www.astronomycafe.net/qadir/q2112.html

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=2351&page=42

http://s4.picofile.com/file/7866602896/NASA_STD_6016_APPROVED_2008_07_11.pdf.html

 پرسش ۷۰: شما از فلوئنت و نحوه كد نويسي اون خبر داريد؟ براي شروع كار UDF از صفر بايد چيكار كرد؟

پاسخ: در مورد کد نویسی در نرم افزار فلوئنت ميشه گفت که باید با زبان برنامه نویسی ‍‍‍C كمي آشنا شد… به همين منظور در قالب يك فايل توضيحي به زودي در سايت شروع كار كدنويسي رو توضيح خواهيم داد… 

 پرسش ۶۹:  در مورد secondary flow و انواعش منبع ميخواستم؟

پاسخ:  سلام… اين هم از مجموعه منابع در زمينه جريان ثانويه (secondary flow):

 پرسش ۶۸: سلام من لیسانس مکانیک سیالات دارم و در مقطع ارشد گرایش فضایی مهندسی هوافضا میخونم.به رشتم هم علاقه مندم و نمراتم خوبه.الان برای انتخاب موضوع پروژه گیج شدم. درس هایی که برای ما ارائه میشه در زمینه کنترل وضعیت و مانور ماهواره ها(شبیه سازی با متلب و سیمولینک)،آشنایی با مکانیک مدار و طراحی سیستمی ماهواره هست،حالا من نمیدونم دقیقا از ما در صنعت چه انتظاری دارن؟

اگه بخوایم تو زمینه کنترل ماهواره کار کنیم یکسری افراد میگن هرکاری کنید باز از کسی که تو گرایش کنترل برق درس خونده ضعیف ترید،در زمینه پیشرانه ماهواره بخوام کار کنم که مربوط به گرایش لیسانسم هم باشه دوباره یکسری میگن کسی که گرایش پیشرانش خونده از شما یک قدم جلوتره،در زمینه سازه هم همینطور،من واقعا نمیدونم چیکار کنم،خواستم هم نظر شمارو بدونم و هم اینکه از کسی که گرایش فضایی خونده چه انتظاراتی باید داشت؟

پاسخ:  سلام…اتفاقا به نظر بنده شما به خوبي ميتونيد در زمينه هايي كه اشاره كرديد وارد بشيد… اون كسي كه به شما گفته كه پيشرانش ماهواره مخصوص پيشرانشي هاست خبر ندارند كه خيلي از پيشرانشي توي درس هاي خودشون موندن! و مجالي براي پرداختن به تراستر ماهواره ندارن…!

ضمنا مقوله پيشرانش ماهواره، بحثي متفاوت با مباحثيه كه در دروس گرايش پيشرانش خونده ميشه….. كنترل ماهواره هم بيشتر يك مبحث مكانيكي و هوافضاييه …. و همين هوافضايي ها به خوبي از پس اين مطلب بر ميان… دليلش هم همين آزمايشگاه تحقيقات فضايي خواجه نصير يه سركي توش بزن تا متوجه بشي چيكار مي كنن! http://asec.ir/post-430.aspx 

 پرسش ۶۷: سلام من عاشق رشته ی هوا و فضام ولی تحقیق کردم دیدم در آمد زیادی نداره که بخوای این همه واسش درس بخونی میخواستم نظرتونو درباره ی درآمد این رشته واین که رشته ی خوبی برای خانم هستش یا نه رو بدونم

پاسخ:  سلام…خب اول شما مشخص نكردي كه بالاخره عاشق هوافضايي يا عاشق پول؟!… شايد بگيد كه اين چه حرفيه… درآمد هم جزئي از رشته محسوب ميشه… خب بله اما اصل موضوع درآمد و پولش نيست….در نظر ما علاقه حرف اول و تعيين كننده رو ميزنه به طوري كه اگه واقعا عاشق هوافضا باشي غصه آينده شغلي هم نخواهي خورد چون انقدر در اين رشته به بلوغ و توانمندي علمي و عملي خواهي رسيد كه ديگران به دنبال جذب نيرويي قوي مثل شما باشند و نه شما به دنبال آنها! پس قبل از هرچيز با خودتون رك رو راست باشيد كه چه انتخابي رو در اولويت قرار مي ديد…

نكته دوم اينكه رشته هوافضا و هم چنين مكانيك و رشته هاي فني اينچنيني هم ميتونه مناسب باشه و هم نه…. اين رشته براي خانم از اين نظر مناسب نيست كه از طريق اين رشته بخوان وارد بازار كار يا صنعت بشوند… اصلا هم با روحياتشون سازگار نيست… و ضمنا اينكه اعتقاد بنده شخصا بر اينه كه وظيفه اصلي خانم ها كار كردن و پول درآوردن نيست بلكه وظايف مهمتر و والاتري دارند…

و اما هوافضا از اين نظر براي خانمها مناسبه كه به اين رشته از منظر يك علم بنگرند و زيباييهاي اون رو فرا بگيرند و هر چه از نظر علمي قوي بشوند …يعني به طور كلي از اين رشته لذت ببرند …. و نه با كار كردن زندگي رو به كام خود و ديگري (!) تلخ كنند!

و نكته آخر اينكه بله … درآمد رشته هوافضا اونقدر نيست كه باهاش پول پارو كرد و اينقدر هم نيست كه آدم از گرسنگي بميره!… انقدري هست كه بشه باهاش امورات آدمي بگذره…

پرسش ۶۶: در مورد سوال ۱۱۵ درس طراحی، سراسری ۹۲ میشه توضیح بدید که قوانین cs-23 و cs-31 چه فرقی دارند و کجای کتاب راسکام یا کتب دیگه اومده؟

پاسخ:  قوانين CS مربوط دسته اي از قوانين هوايي هستند… مثلا قوانين CS-23 مربوط به هواپيماهاي سبك هست… قوانين CS -31 مربوط به رده اي از بالونها ميشه…. ليست كامل قوانين در آدرس زير اومده :

http://www.easa.europa.eu/certification/product-certification.php

متاسفانه در كتاب راسكم به چنين قوانيني اشاره نشده و فقط از قوانين FAR 23 و FAR 25 صحبت به ميان اومده و شايسته بود كه طراح هم از اين قوانين در سوالش استفاده مي كرد… بازهم براي طراحي اين نوع از سوالات بايد تاسف خورد…!

 پرسش ۶۵:در هواپیماهای مسافری زاویه incidence بال واسه چیه؟ و اینکه چرا جنگنده ها زاویه incidence ندارند؟

پاسخ:  معمولا  بال هواپیماها در یک زاویه حمله پروازی بهترین عملکرد آیرودینامیکی رو داره… یعنی نسبت نیروی برآ به پسا بیشترین مقدار میشه که این امر باعث کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت و هزینه ها خواهد شد…. حالا به جای اینکه هواپیما با زاویه حمله حرکت کنه٬ بال هواپیما رو با زاویه نصب می کنند که هم بیشترین کارایی رو داشته باشه و هم مسافرها راحت تر باشند….

اما در هواپیماهای جنگنده مانورپذیری بسیار مهم تر از پارامتر هزینه و مصرف هست. به عبارت دیگه اگه بال جنگنده با زوایه به بدنه نصب بشه جلوی مانورپذیری رو میگیره…

5 دیدگاه درباره “پرسش و پاسخ هوافضایی (صفحه ۲)

  1. m.h.ghobadi

    سلام و خسته نباشید لطفا در باره نرم افزار های انسیس، انسیس سی اف ایکس و انسیس ورکبنچ توضیح بدید.
    ضمنا آیا برای تحلیل سیالاتی اگر کسی که بخواد با سی اف ایکس( یا ورک بنچ ) کار کنه باید جداگانه این نرم افزار رو نصب کنه یا همینکه انسیس رو نصب کنه خود سی اف ایکس ( یا ورکبنچ ) روی سیستم نصب خواهند شد و فقط باید تنظیمات اونها رو فعال کرد؟ آیا اینطور هست؟

    پاسخ
  2. کاوه

    سلام و خسته نباشید
    چند پرسش دارم
    اول اینکه چگونه باید مختصات ۲ بعدی یک ایرفویل را پیدا کنیم؟! یعنی مثلا برای کشیدن یک ایرفویل در اتوکد مختصاتش را از کجا بیاوریم؟
    دوم اینکه چگونه باید یک ایرفویل ۲ بعدی را وارد آنسیس کنیم (مشخصا اگر نخواهیم از گمبیت استفاده کنیم) آیا امکان استفاده از اتوکد وجود دارد؟
    سپاسگزارم

    پاسخ
  3. کاوه

    به عبارت دیگر پرسش من این است که برای رسم ۲ بعدی ایرفویل مختصات x و y آن را از کجا باید پیدا کرد؟ آیا برای رسم آن حتما به مختصات x و y نیاز است؟ و چگونه وارد کرد!

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *