دسته‌بندی نشده

پارامترها و اجزای بال

بعد از بررسی الگوی جریان روی «بال» برخی دیگر از پارامترها  و اجزای آن را بررسی می کنیم.  بعضی ها تکراری و بعضی ها جدیدند. از جمله این موارد winglet – flap – slat  میشه اشاره کرد. همچنین در ادامه مفاهیم مهم مربوط به بال بررسی خواهند شد.

winglet : همانطور که قبلا بیان شد گردابه های نوک بال باعث ایجاد مقدار زیادی پسای القایی می شود.
با استفاده از وینگلت می توان از اختلاط هوای پرفشار زیرین با هوای کم فشار روی بال در نوک جلوگیری و یا کم کرد.

 

Flap (فلپ): کار فلپ در هواپیما افزایش برآ  هست. همانطور که در مباحث پیشین درباره انحنای ایرفویل بحث شد٬ انحنا در بال باعث افزایش برآ و در عین حال افزایش پسا هست…
سرعت هواپیما با نیروی برآی آن رابطه مستقیم داریم و با کاهش سرعت نیروی برآی آن نیز کاهش زیادی پیدا می کند.
 این موضوع در هنگام فرود و برخاست هواپیما اهمیت بسیاری دارد زیرا در این دو وضعیت هواپیما با سرعت کم قصد ایجاد نیروی برآی زیادی دارد٬ در این حالت فلپ به کمک بال می آید و نیروی برآی لازم برای برخاست سریع و فرود نرم در سرعت پایین را برای هواپیما مهیا می کند. در فیلم های زیر می توانید فلپ های هواپیمای ترابری ‍‍C-130  ویک هواپیمای مسافربری را در هنگام فرود مشاهده کنید:

 فلپها انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به شکل و ابعاد هواپیما به کار برده می شوند مثلا برای هواپیمای مسافربری از Fowler flap استفاده می شود… به طور کلی راندمان این نوع فلپ نسبته به بقیه انواع آن بیشتر هست:

 بنابراین نتیجه بحث درمورد ایرفویل ها این شد که این وسایل برآافزا باعث افزایش لیفت در هنگام نشست و برخاست هواپیما ها می شوند و نبود آنها باعث افزایش طول باند نشست و برخاست هواپیماهاست که این موضوع (افزایش باند) به صرفه نیست.

 Slat : از دیگر برآفزاهای بال Slat هست که در قسمت لبه حمله بال وجود دارد و معمولا به صورت کشویی و یا تاشو به جلو یا پایین حرکت می کند. این ابزار علاوه بر افزایش انحنای بال، جدایش جریان روی بال را در زوایای حمله بالا به تاخیر می اندازد:

بنابراین  همانند فلپها در هنگام نشست و برخاست هواپیما کاربرد دارند… علاوه بر آن هنگامی که هواپیماها مانور های با زاویه حمله بال می زند از Slat استفاده می کنند…

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “پارامترها و اجزای بال

  1. vahid8 گفت:

    با عرض ادب
    در زیر عکس انواع فلپ که نوشته شده است ” بنابراین نتیجه بحث درمورد ایرفویل ها این شد که این وسایل برآافزا باعث افزایش لیفت در…” به نظرم، جای ایرفویل باید از فلپ استفاده کنید.
    با تشکر

  2. هین گفت:

    سلام ممنون از توضیح خوبتون من میخوام یه تحقیق مفصل راجع به فلپ کنم واسه ی درس مکانیک پرواز از معرفی انواع فلپ گرفته مقایسشون باهم و اینکه هرکدوم تو چه هواپیماهایی کاربرد دارن تا ضریبA وضریبB اگه خودتون اطلاعاتی دارید یا منبع یاسایتی میشناسید یا فارسی یا انگلیسی معرفی ممنون میشم

  3. رضا حقانی گفت:

    بسیار متشکر از اطلاعات مفید و پایه ای که در دسترس قرار داده اید من یک طراح صنعتی میباشم که مطالب با ارزش شما در ارائه بهتر کار موثر و سازنده میباشد

    1. admin گفت:

      ما هم خوشحال می شویم که تجربیات شما را از طریق سایت در اختیار دیگران قرار دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *