پارامترها و اجزاي بال

بعد از بررسي الگوي جريان روي «بال» برخي ديگر از پارامترها  و اجزاي آن را بررسي مي كنيم.  بعضي ها تكراري و بعضي ها جديدند. از جمله اين موارد winglet – flap – slat  ميشه اشاره كرد. همچنين در ادامه مفاهيم مهم مربوط به بال بررسي خواهند شد.

winglet : همانطور كه قبلا بيان شد گردابه هاي نوك بال باعث ايجاد مقدار زيادي پساي القايي مي شود.
با استفاده از وينگلت مي توان از اختلاط هواي پرفشار زيرين با هواي كم فشار روي بال در نوك جلوگيري و يا كم كرد.

 

Flap (فلپ): کار فلپ در هواپیما افزایش برآ  هست. همانطور که در مباحث پیشین درباره انحنای ایرفویل بحث شد٬ انحنا در بال باعث افزایش برآ و در عین حال افزایش پسا هست…
سرعت هواپیما با نیروی برآی آن رابطه مستقیم داریم و با کاهش سرعت نیروی برآی آن نیز کاهش زیادی پیدا می کند.
 این موضوع در هنگام فرود و برخاست هواپیما اهمیت بسیاری دارد زیرا در این دو وضعیت هواپیما با سرعت کم قصد ایجاد نیروی برآی زیادی دارد٬ در این حالت فلپ به کمک بال می آید و نیروی برآی لازم برای برخاست سریع و فرود نرم در سرعت پایین را برای هواپیما مهیا می کند. در فیلم های زیر می توانید فلپ های هواپیمای ترابری ‍‍C-130  ویک هواپیمای مسافربری را در هنگام فرود مشاهده كنيد:

 فلپها انواع مختلفي دارند كه هر كدام بسته به شكل و ابعاد هواپيما به كار برده مي شوند مثلا براي هواپيماي مسافربري از Fowler flap استفاده مي شود… به طور كلي راندمان اين نوع فلپ نسبته به بقيه انواع آن بيشتر هست:

 بنابراين نتيجه بحث درمورد ايرفويل ها اين شد كه اين وسايل برآافزا باعث افزايش ليفت در هنگام نشست و برخاست هواپيما ها مي شوند و نبود آنها باعث افزايش طول باند نشست و برخاست هواپيماهاست كه اين موضوع (افزایش باند) به صرفه نيست.

 Slat : از دیگر برآفزاهای بال Slat هست كه در قسمت لبه حمله بال وجود دارد و معمولا به صورت كشويي و يا تاشو به جلو يا پايين حركت مي كند. اين ابزار علاوه بر افزايش انحناي بال، جدايش جريان روي بال را در زواياي حمله بالا به تاخير مي اندازد:

بنابراين  همانند فلپها در هنگام نشست و برخاست هواپيما كاربرد دارند… علاوه بر آن هنگامي كه هواپيماها مانور هاي با زاويه حمله بال مي زند از Slat استفاده مي كنند…

4 دیدگاه درباره “پارامترها و اجزاي بال

  1. رضا حقانی

    بسیار متشکر از اطلاعات مفید و پایه ای که در دسترس قرار داده اید من یک طراح صنعتی میباشم که مطالب با ارزش شما در ارائه بهتر کار موثر و سازنده میباشد

    پاسخ
  2. هین

    سلام ممنون از توضیح خوبتون من میخوام یه تحقیق مفصل راجع به فلپ کنم واسه ی درس مکانیک پرواز از معرفی انواع فلپ گرفته مقایسشون باهم و اینکه هرکدوم تو چه هواپیماهایی کاربرد دارن تا ضریبA وضریبB اگه خودتون اطلاعاتی دارید یا منبع یاسایتی میشناسید یا فارسی یا انگلیسی معرفی ممنون میشم

    پاسخ
  3. vahid8

    با عرض ادب
    در زیر عکس انواع فلپ که نوشته شده است ” بنابراين نتيجه بحث درمورد ايرفويل ها اين شد كه اين وسايل برآافزا باعث افزايش ليفت در…” به نظرم، جای ایرفویل باید از فلپ استفاده کنید.
    با تشکر

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *