دسته‌بندی نشده

پارامترهای بال (آشنایی با بال هواپیما)

قبل از بررسی این تغییرات و نمودارهای مربوطه با مهمترین پارامترهای بال باید آشنا بشیم…اگه بخوام «بال هواپیما» رو خیلی ساده بیان کنم باید بگم بال امتداد یافته یک «ایرفویل» هستش…در ایرفویل ما جریان دوبعدی رو بررسی می کردیم ولی در بال، جریان سه بعدی میشه و مسائل دیگه ای هم در میان میاد که باعث میشه نمودارها و مقادیر تغییر کنن…

پارامترهای مهم بال

مساحت بال (S): طراحان هواپیما معمولا ، قبل از طراحی بال و مشخص کردن پارامترهای بال، مساحت مرجع بال رو بدست میارند.

ایرفویل (مقطع بال): همانطور که گفته شد انتخاب ایرفویل مناسب یکی از مهمترین فرایندهای طراحی بال هواپیماست…ایرفویل رو هم میشه طراحی کرد و هم انتخاب کرد. طراحی ایرفویل کار سختیه و شرکت های بزرگ مثل بوئینگ و ایرباس معمولا برای خودشون ایرفویلهای خاصی طراحی می کنن. اما برای ما که تواناییش رو نداریم بهتره که از میان انبوهی از  ایرفویلها، یکی رو انتخاب کنیم…خب شاید بپرسید که چه ایرفویلی برای بال مناسبه؟… بستگی به ماموریت و شرایط هواپیماتون داره…. مثلا اگه هواپیماتون برای سرعتهای کم طراحی شده، باید به دنبال ایرفویلهای سرعت پایین (low speed airfoil) باشید. یا اگه هدفتون بالا بودن ضریب برآ هست باید به دنبال ایرفویل های high lift  باشید و …

 

دهانه بال (b-wing span): مسافت مستقیم بین دو نوک بال هواپیماست. اگه در هواپیماهای مختلف دقت کرده باشید هر چقدر که هواپیما سریعتر حرکت کنه، دهانه بالش کوچکتره و این به کارایی بال در سرعت های مختلف مربوط میشه.

نسبت منظری (AR-Aspect Ratio): این پارامتر به طور ساده مقدار پهنی و نازکی بال رو نشون میده… یعنی بال با نسبت منظری بالاتر لاغر تر و کشیده تره و با نسبت منظری پایین تر، پهن تر و کوتاه تره.

 مقدار نسبت منظری از رابطه زیر بدست میاد:AR = wingspan2/wing area

نسبت مخروطی (Taper Ratio): نسبت وتر نوک بال به وتر ریشه بال هست. وجود این پارامتر می تونه کارایی بال رو افزایش بده.

 

زاویه عقبگرد یا جلو گرد (Sweep back or Sweep forward): وقتی به بال این زاویه رو میدیم، باعث زیباییش میشه… اما فقط زیبایی عامل به کارگیری این زاویه نیست. Sweep میتونه برای هواپیماهای گذر صوتی یا نزدیک صوت مفید باشه. اگرچه در سرعت های پایین کارایی بال رو کاهش میده.

پیچش (Twist): یک نوع از پیچش بال، اینه که ایرفویل ها حول محور طولی بال (wing span) چرخش داشته باشند (مطابق شکل زیر).به این نوع پیچش، پیچش هندسی میگن. اما نوع دوم پیچش به این صورته که نوع ایرفویل در جهت محور طولی بال تغییر کنه… مثلا در ریشه بال از ایرفویل ناکا 2414 استفاده باشه و در نوک بال از ایرفویل ناکا 0012 استفاده بشه… نوع دوم رو پیچش آیرودینامیکی میگن.

زاویه نصب بال (wing incidence): زاویه ایست که وتر ریشه بال با محور طولی بدنه هواپیما پیدا می کند. معمولا معیار تعیین این زاویه، حالتی است که هواپیما در حالت پرواز سیر (cruise) باشد و بال بیشترین کارایی آیرودینامیکی را داشته باشد.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “پارامترهای بال (آشنایی با بال هواپیما)

  1. بال گفت:

    سلام
    ایا برای مقدار طول مرجع هواپیما، در مقادیر مرجع فلونت ، می توانیم از Mean Aerodynamic Chord استفاده کنیم ؟ میشه در مورد مقدار طول مرجع فلونت کمی توضیح دهید.

    ممنون.

  2. رضا گفت:

    سلام.
    میشه بگین دلیل پیچیش بال در هواپیما چی هست؟

    1. admin گفت:

      سلام، برای مانورپذیری بیشتر هواپیما، با این کار، پدیده جدایش جریان در نوک بال دیرتر (زاویه حمله بیشتر) اتفاق می افتد وبنابراین، سطوح کنترلی یعنی ایلرون ها در زاویه حمله زیاد، قابل استفاده هستند

  3. علي زماني گفت:

    بنام خدا
    سلام .مطالب در مورد بال خیلی جالب بود ولی اگر طوری پرنده را طراحی کنیم که همه سطح اطراف بال باشه و نیروی رانش پرنده بطرف بالا و جلو با محبوس کردن هوا و هدایتش با ترتیب خاصی به بیرون صورت بگیرد خیلی از این محاسبات لازم نیست
    میشه خیلی راحت طوری طراحی پرنده را تغغیر داد که حرکت هوا را در اختیار گرفت و بکمک حرکت هوا پرنده را با سرعت خیلی خیلی زیاد به حرکت در اورد
    تلفن:09332486301

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *