هواپیمای کشاورزی در ایران

قاسم حیدری، کارشناس مکانیک: در سال ۱۳۲۵ نیروی هوایی ایران به قصد سمپاشی هوایی دشت مهران تعدادی از هواپیماهای موجود در آن زمان بنام (Tiger Muth) را به سیستمهای لازمه مجهز و با خلبانان نظامی به منطقه اعزام نمود. درسال ۱۳۳۷ تعدادی از خلبانها و هواپیماهای نیروی هوایی به وزارت کشاورزی منتقل شدند. هواپیماهای آن زمان (Piper) بودند که بدلیل دوفرمانه بودن از آنها در پروازهای آموزشی نیز استفاده می شد.

آشیانه پرنده، فرودگاه قزوین

به دلیل مشکلات پرواز در ارتفاع بسیار پائین و قدرت کم موتورهای هواپیماهای پایپر و ناشناخته بودن کار سمپاشی هوایی درآن مقطع، در هر فصل میانگین ۲ خلبان کشته می شدند. اولین خلبانها در ۲۰ اسفند سال ۱۳۴۳ که گروهی نه نفری را شامل می شدند از باشگاه هواپیمائی کشوری فارغ التحصیل شدند. پس از آن در سال ۱۳۵۴ واحد سمپاشی، به شرکت هواپیمائی خدمات ویژه تبدیل شد که زیر نظر وزارت کشاورزی اداره می شد. از جمله اقدامات بعدی شرکت، خرید هواپیمای (تراش کماندر) بود که از بهترین انواع هواپیماهای سمپاش دنیا محسوب می شد. در سال ۱۳۶۴ بار دیگر شرکت هواپیمائی خدمات ویژه اقدام به خرید هواپیما “درامادر” نمود.

 هواپیما های موجود در شرکت هواپیمایی خدمات ویژه :

برای اطلاع بیشتر از این هواپیماها روی لینک ها کلیک کنید:

سسنا ۱۸۵: لینک ۱،  لینک ۲

تراش کماندر (۱۱ فروند): انجام امور سمپاشی ، کودپاشی و بذرپاشی هوائی، سایت تخصصی هواپیماهای تراش

درامادر (۱۴ فروند): انجام امور اطفاء حریق . سمپاشی . کودپاشی و بذرپاشی هوائی و انجام امور آموزشی، شرکت pzl سازنده هواپیما

ساخت هواپیما باید نیاز محور باشد و از آنجا که کشور سالانه بین ۶۰ تا ۹۰ فروند هواپیمای سمپاش برای انجام عملیات سمپاشی و کشاورزی خود اجاره می کند، شرکت صنایع هوایی ایران ساخت و تولید هواپیمای سمپاش (M-18-B Dromader) را بصورت انتقال فنآوری از شرکت P.Z.L لهستان آغاز کرد. اولین فروند هواپیمای سمپاش آوا ۳۰۳ ایران در آبان ماه ۸۱ تولید گردید.

در فایل زیر خلاصه ای از نسل قدیم  معروفترین هواپیماهای کشاورزی آورده شده است که برای علاقه مندان و طراحان می تواند مفید باشد:

download-whight

تفاوتهای دو هواپیما به صورت جدول

در این جدول دو هواپیمای سمپاش درامادر و تراش کوماندر (پرکاربردترین هواپیماهای کشاورزی در ایران) مقایسه شده اند:

تعداد ملخ حجم باک سم مداومت پروازی کارایی تعمیر نگهداری موارد استفاده
تراش کوماندر ۲ ۱۲۰۰ ۴ A راحت سم پاشی های با حجم کاری پایین
درامادر ۴ ۲۰۰۰ ۷ A دشوار سم پاشی های با حجم کاری بالا

برای مشاهده قوانین و الزامات مربوط به هواپیماهای کشاورزی می توانید به سند قوانین هوانوردی FAR-137 مراجعه کنید

خلبانان هواپیمای سمپاش:

خلاصه گفته های خلبان یکم زنجانی: خلبان کشاورزی باید تمرکز عالی ​​و چشم سریعتر و تیزبین ​​بعنوان ابزار داشته باشد. این کاری است که یک خلبان کشاورزی وقتی یک بار زمین را بررسی کرده است انجام میدهد: همانطور که او نزدیک می شود و ارتفاع کم می کند، ممکن است از ابزار هدایت GPS برای موقعیت یابی دقیق در زمین پیروی کند. در همان زمان، او در حال فشار دادن یک دکمه سیگاری برای بررسی باد است. ممکن است پرچمی را برای نشانگذاری آنجا بیاندازد. روی سایبانی تنها ۳ تا ۱۰ فوت برای فراغت و یدک استقرار می یابد. شروع اسپری کردن با دست چپ خود. افزایش و کم کردن ارتفاع به آرامی به دنبال زمین. ضربه زدن دوباره به دکمه سیگاری و نگاه برای دیدن موانع. همه اینها در سرعت ۱۴۰ مایل در ساعت است.

خلبانان کشاورزی به حرفه ای بودن بها می دهند. آموزش در طول زندگی حرفه ای یک خلبان ادامه دارد . آموزش مستمر شامل کار در کلاس است، اما همچنین ممکن است شامل مشارکت در عملیات کلینیک SAFE یا برنامه PAASS NAAA نیز باشد. برنامه خود تنظیم و بهره وری پرواز (SAFE) نیاز به خلبانی دارد که توانایی های هوانوردی و کاربرد هوایی خود را تحت شرایط واقعی مزرعه ارزیابی کند. اعمال کننده های هوایی به کنترل رانش مواد شیمیایی از طریق پژوهش، فن آوری و نوآوری متعهد هستند. خلبانان کشاورزی همچنین به مسئولیت پذیری در گرفتن تصمیمات خوب در زمین، به نفع محصولات تحت درمان و حفاظت از همه اطراف زمین ادامه می دهند. هوانوردی کشاورزی یک صنعت با دید بالا است. دفعه بعد که شما یک هواپیما کشاورزی در حال عملیات می بینید به یاد داشته باشید، شما در حال تماشای یک حرفه ای بسیار آموزش دیده متعهد به تهیه امن، و دارای قیمت اقتصادی غذا برای شما و خانواده تان است.

6 دیدگاه درباره “هواپیمای کشاورزی در ایران

  1. reza

    سلام و خسته نباشید.
    مرسی بابت سایت خوبتون.
    می خواستم بدونم مکانهایی هست در داخل کشور که این هواپیماها تنها و به دست یکی دو نفر نگهداری بشه.

    پاسخ
  2. reza

    من سال ۷۰ یه مدل هواپیما سمپاشی در پاکدشت دیدم که داشت اون منطقه را سمپاشی می کرد. یعنی از قزوین میاد و میره؟ یا به شخصی کرایه میدن؟ برای مکانهای دور چیکار می کنند همشون از قزوین بلند می شن؟
    مرسی.

    پاسخ
    • ghasem

      چندین سال پیش که وضعیت این هواپیما ها و فرهنگ استفادشون به داغونی الان نبود در چند منطقه وجود داشت
      مثل اردبیل و شیراز و قزوین وجود داشت
      ولی الان اکثر هواپیما ها از قزوین بلند میشه
      نکته ای که هست عملیات های کشاورزی در زمان مشخصی انجام میشه و تعداد هواپیماها از قزوین بلند میشن و چند روزی در مقصد هستن تا تمام بشه بعد دوباره به اشیانه قزوین بر میگردند.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *