هواپیمای نا متقارن (شاهکار طراحی برت روتن)

در نگاه اول همه میگن : این دیگه کدوم نادونی بوده ؟ اما اسم طراح که میشنوی با احتیاط می پرسی، چرا ؟

برت روتن (طراح) می گوید جالبترین عکس العمل به هواپیماش رو در یک نمایش هوایی یکی از تماشاگران داده :”وقتی اینو طراحی می کردی ،چی کشیده بودی ؟!”

چرا های بسیاری در این طرح وجود داره که فقط طراحش می تونه به اون پاسخ بده :

چرا یک بوم کوچک در سمت چپ هواپیما وجود دارد ؟ چرا موتور دوم روی نوک بوم ۵ فوت عقبتر از موتور اول هست ؟ چرا بال راست ۵ فوت کوچکتر از بال چپ هست ؟ چرا بال ها رو به جلو زاویه دارند ؟ چرا دم افقی بعد از فین راست ادامه می یابد اما در فین چپ اینگونه نیست ؟(قسمتی از پاسخ به این سوالات در سایت http://www.burtrutan.com/ داده شده است)

یکی از عوامل مهم که موجب پرورش این ایده در ذهن روتن شد ، پرواز با یک موتور در هواپیماهای دو موتوره بود  روتن اینگونه این پرواز را توصیف می کند :

وقتی یکی از موتور ها از دست رفت در اولین حرکت من موتور را روی قدرت کامل قرار دادم تا سرعت موتور به حداقل سرعت کنترل پذیر برسد که از سرعت استال بالاتر است. برای جلوگیری از چرخش، همزمان از شهپر ها و رادر استفاده کردم و پایم را به صورت کامل روی پدال رادر گذاشتم تا از چرخش جلوگیری کنم فشارهای رو هواپیما موجب می شد که پایم بر روی پدال دچار نوسان شدید شود و همزمان یاک به مقدار زیادی دچار چرخش شده بود و باید همیشه چشمم بر روی صفحه سرعت سنج می بود تا مطمئن شوم که سرعت در مقدار معین قرار دارد”

پس از این تجربه روتن برگ به دنبال هواپیمایی رفت که در صورت از دست دادن یک موتور هم ایمنی لازم با یک موتور دیگر را داشته باشد و هم پرواز با آن آسان باشد.

این هواپیمای دو نفره به شکلی که عادت کرده ایم ببنیم نیست ، شکی نداریم که عدم تقارن به معنای اشکال طراحی است اما یک طراح بزرگ مثل ما در چهارچوب نمی گنجد.

و این هواپیما طراحی شده توسط روتن است که تفاوت هایی که به عنوان سوال در ابتدا مطلب خواندید را در آن مشاهده می کنید.

یکی از هدف های روتن که به آن اشاره کرده است رسیدن به سرعت کنترل پذیر کمتر از سرعت استال است. در زمان استال ممکن است بال در ریشه دچار استال شده باشد اما در نوک بال همچنان خارج استال است و لیفت دارد پس در حاشیه ای از سرعت استال می توان پرواز را تا رسیدن به یک نقطه برای فرود اضطراری ادامه داد. هواپیمای روتن همچنان در حال طی کردن مسیر دشوار خود برای ورود به تولید با تعداد زیاد است چراکه هر نو آوری در ابتدا با مقاومت مواجه می شود.

 

مشاهده فیلم از لحظه برخاست هواپیما

3 دیدگاه درباره “هواپیمای نا متقارن (شاهکار طراحی برت روتن)

  1. فرشید

    تو طراحی هواپیما هیچ محدودیتی از نظر متقارن یا نامتقان بودن هواپیما وجود ندارد چرا که با تعیین درست static margin و توزیع مناسب جرم هواپیما در راستای سه محور و cg range درست اگر هواپیما متقارن هم نباشد میتواند پرواز پایداری داشته باشد البته بحث تقارن در زیبایی ظاهری هواپیما تاثیر بسزایی دارد و اغلب هواپیماهای غیر متعارف جزوه دسته بندی homebuilt قرار میگیرند که موفق به کسب گواهینامه پرواز از سوی سازمان هوانوردی نمی شوند و به صورت prototype باقی می مانند…
    لازم به ذکر است که دریافت گواهینامه صرفا فقط برای شرکت در بازار فروش جهانی است و عامل محدود کننده در طراحی هواپیما به شمار نمیرود!

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *