پیشرانش(جلوبرندگی), جدیدترین خبرهای هوافضایی

نیاز ایران به سوخت جدید در توربین گاز صنعتی(۴)

همانطور که مشهود است دو مورد از بحران­ های آینده جهان، بحران انرژی و محیط زیست است. هرقدر که بشر به سمت جلو می­ رود میزان استفاده او از انرژی بیشتر می­ گردد و در عین حال با استفاده از سوخت­ های غیر بهینه هم اتلاف انرژی روی می­ دهد و هم محیط زیست آلوده ­تر خواهد شد.

در این میان سهم واحدهای نیروگاهی سیکل ترکیبی در تامین انرژی، بسیار زیاد است. در این نیروگاه­ ها یک یا چند واحد توربین گاز در حال تامین انرژی برق برای کشورهای مختلف هستند و غالبا سوختی که مصرف می­ کنند گاز طبیعی است. اما کشورهایی که در زمینه گاز طبیعی فقیر هستند، به سمت سوخت­ های نو رفته­ اند. در کشور ایران نیز به دلیل وجود فراوان منابع گازی این نیاز برای استفاده از سوخت­ های جدید احساس نشود. اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع مصرف منابع انرژی کشور ایران هم در بازه­ هایی از سال، تغییر می­ کند. به عبارت دیگر با شروع فصل سرد، مصرف گاز شهری به شدت افزایش می یابد و زمانی که میزان سرما در زمستان به اوج می ­رسد، تامین گاز برای تولید گرمای شهری به مرز نگران کننده­ای خواهد رسید. به همین دلیل در این موقع از سال، سوخت گاز طبیعی نیروگاه­ های سیکل ترکیبی قطع می­ شود و به شبکه شهری منتقل می­ گردد.

در این حالت، واحدهای نیروگاهی ناچارند از سوخت دیگری برای راه‌اندازی واحد توربین گاز استفاده کنند. سوختی که در عین ارزش حرارتی مناسب، ارزان نیز باشد. نیروگاه‌ها با توجه به وجود نفت کوره سنگین (Mazut) و ارزان بودن آن در پالایشگاه ­های کشور، به سمت این سوخت خواهند رفت. اما مشکلی که این سوخت دارد، آلایندگی شدید آن است.

با نگاه به کشورهای توسعه یافته ­ای مثل آلمان که یکی از تولیدکنندگان و استفاده ­کنندگان از توربین­ های گاز می ­باشد، روشن می­ گردد که این کشور برای تامین سوخت توربین­ های گاز خود از گازسنتزی استفاده می­ کند. این کشور به  فناوری تولید گازسنتزی از زغال­ سنگ دست یافته است. همانطور که در مطالب قبلی سایت تشریح شد، گاز سنتزی ترکیبی از گازهای مختلف است که بخش عمده این گازها را مونوکسیدکربن و هیدروژن تشکیل می­ دهد. درصد ترکیبات گاز سنتزی تنوع زیادی دارد و بر اساس آن مشخصاتش، تغییر می­ کند.   این سوخت­ها معمولا ترکیبی از هیدروژن، متان، مونوکسیدکربن، دی­ اکسیدکربن، بخار و برخی هیدروکربن‌های دیگر است. بنابراین بسته به کسر مولی هر گاز، سوخت منتجه، ویژگی­ های متفاوتی نسبت به سوخت متداول توربین­ های گاز که همان گاز طبیعی است، می­ دهد. سوخت­ های با ارزش حرارتی کم عمدتا حاوی مونوکسیدکربن و هیدروژن هستند که با گازهایی مثل نیتروژن و دی­ اکسیدکربن رقیق شده­ اند. این سوخت علاوه بر فواید دیگری که در صنعت دارد، بسیار مناسب برای محیط زیست است و آلایندگی کمی دارد.

 

در ایران نیز حرکت به سمت تولید گاز سنتزی احساس می­ شود. این نیاز با توجه به وجود منابع زیادی از زغال­ سنگ و نفت کوره سنگین، متخصصان را ترغیب کرده است که برای رسیدن به فناوری تولید گاز سنتزی از زغال­سنگ و نفت کوره سنگین، تلاش کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *