معرفي دانشگاه علم و صنعت

 

 

هوافضای دانشگاه علم و صنعت فقط در دوره ی ارشد دانشجو می پذیرد و در نتیجه همه ی بحث ما در مورد این دانشگاه مربوط به دوره ارشد می باشد. دانشگاه علم و صنعت دانشكده هوافضا ندارد … گروه هوافضا دارد… به عبارتي دانشگاه علم صنعت در مقطع كارشناسي ارشد فقط اقدام به پذيرش دانشجوي هوافضا كرده است…. گرايشهايي هم كه ميگيرد ايروديناميك، پيشرانش و سازه هوافضاست

هوافضای این دانشگاه حول گرایش پیشرانش شکل گرفته است و آن هم در زمینه بحث مهم و روی زمین مانده توربینهای گازی و در سال جاری نیز به صورت جدی موتور برای هواپیمای ملی مورد توجه قرار گرفته است البته علاوه بر گرایش پیشرانش گرایش آیرودینامیک و سازه را هم در خود جا داده است.

نکته کلیدی دیگر اینست که هوافضای علم و صنعت به عنوان گروهی در دانشکده مکانیک آن اداره می شود که ممکن است ضعف هایی را ایجاد کند اما از طرفی اصلی ترین نقطه قوت این گروه هوافضا نیز می باشد چرا که سطح بسیار بالای مکانیک علم و صنعت که جزء قدیمیترین دانشکده های مکانیک است بر این گروه نیز اثر گذاشته است.

   

دانشكده مكانيك

شاید ضعف عمده این دانشکده عدم وجود گرایش فضایی است و این موضوع زمانی عمیق تر دیده می شود که ماهواره نوید علم و صنعت جزء پشتازان عرصه ماهواره بوده است و در واقع پژوهشگاه  فضایی علم و صنعت به شدت فعال است  و بسیاری از دانشجویان در این مرکز به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند از دانشکده برق و مکانیک.

منظره اي پاييزي در مسير دانشكده مكانيك!

در اینجا هر گرایش رو به صورت مبسوط  بررسی می کنیم مباحثی که اینجا مطرح می شود به واسطه حضور نویسندگان این سایت در مقطع ارشد این دانشکده است و حاصل تحقیقات وتجربیات شخصی ماست. 

گرایش آیرودینامیک  و پيشرانش 

تمركز گروه هوافضا روي توربين گاز قرار گرفته … به طوري كه پيشرفتهاي خوبي در زمينه تحليل و طراحي توربين گازي توسط اساتيد آيرو و پيشرانش انجام شده… و بر همين اساس نگاه اساتيد علم و صنعت به گرايش آيرو و پيشرانش، يكيه به عبارتي فرقي بين اين دو نميبينن و حتي يكي از اساتيد مستقيما بهم گفت كه ما قصد داشتيم به جاي اين دو، گرايشي به نام آيرو-پروپالشن قرار بديم كه تركيبي از اين دو است… 

 هوافضا و به عبارتی مکانیک علم صنعت یه جورایی قطب توربین گاز ایران هستند و واقعا با چیزهایی که من دیدم در این زمینه پیشرو اند….و البته در زمینه توربین گاز و ساخت موتور جت نیاز به متخصصانی توانمند برای طراحی و توسعه موتور جت و توربوفن هستند

همان طور که میدونید این دانشگاه پروژه عظیم طراحی و ساخت موتور جت ملی رو برعهده گرفته و در تلاشی سنگین تمام توان خودش رو در این زمینه جهت داده… بر همین اساس دانشجویان آیرویی و پیشرانشی کاملا درگیر در مباحث توربین گازی هستند و پروژه هاشون اغلب مربوط به توربین گاز مثل توربوماشین٬ محفظه احتراق  و … میشه….

 و اما از اساتيد  آيرويي و پيشرانشي بگم…:و

دكتر تقوي: ايشون از اساتيد به نام سيالاتي دانشكده مكانيك و البته آيروديناميك هستند و در زمينه هاي مختلف آيروديناميك و خصوصا آيروديناميك توربوماشين قدرتمندند. حوزه فعاليت ايشون هم تجربي و هم تئوري هست و البته بعد عملي و تجربي ايشون بسيار قويه… و… ايشون براي دانشجويان كارشناسي مكانيك درس مكانيك سيالات رو ارائه مي دن …. كلاساي ارشد ايشون هم غالبا با دانشجويان كارشناسي ارشد  هوافضاست  – آيرو و پيشرانش… درسهايي هم كه ارائه مي دن درس آيروديناميك مادون صوت از روي منبع كتاب كتز و طراحي آيروديناميك توربوماشين ها از روي منبع كتاب يحيي كه هر دوي اين كتاب ها در سايت قرار داده شده است.و

 دكتر قاسمي: ايشون رو مي تونم از جمله اساتيد پيشرانشي هوافضا بدونم …. استادي منضبط و روي قاعده و قانون…. بسيار براش مهمه كه دانشجوها در كلاس حضور فعال داشته باشند … تكليف هاي بسيار زيادي در طول درس به دانشجوها ميده… و البته دلسوز هم هستند…. ايشون دو درس رياضي مهندسي پيشرفته و درس اصول جلوبرنده هاي پيشرفته رو براي دانشجويان هوافضا تدريس مي كنند. 

دكتر شجاعي فرد: ايشون گويا جزو بزرگان دانشكده مكانيك … بلكه دانشگاه علم و صنعت هستند و خيلي ها هم از ايشون حساب مي برند!!…. متاسفانه درس هاي مهم تئوري لايه مرزي و توربولانس كه براي دانشجويان آيروديناميك مهم هست به اين استاد واگذار شده …(شايد هم توسط ايشون گرفته شده!) به هر صورت خود ايشون كه به هزار و يك دليل سر كلاس حاضر نميشن و يكي از اساتيدي كه در واقع در محضر ايشون رشد يافته اند به تدريس ما مشغولند…  خلاصه شرايط تدريس و …. دست به دست هم داده كه دانشجويان هيچي از اين دو درس نفهمن و سر آخر هم استاد براي اينكه اين درس فايده اي براش داشته باشه پروژه يا مقاله اي تعريف مي كنه كه رنك علمي خودش بالا بره…._(يه جور بيگاري گرفتن از دانشجو)…

و اما نكته بعد اينكه دكتر شجاعي فرد يه كتابي رو از كتاب تئوري لايه مرزي آقاي شتز ترجمه كردند كه البته بنده حدس مي زنم همين هم توسط دانشجوهاش انجام شده چون كه بسيار ترجمه بد و نامفهومي داره و كلا كتابي به درد نخوره و متاسفانه هردوي اين درس ها از روي همين كتاب تدريس ميشه… خلاصه بهتون بگم كه يه وقت پولتون رو براي خريد اين كتاب بي مصرف هدر نديد…. و درباره دانشجويان آينده ارشد هوافضا- آيروديناميك كه به اين دانشگاه ميان توصيه ام اينه كه درس لايه مرزي و توربولانس رو با ايشون بر ندارند….

برخي از اساتيد دانشكده مكانيك دانشگاه علم و صنعت

گرایش سازه 

گرایش سازه این دانشکده وابسته ترین بخش به مکانیک است که توان اعظم آن به واسطه حضور اساتید مکانیکی و اندک اساتید جوان هوافضایی است.

در ابتدا به معرفی اساتید فعال در این زمینه می پردازیم همانطور که گفته شد اکثر این اساتید در اصل مکانیکی هستند و در هوافضا نیز فعالیت دارند.تنها به اساتیدی اشاره میکنیم که فعالیت هوافضایی برجسته داشته باشند.

استاد تمام دکتر شکریه : ایشون فعالترین استاد سازه دانشکده مکانیک و به جرئت می توان گفت بهترین در کشور در تخصص خود هستند.تخصص اصلی ایشون سازه های کامپوزیتی می باشد و آزمایشگاه مجهزی هم در همین زمینه در دانشکده دارند.ایشون در دانشگاه مک گیل تحصیل کرده اند و از نظر تعداد مقالات عملکرد فوق العاده ای دارند اما مهمتر از آن اینست که صنعت کامپوزیت در ایران تا حدودی مدیون فعالیت های ایشون هست و عموما تازه هایی از عرصه کامپوزیت شنیده میشه  مرهون زحمات ایشون هست.این استاد محترم فعالیت زیادی در عرصه هوافضا دارند و یک نمونه فعالیت سازه ای ایشان هواپیمای آموزشی تمام کامپوزیتی فجر۳ می باشد .

اخیرا هم یکی از اختراعات ایشون در زمینه کامپوزیت در موسسه کامپوزيت در امريکا ثبت شد.

http://www.iust.ac.ir/find.php?item=1.3346.26625.fa&sw=%D8%B4%DA%A9%D8%B1%D9%8A%D9%87

نحوه تدریس ایشون هم چون خودم افتخار شاگردی ایشون رو داشتم می تونم بگم فوق العاده است و ایشون بسیار متواضع هستند و مفاهیم رو به زیبایی منتقل میکنند.

به همین چند نکته بستده می کنیم چراکه ایشون واقعا  فعالیت های زیادی دارند و جزء مفاخر کشور هستند و یک مبحث کامل برای ایشان لازم است.

استاد تمام دکتر آیت اللهی : دکتر آیت اللهی نیز در زمینه مقالات فوق العاده عمل می کنند همین بس که پنج سال پیاپی است که مقالات ایشون جزء        مقالات داغ ( Top 25 Hottest Paper )  شناخته می شود و ایشون در مجله معتبر Structural Engineering and Mechanics نیز عضو هیئت تحریره شدن جدیدا . ایشون دکتراشون رو از دانشگاه بريستول در یافت کرده اند. زمینه تخصصی ایشون مکانيک جامدات تجربی می باشد.

استاد تمام دکتر دانشجو : ایشون به عنوان وزیر علوم در سال های اخیر فعالیت داشتند تخصص ایشون در اصل ماهواره است و جزء گروه اصلی ماهواره نوید علم و صنعت بودند ایشون در دانشگاه امپریال کالج انگلستان تحصیل کردند اما به واسطه فعالیت سیاسی در سال پایان به ایران برگشتند ودر ایران از تز خو دفاع کردند.ایشون جزء اساتیدی هستند که اکثریت فعالیتشون هوافضایی هست.در زنیمه مقاله ایشون فعالیت نمیتونن داشته باشن به واسطه فعالیت سیاسی اما در زمینه صنعتی بسار فعال هستند.

استاد تمام دکتر احمدیان : ایشون دکتراشون رو از  دانشگاه واترلو کانادا دریافت کرده اند و در زمینه ارتعاشاتی فعالیت می کنند و هر ساله از دانشجویان هوافضا نیز برای پایان نامه دانشجو می پذیرن و به طور تخصصی ارتعاشات رودر سازه های هوایی بررسی می کنند.

استادیار دکتر بیژن محمدی : اکثر دانشجویان سازه ایشون رو به عنوان استاد پایان نامه خود انتخاب می کنند چراکه ایشون به صورت تخصصی فقط کار  هوافضایی می کنند و در زمینه هوایی هم فعالیت زیادی دارن و همچنین سازه های کامپوزیتی..ایشون دروس اصلی گرایش سازه یعنی تحلیل سازه و پایداری سازه و مکانیک خرابی کامپوزیت را نیز ارائه می کنند.ایشون دکتراشون رو از دانشگاه امیرکبیر گرفتند و با توجه به سن کم مقالات بسیار زیادی دارند و  در واقع ایشون جزء معدود هوافضایی های واقعی دانشکده هستند.

استادیار دکتر خرمی شاد : ایشون هم در عرصه فضایی و هوایی فعالیت دارند و بیشتر بر روی سازه های چسبی فعالیت می کنند ایشون از دانشگاه surrey انگلستان دکتراشون رو گرفتند و جزء اساتید جوان دانشکده مکانیک محسوب می شوند.

امکانات آموزشي دانشگاه

در زمینه امکانات و آزمایشگاه ها واقعا دانشکده مکانیک در سطح بالایی قرار دارد که در نتیجه آن هوافضا نیز از این امکانات بحره می برد و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و دانشجویان برای انجام تست های تجربی پایان نامه هاشون با مشکلی مواجه نیستند.

علم و صنعت آزمايشگاه آيروديناميك مجهزي داره  كه توسط دكتر تقوي اداره مي شه…. همچنين آزمايشگاه سي اف دي فعالي داره كه توسط استاد مسلم سي اف دي ايران دكتر حسينعلي پور اداره ميشه…

آزمايشگاه كامپوزيت و … نيز بازهم محيطي مناسب براي كارهاي تجربي مي باشد.

البته محیط دانشکده مکانیک به صورت کامل کفاف جمعیت این دانشکده را نمی کند که ساخت و ساز های در حال انجام است که امید است باعث بهتر شدن فضایی کلاس ها شود.

كتابخانه مركزي دانشگاه

امكانات رفاهي

در يك كلام مي تونم بگم كه دانشگاه علم صنعت از نظر محيط دانشگاهي و فضاي سبز جزو بهشت دانشگاه هاي تهران بلكه ايران هست… در فصل بهار طبيعت علم و صنعت بسيار ديدني است … گل سرسبدش هم بوستان شهيد يزدانپرست و مزار شهداي گمنام اين دانشگاه هست …

مزار شهداي گمنام

 همچنين مسجد دانشگاه هم توسط اساتيد قدرت مند معماري طراحي شده و بسيار باصفاست (همانطور كه مي دونيد رشته معماري علم و صنعت بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم قرار داره و بسيار قوي هست).

 

مسجد دانشگاه

خوابگاه هاي علم و صنعت: اول اين نويد رو به خانوم ها مي دم كه تمامي خوابگاه هاي دانشجويان شهرستاني دختر اعم از كارشناسي و ارشد داخل دانشگاست و اين مزيت بسيار بزرگي است… و همچنين دانشجويان پسر كارشناسي (سال بالایی) هم در خوابگاه هاي  داخل اسكان دارند … اين وسط ارشدهاي بيچاره هستند كه در سال اول بايد برن خوابگاه حكيميه و در سال دوم برن خوابگاه مجيديه!

خب كمي درباره اين دو خوابگاه صحبت برانيم…..کل دانشجوهای ورودی جدید ارشد و کارشناسی  پسر در اولین سال خود در خوابگاه حکیمیه اسکان داده می شوند. خوابگاه حکیمیه تشکیل شده از دو بلوک (بلوک کارشناسی و بلوک ارشد) که هر بلوکی حدود ۴۰۰ نفر رو در خود جای میده…. این خوابگاه همچنین دارای امکانات ورزشی (سالن ورزشی تجهیز شده و میز پینگ پنگ – زمین فوتبال آسفالت کوچک و والیبال و بسکتبال) دارای سالن تلویزیون – حسینیه و یک حیات باصفاست که وسطش یه حوض با آبشار خودنمایی می کنه… خلاصه محیط آرامش بخشی داشته و من راضی بودم… وضعیت اینترنت به صورت شبکه ای در هر اتاق هست (کابلی) و وایرلس نداره و این هم فقط در بلوک ارشد هست و بلوک کارشناسی در اتاقها اینترنت نداره ولی یه دونه سایت کامپیوتور در طبقه اول  بلوک کارشناسی داره که اینترنت اونجا هست. بلوک ارشد هم سایت کامپیوترش مفصلتره….

خوابگاه حكيميه

اتاق ها در بلوک ارشد ۵ نفره هست…. در بلوک کارشناسی فکر کنم اتاقهای ۳ و ۴ نفره وجود داشته باشه (مطمئن نیستم) … سرویس ایاب و ذهاب هم خوب و کافی هست و صبح ها حدود هر ساعت سرویس به سمت دانشگاه میره و بالعکس… سرویس هم حدودا ۲۵ دقیقه طول می کشه که از خوابگاه به دم در دانشگاه برسه…

اما دانشجوهای ارشد در سال دوم میرن به خوابگاه دیگه که نزدیکتر به دانشگاه هست به نام خوابگاه مجیدیه که دارای چهار بلوک هست…دانشجوهای کارشناسی هم میرن به خوابگاه های داخلی … در مورد خوابگاه مجیدیه چون ندیدمش نظری نمیدم…

AWT IMAGE

خوابگاه مجيديه

براي اطلاعات بيشتر لينك زير رو ببينيد:

http://www.iust.ac.ir/find.php?item=58.6733.8357.fa

تدریس و ارزشیابی

در گرایش سازه سخت گیری هایی انجام می شود که متاسفانه موجب سختی برای دانشجویان شده است مخصوصا در زمینه نمره که نمره های گرایش سازه عموما یک سروگردن از سایر گرایش ها کمتر داده ميشود. در زمینه تدریس نیز به جزء یکی دو  درس مشکل خیلی بزرگی در نحوه تدریس دیده نمیشود.

رتبه 

در زمینه سازه ارشد، عموما دانشگاه شریف امیرکبیر و تهران پیش از علم و صنعت پر می شود که مورد اول و دوم منطقی به نظر می رسد اما دانشگاه تهران عموما به واسطه رنکینگ و اسمش رودتر از علم و صنعت پر می شود و مورد توجه دانشجویان قرار می گیرد.

گرایش سازه از رتبه های نزدیک به ۲۲۰ آغاز میشه و تا ۳۵۰ میرسد.

آخرين رتبه روزانه آيروديناميك ۹۱ – ۳۹۰ بوده ، و شبانه ۴۸۰ بوده….  رتبه هاي پيشرانش  ۹۱ هم در همين حدود هست.

باز هم تاکید می کنم که سازه دانشگاه علم و صنعت بخش اعظمی از ظرفیت خود را به واسطه گروه بودن در مکانیک و اساتید دانشکده مکانیک دارد.

خیلی از دوستان در مورد انتخاب واحد گرایش سازه سوال داشتند که در زیر توضیحاتی می دیم:

انتخاب واحد در مقطع کارشناسی ارشد مخصوصا در دانشکده مکانیک و رشته هوافضا دانشگاه علم و صنعت، زیاد جای نگرانی ندارد، چراکه معمولا واحدهایی که باید اخذ شوند مشخص می باشند.

آنچه برای ترم یک ورودی های ۹۱ در نظر گرفته شده بود، ریاضیات پیشرفته، تحلیل سازه هاي پيشرفته هوافضائي و طراحی پیشرفته وسایل نقلیه هوایی بود که البته درس طراحي سازه هاي فضايي پيشرفته نیز قابل اخذ بود. اما نکته جالب برای ترم اولی های امسال، اختصاص ندادن درسریاضیات پیشرفته برای آنهاست! دلیل این امر نامشخص است اما بنظر می رسد که برای پرشدن دیگر درسهای گروه، این اقدام صورت گرفته است اما این امکان نیز وجود دارد که اشتباه صورت گرفته، چراکه این درس برای ۲ گرایش دیگر هوافضا یعنی آیرودینامیک و جلوبرنده ارائه شده و فقط گرایش سازه امکان اخذ آن را ندارد. درهرصورت این موضوع را می توان از طریق آموزش دانشکده و یا مدیر گروه هوافضا، دکتر حجت قاسمی، پیگیری کرد و پیشنهاد میشه این درس حتی المقدور در ترم ۱ اخذ شود در غیر اینصورت فقط در ترم ۳ می توان آن را اخذ نمود که چندان مناسب نیست.

در مورد بقیه دروس باید ذکر کرد که، درس تحلیل سازه هاي پيشرفته هوافضائي که از دروس اصلی گرایش سازه می باشد، معمولا توسط دکتر محمدی ارائه می شود که از اساتید جوان و متخصص دانشکده می باشند و اخذ آن قطعا پیشنهاد می شود.

دکتر صفی زاده نیز معمولا درس طراحی پیشرفته وسایل نقلیه هوایی را ارائه می دهند. این درس برای دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها هوافضا بوده، درسی خسته کننده برای دیگران فرصتی مناسب برای آشنایی با رشته جدیدشان می باشد. این درس چکیده چکیده درس طراحی هواپیما ۱ و ۲ در دوره کارشناسی می باشد. شاید اگر این درس توسط چند استاد ارائه میشد، استاد دوم را برای اخذ این درس پیشنهاد می دادم اما این درس نیز جزو دروس اصلی بوده و فقط یک استاد آن را ارائه می دهد، پس این درس نیز بایستی اخذ شود.

درس دکتر دانشجو (طراحي سازه هاي فضايي پيشرفته) نیز از گزینه هایی است که می توان در ترم اول اخذ نمود. این درس به طور اختصاصی به طراحی سازه ای ماهواره می پردازد. تجارب عملی و اشراف علمی ایشان در این حوزه غیر قابل انکار است اما در انتقال مطلب و نحوه ارائه درس، نمی توان نمره بالایی را به ایشان داد.

آنچه پیشنهاد می شود آن است که ابتدا دانشجویان ورودی جدید، تمام تلاش خود را برای جلب نظر مدیران گروه، برای اخذ درس ریاضیات پیشرفته انجام دهند. سپس اگر این توانایی را در خود می بینند که ۴ درس را اخذ نمایند، هر ۴درس مذکور را بگیرند، در غیر این صورت بسته به علاقه و توضیحات ارئه شده از بین دروس طراحي سازه هاي فضايي پيشرفته و طراحی پیشرفته وسایل نقلیه هوایی یکی را انتخاب نمایند. درس تحلیل سازه هاي پيشرفته هوافضائي نیز پیشنهاد می شود در همین ترم اول اخذ شود چون پیش نیاز درس پایداری سازه هاي پيشرفته هوافضائي می باشد.

در مورد خوابگاه هم باید ذکر کنم که اسکان ورودی های جدید در خوابگاه حکیمیه است که فقط اتاق های ۵ نفره دارد. البته یک سری شرایط مثل برگزیده المپیاد بودن و … وجود دارد که می توان با استفاده از اونها به خوابگاه های نزدیکتر و با ظرفیت افراد کمتر منتقل شد که باید از اداره خوابگاهها پیگیری کنید.

8 دیدگاه درباره “معرفي دانشگاه علم و صنعت

  1. رضا

    باسلام و احترام
    ممنون از پست مفیدتون،چند سوال داشتم:
    در رابطه با دکترا، با توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت فقط مقطع ارشد هوافضا دارد و دکترا ندارد، و با توجه به اینکه اخیرا پذیرش دانشجویان دکترا تا حد زیادی به خود دانشگاه سپرده شده است، آیا ادامه تحصیل دانشجویان ارشد هوافضا این دانشگاه با مشکل مواجه نخواهند شد؟ آیا می توان دکترا در رشته مکانیک ادامه داد؟
    واینکه آیا دکتر شکریه و دیگر اساتید گروه مکانیک، دانشجوهای هوافضا (سازه) را برای پایان نامه میپذیرند؟
    بسیار متشکر از ادمین گرامی

    پاسخ
  2. رضا

    با سلام مجدد
    ادمین جان،اگر درموارد بالا اطلاعات جدیدی دارید، ممنون میشم بنده را آگاه کنید.
    سپاس

    پاسخ
  3. فرشید

    سلام
    تورو خدا شماره همراه یا تلگرام این اقای امین رشیدو بهم بدین یه سوال مهم از ایرو علم وصنعت ازش دارم خواهش میکنم تو انتخاب رشته گیر کردم این سوال واسم نقش مرگ و زندگی رو داره تا فردا هم بیشتر انتخاب رشته وقت نداره

    پاسخ
  4. رضا

    بله تا شنبه فقط وقت هست…اگر جواب سوالاتم را قبل از شنبه بدهید یا اینکه کسی که اطلاع دارد بهم معرفی کنید،لطف بزرگی در حقم کردید، به اساتید گروه هم در این رابطه ایمیل زدم ولی هنوز جوابی دریافت نکردم. خواهش میکنم اگر میتوانید کمکم کنید. بسیار بسیار ممنونم

    پاسخ
  5. رضا

    یه سوال دیگه هم داشتم، اینکه آیا اساتید قبول میکنند موضوع پایان نامه بچه های هوافضا، مکانیکی باشه؟ چون تو بقیه دانشگاه ها که شنیدم مشکلی نداره. آیا علم و صنعت هم همینطوره؟
    تروخدا اگر میتونید کمک کنید…متشکرم، پاینده باشید.

    پاسخ
  6. مریم

    با سلام
    می خواستم بدونم آیا تفاوتی بین گرایش تبدیل انرژی _پذیرش با عنوان مهندسی هوافضا علم و صنعت با مهندسی هوافضا که در دفترچه انتخاب رشته به صورت مجزا ذکر شده ،وجود داره؟

    پاسخ
  7. mostafa

    با سلام
    من علم و صنعت سازه روزانه قبول شدم
    شاغلم هسم
    میخواسم بدونم پنج شنبه ها دانشگاه کلاس داره
    در ضمن لیسانسمم مکانیکه
    زود جواب منو بدید ممنون میشم

    پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *