مصاحبه با نفر اول کنکور ارشد هوافضای ۹۲

در زیر مصاحبه ای صمیمی و صادقانه را با مهندس مولازاده، نفر اول کنکور کارشناسی ارشد هوافضا، سال ۹۲ ترتیب داده ایم. امیدواریم که این مصاحبه برای علاقه مندان و داوطلبان کنکوری مفید باشد و پاسخ سوالات خود را بگیرند:

اول از همه کمی از خودتون بگید، اهل کدام استان هستید؟ رتبه سراسری کارشناسی شما چند بود و کدوم رشته و دانشگاه قبول شدی؟

بنده اهل استان فارس، شهرستان نیریز هستم. رتبه من در کنکور سراسری مقطع کارشناسی،۳۶۰ در منطقه ۳ شد و در رشته مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی قبول شدم

چرا هوافضا را انتخاب کردید؟

همینطور شانسی! بنده در انتخاب رشته کارشناسی به جای  رشته مکانیک شیراز، مهندسی هوافضا را در اولویت بالاتر قرار دادم و در این رشته قبول شدم.

اگر برگردید به همان دوران دوباره چه رشته ای انتخاب می کنید؟

قطعا مکانیک شیراز را ترجیح می دهم!

چند ساله دوره کارشناسی رو گذروندی؟ اگر بازهم برگردید به همان دوران این دوره را چند ساله تمام خواهید کرد؟

در طول ۵ سال گذراندم. بله اگر بازهم برگردم به همان دوران ۵ ساله تمام خواهم کرد زیرا با پنج ساله شدنم، پیش زمینه علمی برای ادامه در مقطع ارشد را پیدا کردم.

معدل کارشناسی شما را می توانم بپرسم؟

معدل کارشناسی ۳۹/۱۶ بود. البته کم کاری کردم و از این معدل راضی نیستم.

درصدهای کنکور ارشد شما چند بود؟

زبان انگلیسی: ۲.۲

ریاضی : ۵۳

آیرودینامیک: ۶۱

مکانیک پرواز: ۵۱

سازه های هوافضایی: ۵۷

طراحی اجسام پرنده: ۴۸

از چه زمانی شروع کردی برای خوندن کنکور؟

بنده از اوایل مرداد سال پنجم کارشناسی، به صورت روزی ۲ ساعت مفید شروع کردم. در شهریور حدودا روزی ۵/۳  ساعت و از اول مهر تا اواسط بهمن روزانه حدود ۵ ساعت مطالعه داشتم

برنامه مطالعاتی شما چی بود؟

منابع مطالعاتی من به صورت زیر است:

ریاضی مهندسی: پارسه

معادلات دیفرانسیل: پارسه یا انتشارات آزاده (نیکوکار)

آیرودینامیک: پارسه  و راهیان ارشد

مکانیک سیالات: پارسه

ترمودینامیک: پوران پژوهش

پیشرانش: پارسه

کنترل : کنترل اتوماتیک (آریاز برادرانی) و پارسه

مکانیک پرواز: پارسه و راهیان ارشد

مقاومت مصالح + تحلیل سازه+ قسمتی از طراحی سازه:  اکیدا کتاب دکتر نائی از انتشارات پوران  پژوهش

بقیه طراحی سازه: راهیان ارشد (کتابی به اسم تحلیل سازه و طراحی سازه است)

ارتعاشات+دینامیک: پوران پژوهش (تالیف آقای جباری)

طراحی هواپیما : پارسه و راهیان ارشد

از  روی چه منابع درسی مطالعه می کردید؟

صرفا از روی منابع کنکور مطالعه می کردم و بهیچ وجه از روی منابع اصلی مطالعه ای نکردم. یعنی کتب  و جزوه های کنکوری که مختص کنکور ارشد هوافضا بود، به عنوان منبع مطالعاتی من محسوب می شد. توصیه من هم به داوطلبین همین است که  مطالعه کتابهای درسی فایده ندارند. سعی کنند که از روی منابعی که برای کنکور تالیف شده اند مطالعه کنند. این توصیه حتی شامل کسانی می شود که پایه هوافضا ندارند، یعنی کارشناسی هوافضا نبوده اند. این حرف من به این دلیل است که با این کار بازده بیشتری از مطالعه خود بدست می آورند تا اینکه از دوباره به مطالعه منابع اصلی بپردازند.

در مورد موسسات کنکوری بگویید؟

در زمان ما فقط پارسه بود که در زمینه کنکور هوافضا فعالیت می کرد و جزواتی داشت و من هم از روی همین جزوات مطالعه کردم. الان گویا مدرسان شریف هم در این عرصه وارد شده و بنده نظری نمیتونم در موردش بدم چون منابع و آزمون هاش رو ندیدم. در مورد آزمونهای آزمایشی مهم این نیست که کجا و چه موسسه ای هست. مهم نفس آزمون است تا داوطلب با شرکت در آن  با جو کنکور و سوالات آشنا بشود، نقاط ضعف خود را بشناسد و آمادگی لازم را پیدا کند. حتی یک بار آزمون هم کافی نیست. به نظر این اشتباه است زیرا با یک آزمون آمادگی کافی حاصل نمی شود. بلکه باید چند آزمون در فواصل زمانی متناوب داده شود تا داوطلب رکود نداشته باشد. بنظرم حداقل باید در چهار آزمون شرکت کنید.

شما روی چه درسی تمرکز بیشتر داشتید و مسلط تر بودید؟

من روی همه مباحث متمرکز بودم و متوسط بودم. اگر دقت کنید اغلب درصدهای بنده متوسط بود و در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد می باشد. سعی کردم که در تمامی درسها درصد قابل قبولی داشته باشم.

روش مطالعاتی شما چگونه بود؟

یکی از کارهایی که بنده انجام می دادم، خلاصه برداری از درس بود. البته نیاز به نکته برداری جز به جز نیست بلکه آن نکاتی که احتمال فراموشی بیشتری داشتم و همچنین فرمولهای خاص رو می نوشتم. مثلا کل خلاصه نویسی من از سیالات ۸ برگ بود.

فکرش را می کردید که نفر اول شوید؟ چه حسی داشتید؟

نه. من فکر می کردم که حدود ۴۰ بشوم. اگرچه جا خوردم ولی برای خودم خیلی فرقی نمی کرد چه یک می شدم چه رتبه ۴۰، خلاصه نتیجه نهایی برای من یکی بود. اما اینکه این نتیجه باعث خوشحالی پدر و مادرم شد این موضوع من را هم خوشحال کرد.

کدام دانشگاه و گرایش را برای ارشد انتخاب کردید؟

دانشگاه صنعتی شریف، رشته مهندسی هوافضا گرایش دینامیک کنترل پرواز

قبل از ورود به مقطع ارشد آیا تصمیمت رو برای ورود به گرایش یا رشته ای خاص گرفته بودی؟ چون برخی از دانشجوها همچین که نتایج کنکور ارشد که میاد تازه تصمیم می گیرند که چه گرایشی برند و هی سوال می کنند که چه گرایشی در هوافضا بهتره!

بله، تصمیم گرفته بودم. بنده تقریبا از اواخر سال سوم، گرایش دینامیک کنترل پرواز را انتخاب کردم. این سوال که چه گرایشی بهتر است، معنایی ندارد. در واقع مناسب بودن گرایش برای یک نفر، بستگی به دو چیز دارد، اول پیشینه مطالعاتی و پژوهشی و دوم علاقه آن فرد.

خب چرا این گرایش؟

چون من این گرایش را کار کرده بودم و می دانستم که این گرایش را ادامه بدم قطعا پیشرفت خوبی خواهم داشت و پروژه کارشناسی ارشدم را با سرعت بیشتری می توانم انجام دهم.

خیلی ها خوب بودن یک گرایش رو صرفا با بازار کار می سنجند، نظر شما در این باره چیست؟

کسی که علاقه ای به هیچ گرایشی ندارد، خب این سنجش اهمیت پیدا می کند. بنظرم علاقه و پیشینه پژوهشی در یک گرایش معیارهای مهم تری برای خوب بودن یک گرایش هستند.

از دانشگاه شریف راضی هستی؟ در مقایسه با دانشگاه قبلی خودت چطور؟

بله راضی ام. خود دانشگاه شریف مجموعه ای یک دست و بانظم هست در حالی که دانشگاه خواجه نصیر اینطور نبود. درواقع این جدا بودن دانشکده های خواجه نصیر باعث بی نظمی در این دانشگاه شده است. دانشکده هوافضا هم به طور متوسط اساتید هم از لحاظ علمی و اخلاقی از دانشکده قبلی بهترند. البته در دانشکده هوافضای خواجه نصیر هم اساتید علمی و بااخلاق بودند.

این رو دقت کنید که سطح علمی اساتید شریف خیلی بیشتر از جای دیگر نیست بلکه به دلیل انسجام فکری و نظم حاکم، هم در بین اساتید و هم در بین دانشجویان، باعث شده است که نمود و سطح علمی بالاتری پیدا کند.

مقداری در مورد گرایش دینامیک کنترل پرواز شریف توضیح بدید؟

در این گرایش در دانشکده هوافضای شریف چند استاد فعالیت می کنند:

دکتر پورتاکدوست: زمینه هدایتی و کنترلی، هدایت یعنی طراحی مسیر پرنده

دکتر ملائک: در زمینه مکانیک و دینامیک پرواز هواپیما

دکتر بنازاده: زمینه شناسایی سیستم یا به عبارت دیگر بدست آوردن معادلات حاکم بر پرواز یک جسم پرنده با استفاده از اطلاعات خروجی سنسورها

چه نرم افزاری در این گرایش اهمیت دارد؟

در این گرایش مهمترین و تنهاترین نرم افزاری که اهمیت دارد، متلب هست و خصوصا محیط سیمولینک. و در سطح دکتری نیز زبان برنامه نویسی C++ هم خوب است.

با توجه به نزدیک بودن موضوع پایان نامه شما به گرایش فضایی، لطفا مقداری در مورد این گرایش در دانشگاه شریف توضیح دهید؟

در این گرایش نیز چند استاد فعال هستند که  دکتر پورتاکدوست ، دکتر اسدیان و دکتر فتحی هستند که البته دکتر فتحی بیشتر توی صنعت هستند. کسی که قصد کار علمی صرف و مقاله دادن باشد، مناسب است که با دکتر پورتاکدوست و دکتر اسدیان کار کند.

قطب های فضایی کدام دانشگاه ها هستند؟

در این زمینه دو دانشگاه مطرح وجود دارند که یکی شریف و دیگری خواجه نصیر است. می توان گفت که شریف هم اکنون به وضوح قوی تر از خواجه نصیر است. فضایی خواجه نصیر قبلا قوی بود ولی با رفتن دانشجویان قدیمی که بسیار قوی تر بودند الان رو به تضعیف است.

آیا صرفا رتبه اول شدن توی کنکور هوافضا کافیه که در این رشته موفق بشوید؟

نه چون که وقتی وارد دانشگاه می شویم دیگه فرقی بین رتبه ۱ تا ۴۰ نیست، رقابت بین این ۴۰ نفر هست.

نظر شما در مورد تحصیل در خارج چیست؟ خودتان چنین قصدی دارید؟

توصیه من این است که کسانی که قصد تحصیل در خارج دارند، ارشد را هوافضا نیایند. خیال شما را راحت کنم که در خارج امکان تحصیل در رشته هوافضا وجود ندارد. پس کسانی که قصد تحصیل در رشته مکانیک دارند بهتر است که از همان ابتدا ارشد مکانیک بخوانند زیرا ارشد هوافضا سخت تر جذب خواهد شد. اگرچه تعداد زیادی از هوافضایی ها بوده اند که هم اکنون در خارج رشته مکانیک می خوانند.

به عنوان سخن آخر نظر شما در مورد سایت مرکز مهندسی هوافضا چیست؟

به نظر من تنها سایت قوی در زمینه مهندسی هوافضا سایت شماست. بنده خیلی از اطلاعات کنکوری، درصدها و رتبه های کنکورهای سال قبل استفاده کردم و برایم مفید بودند.

16 دیدگاه درباره “مصاحبه با نفر اول کنکور ارشد هوافضای ۹۲

  1. فتحی

    با تشکر از مهندس مولا زاده و سایت خوب شما که این مصاحبه رو ترتیب دادید.
    مصاحبه ی مفید ی بود و اطلاعات خوب و مفیدی بدست آوردم.ممنون

    پاسخ
  2. عشق هوافضا

    واقعا از آقای مولازاده و دست اندر کاران سایت تشکر می کنم. سوالات بسیار مناسبی پرسیده شده و پاسخ ها هم کامل و قانع کننده بود . الان دید روشن تر و واضح تری نسبت به اونچه که پیش روم هست دارم . واقعا ممنونم .

    پاسخ
  3. پوریا

    با عرض سلام
    سوال م اینه که درصد زبان انگلیسی ایشون واقعا” ۲/۲ بوده یا اشتباه چاپ کردید؟
    من دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه علوم تحقیقات هستم و اون چیزی که ما تا الان دیدیم اینه که بعضی اساتید رو اگه ولشون کنی انگلیسی درس میدن همانطور که کتاب و تمرین و… خیلی از دروس تخصصی به زبان انگلیسی هست
    اونوقت چطور زبان اینقدر کم؟؟؟
    آیا عمدا” به خاطر ضریب این درس سر کنکور ولش کرده یا ….
    ممنون از پاسگویی شما
    بعد اگه به من جواب بدید ایشون الان کجا شاغل هستند ممنون میشم

    پاسخ
  4. سارا

    متشکرم ..خیلی مفید و مختصر بود.با ارزوی موفقیت و بهروزی
    من یه سوالی دارم ..اینکه چند ساله تموم کنیم دست خودمونه؟
    مثلا یه سال دیر تر تموم کنیم میتونیم دورس اختیاری رو برداریم؟!

    پاسخ
  5. مثلا دانشجو

    سلام
    مصاحبه ی خوب و مفیدی بود
    من الآن دانشجوی مکانیک هستم
    می خواستم در آینده هوافضا رو از همون کارشناسی اونور بخونم
    آیا امکانش هست؟
    ممنون

    پاسخ
    • admin نویسنده پست

      سلام… معمولا ادامه تحصیل رشته هوافضا در خارج از کشور به طور کلی مقدور نیست. شما باید به فکر ادامه در رشته مکانیک باشی

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *