دانلود فیلم

مسلمانان و پرواز

وحید رضاپور، کارشناس ارشد هوافضا: در این مطلب به بررسی فعالیت های هوافضایی مسلمانان در تاریخ می پردازیم. در تاریخ دو مورد از فعالیت های هوافضایی مسلمانان آمده است که این دو مورد را در دو بخش “پرواز” و “موشک” مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مسلمانان و پرواز:

مسلمانان در اوایل رشد اسلام در سرتاسر جهان با آشنا شدن با علوم و فرهنگ مناطق دیگر خود را با شرایط آن منطقه تطبیق می دادند. یکی از مراکزی که در رشد اسلام و اندیشه های اسلامی در اروپا بود، آندلس یا منطقه اسپانیای کنونی است.

مسئله ای که برای همه جالب و شاید ناباورانه باشد مسئله پرواز مسلمین است.

عباس ابن فرناس:

یکی از دانشمندان اسلامی که در این منطقه فعالیت داشته ابوالقاسم عباس ابن فرناس بن ورداس التاکرینی، (منسوب به « تاکرین » ـ آبادی بزرگی در اندلس) می باشد. عباس بن فرناس در سال 274 هجری / 887 میلادی در شهر قرطبه به دنیا آمد. از حیات او در کتاب های تاریخ آندلسی مطالب بسیار ناچیزی وجود دارد. مادرش از زمره دانشجویان اعزامی غرب به اندلس اسلامی به جهت فراگیری علوم مختلف بود که در آنجا به دین اسلام در آمد و با یکی از مشاهیر رجال اندلس در آن زمان ازدواج نمود.

او در قرطبه ـ مرکز درخشش تمدن اسلامی در اندلس ـ بزرگ شد و نفوذ زیادی در دربارهای امرای بنی امیه داشت که از جمله ی ایشان می توان به محمد بن عبدالرحمن که اکثر اختراعات او در زمان حکومت او بود، اشاره داشت.

پرواز عباس ابن فرناس:

او از پیشگامان امر پرواز است. کوشش وی برای تحقق پرواز انسان، تا حدود بیست سال ادامه داشت. آنگاه که موفق به پرواز گردید، حیرت و شگفتی اهالی قرطبه را برانگیخت. اهالی قرطبه با دیدن او در حال پرواز  – و در حالی که جسمش را با ابزاری آکنده از بال و پر پوشانیده بود، ـ به وحشت افتادند و حتی او را ساحر و جادوگر خواندند.

 

در جریان پرواز او این طور آمده که خودش را با پوششی از پر پوشش داده و دو بال نیز درست کرده بود و در  مقابل دیدگان شاهدان و نویسندگان بنام آن زمان که از دوستان او بودند از بالای یک دیوار بلند پرید. او ابتدا سقوط کوچکی داشت و سپس به وسیله بال های خود توانست از ارتفاع اولیه خود بالاتر رود و مسافت زیادی را طی کند سپس دور زده و باز گردد. البته در هنگام فرود و سقوط کرد و پشتش آسیب دید.

پرواز موفق وی در سال 950 میلادی با ابزاری دست ساز و کاملا بر پایه ی محاسبات هندسی بود. ضمن آنکه او در تحلیلی علمی، سقوط خود را به عدم تعبیه ی دقیق « دم » برای ابزار پروازش باز می گرداند که نشان دهنده توجه وی به محاسبات پرواز است. این مهم نیست که تلاش فرناس با سقوط نهایی اش ناکام ماند، که این، شأن همهه کسانی است که گشایشگر راه و آغازگر کارند. بلکه این مهم است که او چه دغدغه ای داشت و چرا دغدغه ی فرناس در جهان اسلام، در سایه ی شکست در پاسخ اش به کناری نهاده شد؟

پرونده:Abbas ibn firnas Statue.jpg

مجسمه عباس بن فرناس در بغداد

در مطلب بعدی پیشرفت مسلمانان در موشک بررسی خواهد شد.

منابع:

 – Renau and Fave, 1848

 – Al-Rammah, Najm al-Din Hasan, Al-Furusiyya wa al-manasib al-harbiyya, edited with analytical introductory chapters by Ahmad Y. al-Hassan, Aleppo, 1998

– Al-Hiyal fi al-hurub, p. 175 (published text of al-Rahili)

– المجمل فی تاریخ الاندلس، عبدالحمید العبادی، 1958، صفحه 102

– مجله المورد، محسن جمال الدین، زمستان 1356، شماره 24، صفحه 94

– مجله المورد، محسن جمال الدین، زمستان 1356، شماره 24، صفحه 95

– فرهنگ اسلام در اروپا، خانم دکتر زیگرید هونکه، ترجمه مرتضى رهبانى، ج 1، سال 85، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مسلمانان و پرواز

  1. Reza گفت:

    سلام و وقت بخیر
    بسیار زیبا بود و لذت بردم
    متشکرم

  2. بی نام گفت:

    احسنت
    بسیاز عالی و مورد نیاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *