جدیدترین خبرهای هوافضایی, مهندسی فضایی

مریخ نورد جدید ناسا

ناسا طراحی و ساخت جدیدترین و پیچیده ترین مریخ نورد خود را سرعت بخشیده است و تاریخ پرتاب و فرود این مریخ نور را به سمت سیاره سرخ نیز تعیین کرده است. این مریخ نورد در آگوست سال 2020 زمین را ترک میکند و در تاریخ فوریه سال 2021 به سیاره سرخ خواهد رسید تا به دنبال حیات در این سیاره باشد.

 اگر این مریخ نورد که ناسا موقتا نام آن را Mars 2020 گذاشته است شبیه به نمونه های قبلی است، دلیل موجهی برای آن وجود دارد. زیرا بر اساس مدل موفق مریخ نورد Curiosity ساخته شده است که در سال 2012 بر روی مریخ فرود آمده و علیرغم برخی مشکلات برای چند سال بیشتر از انتظارات دانشمندان بر روی این سیاره دوام آورده است. هرچند Mars 2020 شباهت زیادی به Curiosity دارد اما وجوه تمایز بسیاری نیز در میان است.

با مریخ نورد جدید و پیچیده ناسا آشنا شوید

این مریخ نورد جدید از دوربین ها و میکروسکوپ های بهتری برخوردار است و همچنین چرخ های آن کمی باریک تر طراحی شده اند تا با مشکلات اخیر Curiosity برخورد نکند. همچنین از یک دریل نمونه برداری و همچنین رادار منحصر به فرد برای کاوش آنچه زیر سطح مریخ است برخوردار شده.

از آنجایی که ماموریت اصلی Mars 2020 یافتن نشانه های حیات در مریخ است از ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل ارگانیک های شیمیایی برخوردار است از جمله ابزاری برای آزمایش قابلیت تولید اکسیژن بر روی سطح مریخ.

«کنت فارلی» مدیر ارشد پروژه Mars 2020 البته برخی ابزارهای شایعه شده در مورد این مریخ نور از جمله در اختیار داشتن یک پهپاد را رد کرده است.

هرچند طراحی این مریخ نورد تقریبا 1000 کیلوگرمی تقریبا به پایان رسیده است، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده تا قبل از پرتاب آن انجام شود. از جمله نهایی سازی ساخت آن و همچنین در نظر گرفتن یک سایت برای فرود مریخ نور در جایی که احتمال یافتن نشانه های حیات در آن بیشتر باشد.

فارلی در این باره گفته: زمان مشخص و اندکی در سال 2020 برای پرتاب این مریخ نورد وجود دارد که اگر آن را از دست بدهیم باید برای دو سال دیگر منتظر بمانیم.

این مریخ نورد قرار است با سرعت 11 هزار مایل در ساعت وارد جو مریخ شود و از چترهای نجات مافوق صوت و همچنین موتورهای احتراق مخصوص به فرود برای کم کردن سرعت خود در هنگام نشستن بر روی سطح مریخ استفاده کند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود و مریخ نور با سلامت فرود آید اولین کار وی ارسال تصاویر و داده از رد پای فرود خود بر روی سطح مریخ خواهد بود. و بعد از آن ماموریت اصلی خود را آغاز خواهد کرد.

منابع :NASA , تابناک

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “مریخ نورد جدید ناسا

  1. مهدی یوسفی گفت:

    سلام من یوسفی هستم از شهر قم
    من یک طرح پژوهشی برای ناسا (پروژه 2020مریخ نورد) آماده کرده‌ام، اما هیچ گونه راه ارتباطی با این سازمان نمی توانم پیدا کنم. آیا می توانید یک راه حلی برای این کار برای من معرفی کنید؟
    این طرح از حالت ایده به یک طرح پژوهشی تبدیل شده است. من سال گذشته (2017) نتوانستم در مسابقه ایده پردازی ناسا شرکت کنم.

  2. حسین گفت:

    سلام
    چرا ایران بجای طراحی ماه پیما یا یه چیز تحقیقاتی ماشینی میخواد آدم بفرسته فضا؟

    واقعا” بعیده که توی این سطح کلان تصمیم ها سطحی باشه و احتمالا” یه توجیهی داره

    کسی می دونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *